Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo

  • 73 Vastauksia
  • 47523 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
« Vastaus #15 : 23.07.2015, 08:46:51 »
EGR-ventiilistä lähtee viisi johtoa.
En tiedä mikä on CEM, enkä kuormittamisesta.
 Jos viiden nippun toisenkin pään saa irti niin voisihan jotain yrittää.

Voisko se ABS-ohjausyksikkö vaikuttaa
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=8674.0

EGR:ltä lähtee johdot ECM:lle (moottorinohjainlaite lokarin sisällä) CEM taas liittyy muihin kuin moottorin toimintoihin noin niinkuin pääosin. En nyt pääse katsomaan piirikaaviota, mutta ainakin kolme viidestä johdosta menee suoraan ECM:lle ja kaksi muuta saattaa yhtyä muihin komponentteihin tai liitoksiin. Mittaamalla selviää tuokin. Jos et osaa mitata niin EGR ja ECM välimatka on noin 70cm, joten tutki tarkasti tuo väli.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa S40 II 1,6D

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
« Vastaus #16 : 23.07.2015, 19:22:05 »
Akku ei aiheuta noita. Mutta siellähän on "signaali liian korkea" eli käytännössä saat saman koodin kun avaat EGR:n liittimen. Joko nyt jokin liitin on huonosti paikoillaan tai johto lähes poikki. ...) eli jossakin pätkii (signaali liian korkea)

"liian suuri sgnaali"=ECM 4490
Tuota vikakoodia ei näkynyt toistuvana, eli kesäkuun alussa, eikä viimeisessä. Asentaja irroitti ja tarkasti liittiimen, saattoi tulla siitä.

egr;n toiminnot näkyvät Vidan älykoneella, joten uskoisin niiden olevan can-väylässä.

Egr:ltä lähtevät 5 johtoa haarautuvat ensimmäisen kerran heti ja kohta uudestaan ja liittyvät näin isompiin yhtenäisiin nippuihin, joiden avaaminen ja esiin kaivaminen on vaikeaa.
 
Voishan sieltä lokarin alta löytyä joku samanvärinen johto kuin EGR:ltä . En vaan uskalla alkaa tuonne mitään kuormia laittamaan.

Onko jollain tullut samanlainen vika kuntoon johtosarja vaihtamalla ?

Tuli jus mieleen että onkohan kuinka suolasumunen paikka :o jos piuhat menee tosiaan sinne kuljettajan puolen etulokariin
« Viimeksi muokattu: 23.07.2015, 19:39:38 kirjoittanut S40 II 1,6D »

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
« Vastaus #17 : 24.07.2015, 00:48:18 »
EGR ei ole väylässä, kuten pääsääntöisesti ei mikään muukaan moottorin komponenteista. Väylässä on kiinni Vida, joka keskustelee väylässä olevien ohjainlaitteiden kanssa.
EGR:lle kun menee 5 johtoa niin ne ovat (järjestys ei ole oikea)
1. Käyttöjännite +12V tai +5V
2. Käyttöjännitteen miinus
3. Asentotunnistin signaalijohdin
4. PWM ohjaus
5. Referenssi +5V

Jotenkin noin ilman piirikaavion faktaa.
« Viimeksi muokattu: 24.07.2015, 00:51:02 kirjoittanut volvotdi »
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Paikalla VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6863
  • Kaikkee sitä...
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
« Vastaus #18 : 24.07.2015, 08:15:32 »
Tässä kytkentäkaaviota. Sivulta 59 löytyy EGR ja ECM, tuolla 6/99 kun hakee dokusta niin löytyy haarotuksetkin... :)

http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo/S40%20V40%20V50%20Wiring%20Diagrams/TP3999202%202007%20S40%20V50%20C70%20Wiring%20Diagram.pdf

Muoks.
EGR pinnit:
1) Referenssi YE-RD
3) Käyttöjännite F35 GN-BU
4) PWM ohjaus BK-BU
5) Käyttöjännitteen miinus BN-RD
6) Asentotunnistin signaalijohdin WH-RD
« Viimeksi muokattu: 24.07.2015, 08:43:40 kirjoittanut VäLKKy »
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa FIP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 196
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
« Vastaus #19 : 24.07.2015, 13:31:50 »
Millainen homma tuon egr venttiilin vaihto olisi.  (1.6D)
Onko missään hyviä ohjeita hommaan.

Poissa S40 II 1,6D

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
« Vastaus #20 : 26.07.2015, 17:26:11 »
Egr:vaihto homma, kahdella ruuvilla kiinni koneessa ja sähköliitin + lähtevä putki

Viisi pinniä lähtee egr-venttiililtä.
 Edestä päin luettuna , vasemmalta oikealle.
1. keltainen/vihreä raita
2. musta    /vihreä raita
3.vihreä     /musta raita
4.valkoinen/vihreä raita
5.ruskea    /vihreä raita
 
Laitoin auton käyntiin ja Painoin  vähän egr-venttiilin liitintä , egr:stä kuului naksahdus ja valot syttyi kojelautaan  "Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo" "ja DSTC pois päältä" viesti."
Egr:n liitin ei tahdo lukittua.
Nyt tuli uutena moottorihäiriö valo joka jäi palamaan ja ajonvakautus valo sammui.


Poissa S40 II 1,6D

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
« Vastaus #21 : 30.07.2015, 14:17:18 »
Nyt on Volvo kunnossa, voiko olla, niin sanoivat kun hain merkkiliikkeen (Vida) huollosta.
Heitin 100km testiajon, enkä saanut vikavaloja, enkä ilmoituksia.

Syynä ei ollut mikään tässä ketjussa mainittu:
-Ei uusi egr-venttiili
-Ei johtosarja
-Ei maakontakti?
-Ei väylässä?
-Ei akussa
-Ei egr:n liittimessä
-Ei ECM:ssä etulokarin alla?
-Eikä arvailenassani ABS:n ohjausyksikössä

Hommat Kesti kaksi kuukautta ja maksoi n,1600e (kaikki ei liittynnyt ihan suoraan tähän).
Nyt jälkiviisastelulla, elikä näillä tiedoilla ja aikakoneella 2 kuukautta pakkia, selviäsin 300e hintaan, Tai 565euroon kun olisin jättännyt ekaan merkkiliikkeeseen.

Auto on taas Täysin kunnossa  ELK
« Viimeksi muokattu: 30.07.2015, 14:20:47 kirjoittanut S40 II 1,6D »

Poissa FIP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 196
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
« Vastaus #22 : 30.07.2015, 15:39:05 »
Heinoa että vika oli vaan tuollainen.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
« Vastaus #23 : 30.07.2015, 15:41:50 »
Heinoa että vika oli vaan tuollainen.

Niin millainen? Siis mikä vika autossa oli kun ei oikein vielä auennut...
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa S40 II 1,6D

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
« Vastaus #24 : 30.07.2015, 16:24:58 »
Juu ei siinä edellisessä vastauksessani lukennut  mikä vika oli, mutta kiitos osallistumisesta keskusteluun.

Ekana oli mennyt rikki egr-venttiili , joka selvisi ensimmäisessä Autosalvan pikahuollossa, kesäkuun alussa.
Yritin säästää ja tilasin ventiilin Saksasta, ja vaihdatin Autoasi korjaamolla, jossa myös tehtiin sopeutus.

VIKA oli tuo SOPEUTUS, joka on nyt tehty onnistuneesti siinä samassa  ensimmäisessä vikakoodit lukeneessa Autosalvassa.  Volvo pelaa ELK

Poissa S40 II 1,6D

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
« Vastaus #25 : 05.08.2015, 14:47:18 »
Ja lähtöruutuun.
 Samat ajonvakautus ja luistonesto pois ilmoitukset tulivat taas.
Vein auton Neljänteen kertaan Autosalpaan ja hain nyt pois, Vikaa onkin nyt hehkureleessä ja hehkuissa, ja ne on vaihdettava, Ja tämä ei vaikuta ajonvakautus ilmoitukseen.

Joka käynnistä on maksettu, kahdesta viimeisestä käynnistä saatu pyytämällä vain yksi vikakoodi tuloste, joka oli viimeisen käynnin "lähtötilanne"
Jossa:

ECM-1517 Turbon 1571 Turbon säätely - liian suuri paine
ECM-6630 hehkutulppa - Signaali virheellinen
Eikä muuta.  Kaikkia lukuja en saanut nähtäväksi.

 Auto vaikuttaa muuten hyvätä ja täysin toimivalta.
Onhan niillä merkkiliikkeessä Vida ja autosähköasentajat ja merkkiliikkeen kokemus ja koulutus , mutta onko tämä mahdoton paikka (ajonvakautus vaatii huollon, vikavalo) , mistä pitäisi kysyä ?
   



Poissa Taikaratsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
« Vastaus #26 : 05.08.2015, 22:10:55 »
Hehkut ja tarvittaessa rele vaihtoon. Tuntuu vastustavan aika paljon...
Vikakoodien lukua pk-seudulla. Myös RTI navien korjaukset ja kartat.

Poissa S40 II 1,6D

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
« Vastaus #27 : 02.09.2015, 18:40:03 »
Nyt on Volvo kunnossa , Kolme kuukautta meni, kolme tonttua, 7 kertaa korjaamolla.

Viimeinen käynti oli Osaavassa naapurikaupungin Autosalpa merkkihuollossa , jossa laittoivat seuraavat hommat. NYT on KUNNOSSA, viikko ajettu ja tänäänkin n.250km

-EGR-venttiili vaihdettiin toiseen uuteen, (ekassa uudessa, Saksasta tilaamassani oli eri numerot)
-Koodi 31293502, polttonesteputki
-Koodi 30711101, Volvo toimilaite, (voisko olla ahtopaineventtiili)
-Koodi 31216248, 4kpl hehkutulppa
-egr sopeutus
-Koodi 30711097 Tiiviste

Ko ois osannu viedä suoraan tuohon viimeiseen paikkaan, jäänyt kuus ekaa pois vaivoista ja maksamisista  ELK  :hello:

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
« Vastaus #28 : 02.09.2015, 21:06:05 »

Ko ois osannu viedä suoraan tuohon viimeiseen paikkaan, jäänyt kuus ekaa pois vaivoista ja maksamisista  ELK  :hello:

Tai olisi softattu kyseinen osa pois = 490€ -10% ja kerralla kuntoon. No mutta hyvä kun nyt toimii!
« Viimeksi muokattu: 02.09.2015, 21:10:32 kirjoittanut volvotdi »
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa S40 II 1,6D

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
« Vastaus #29 : 02.09.2015, 21:31:31 »
En nyt ole ihan varma oliko syy siinä egr:ssä vai vaikuttiko joku noista muista laitetuista.
Ilmeisesti näihin on vaikeahkoa vaihtaa käytettyjä osia tai tilailla itse Saksasta. Jotkin vaihdettavat osat joudutaan asennuksen jälkeen hyväksyttämään/sopeuttamaan/ohjelmoimaan Vida,lla, ja kaikkia osia ei kuulemma pysty ollenkaan hyväksyttämään ?.

Ekassa merkkiliikehuollossa kesäkuun alussa kertoivat EGR-ventiilin tilaus tarpeesta ja että "ajonvakautus vaatii huollon" ilmoituksen syytä varten pitää varata aika lisätutkimuksiin.

Viimeisessä ja onnistuneessa naapurikaupungin merkkihuollossa korjaamo päälikkö sanoi: "egr , ei vaikuta ajonvakautukseen". ja auton ollessa työn alla, asentaja soitti ja sanoi: "pitävänsä 99% varmana että vika johtuu juurikin egr-venttiilistä" vaikkakin se oli jo kertaalleeen vaihdettu uuteen ja sopeutettu kahteen kertaan, eri paikoissa.   

Mutta nyt on kunnossa ja maksettu. ELK     

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy