RallyBaron  Samppasport

S70 ihme jurina kun kääntää vähän vasemalle maantienopeuksissa

  • 11 Vastauksia
  • 2985 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5106
  • Ei tätä taas ymmärrä, mikä P3?
Joo, jurinaa kuuluu kun vauhtia on vaikkapa 60kmh ylöspäin ja kaartaa vasemmalle eli nojaa ulkoreunaa repsikanpuolelta.
Kulma ylös ja ei pyörää pyörittäessä ole mitään meteliä.
Lähdet ajamaan ja kaarrat vas. niin pörräys alkaa.

Kai se laakeri sitten on jotenkin huono, vaikkei ole ajettu kuin 435 tuhatta kilometriä.

Oikeesti, onko muita vaihtoehtoja?
« Viimeksi muokattu: 19.05.2015, 20:58:56 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vaihda vaan se laakeri sinne.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa tdi-arska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • www.vrcf.fi
"Oikeesti, onko muita vaihtoehtoja?"

Aika vähän on, ovat vaihtaneet autossa väärän laakerin, joskus ääni on hämäävä ;)

Poissa JanMac

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 867
  • www.vrcf.fi
Joo ja laakeri voi olla "tiukka" eikä välystä tunnu vaikka miten heiluttelis. Irtona kädessä huomaa ettei meinaa kunnolla pyöriä ja laakerikuulien muljahdukset tuntuu. Tarkista nyt vielä ettei renkaat ole kuluneet hampaille sisäreunasta - nekin jyristää kun kurvaa
S80 Executive D5 AWD

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
On se laakeri jo vaihdettu ainakin kertaalleen aiemmin. Eivät kestä yli 400 tkm; pikemminkin 200 tkm.
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5106
  • Ei tätä taas ymmärrä, mikä P3?
Renkaat on ok ja vaihdettu edestä taakse ja päinvastoin, ääni sama. Kestosta en tiedä, vaikutti alkuperäiseltä, en tiedä.
Itselläni joskus ollut yli 400 000km ajettu ja takuuvarmasti oli alkuperäislaakerilla kun vaihdoin.
Vaihdan laakerin kun ehdin, joku halpa sinne menee kun ei tuo auto varmaankaan meillä enää koko kesää ole.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa motu

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • Volvo 850 -94 & Volvo 850 -93
Nosta kulma ylös, pidä jousesta jousilautasen juuresta kiinni ja pyöritä rengasta. Jos jousessa tuntuu tärinää niin laakeri on sökö. Ja tietty voi kokeilla myös pystysuunnassa olevaa välystä ravistamalla. Sivulta ravistamalla ei välttämättä tunnu mikäli laakeri ei ole aivan kaput.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5106
  • Ei tätä taas ymmärrä, mikä P3?
Pyörä ylhäällä pyörittäessä ei tunnu eikä kuulu mitään tärinää tai ääntä.
Vain ajossa vasemmalle kaartaessa. Pitää tutkia vielä tarkemmin kunhan vain ehtisi..
Tuolla ajettiin viikonloppuna melkein tuhat kilometriä ja ääni on sama.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa tdi-arska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • www.vrcf.fi
Ääni se aluksi pahin vika, ajoin koko talven ja kesällä vaihdoin, eikä laakerissa väljystä ollut, ääni kyllä loppui ;)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5106
  • Ei tätä taas ymmärrä, mikä P3?
Pitää sen verran korjata edellistä kirjoitustani että tuo pitkän ajon jälkeen kuuluva ääni olisi ollut samanlainen kuin ennenkin.
Se oli vaimon kommentti.
Kävin ajamassa ja laitoin katiskan heti ajokieltoon ettei porsi tielle. Jollotti suoraan ajettaessakin jo aika ilkeästi tietyissä nopeuksissa.
Menee viikonloppuna etulaakerin vaihtoon. Tunkkasin kyljen ylös ja kyllä nyt jo pyörästä pyörittäessäkin oli pientä tärinää jousilautasessa..
Eli eipä tässä mitään ihmeellistä ollut paitsi tuo että ensimmäinen äänioire oli vain kaartaessa. :P
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Noinhan se pyörän laakerivika kehittyy - juurikin Volvossa.
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5106
  • Ei tätä taas ymmärrä, mikä P3?
Laitoin tänään Motonetista haetun 100€ tarvikeosan, oli onneksi merkiltään edes MOOG.
Hyviä kokemuksia olen tuosta kuullut.

Kyllä jollotus lakkasi. Kun vanha oli kädessä niin akselinsuuntaista välystäkin oli varmaan puoli senttiä. Ohjauksessa tuntui pyörästä nytkytellen kello 3 ja 9 ennen laakerin vaihtoa välystä jossain vaikka nivelet oli tiukat.
Korjaantui sekin.
Ohjattavuus parani ja auto on taas äänetön.
Alla olleen laakerin pultit olivat e14 ja tarvike MOOG laakerin mukana tulleet e16 joten kannattanee olla varalla kummatkin hylsyt kun jumppaan alkaa..

Pari tuntia meni yksin aikaa kun täytyy tosiaan tämän tästä käydä rattia veivaamassa ja taas vääntää pulttia.
Sanoisin että jos joutuu maassa tunkin kanssa pelaamaan niin kannattaa irroittaa ne kaksi jousijalan ja olkatuen välistä pulttia ennemmin kuin alapallo.
Itse käytin siinä kääntelyvaiheessa meisseleitä jotka tökin sinne kahden vaakasuoran pultin reikiin ja niiden suuntaa pystyy vaihtamaan tarpeen mukaan ettei kahva ole tiellä.
En tiedä ymmärsikö kukaan mutta näin tein. :)
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

 

KL-varaosat  Race.fi