KL-varaosat  Lakiasiaintoimisto Pakkanen ja Innanen

1030 perä, välityksen vaihto

  • 11 Vastauksia
  • 4706 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 534
  • www.vrcf.fi
1030 perä, välityksen vaihto
« : 27.10.2015, 22:55:39 »
Taisin rikkoa pinjonin laakerit kun ammuin pulttipyssyllä isomman kardaanin laipan perään (144-71 / 1030).
Ajattelin vaihtaa samalla, kun nyt remontoin tuon, välityksen 4.11 -> 3.54.

Käykö 740-sarjalaisen perän romut (1030) suoraan tuohon vanhempaan perään?
Pystyy ilmeisesti vaihtamaan paikallaan?
Löytyykö jostain ohjeita operaatioon?

Lueskelin perän pinjonin shimmaamisesta väriaineella ja se ehkä onnistuisi jopa minulta, mutta pystyykö tuon purkamaan / kasaamaan ilman erikoistyökaluja?

t. Leka
144-70

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF ry jäsen 2017
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4788
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
« Vastaus #1 : 28.10.2015, 07:32:59 »
Tuosta lähtee  :)

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=9495.15

Vanhoissa perissä laakereita ei saa kiristettyä liian tiukalle, vaikka ampuukin pulttipyssyllä. Niissä on laakereiden välys säädetty shimmiprikoilla, eikä krymppirenkaalla kuten uudemmissa, niin silloin laipan saakin laittaa tiukkaan ihan vapaasti.

Jos käytät kaikkien laakereiden välissä alkuperäisesti sinne laitettuja shimmejä, niin 99% varmuudella hammaskosketus ja -välys asettuu just kohdalleen. 740:n perässä saattaa olla jo se krymppirengas, joten pinjoniakselin laakereiden esijännitys pitää huomioida. Hammaskosketus kuitenkin asettunee kohdalleen, jos laittaa pinjonin isomman laakerin alle aluperäiset shimmit.

Pinjoniakselin päähän on kaiverrettu merkintöjä, joista voi varmistaa, että molemmat pinjoniakselit voidaan asentaa samoilla shimmeillä. Yleisimmin käytetty merkintä on "30". Vanhassa perässä saattaa olla käytössä vanhempi merkintätapa, jonka sielunelämään en ole perehtynyt, mutta todennäköisesti -71 on jo kuitenkin se udempi versio.

Homman pystyy ihan hyvin tekemään paikallaan ja jopa ilman erikoistyökaluja, mutta jos sellaiset työkalut vaan jostain saa lainaan, niin helpottaa tosi paljon.
« Viimeksi muokattu: 28.10.2015, 07:36:34 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 534
  • www.vrcf.fi
Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
« Vastaus #2 : 28.10.2015, 17:05:54 »
Kiitos erittäin paljon vastauksesta!

Jos oikein ymmärsin niin korvaan mahdollisen 740 pinjonin krympprirenkaan orkkis shimmeillä ja homma rokkaa.

Kumma juttu että perän laakerit huutavat hoosiannaa vaikka 144tkm mittarissa.
Ehkä jossain vaiheessa ollut kehnosti öljyä tuolla...
144-70

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF ry jäsen 2017
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4788
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
« Vastaus #3 : 28.10.2015, 18:56:49 »
Krymppiä ei voi suoraan korvata shimmeillä, koska akselissa oleva olake on sen kymppirenkaan paksuuden verran eri kohdassa.

Jos se siinä sun toisessa välityksessä on, niin mikään ei estä laittamasta sitä sitä jatkossakin paikalleen. Jos se on kiristetty sun tarpeisiin jo liian lyhyeksi (laakerit menee jumiin), niin krympin alle voi laittaa sopivan paksuisen shimmin, niin silloin sitä voi taas kiristää lisää.

Pinjonin laakereissa kuuluu olla yllättävän kova esijännitys. Jos laakerit ovat kuivat ja akselia yrittää pyörittää, niin se saattaa tuntua pelottavan jäykältä.

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 507
Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
« Vastaus #4 : 25.06.2017, 09:39:29 »
Nostetaanhan vanhaa aihetta.

Eli suunnitelmissa olisi tuohon '68(runkonumeron perusteella '69) Amaan vaihtaa pidempi perävälitys.
Nostin yhden renkaan ilmaan, sitä kun pyörittää kaksi täyttä kierrosta niin kardaani pyörähtää vähän päälle neljä. Kuulostaisi siis 4.1:ltä?

Tutulla olisi hyllyssään Volvon pikkuperän 3.73 välitys, pelkät rattaat siis, ei shimmejä ym.
Mitenhän hammaskosketuksen ym. käy jos käytän nykyisessä välityksessä olevia shimmejä?

Ekakertalainen olen asian kanssa, joten mitään käsitystä ei ole mitä kaikkea joutuu ottamaan huomioon ::)
V70 '01
440 '89
Amazon '68

Poissa kuppe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
« Vastaus #5 : 25.06.2017, 20:36:04 »
Hammaskosketus on tarkastettava/säädettävä uudella välityksellä.
Netistä löytyy hyviä vinkkejä työhön, lisäksi tarvitset ulosvetäjän poskilaakereille.
Itse aikani purettuani ja kasattuani vein perän ammattilaiselle jolla ei mennyt pitkään ja uusi lukko sekä vanha välitys kestää ainakin.

Poissa Kojontti

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 703
  • www.vrcf.fi
Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
« Vastaus #6 : 14.07.2017, 02:40:39 »
Nostetaanhan vanhaa aihetta.

Eli suunnitelmissa olisi tuohon '68(runkonumeron perusteella '69) Amaan vaihtaa pidempi perävälitys.
Nostin yhden renkaan ilmaan, sitä kun pyörittää kaksi täyttä kierrosta niin kardaani pyörähtää vähän päälle neljä. Kuulostaisi siis 4.1:ltä?

Tutulla olisi hyllyssään Volvon pikkuperän 3.73 välitys, pelkät rattaat siis, ei shimmejä ym.
Mitenhän hammaskosketuksen ym. käy jos käytän nykyisessä välityksessä olevia shimmejä?

Ekakertalainen olen asian kanssa, joten mitään käsitystä ei ole mitä kaikkea joutuu ottamaan huomioon ::)

Melko varmasti joudut simmikauppaan. Olen asennelut aikanaan Danan 44 välityksen toiseen koteloon ja sen säätö tarvitsi kolmen purkuperän simmivalikoiman eikä siltikään aivan priimaan päästy, hammasvälystä jäi aavistus liikaa. Ja näin koska aika ja budjetti...

E: ja kun perä on tyypillinen dana, tarvitset työkalun peräkopan levitykseen aina asentaessa ja irrottaessa murikkaa, onnistuu ilmankin mutta asennus varsinkin kysyy silloin väkivaltaa kun poskilaakerien preload on kohdallaan...
« Viimeksi muokattu: 14.07.2017, 02:44:03 kirjoittanut Kojontti »
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 507
Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
« Vastaus #7 : 19.07.2017, 09:40:44 »
Melko varmasti joudut simmikauppaan. Olen asennelut aikanaan Danan 44 välityksen toiseen koteloon ja sen säätö tarvitsi kolmen purkuperän simmivalikoiman eikä siltikään aivan priimaan päästy, hammasvälystä jäi aavistus liikaa. Ja näin koska aika ja budjetti...

E: ja kun perä on tyypillinen dana, tarvitset työkalun peräkopan levitykseen aina asentaessa ja irrottaessa murikkaa, onnistuu ilmankin mutta asennus varsinkin kysyy silloin väkivaltaa kun poskilaakerien preload on kohdallaan...
Mistähän noita simmejä saa hankittua jos ko. operaatioon ryhdyn jossain välissä?
V70 '01
440 '89
Amazon '68

Poissa Kojontti

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 703
  • www.vrcf.fi
Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
« Vastaus #8 : 20.07.2017, 01:35:24 »
Laakeriliikkeet on halvin, sininen kallein.
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa bolinder

  • VRCF ry jäsen 2017
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 918
  • www.vrcf.fi
Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
« Vastaus #9 : 20.07.2017, 08:22:02 »
Tai ammattisorvari tekee just sopivat

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 507
Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
« Vastaus #10 : 20.07.2017, 09:01:28 »
Joo tutkaillaan jos milloin sen aika koittaa.

Mielellään valmiita hankkisin jos eivät hinnankiroissaan ole, ohuvia tarkkoja simmilevyjä on aika veemäinen sorvata t. ammattisorvari :D
V70 '01
440 '89
Amazon '68

Poissa 142

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 261
Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
« Vastaus #11 : 20.07.2017, 11:20:54 »
Mulla on pieni lajitelma shimmejä Volvon perään jos ei halua lähteä itse tilailemaan.
suomenvolvokerho.com

 

KKD Motorsport  Samppasport