RallyBaron  Samppasport

V50 sähkövika-Ajovakaus virheilmo, pyyhkijät toimii itsestään ja vilkut ei toimi

  • 53 Vastauksia
  • 27544 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TuomoP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Kesällä ostin Volvo V50:n vm 2010 ja siinä on ilmennyt mitä ihmeellisimpiä sähkövikoja. Kesällä tuli joitakin kertoja vikailmoituksia keskusyksiköltä esim. Ajovakus vaatii huollon. Ne meni ohi kun ajoi tien sivuun ja käynnisti auton uudelleen. Syksyllä tuli silloin tällöin tilanteita, jossa keskusyksikkö alkoi heitellä kaikenlaisia virheilmoituksia. Autolla pystyi kuitenkin ajamaan ja kun auto oli seisonut jonkun aikaa tallissa vikailmoitukset hävisivät ja auto toimi taas normaalisti, välillä viikkoja ja välillä useita päiviä. Kolme viikkoa sitten alkoi todellinen sähkövikojen rynnistys. Ensinnä tuli liuta virheilmoituksia ja sitten meni pyyhkijät itsestään päälle ja vilkut lopettivat toimintansa. Joillakin kerroilla kun jonkun aikaa ajoi, hävisivät vikatilanteet ja toiminnot palasivat normaaleiksi. Toisinaan taas auttoi kun auto seisoi jonkun aikaa käyttömättömänä. Sitten tilanne eteni niin hankalaksi, että auto ei suostunut käynnistymään. Aikansa kun yritti käynnistää, availi ovea ja käänsi automaatin vaihdekytkintä edestakaisin, niin auto lähti käyntiin, tosin tuli herjoja, pyyhkijät suti itsestään ja vilkut eivät toimineet. Selvitin asiaa täältä forumilta ja sen tiedon mukaan todennäköisin syy oli joko huonossa akussa tai maadoituksessa. No akun vaihto ei auttanut. Ongelmat palasivat heti. Sitten kiristin apukuskin tilassa rungossa olevat kolme maadoituspitestettä. Se auttoi ja auto toimi useamman päivän normaalisti. Nyt vika kuitenkin palasi, mutta nyt antaa vain herjan, että Ajonvakaus vaatii huollon ja herjan jälkeen pyyhkijät menevät päälle ja vilkut lakkaavat toimimasta. Tosin alkuviikosta kävi niin, että kun oli vilkku päällä oikealle, juuri kun vika taas ilmeni, niin vilkku oikealle jäi päälle. Kävin juuri pari päivää sitten kaikki ne maadoituspisteet läpi, joihin pääsin käsiksi ja kiristin maadoituspultit, mutta tämä ei auttanut asiaa. Jossakin ilmeisesti tuo ongelma edelleen piilee, mutta missä. Onko kenellään vastaavasta kokemusta ja mistä kannattaisi ongelman lähdettä etsiä. Bilialla eivät tunnu tietävän tälläisestä ongelmasta mitään ja ei viitsisi viedä sinne isolla työmäärällä asiaa selvitettäväksi.
« Viimeksi muokattu: 23.11.2015, 09:54:25 kirjoittanut TuomoP »

Poissa S40 II 1,6D

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
onko kenellään vastaavasta kokemusta ja mistä kannattaisi ongelman lähdettä etsiä. Bilialla eivät tunnu tietävän tälläisestä ongelmasta mitään ja ei viitsisi viedä sinne isolla työmäärällä asiaa selvitettäväksi.

Pikahuolto merkkiliikeessä ja topselin päähän, vikakoodien luvusta se lähtee.

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6862
  • Kaikkee sitä...
Onhan laturi kunnossa?
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa TuomoP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Nyt teki taas sen tempun, että mittaristo meni kokonaan pimeäksi kun auto oli seisonut etelän ensimmäisen talvipäivän ajan ulkona. Koodeina tulee melkein kaikki mahdolliset virheilmoitukset. Skannaan sen ja laitan jakoon. Miten tuo laturin kunto kannattaa tarkastaa? Akun jo vaihdoinkin uuteen. Luulisi, että jos laturi ei toimi, niin näkyisi aika pian. Ei ole tähän mennessä latauksesta vielä herjannut.

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Kokemuksesta latausherjaa ei juuri tule ennen kuin akku on miltei tyhjä.

Nyt kumminkin luulisin että vika on muualla - silti tarkista akun jännite jos pystyt. Jos tippuu reilusti alle 12 V kun laitat avaimen virtalukkoon ja käännät virrat päälle niin ainakin osa vikakoodeista saattaa johtua siitä.

Niin, noin sekava vika saattaisi olla löysällä olevan johtosarjan liittimen aiheuttama. Tarkista hanskalokeron alla olevasta "sulakeboksista" (= CEM) lähtevät (muistaakseni) kolme isoa liitintä. Joku tai jotkut niistä saattavat olla irtoamassa lukitusruuveista huolimatta. Se että maadoitusruuvien kiristäminen tuntui vaikuttavan voisi tukea tätä teoriaa koska lattiamaton raottaminen väistämättä liikuttaa em. johtosarjoja.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa S40 II 1,6D

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Niin, noin sekava vika saattaisi olla löysällä olevan johtosarjan liittimen aiheuttama. Tarkista hanskalokeron alla olevasta "sulakeboksista"
Olen nähnyt nippusidevarmistuksia, ettei lokeron alla olevasta sulakelevystä pääse liittimet, ajan mittaa irtoamaan.

Poissa S40 II 1,6D

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Koodeina tulee melkein kaikki mahdolliset virheilmoitukset. Skannaan sen ja laitan jakoon.

hyvä skannata, (näin saisvat tehdä kaikki kysyjät, ois mukavampi lukea ketjuja kun tietäisi jotain kysyttävästä asiasta).
Vikakoodien nollituksen jälkeen, uusintaluvulla jatkuviin vikoihin tulee kiinnittää huomiota.   

Poissa TuomoP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Kiitos hyvistä neuvoista. Mietin vielä sitä, että jos CEM liitin olisi löysällä, niin vaikuttaako se pyyhkijöiden kytkeytymiseen päälle ja vilkkujen päälle kytkeytymiseen.

Huomasin myös, että moottoritilassa oikealla olevassa sulakerasiassa näyttää olevan likaa ja hiekanmuruja. Ilmeisesti sen kansi on ollut jossain vaiheessa löysällä. Onko tietoa, että tuohon sulakerasiaan kertyvä lika voisi aiheuttaa ongelmia?

Edellinen lista oli otettu akunvaihdon yhteydessä Boschilla ja siitä puuttui virhekoodien tarkennukset. Täytyy käydä ottamassa uudet virhekoodilistat.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Ei se lika vaikuta sulakerasiassa noihin toimintoihin, mutta CEM:n kautta kulkee kaikki eli jos jokin liitin heikosti kiinni niin auto kyllä sekoilee ja noissa on ollut liittimissä kontaktiongelmia.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa TuomoP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Auto jatkoi vanhaa vaivaa viime päivät. Herjasi ajaovakauden huoltotarpeesta, pyyhkijät menivät päälle ja vilkut eivät toimineet. Välillä hetkellisesti häiriötila poistui, mutta palasi taas kymmenen minuutin jälkeen.

Kävin CEM:in läpi ja painelin läpi kaikki liittimet. Ei tuntunut olevan mikään löysällä. Otin sitten CEM:in maadoituspisteen ruuvin kokonaan irti ja hioin hiontapaerilla niin liittimen molemmat puolet kuin mutterin kosketuspinnan liitintä vasten. Maadoitus mutteri sitten paikalleen ja tiukahko kiristys. Nyt oli virhetila pois ja puolen tunnin koeajolenkillä ei ilmennyt mitään. Huomasin nyt myös, että kun aikaisemmin polttoainemittari oli mennyt nollaan jo parin sadan kilometrin ajon jälkeen, niin nyt se näytti suhteellisesti ottaen oikeaa lukemaa. Luulin, että siinä oli joku muu vika, mutta sekin taisi liittyä tähän samaan ongelmaan. Nyt pitää ajaa ja odotella, onko tämä virheetön tila vihdoin pysyvä.

Poissa justus83

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi

Poissa TuomoP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vika korjaantui. Ei ole enää tullut virheilmoituksia tai sähkölaitteiden sekoontumisia.

Ongelma syy oli se, että alun perin apukuljettajan jalkatilassa olevien kolmen maadoituspisteen pultit on tehtaalla autoa kasattaessa jääneet löysälle tai siis niitä ei ole kiristetty ihan loppuun asti. Kun liitos on ollut "löysä" on maadoituspää ajan mittaan hapettunut. Ei siis auttanut pelkästään se, että kiristin nuo maadoituspultit, sillä kertynyt hapettuma aiheutti sen, että kontakti ei enää ollut täydellinen. Toki ensimmäisen kiristyskerran jälkeen virheilmoitukset muuttuivat ja häiriöinä jäi virheilmoituksen lisäksi pyyhkijöiden päälle meneminen ja vilkkujen häviäminen.

Piti siis ymmärtää sekä puhdistaa CEM-maadoituspisteen pinnat niin pultin kuin maadoituspään levyn osalta (keskimmäinen kolmesta maadoituspisteestä) ja sitten laittaa maadoituspultti kireälle. Kun nämä molemmat toimenpiteet teki, niin auto on toiminut moitteetta. Todella pieni korjaus, jolla korjaantui mittavat sähköhäiriöt. Voi hyvinkin olla, että noita maadoituspisteitä ei ole jossakin vaiheessa kiristetty riittävästi mittavammasta määrästä autoja. Olisiko ollut joku huolimaton asentaja tai sitten kiristysmomentti ruuvivääntimessä liian alhainen.

Yritin asiaa kertoa Volvo Finlandille kuin myös Bilian korjaamopäällikölle, mutta kumpikaan taho ei tuntunut olevan asiasta kiinnostuneet. Voi vaan arvata miten kalliiksi olisi tullut asian selvitys Bilialla. Nyt korjaus oli vain vartin homma. Vian selvittämiseen meni kyllä kymmenen tuntia ja tuli vaihdettua kallis uusi akkukin. Ihmettelen kyllä, miksei Volvo ole kiinnostunut tälläisen ilmiselvän autovalmistajan vastuulla olevan virheen selvittämisestä ja vastuun ottamisesta.

Minulla on ollut kolme Volvoa, joista kahdessa on ollut tehtaalla aikaansaatu vika. Toinen oli Volvo XC90, joka alkoi tiputella öljyä lohkon ja kannen välistä muutaman kymmenen tuhannen km jälkeen. Välissä oli liian vähän liima-ainetta. Lopulta Bilialla kun yrittivät kai neljännen kerran korjata vikaa, niin rikkoivat lopulta moottorin niin, että piti vaihtaa uusi kone alle 100 tkm kilometimäärällä.

Jälkikommentti: Tästä ei tullut ratkaisua. Oikea ratkaisu löytyi toisaalta, josta tieto viestiketjun lopussa
« Viimeksi muokattu: 19.03.2018, 19:16:29 kirjoittanut TuomoP »

Poissa Volvo86

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Hyvä että vika selvisi. Tuohan on hyvä toimenpide tarkastaa maadoituspisteet, jos jollain muullakin alkaa samalla tavalla temppuilee.

Itsekin voisi joskus kattoo ihan piruuttani, missä kunnossa maadoitukset ovat, vaikka ei nyt mitään vikaa olekaan.

Mutta en nyt täysin ymmärtänyt missä tarkalleen noi kolme maadoituspistettä ovat. Joutuuko paljon purkamaan?

Poissa TuomoP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Apukuljettajan puolelta pitää ottaa kynnyslita irti. Siellä on klipsit alla, joten lähtee irti kun toisesta päästä alkaa varovasti nostamaan irti. Lista taittuu mottorin puolelta ylöspäin, mutta irtoaa kun varovasti vetää ja taittaa hiukan etureunan olakkeen alta pois.n Kun kynnyslista on pois niin pitää kääntää verhoilua auki pois kynnyksen päältä. Sitte tulee lähes etupalkin kohdalla kolme maadoituspistettä näkyviin. CEM-maadoituspiste on nistä keskimmmäinen. Netistä löytyy ohjekirja, jossa on selitetty nuo V50:n sähkölaiteet ja kunkin maadoituspisteen tarkoitus. Kannattaa hakea googlesta haulla: Volvo V50 Wiring diagram.

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Hienoa että korjaantui oikeasti! Arvasin siis alunperin suunnilleen oikein että noin outo käytös ei oikein voi johtua muusta kuin maadoitusongelmasta. :)

Näissä autoissa erityisesti pyyhkijöiden CAN-väylä tuntuu olevan hyvin arka maadoitushäiriöille. Jo pelkästään xenon-sarjojen asennus kun riittää sekoittamaan ne. Pyyhkijöiden moottorin elektroniikka on huonosti suunniteltu koska on niin herkkä mutta muuten näissä on aika luotettavat sähkösysteemit (pl. alkusarjojen etuovien liittimet).
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

 

Proturbo  Autodiagnoosi