Carcom Oy  Elekma

Muutama kysymys koskien 144 mallia.

  • 15 Vastauksia
  • 6360 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Muutama kysymys koskien 144 mallia.
« : 02.11.2015, 15:36:10 »
-Miten irroitan etujouset helpoiten?
 
-Ensikesäksi suunnittelin 15x7 vanteita. ET 20-25. Mahtuuko taakse 205/65 kumit?
Eteen ajattelin laittaa 185/65.

-Öljyntäyttökorkissa on paikka letkulle. Pitäisikö sen mennä alipaineletkuun? Onko pakko olla huohotus?
Voisiko korkin vaihtaa "umpinaiseen" Kyseessä on B18 tuplilla.

-Talvirenkaat laitan alkuperäisille vanteille. 5" leveät? Käykö niihin 185/65 kumit?
« Viimeksi muokattu: 02.11.2015, 15:48:56 kirjoittanut hukka »
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Muutama kysymys koskien 144 mallia.
« Vastaus #1 : 02.11.2015, 15:43:52 »
vaikka alapallo irti ja iskarin alapää,niin sieltähän se jo tippuukin,näin muistelisin.
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Muutama kysymys koskien 144 mallia.
« Vastaus #2 : 02.11.2015, 17:16:56 »
-Talvirenkaat laitan alkuperäisille vanteille. 5" leveät? Käykö niihin 185/65 kumit?

Käy.

http://www.vannehaku.fi/vannesopivuus/

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1404
  • www.vrcf.fi
Vs: Muutama kysymys koskien 144 mallia.
« Vastaus #3 : 03.11.2015, 12:20:37 »


-Öljyntäyttökorkissa on paikka letkulle. Pitäisikö sen mennä alipaineletkuun? Onko pakko olla huohotus?
Voisiko korkin vaihtaa "umpinaiseen" Kyseessä on B18 tuplilla.


Ei ole pakko olla siinä sitä huohotuslinjaa mutta sen letkun liittäminen imusarjan kuristettuun nippaan vähentää öljyn kulutusta, joskus jopa merkittävästi. Jos poistat kyseisen linjan käytöstä, kannattaa lohkon kyljessä oleva huohotin puhdistaa hyvin tai tyhjentää kokonaan.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Muutama kysymys koskien 144 mallia.
« Vastaus #4 : 03.11.2015, 12:37:04 »
vaikka alapallo irti ja iskarin alapää,niin sieltähän se jo tippuukin,näin muistelisin.

Voi olla että -67 vuosimallissa alapallo ei lähde pois ilman että ottaa jarrukilpeä ensin pois...
Toinen vaihtoehto on ottaa alatukivarren pultti irti palkista. Tämä voi olla tosin joskus hiukan kireässä.
144-70

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Muutama kysymys koskien 144 mallia.
« Vastaus #5 : 03.11.2015, 15:27:02 »
Voi olla että -67 vuosimallissa alapallo ei lähde pois ilman että ottaa jarrukilpeä ensin pois...
Toinen vaihtoehto on ottaa alatukivarren pultti irti palkista. Tämä voi olla tosin joskus hiukan kireässä.

Täytyy perehtyä jousen poistoon viikonloppuna.
Ilmeisesti täytyy olla jousipuristimet? Vai mahtuuko tulemaan pois ilman puristamista?
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Muutama kysymys koskien 144 mallia.
« Vastaus #6 : 03.11.2015, 17:33:33 »
muistelisin että mahtuu!
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa AKK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
  • Pelti on katoavaista mutta ruoste ikuista!
Vs: Muutama kysymys koskien 144 mallia.
« Vastaus #7 : 03.11.2015, 17:44:12 »
Mahtuu tulemaan ainakin alapallon irroittamalla. Teetkö pajalla vai parkkipaikalla
940 classic

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Muutama kysymys koskien 144 mallia.
« Vastaus #8 : 03.11.2015, 17:47:30 »
Mahtuu tulemaan ainakin alapallon irroittamalla. Teetkö pajalla vai parkkipaikalla

Autotallissa.
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Muutama kysymys koskien 144 mallia.
« Vastaus #9 : 03.11.2015, 17:49:54 »
joo,mä tein nosturilla.
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Lietso

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Muutama kysymys koskien 144 mallia.
« Vastaus #10 : 03.11.2015, 19:11:19 »
Jousen irroituksessa kannaatta olla varovainen, siinä on esijännitystä kun alapallon irroittaa. Tukivarren puslat olisi hyvä saada pois jännityksestä ettei riko niitä kiertämällä kun tukivartta joutuu painamaan alas. Tosin puslan pultti, pultit? voi olla avaamattomassa kunnossa. Mulla pitäisi olla jossain gl:n peltivanteita sarja, muistaakseni ovat 5,5" leveitä, laita yv.tä jos on kiinnostusta.

Venttiilikopan huohotuksen voi johtaa letkulla myös jonnekkin koneen viereen. Sotkee vähemmän kuin letkuton korkki, siis venttiilikoppaa...

Poissa AKK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
  • Pelti on katoavaista mutta ruoste ikuista!
Vs: Muutama kysymys koskien 144 mallia.
« Vastaus #11 : 03.11.2015, 21:08:35 »
Joo muista et se jousi kantaa sen 450kg auton painoa joten kunnioitusta kun avaat pallon mutterin. Ja se tuskin irtoaa pelkästään mutterin avaamalla. Ootko ennen vaihdellu jousia?
940 classic

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Muutama kysymys koskien 144 mallia.
« Vastaus #12 : 03.11.2015, 21:12:21 »
Joo muista et se jousi kantaa sen 450kg auton painoa joten kunnioitusta kun avaat pallon mutterin. Ja se tuskin irtoaa pelkästään mutterin avaamalla. Ootko ennen vaihdellu jousia?

Olen. Mutta "normaaliin" tolppaan.
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa AKK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
  • Pelti on katoavaista mutta ruoste ikuista!
Vs: Muutama kysymys koskien 144 mallia.
« Vastaus #13 : 03.11.2015, 21:38:19 »
Asia selvä. Tässä tapauksessa alapallonivelen mutterin irroitus vastaa samaa hetkeä kuin McPhresonissa ottais ylälaakeroinnin keskimutterin pois sille erolla että pallonivelen kartio yleensä kitkalla pysyy vielä paikoillaan mutta vasaralla tukivarren laitaan lyödessä vapautuu. Sitä varten kannattaa tunkkia vain vähän löysätä, jättää muutama milli tukivarren ja tunkin väliin. Kun pallo irtoaa niin kuuluu kova kalahdus ja jousen paino siirtyy tunkin varaan. Sitten tunkkia löysäämällä jousi vapautuu. Ennen kuin avaat alapallon mutterin niin avaa muutama kierros alatukivarren ja etukelkan isoa/pitkää pulttia. Jos et niin ehjät puslat vastustavat alaspäin venytystä. Jo vaihto kunnossa olevat puslat antavat periksi.
Kasaus samaan tapaan, laitat sen ison/pitkän pultin kireälle kun auto on renkaillaan lattialla niin puslat kiristyvät normaali asentoonsa, ei tule turhia kiertymisiä ja ennen aikaista kulumista.
940 classic

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: Muutama kysymys koskien 144 mallia.
« Vastaus #14 : 06.11.2015, 13:34:08 »
Ja alapallon mutterin voi jättää muutaman kierroksen "huulille" kun napauttaa kartiota irti, ei tule ylläriä tukivarren revahtaessa huonosti alla olevan tunkin päältä.
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron