Elekma  Autoracing

Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo

  • 246 Vastauksia
  • 115985 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa oh850

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 886
  • TDI POWER
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #180 : 08.06.2017, 22:56:35 »
Perusteellista työtä :hg:

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1174
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #181 : 08.06.2017, 23:27:14 »
maailmanlopun jälkeen maanpinnalla on enää ne kuuluisat torakat ja sun volvon alusta  :2funny:
E: mitenhän muuten lähtee noi pultit akselin päistä irti O.o

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #182 : 09.06.2017, 06:29:18 »
maailmanlopun jälkeen maanpinnalla on enää ne kuuluisat torakat ja sun volvon alusta  :2funny:

Kyllä tässä hieman on tullut sellainen vaikutelma, että rakentaja on paalissa ennenkuin nuo alkaa hapertumaan :D

E: mitenhän muuten lähtee noi pultit akselin päistä irti O.o

Hyvin lähti ja maalin lohkeamatta kun nuo pultit ja muut suojaukset poisti akselin vielä ollessa kuuma :)
« Viimeksi muokattu: 14.08.2017, 18:15:03 kirjoittanut razori »

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #183 : 12.06.2017, 21:06:54 »
Eipä siinä muutakuin lisää osia haalimaan. Uudet käsijarruvaijerit hain, koska ei enää tohtinut laittaa noita merenpohjasta haetun näköisiä vaijereita tuohon takaisin :D





Akselin kasasin valmiiksi asti, mutta akselissa tuntui käsin pyörittäessä pientä nihkeyttä joten ajelin välykset takaisin






Rallyracelta ostelin puuttuvat puslat takatukivarteen, sekä perään ja asensin ne paikoilleen. Nyt on joka paikassa uretaanit :)






Auton pohjan mustasin






Ja Kl-racingin puuhapakettikin kotiutui tänään  V:>


Vielä olisi pari pakettia maailmalla. Sen jälkeen saisi niputtaa alustan paikoilleen *taavih->
« Viimeksi muokattu: 14.08.2017, 18:14:38 kirjoittanut razori »

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #184 : 26.06.2017, 21:56:37 »
Juhannuksena ehti taas hieman kasata autoa ja maalailla pari osaa. Tuli myös korjattua aikaisempi väärinkasaus koskien tuplavakaajia. Nyt vakaajat on oikealla korkeudella, eikä liian matalalla kuin aluksi olivat. Hämäsi vain tuon isomman perän alumiinikopassa oleva turha klunssi, joka otti kiinni ylempään vakaajaan. Tuon kun rälläköi kokonaan pois niin sopivuuden kanssa ei ollut ongelmaa.


Tyylisuuntakin saattoi matkan varrella muuttua  :)





« Viimeksi muokattu: 03.07.2017, 18:30:36 kirjoittanut razori »

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6132
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #185 : 11.08.2017, 08:45:56 »
Hienon näköistä tekemistä tälleen koko topicin selanneena aamukahvin parissa. :) S*

Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #186 : 14.09.2017, 23:54:22 »
Vuodenaikoja noudattaen "kesä" tuli ja meni ja ilmat ovat alkaneet vähitellen viilentyä, eikä tämä projekti viime päivityksen jälkeen ole määrällisesti edennyt yhtään mihinkään. Tekosyynä tälle käytän terveydellisiä ongelmia, sekä muita kiireellisempiä asioita, silloin kun niitä on pystynyt tekemään.

Osia olen kuitenkin haalinut ja yhdet niistä on edellisessä postauksessa jo asennettukin -eri värissä vain. Eli kun tyylisuunta hieman vaihtui, niin toisesta Kl-racingin paketeista löytyi 60/40 madallussarja. Väärän värisenä joten värimaailmaa noudattaen jouset piti maalata banaanin värisiksi :D







Kerran kun vanteet vaihtuivat isompiin, Volvo Otrera 17x7.5", niin piti jarrutkin päivittää. Foorumilta löytyi nopeasti apu tähän.

Volvo XC90, 336mm etujarrusetti Brembon levyillä ja Volvon omilla paloilla, tietty myös adapterisetti löytyi mukaan kauppaan.







Lievästi hymyilytti, kun kävin noutamassa matkahuollosta hakemassa paketin ja asiakaspalvelija meni paketin luo ja yritti nostaa sitä hyllystä. Kuului vain "hhnnnnngggh" eikä paketti liikahtanut mihinkään. Epäuskoisen näköisenä asiakaspalvelija kumartui lähemmäs pakettia katsoakseen sen painon. Samassa hän räjähti paskaiseen nauruun todeten "juuuueeeeei" :D

Paketilla oli painoa vaatimattomat 43.5kg.

Levyjä joutui käyttämään nopeasti sorvissa, kun 200 sarjan ja xc90:pin levyjen keskireiän koko ei ihan kohtaa.






Hyvin se ottaa tilan tuolta 17" vanteesta. Vielä pitäisi saada jarrusatula tuonne mahtumaan. Tiukkaa tekee :D






Ekaa kertaa tuli otettua kuva normaalissa päivänvalossa, josta selviää nykyasu, joka on täsmälleen tämä;




Tuo väri tähän koriin on kyllä erittäin onnistunut S* Samalla tästä kuvasta huomaa, kuinka etupää on tullut n. puoli metriä alaspäin alustapäivityksen myötä. Jousien vaihdon yhteydessä iskareita lyhennettiin 50mm.


Otin hieman siirtovälineitä avuksi ja siirsin auton toiseen paikkaan, eli uuteen tallipaikkaan. Tämä tallin teko on se syy, joka on estänyt harrasteen edistymisen. Tallin teko oli oikeastaan must to do -operaatio, sillä en halua edellistalven tuhojen toistuvan mihinkään osaan autoa.


Eli tällaisessa ympäristössä tämä tulee tästä lähtien olemaan;







Tila muutettu vanhaan navettaan ja pinta-alaa on reilut 64m2 -lämmintä sellaista :)


Sitten se auton siirto;










Uudessa kodissa






Ehkäpä nyt ehtisi antamaan tällekkin enemmän aikaa syksyn ja talven mittaan, kun tiedossa ei enää ole muita isoja projekteja :)

Katsellaan taas -H-
« Viimeksi muokattu: 17.09.2017, 22:39:22 kirjoittanut razori »

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3463
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #187 : 15.09.2017, 04:22:46 »
Hyvältä näyttää ja varmasti mukava päästä puuhaamaan uusiin tiloihin. Aika julman kokoisilta näyttää noi satulat, onko takajarruista olemassa suunnitelmaa?
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa miro678

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #188 : 15.09.2017, 10:29:13 »
Samanmoiset jarrut ollu itellä mietintä asteella, tosin seiskaan mutta kumminkii. Viittitkö nakata vaikka yv että mitä kaikkea noi vaativat?  ???
Yhden vian kun korjaa tulee kaksi lisää.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #189 : 15.09.2017, 11:49:49 »
Hyvältä näyttää ja varmasti mukava päästä puuhaamaan uusiin tiloihin. Aika julman kokoisilta näyttää noi satulat, onko takajarruista olemassa suunnitelmaa?

On niistä tavallaan olemassa suunnitelma. Jätän jarrupaineensäätimen takajarruilta pois, niin niille menee kovempi paine. Jos toimii liian hyvin niin sitten joku säädettävä säädin sinne ja jos ei toimi ollenkaan niin sitten taaksekin oikea jarrupäivitys.

Samanmoiset jarrut ollu itellä mietintä asteella, tosin seiskaan mutta kumminkii. Viittitkö nakata vaikka yv että mitä kaikkea noi vaativat?  ???

Ei tuohon päivitykseen tarvita muuta kuin tuo jarrusarja ja adapterit. Seiskasta en tiedä/muista montako jarruputkea satulalle menee, mutta kakssatasessa satulalle menee kaksi putkea, eli toinen linja pitää poistaa kun satula vaatii vain yhden linjan. Sorvissa noita piti käyttää, kun levy ei mennyt paikoilleen johtuen keskireiän koosta. 240:pin omasta jarrulevystä kun mittasi, niin reikä oli 68mm ja XC90:pin reikä 64mm. Vielä noita joutuu hieman käsitellä, kun ei istu täydellisesti vieläkään.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #190 : 15.09.2017, 14:14:58 »
Kyllä minun xc90 levyissä on keskiöinti 68mm ???

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #191 : 15.09.2017, 14:32:31 »
Kyllä minun xc90 levyissä on keskiöinti 68mm ???

Näköjään löytyi sellainen tieto, että uuden XC90:pin keskireikä on juurikin tuon 64mm.

Eli nämä etujarrut on peräisin uudesta XC90:pistä. Vanhan mallin jarrut pitäisi siis olla bolt on
« Viimeksi muokattu: 15.09.2017, 14:35:37 kirjoittanut razori »

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #192 : 15.09.2017, 23:12:09 »
Tarviiko satuloista/tolpasta koneistella vai teitkö millaset adapterit?
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #193 : 16.09.2017, 00:05:24 »
Tarviiko satuloista/tolpasta koneistella vai teitkö millaset adapterit?

Adapterit on L.M.R-SE:n tuotantoa





Selvittelin tänään miksi levyt istuu huonosti paikalleen. Jahka levyt sai naputeltua irti niin syykin löytyi hyvin nopeasti







200 sarjan pinnapultit on näköjään joitakin kymppejä suuremmat, kuin liki kaksi kertaa painavamman maantielaiva -sukulaisensa.

Mutta väliäkö tuolla. Vingulla ja kovapalaterällä pyöräytin jokaisessa pultinreiässä kevyesti yhden kierroksen.





Nyt istuu kuin hanska S*
« Viimeksi muokattu: 17.09.2017, 22:30:40 kirjoittanut razori »

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #194 : 17.09.2017, 22:05:57 »
Tänään laittelin kardaaniin uuden tukilaakerin, sekä kumin. Pääpaino viikonlopulla tosin oli jarruasioissa; käsijarruvaijerit lopullisesti paikoilleen, sekä jarrulinjojen veto. Tuli myös huomattua, että tuollainen pehmoinen kupari ei kestä montaa kertaa edestakaista taittelua, joten yhden putken joutui hakemaan lisää kun mokoma meni poikki. Kaiken kukkuraksi uusi putki oli n.5cm lyhyempi kuin vanha.

Toteutin jarrulähdöt tämän kuvan mukaan;





Ja tietysti kun se yksi uusi putki oli lyhyempi, kuin toinen kaverinsa, piti järjestys kääntää päinvastaiseksi. Mitään käsitystä ei ole olisiko sillä ollut väliä, jos pääsylkän tulot olisivat pysyneet paikoillaan, mutta ainakin on tehty kuvan mukaan :D Autossa se näyttää tältä






Putkien vetoon käytin yleismallin liittimiä, jotka sopivat 7mm reikään. Eli vanhoja reikiä piti porata hieman suuremmiksi, jotta nuo sopivat paikoilleen.





Seuraavalle viikolle jäisi etupään jarrujen viimeistely. Suurin työ noissa on jarruputkien pitimien hitsaaminen pyöränkoteloihin, kun ovat näemmä unohtuneet :D Sen jälkeen voisikin nostaa koneen paikoilleen ja alkaa värkkäilemään pakoputkistoa :)
« Viimeksi muokattu: 17.09.2017, 22:34:32 kirjoittanut razori »

 

Kulkukoira  Proturbo