Carcom Oy  Ateho

Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 493 Vastauksia
  • 162075 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

The moose

  • Vieras
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #435 : 24.07.2017, 20:57:10 »
Väitätkö ettei se kuuma putki jäähtyessään voisi kerätä kondenssivettä sinne eniten joka jäähtyy kaikista tehokkaimmin. Vai pidätkö auton käynnissä 247365.

Taidan mennä laittaan poppareit tuleen.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #436 : 24.07.2017, 21:38:51 »
Väitätkö ettei se kuuma putki jäähtyessään voisi kerätä kondenssivettä sinne eniten joka jäähtyy kaikista tehokkaimmin. Vai pidätkö auton käynnissä 247365.

Taidan mennä laittaan poppareit tuleen.

Tai sitten palaat fysiikan perusteiden pariin ja minä laitan ne maissinjyvät kattilaan...   :D
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tiivistyminen

Koska olosuhteet missä pakoputki olisi kylmempi kuin ympäristö, ovat äärimmäisen harvinaisia ajamisen jälkeen. Ja varsinkaan siten, että vesi tiivistyisi nesteeksi putkiston sisällä ovat vieläkin harvinaisempia vesihöyryn osapaineista johtuen.

Käynnistyksen yhteydessä tiivistymistä tapahtuu kylläkin koska vesihöyrynosapaine kasvaa todella voimakkaasti ja kastepiste saavutetaan wiinan jumalattoman suurien rikastusten takia. :juhau:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

The moose

  • Vieras
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #437 : 24.07.2017, 23:38:15 »
Eipä se tosi muutu mihinkään vaikka kuinka koittaisit päteä.

Joitakin vuosia ihmetellyt takapotkujen kanssa ja kun aamuisin lähtee liikkeelle on pappamutkan päässä tippa vettä tai toinenkin startin jälkeen. Mutta se onkin varmasti kannentiiviste kun vuotaa tai jotain aivan muuta kosteutta.

Laitappa saunan pata täyteen vettä ja sytytä pesä. Kastuuko padan pohja tulipesän puolelta vai ei. Ja sammuuko valkea.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #438 : 25.07.2017, 00:13:42 »
Viestisi on täyttä nollaa informaation osalta. Et siis lukenut/ymmärtänyt mitä kirjoitin...

ei jaksaisi....  :facepalm:

Pointti on tässä, etteivät ajamisieni jälkeiset olosuhteet voi mitenkään vaikuttaa pakoputkeni taka-akselin ylityksen ruostumiseen polttoainetta lukuunottamatta. Käynnistyksen jälkeiset olosuhteet taatusti kondensoivat ja vettä on putkessa nesteenä, mutta selittääkö se pikavauhtisen ruostumisen sisältä päin?
Minä väitän ihan fysiikanlakeihin ja ohuesti kemiaa tuntevana, ettein sammuttamisen jälkeiset olosuhteet vaikuta putken mätänemiseen promillen osia enempää, kuten eivät myöskään startin jälkeiset olo-suhteet. Väitän prosessin tapahtuvan ajamisen aikaisissa olo-suhteissa....

Tässä siis pohditaan prosessia ja syitä miksi niin tapahtuu pika-vauhdilla verrattuna bensiiniä polttaviin vinokoneisiin nähden.

Ja kyllä, minä saatan heittää ihan hupina 50km iltalenkin jos työajoa ei ole, joten pakoputkessa ei taatusti ole kondenssi-vettä sen jäljiltä!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #439 : 25.07.2017, 00:51:32 »
Tuleeko alkoholipitoisesta polttoaineesta palamistuotteena enemmän vettä kuin esim 95okt?

Onhan se tavallaan tiivistynyttä vettä, vaikka syntyy palamistuotteena. Ja saattaa jäädä huonosti suunniteltuun putkistoon, jos on hissukka :)

Mites se menikään, kun litra bensaa palaa, niin syntyy litra vettä?

Eiköhän nuo akselinylityksien kestämättömyydet johdu lähinnä rasituksesta joka siihen kohdistuu. Tuentaahan siinä ei ole, mutta etupönttö ja takapönttö lisäämässä rasitusta jne jne

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #440 : 25.07.2017, 15:45:23 »
Etanoli tuottaa täydellisessä palamisessa vain hiilidioksidia ja vettä. Pieniä määriä aldehydejä muodostuu myös, koska palaminen ei ole täydellistä moottorissa.
CH3CH2OH + 3 O2 ➞ 2 CO2 + 3 H2O

Bensiiniin verrattuna muodostuvan veden määrä on moninkertainen.

Mekaaniset rasitukset voivat olla osasyy akselin ylityksen mätänemiseen, mutta vain pienenä osana. Ruostuminen on se pää mekanismi. Ongelma esiintyy vain pienessä pätkässä putkea ja siksi olen sillä päätänä vaivannut, koska ruostumisnopeus on moninkertainen verrattuna mihin tahansa muuhun kohtaan putkea.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #441 : 25.07.2017, 17:45:26 »
Onkos sulla alkuperäinen ylitys vaiko ite väsätty? Alkuperäisen korvikkeessa tuppaa se liitoskohta olemaan 'sinetöity' jos on yleensäkkin kasauksen jälkeen ajettu, ja yleisin kohta tuo minusta muutenkin on jos 700/900 volvoihin putkea laitetaan?

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #442 : 25.07.2017, 22:02:13 »
Aikaisempaan huomattavaan elämänkokemukseeni vedoten olen tehnyt sen havainnon että pakoputket tuntuvat ruostuvan ensimmäisenä puhki juuri taka-akselin ylityksen kohdalta. Ehkäpä se ruostuu ulkopuolelta. Jään odottamaan mittaustuloksianne.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #443 : 25.07.2017, 22:19:50 »
Mikalle, ei se nyt moninkertainen ole E85:lla :D Eikä se "nykyaikainen" bensakone myöskään tuota kuin lähinnä hiilidioksidia.

Ihan kylmästi lyttää polttoaineesta johtuvan hajoamisen, pikemminkin se on suunnitteluvirhe. Rasitusmurtuman aiheuttama ruostuminen ei johdu kuin em.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #444 : 25.07.2017, 23:48:24 »
Onkos sulla alkuperäinen ylitys vaiko ite väsätty? Alkuperäisen korvikkeessa tuppaa se liitoskohta olemaan 'sinetöity' jos on yleensäkkin kasauksen jälkeen ajettu, ja yleisin kohta tuo minusta muutenkin on jos 700/900 volvoihin putkea laitetaan?

Pakoputki oli alun perin volvolainen, nykyisin alkuperäistä on pakoputken laippa ja DP:n alkuosa kissalle asti. Nykyisin kaikki muu on rakennettua omin pikku-kätösin.
Millään seikalla noista ei ole ollut vaikutusta tuohon mätänemisnopeuteen sen jälkeen kun polttoaine vaihtui minulla wiinaksiin.

Kaveripiirissäni bensalla huristelevat 9-kuskit selviävät taka-akselin ylityksellä tuplamäärän joko ajassa tai kilometreissä.

Otolle:
Se mätänee sekä ulkoisesti ja sisäisesti (kts. kuvat). Vuotamaan se alkaa etanolilla huomattavasti aikaisemmin kuin bensiinillä. Niin muodoin se myös katkeaakin nopeammin. Nopeimmillaan se on vuotanut noin vuodessa (pieniä reikiä).

Orlov:
Kyllä se etanolin vetypitoisuus suhteessa hiileen on huomattavasti suurempi kuin bensiinissä, joten vesihöyryn määräkin on huomattavasti suurempi sen takia. Sen huomaa jo päästömittauksessa, sillä minulla CO2 määrä ei pakokaasuissa ylitä 12% tasoa ilman kikkailua.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #445 : 26.07.2017, 07:45:35 »
Eikös teräs tykkää yleensä ruostua helpoimmin eniten muokatuista kohdista? Terävät pokkaukset ja pakoputkessa rajuimmin taivutetut kohdat eli juuri akseliylitykset jne... Viinan vaikutusta en osaa arvioida kun ei ole kemistin vikaa meikäläisessä (edes puisto- sellaisen...  :P)

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #446 : 26.07.2017, 08:42:37 »
Ehkä kaveripiirissäsi bensalla huristelevat 9-kuskit selviävät taka-akselin ylityksellä tuplamäärän joko ajassa tai kilometreissä, koska eivät ole yhtä hulluja suhaamaan pitkin suomen teitä loskassa ja suolassa. Mutta eihän se siitä voi johtua, koska viina ja omin pikku-kätösin asennettu putkisto.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8907
  • Teiden tukko
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #447 : 26.07.2017, 09:03:07 »
Itse kyllästyin ysistä parsimaan putkistoa kasaan joka kevät ja syksy. Aina samasta kohdasta päätevaimentimen "laipasta". Tein putkiston katilta taaksepäin ruostumattomasta, ei ole tarvinnut kuin kannatinkumeja uusia. S*



Taka-akselin ylityskeskustelu saa minun puolesta jatkua, jos kielenkäyttö pysyy asiallisena.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #448 : 26.07.2017, 14:48:17 »
Jotakin tuossa tapahtuu, koska putkia on alkanut kulumaan etanoliin vaihdon jälkeen.

Kondensio, putki on kyllä ympäristöään kuumempi. Mitenkäs kone sammutettuna, kun kaasut pysähtyy? Putki jäähtyy sisällä olevaa kaasua nopeammin ---> kondensio? Tosin, ulkokurvit ovat yleensä kuumimpia, jiten pitäisi mätiä sisäkehältä...

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #449 : 26.07.2017, 16:20:21 »
Itse kyllästyin ysistä parsimaan putkistoa kasaan joka kevät ja syksy. Aina samasta kohdasta päätevaimentimen "laipasta". Tein putkiston katilta taaksepäin ruostumattomasta, ei ole tarvinnut kuin kannatinkumeja uusia. S*

Eli suurin piirtein samasta kohdin kuin minulla?

Koko rosteria olen miettynyt itsekkin useampaan kertaan mutta vaimentimia ei viitsisi askarrella. Tälläisen toimivaksi todetun vaimentimen saa alle 60,- joten kovin helposti sitä ei haluaisi askarella itse.

Jotakin tuossa tapahtuu, koska putkia on alkanut kulumaan etanoliin vaihdon jälkeen.

Kondensio, putki on kyllä ympäristöään kuumempi. Mitenkäs kone sammutettuna, kun kaasut pysähtyy? Putki jäähtyy sisällä olevaa kaasua nopeammin ---> kondensio? Tosin, ulkokurvit ovat yleensä kuumimpia, jiten pitäisi mätiä sisäkehältä...

Kondensiota ei voi tapahtua sen enempää kuin bensiinilläkään vaikka pakokaasujen vesihöyrymäärä on moninkertainen bensiiniin verrattuna ja tilavuusvirtaus on 40-45% enemmän kuin bensiinillä.
Tämä johtuu puhtaasti lämpötiloista ja osapaineista. Jo kaasujen lämpötilat takaavat sen, ettei vesi voi esiintyä nestemmäisessä muodossa mitenkään kun putkisto on kerran lämmennyt.

Tai voihan noissakin lämpötiloissa vesi olla nesteenä, mutta silloin pitäisi puhua satojen baarien paineista.

Koneen sammuessa sinne pumpataan joitakin litroja puhdasta ilmaa, joten sekin helpottaa asioita sammuttamisen yhteydessä. Samaten putkiston kuumuus aiheuttaa sen, että putken sisällä vallitsee hyvin nopeasti sama suhteellinen kosteus kuin ulkonakin.

Mystistä tässä on se, että ruostuminen tapahtuu pistemäisesti sisältä käsin juurikin siellä missä nestemmäinen vesi ei pysy painovoiman vuoksi. Joten neste-muodossa oleva vesi ei tätä ilmiötä selitä.
Koska takimmainen vaimennin ei ruostu muutoin kuin ulkoisesti (2kpl) ja nykyinen taasen on pysynyt kohtuullisessa kunnossa koska se on asennettu hitusen vinosti, jolloin sen päällä ei makaa hiekkaa ja sitä kautta kosteutta jatkuvasti.

Toisessa etanoli-ysissä sama paikka mätänee mutta ajallisesti tupla-ajassa koska sillä kertyy puolet vähemmän kilometrejä itseeni verrattuna.

Jokin prosessihan tässä tapahtuu pakokaasujen sisällön ja lämpötilan funktiona, koska mätänevä paikka on n. 20cm mittainen pätkä putkea. Oma veikkaukseni on se, että kyseisessä kohdassa pakokaasujen lämpötila alittaa vesihöyryn kriittisen pisteen.

Ja kun ajallisella perspektiivilla ajattelee asiaa, niin puhkeaminen tapahtuu kevät-talvella / alku kesästä minulla. Tosin ajallinen perspektiivi johtunee putken korjausten ajankohdasta eikä varsinaisesti vuodenajasta.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron