Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 960 mkII üllapito muistelmat

  • 315 Vastauksia
  • 76137 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #285 : 28.10.2017, 21:52:35 »
Nyt se sitten tapahtuu, tähän asti olen soittanut romurekan paikalle, kun ruostetta ilmaantuu!

Nyt pitää tutkia lähestyminen asiaa kohtaan, työtavat, ja muutenkin tajuta miten nämä hoidetaan?

Tästä ei kyllä tule kaunista, mutta eiköhän tästä selvitä?  Vaikka en ole ansainnut volvo kavereita, niin onneksi niitä kertyy vain lisää ;) Tuntuu oikeasti hyvälle, mahtavaa porukkaa koko foorumi täynnä!


Oikea sisälokasuoja akkutelineen alta ja siitä vaaksa ylös. Täytyy katsoa, jos purkuautosta saisi korjauspalan irroitettua, näkee samalla rakenteen ennen huonon leikkaamista.

Vasemmalla myös jotain pientä.

Etupalkkikin on ehkäpä vaihdettava ???, kunnostettuun.

Pohjan osalta taitaa päästä putsailulla ja suojaamisella. Jepjep, jää nähtäväksi :D
« Viimeksi muokattu: 30.10.2017, 18:53:39 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #286 : 03.11.2017, 00:28:46 »
Nonni, tuli tutkittua kunnolla noita "ruosteita". Näköjään kolariauto. Jos tuosta muutaman vuoden saisi puristettua käyttöautoa :) Ei noissa näköjään mitään ihmeellistä ole, huonosti vain tehty kolarikorjaukset.

Nyt pitää tuo nokkakansi liimata kunnolla, tutkin tuota itse tekemääni "kansiremonttia" ja tajusin tehneeni olennaisen virheen!

Levitin tiivisteliiman välikannen pinnalle, enkä nokkakanteen, jossa kaikki öljykanavat etc on. No, onhan tuosta välikannesta muutamat kierteetkin uusittava, joten kertauksena menköön, jos olis vaikka jotain oppinut ??? :D

Täytyy samalla käyttää takimmaista pakosarjaa irti, niin saa imuilman esilämmityksen kamat kiinni. Ei ollut ihan kuningasajatus jättää niitä pois ???

Samalla laittelee uudet rullat jakopäähän, kun ovat hyllyssä.

Syylari pikkusen hikoilee jostain, pisara oli alhaalla.

Muuten toimii kyllä hyvin :D Oikeastaan todella hyvin, on sillä sähkönkululla vaan merkitystä! Ainakin nyt epämääräisyydet moottorin yms  toiminnassa ovat poistuneet, niinkuin esim vakkari. Toimii kuin kello :)


Jaah ja vielä edit :D Mokomaa ollut huomannutkaan, mutta kytkinkoppa on auki pakosarjan puolelta, nyt vasta näki kun lämpösuoja oli poissa, ikäänkuin hengitys olisi tuotu lämmön puolelle ???
Mikä tietenkin on viisasta. Ööö, mitäs vielä, niin. Tuo imuilman hässäkkä on pakosarjan puolella 3-osainen, siellä on jopa silikonitiiviste sen alahässäkän ja imusarjan(eli siis pakosarjan :D) ympärillä olevien osien välillä.

« Viimeksi muokattu: 05.11.2017, 19:03:02 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #287 : 03.11.2017, 03:10:02 »
Ainiin, kävin hakemassa tommosen vaahtomuovitelavarren(micro) ja pari telaa, olisko 3,50€ ollu? Kierretapin räikkävääntimen ostin jo aikaisemmin, ompahan olemassa, melko ahdasta kuitenkin tulipellin päässä ???
50mm on tuo telan leveys. 100mm tuntui vähän liioittelulta, mutta sen näkee sitten? Pensselillä en koske enään yhteenkään kanteen.

« Viimeksi muokattu: 03.11.2017, 03:14:08 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #288 : 16.11.2017, 12:45:24 »
Tässähän uskaltaa jo kohta laittaa irroitetut ruuvit laittaa takaisin :D

Senverran hienosti pelittää, ei olisi uskonut millainen vaikutus jollain virtalukonpohjalla on tämmöisen vehjeksen toimintaan :o

No, eihän sitä tietysti voi etukäteen tietääkään, kun on "rikkinäisellä" ajellut menemään tyytyväisenä :)

Muiden prioriteettien vuoksi huoltotoimenpiteiden ajankohta löytyneen joulun välipäivien hujakoilta, kaikki on valmiiksi hankittu.
Kytkin alkaa olemaan ehtoopuolella, mutta samalla tulee varmaan laitettua "uusi" m90, hiukan paremmilla välityksillä. Nylon puslaa yms sellaista ja miksei tuon DMF:kin vaihtaisi samoilla tulilla kytkinpaketin kanssa ???

Ilmatkin on viilenneet, tuskin johtuu virtalukonpohjasta :D, kun kolmonenkin lopetti rusahtelut, vaikka tuo kytkin alkaa olemaan loppu ::) Taitaa ajelut olla niin pieniä, ettei vaan saa niin lämpimäksi ajettua ???
« Viimeksi muokattu: 16.11.2017, 12:48:19 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #289 : 24.11.2017, 21:13:24 »
Taidan saksalaistyylisesti pistää eteen 8" et20 ja taakse 9" et24 leveät vanteet, kunhan löytyy sopivat aihiot Triton hybrideihin.
Niissä 9" sisäreuna on samassa kohdassa Tritonien kanssa ja ulkoreuna 38mm ulonpana

8":ssa kuitenkin pokea 29mm enemmän kuin Tritoneissa! Ja insetti -16,4mm

Pitää nyt kuitenkin päästä mittaamaan keskilättyjen vaikutus offsettiin!!!! Eli keskilättyjen offset kiinnityspisteeseen, sekun saattaa heivata koko homman romukoppaan :D Niin saa laskettua todelliset et lukemat ja istuvuuden ???

Senverran on tuo keskilättyjen profiili erilainen ko varteissa, jos offset kasvaa 8" vanteessa enemmän kuin tuo 16,4mm, niin eihän ne eteen mahdu.

Noh, lets see?

Eli siis BBS RS 763-> 744/745 -763 keskilätyllä. Pitäähän sitä lippiä olla :D

« Viimeksi muokattu: 24.11.2017, 21:21:06 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #290 : 26.11.2017, 01:29:51 »
Kyselin tuolla etutolpista https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=90638.0

Vastauksia tuli runsaasti ;D

Ja nyt tuo selveni Norjalaisen harrastajan TB foorumille tekemästä 960 langasta, lienee kaikkien 960mk2 tuuninkien alkulähde  ??? :D

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=282426

Mielummin tuommoisen rakentelee, kuin maksaa jostain lmr setistä saman rahan. 300€ saa säädettävät insertit eteen ja säädettävät takaiskarit 200€.

Taitaa GAZ ja Koni olla tuolloin vaihtoehtona, joista GAZin takaiskareissa löytyy säätönappula.

Lesjöforsilta saa madallusjousella eteen, jos niiden TÜV lappujen 1100kg ja 940 mallisarja kelpaa muutoskatsastukseen  960mk2:ssa ???

Katsoin hintoja

Bilstein B6 eteen ja taakse ~500€, ei säädettävissä
B8 + -150€ mutta saattaa olla ainakin taakse melko tönkkö, samoin nuo 200-sarjan iskarit  ovat jo liian lyhkäisiä, mutta niissä on ainakin paljon eri jäykkyys versioita tarjolla.

Koni yeallow eteen ja taakse ~500€ säädettävissä edessä paikallaan 5-asentoinen säätö, taka säädettävissä irrallaan 4-asentoinen säätö

Molemmissa takaiskarit vaativat kiinnityksen muokkaukset 960mk2

GAZ säädettävissä paikallaan, eteen ja taakse bolt on 960mk2 425€/taakse coilovereilla 590€
Kolmessa mitassa: std, -40, -60

Vertailuksi lmr rimpula setti mk2:lle, tuossa on etujouset mukana 560€

Hinnat ebay, lmr ja Classic Swede UK, rahdit päälle

Lisätään vielä tuo Konin cut-a-strut 8641-1410sport eli 60/70/80 sarjan insertti ~280€/pari
Tämä on 90mm lyhyempi kuin 700/900 iskari, mutta onhan se mcpårsson kiinnityskin huomattavasti ylempänä, joten voipi olla käypänen ??? Säästyisi hitsailulta. On noin 60mm lyhyempi kuin 960mk2 vakio patruuna!!!!

Tästä eteenpäin asiaa pohdiskellessa, kun ei ole tarkkoja mittoja tarjolla, niin GAZ lienee paras vaihtoehto ??? Saa juuri semmoiset kuin haluaa, mittojen puolesta, eikä tarvitse kikkailla kummemmin ja hintakin on kohtuullinen ???
« Viimeksi muokattu: 06.12.2017, 07:59:10 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #291 : 02.12.2017, 19:17:33 »
Seuraavaksi tulee faktaa mitoista yms liittyen 960mk2 etutolppiin, purin tänään yhden  ;) ja tein kuvakollaasin.
Kyseessä alkuperäinen öljyiskari! Kuvakin jäi näköjään kääntämättä ;D



Jousitolpan yläpäässä oleva holkki lähtee ihan lyömällä pois, lienee vain satulana pohjaanlyöntikumille.



Sitten vetäsin poikkileikkauksen, jotta rakenne selviää.



Profiilipala



Leikkauslinja



Profiili



Mitat





Tämmönen jööti sieltä tulee esiin






Näköjään teknisiä häiriöitä, mutta tuo insertin yläpään/joisitolpan sisähalkaisija on 48mm - 2x3mm= 42mm



Jousitolpan pituus reunalta, keskeltä +1cm, eli siellä on jonkinlainen holkki alapäässä.

« Viimeksi muokattu: 02.12.2017, 21:46:00 kirjoittanut Orlov »

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #292 : 02.12.2017, 21:11:51 »
Kuvat ei näy

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #293 : 02.12.2017, 21:22:11 »
Joo, ei näitä ilmatteeksi jaeta :D tais mennä vähän kansion asetukset  pieleen ;D hetko

No nyt pitäs näkyä? Näkyvät mitat on otettu loogisesti suuntaansa, joten voi joutua hiukan punnertamaan :D

Kyllä taidan olla sitä mieltä ??? ;D , että 240:sen insertti, on sopiva tuohon tolppaan. Ulosjousto on melkoisen overkill tuossa vakiona.

Iskarin runko kun on mitaltaan sama. Täytyy tuo maksimi vielä tarkistaa purkamattomasta 960mk2 tolpasta, kun kuvissa oleva insertti on öljytön, enkä ajatellut sen vaikutusta asiaan ???

Jos ajatellaan vaikka GAZ 240 vakiomittaista inserttiä, niin ollaan aika lähellä......

Täytyy vielä kokeilla josko siellä jousijalassa alhaalla oleva holkki on irtonainen ja sen saisi poimittua esiin, niin sitä voisi verrata siihen 240glt/turbon holkkiin? Yläpään kiinnitysholkki kai tulee noissa inserteissä yleensä mukana?

Koni sport mitat
940 etu max/min 703/503
240 etu max/min 670/476 eli tämä on hyvin lähelle 960mk2 vakio inserttiä

940 taka max/min 471/306
240 taka max/min 444/291

Nivo mk1 max/min 467/302
Nivo mk2 max/min ???? Liekö samaa luokkaa?
« Viimeksi muokattu: 06.12.2017, 08:33:14 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #294 : 09.12.2017, 23:46:35 »
Nyt kun näitä juttuja olen täältäkin lukenut, niin vaikuttaa olevan semmoinen käsitys vakio iskareista olevan, jotta esim 240:sen vakiot olisivat jopa pidempiä, kuin 7-/900 sarjan takaiskarit?
Tosin eihän se tässä tapauksessa merkitse mitään, mutta ainakin ilmoitetut mitat koni sport sarjassa antavat toisenlaisen kuvan asiasta.

Kokonaan toinen asia on sitten nuo GAZ mitat, joten ainoa keino on lähestyä suoraan tehdasta asiassa. Hirmuisen paljon on classicsweden kohdalla negatiivisuutta netissä, sen jälkeen kun raha on liikkunut. Muutenhan tuo on kovasti vastaillut asioihin, joita on joskus tullut kysyttyä.

Siellä tehtaalla ollaan varmaan halukkaita tekemään vaikka koko sarja eteen/taakse, kunhan lähettelis vakiot sinne, toiveiden kera :) Tosin hinta saattaa karata ;D

Apujousethan voi nakertaa vaikka pohjaanlyöntikumien yhteyteen, jos semmoisille on tarvetta ???



Kuinkahan paljon takaiskareissa pitää muokata kiinnityksiä, jos lähtee 240 iskareista multilinkin vaimennuksia rakentelemaan? Lienee puslat ja holkit?
« Viimeksi muokattu: 10.12.2017, 00:07:22 kirjoittanut Orlov »

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #295 : 11.12.2017, 07:31:07 »
Nyt kun näitä juttuja olen täältäkin lukenut, niin vaikuttaa olevan semmoinen käsitys vakio iskareista olevan, jotta esim 240:sen vakiot olisivat jopa pidempiä, kuin 7-/900 sarjan takaiskarit?
Tosin eihän se tässä tapauksessa merkitse mitään, mutta ainakin ilmoitetut mitat koni sport sarjassa antavat toisenlaisen kuvan asiasta.

Kokonaan toinen asia on sitten nuo GAZ mitat, joten ainoa keino on lähestyä suoraan tehdasta asiassa. Hirmuisen paljon on classicsweden kohdalla negatiivisuutta netissä, sen jälkeen kun raha on liikkunut. Muutenhan tuo on kovasti vastaillut asioihin, joita on joskus tullut kysyttyä.

Siellä tehtaalla ollaan varmaan halukkaita tekemään vaikka koko sarja eteen/taakse, kunhan lähettelis vakiot sinne, toiveiden kera :) Tosin hinta saattaa karata ;D

Apujousethan voi nakertaa vaikka pohjaanlyöntikumien yhteyteen, jos semmoisille on tarvetta ???

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Kuinkahan paljon takaiskareissa pitää muokata kiinnityksiä, jos lähtee 240 iskareista multilinkin vaimennuksia rakentelemaan? Lienee puslat ja holkit?

Lainauksen kuvan autossa on 940 keltaiset konit ja nuo apujouset ovat tappiin ohennetun nivo lehtijousen apurina. 940 iskarit ovat bolt on, kun pitkittäisestä alatukivarresta rälläköi iskarille siitä sojottavan holkin pois. 
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #296 : 13.12.2017, 06:38:00 »
Minusta noissa 940takasissa on joustoalue pielessä, mutta opiskellaan lisää :D

Töihin mennessä lensi karmea märkä lumikasa pyyhkijöiden alle ja pompsahti varsi moottorin kuulapäästä irti, loppumatka oli mielenkiintoinen :buck2:

Noh, eihän se auttanut kuin töiden jälkeen tallin kautta ja purkua, niin sai takaisin paikalleen. Samoilla tulilla rassasin valumaputket puhtaiksi, olivatkin yllättävän täynnä "multaa"

Melko hienosti on tuo peitelevy toteutettu(istuvuus yms pikkujutut), eikä esim sisätilanpuhaltimessa ollut ylimääräisiä ja akselikin tuntui jämyltä :)

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #297 : 18.12.2017, 03:20:28 »
Katsellut näitä kylkilinjoja, kun Chall myös pudotti tuota omaansa :)

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=85017.0



Tuon tarkempaan en saanut käsipelillä linjattua, mutta eiköhän tuo riitä. Tuossa on siis yksi kierros 7/900 vakiojousesta otettu pois ja 960 vakio iskaritolppa. Noin 30mm saa vielä iskaria lyhyemmäksi 240 patruunalla, en tiedä saako sillä vielä yhden kierroksen jousesta pois ???

Mutta tuohan on nyt samalla korkeudella, kuin lmrse madallusjousella. En tiedä löytyykö s80 etujousta, joka sopisi lyhennettynä/madallusjousena ja olisi progressiivinen? Ja onko se jämäkämpi, kuin 7/900 sarjan jäykin vaihtoehto?

Autohan on vaaterissa, etulokarin korkeammalla oleva kaari hieman vääristää balanssia, kun vielä etupuskurikin on viety linjasta ylöspäin(vrt takapuskuri)
« Viimeksi muokattu: 18.12.2017, 03:23:47 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #298 : 19.12.2017, 16:08:54 »
Kulutusta:
Viimeiset 780km, 95, 11,7L/100:lla sekalaista

Nyt ladattu "99":llä, n.70 litraa, kun ei uskaltanut enään ajaa :D Täytyy varmaan ostaa 5L varakanisteri autoon ja mitata valon syttymisestä loppumiseen kilometrit ???
« Viimeksi muokattu: 20.12.2017, 05:37:37 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #299 : 28.12.2017, 05:56:09 »
Värikoodeja


 

Samppasport  Futurez