Elekma  Autoracing

V50 sähkövika-Ajovakaus virheilmo, pyyhkijät toimii itsestään ja vilkut ei toimi

  • 53 Vastauksia
  • 27546 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Janetcky

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Täällä tuli "Jarruvika pysähdy varoen" ja pudotti moottorin tehot. Virrat pois ja auto uudelleen käyntiin ja ilmoitus poissa. Muutama sivu löytyi vikakoodeja.
Ajelin reilun kuukauden ja sama ilmoitus uudestaan, virrat pois jne. 15km matkalla tämä toistui 5 kertaa, jonka jälkeen auto seisoi vajaan tunnin ja liikkeelle lähdettäessä ei mitään ongelmaa kun ajelin n. 100km. Seuraavana päivänä koodin lukuun ja jälleen kymmenisen koodia, pääasiassa samoja kuin aiemmin. Irrottelin CEM-yksikön josta paljastui yksi hapettunut liitin. Putsailla sen ja nyt ajellut toistaiseksi ongelmitta  ::)




image hosting

Poissa jiikoo91

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
minä löysin kanssa vian. oli sulake rasian alta liitin huonosti kiinni.  :)

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Tarkoitatko hanskalokeron alla olevaa sulakerasiaa ja siihen tulevia isoja liittimiä tai yhtä niistä? Ko. sulakerasia on itse asiassa CEM = Central Electronics Module. Jokunen muukin vastaava tapaus on ratkennut näitä liittimiä korjaamalla mutta eivät ihan kaikki.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa Vulva man

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Ei auttanut CEM ja ECM liittimien sekä maadoituspisteiden puhdistelut, puhdistin myös konehuoneen liitokset. Vika on vähentynyt kylmien ilmojen myötä. Vikakoodeina on ilmennyt uusia (kerran ilmoitti mm. ratin asentoanturia. Ja ABS anturia takaa vasemmalta, voisikohan tuo sytyttää ajonvakautus vaatii huollon merkkivalon?). Voiko tämä järjestelmä olla niin viisas, että jos jarruissa vikaa niin pudottaa moottoritehot alas? Vai onko nämä kaksi eri vikaa, kun tuolla on tuo turbon ahtopaineanturi herja?

Vien auton tänään korjaamolle syvempään Vikakoodin lukuun mutta pelkäänpä ettei mitään järkevää syytä löydy jos ei vika ole juuri päällä. Samppasport ei korjaa V50 CEMmejä ja Elehuolto on heinäkuun lomalla.
« Viimeksi muokattu: 19.07.2017, 04:39:06 kirjoittanut Vulva man »

Poissa Vulva man

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Käytin korjaamolla. Siellä vikakoodit:
ABS-0101 Communication between control modules. Communication problems with the engine control module (ECM).
ECM-1600 Charge pressure sensor.
ECM-2A40 Particulate trap.

Vaihdettiin MAP-anturi joka näytti virheellisiä arvoja. Auto toimii nyt seuraavanlaisesti:
-Vakio softalla hiukkassuodatin poltot n.100km välein. Muutama kilometri polton jälkeen syttyy tekstit ajonvakautus vaatii huollon ja moottorin teho alentunut (kierrokset alle 3000rpm ja tehot hukassa), joka polton jälkeen vika ei ilmaannu vaan n.200-300km jälkeen (vika ilmaantuu kiihdyttäessä). Vika häviää kun käyttää hetken päästä virrat pois.
-RICA:n optimoinnilla ei kestä ajaa kuin hetki, kiihdyttäessä vika ilmaantuu saman tien. Vakiolla ja optimoinnilla tulee samat yllä olevat koodit.

Vaihdoin hiukkassuodattimen paine-eroanturin, ei vaikutusta. Seuraavaksi vaihdan välijäähdyttimen joka on saanut kiviä itseensä kun on kaikki rivat lytyssä. Välijäähdyttimen yms. letkut on kunnossa. Turbo ja hiukkassuodatin uusittu 24tkm sitten. Onko kellään ollut vastaavaa vikaa tai ajatusta vian aiheuttajasta?

Poissa Vulva man

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Käytin korjaamolla. Siellä vikakoodit:
ABS-0101 Communication between control modules. Communication problems with the engine control module (ECM).
ECM-1600 Charge pressure sensor.
ECM-2A40 Particulate trap.

Vaihdettiin MAP-anturi joka näytti virheellisiä arvoja. Auto toimii nyt seuraavanlaisesti:
-Vakio softalla hiukkassuodatin poltot n.100km välein. Muutama kilometri polton jälkeen syttyy tekstit ajonvakautus vaatii huollon ja moottorin teho alentunut (kierrokset alle 3000rpm ja tehot hukassa), joka polton jälkeen vika ei ilmaannu vaan n.200-300km jälkeen (vika ilmaantuu kiihdyttäessä). Vika häviää kun käyttää hetken päästä virrat pois.
-RICA:n optimoinnilla ei kestä ajaa kuin hetki, kiihdyttäessä vika ilmaantuu saman tien. Vakiolla ja optimoinnilla tulee samat yllä olevat koodit.

Vaihdoin hiukkassuodattimen paine-eroanturin, ei vaikutusta. Seuraavaksi vaihdan välijäähdyttimen joka on saanut kiviä itseensä kun on kaikki rivat lytyssä. Välijäähdyttimen yms. letkut on kunnossa. Turbo ja hiukkassuodatin uusittu 24tkm sitten. Onko kellään ollut vastaavaa vikaa tai ajatusta vian aiheuttajasta?


Vika korjattu. Käytin turbon takuuhuollossa, vaihdoin välijäähdyttimen, vaihdoin myös hiukkassuodattimen paine-eroanturin haperot letkut, puhdistin kaasuläppäkotelon ja imusarjan (jonka kanteen menevät aukot oli puoliksi tukossa). En tiedä mikä oli lopulta syyn aiheuttaja.

Poissa Hirska

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Meillä 1.6 drive -09 ja mittarissa 210tkm. Alkoi oireilemaan ajovakaustusta ja radio sammui kun antoi kierroksia. Laturin jännite laski kierroksilla, laturi uusiksi ja parani hieman kunnes oireet jatkui mutta ei enään kaasua painettaessa. Kun koski rattiin tai ratin luona oleviin vipuihin niin välke kävi valoilla. Mittailin uudelleen laturin jännitteitä ja uusi laturi antaa sen 14-15 laturilta mutta akulle tulee vaan 12.7, tälle hyppy johto akkukaapelilla laturilta akulle ja ongelmia ei ilmene tyhjä käynnillä, ilman apukaapelia oireilee. Täytyy tehdä uusi johto laturilta akulle  ja kokeilla tiellä uudestaan.

Poissa Hirska

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Meidän kohdalla vika paikallistu moottorin ilmanputsarin kotelon alla olevaan siniseen releeseen (olisiko start/stop & xenon littyvää jotenkin). Releelle tulevat kaapelikengät hapettuneet poikki molemmat. Nyt akulle sama virta määrä kuin laturilta ja ei pala/välky ajovakaustus yms valot.

Poissa Juubelii

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Omassa S40 2,4 -06 alkoi sähköt oireilemaan.

60 alueella väläytin vastaantulijalle pitkiä, niin sammui omasta autosta valot ja sähköt kokonaan noin vajaaksi sekunniksi. Olin lähes perillä tämän sattuessa, joten auton sain parkkiin melko pian. Parin tunnin seisottamisen jälkeen matka jatkui normaalisti. Ei ongelmia valoissa vaikka kokeilin vilkutella pitkiä.

Seuraavana päivänä samainen ongelma kokeillessa, mutta lisänä vilkun käyttö aiheutti samaisen vaivan. Auto kulkee tätä lukuunottamatta normaalisti.

Olisi tarkotus kurkata tässä ketjussa olleita vinkkejä. Katsotaan korjaantuuko nämä vaivat.

Poissa ladarace

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
On kyllä melkonen poltergeist pyyhkiät seuhtoo miten sattiiu ja valot palaa mittaristossa....  Joskus ollu parempaa Volvo laatua

Poissa Juubelii

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Omassa S40 2,4 -06 alkoi sähköt oireilemaan.

60 alueella väläytin vastaantulijalle pitkiä, niin sammui omasta autosta valot ja sähköt kokonaan noin vajaaksi sekunniksi. Olin lähes perillä tämän sattuessa, joten auton sain parkkiin melko pian. Parin tunnin seisottamisen jälkeen matka jatkui normaalisti. Ei ongelmia valoissa vaikka kokeilin vilkutella pitkiä.

Seuraavana päivänä samainen ongelma kokeillessa, mutta lisänä vilkun käyttö aiheutti samaisen vaivan. Auto kulkee tätä lukuunottamatta normaalisti.

Olisi tarkotus kurkata tässä ketjussa olleita vinkkejä. Katsotaan korjaantuuko nämä vaivat.

Syy selvisi. Akunkengästä löytyi melkonen määrä hapettumaa. Hioin ja puhdistin. Samalla kun alotin, puhdistin CEM:n ja sulakerasian pellin alla. Vikaa ei vklopun ajeluilla ilmennyt. Toivottavasti pysyykin poissa.

Poissa VolvoFK50

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Itsellä Volvo V50 1.6 diesel 2007. Mitä luulette johtuuko tällainen vika myös CEM:n hapettumisesta tai johtojen huonosta kytkennästä. Ihan normaalisti ajeltiin motarilla ja sitten tuli ajotietokoneeseen ilmoitus "ajonvakautus vaatii huollon" sitten kierrokset alko tippumaan eikä kaasun painaminen vaikuttanut mihinkään. Ajettiin sivuun ja kun siinä vaihto vaihdetta pienempään auto sammui kakkos vaihteella. Uudelleen starttaus ja vikailmotusta ei enää ole. Normaalisti liikkeelle ja 2km jälkeen sama ilmotus jne. Toistuvasti tekee tätä. Auto nyt huollossa näistä syistä. (meni myyjän piikkiin, koska auto ostettu vasta VIIME PERJANATAINA!?). Mitään vikakoodia ei jää päälle, kun huollossa ovat koneilla lukeneet. Eivät tiedä tarkkaa syytä. Itse veikkailen, että saattais ton CEM:in putsauksella helpottaa, kun täältä samanlaisia oireita olen lueskellut. Siellä epäilevät ongelmaa polttoaineen syötössä. Mitä mieltä täällä ollaan?

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Itse veikkailen, että saattais ton CEM:in putsauksella helpottaa, kun täältä samanlaisia oireita olen lueskellut. Siellä epäilevät ongelmaa polttoaineen syötössä. Mitä mieltä täällä ollaan?
Kerran noin uusi ostos niin alkuun helpot:
  • Tietoa milloin polttoainesuodatin vaihdettu viimeksi? Uutta tilalle jos yli vuoden vanha.
  • Eihän kesälaatua tankissa ja vetää jäähän?
  • Lataus ja akun kunto?
Noiden jälkeen sitten CEM:in ,Turbon,  EGR:n, DPF ym isompen vikamahdollisuuksien kimppuun kerran koodeja ei oo.

Poissa TuomoP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Tämän viestiketjun aloittajana voin kertoa, että nyt näyttää siltä, että olen saanut vihdoin Volvo V50 CEM-yksikön ongelman ratkottua.

Tässä olisi asiaa ratkaisu: https://youtu.be/QkG_tGTdoYk

Alkoi jo näyttää siltä, että koko CEM-yksikkö pitää vaihtaa (olisi ollut tonnin remontti) kun sitten tein tuon Youtube videon mukaiset toimet. Ostin vielä varmuuden vuoksi ihan saman puhdistusaineen, joka videolla näkyy. Purkki maksoi n. 25 € netistä tilattuna. Itse hommaan meni pari tuntia.

Nyt on jo reilut kolme kuukautta tullut Volvolla puhdistuksen jälkeen ajeltua ja CEM-ongelmat ovat pystelleet poissa. Ratkaisu oli siis  varsin yksikertainen ja helppo haasteelliseen asiaan.
« Viimeksi muokattu: 19.03.2018, 19:32:40 kirjoittanut TuomoP »

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Voisiko CEM:n pistokkeiden likaisuus tms aiheuttaa sen, että herjaa alhaista akku jännitettä vaikka lataus on 14,8 volttia, sekä uusi laturi ja akku laitettu? Ei ole myöskään latauslaskuria kummassakaan akun navassa. Ei muuta ongelmaa, mutta eberi ei halua käynnistyä. Joskus saattaa käynnistää eberin yhtäkkiä niin viittaisi johonkin kosketusongelmaan.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

 

Ateho  Elekma