Autoracing  KL-varaosat

Yhden Mk I:n loppu?

  • 9 Vastauksia
  • 2158 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa I-A-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Yhden Mk I:n loppu?
« : 07.12.2015, 21:04:54 »
Sattuipa hassusti eilen illalla matkalla Espoossa.

Ajoin nimittäin erään rakenteilla olevan alueen huudeilla kiertoliittymään jossa ilmeisesti jonkinlainen terävä peltihässäkkä väijyi tulijaa.
Semmoinen ainakin löytyi haverin jälkeen ajoradalta juurikin niiltä paikoilta missä auto karkasi käsistä.
Oltiin perheen kanssa vietetty iltaa Kirkkonummella tuttavan luona ja siis matkalla kotia kohti.

Siihen kiertoliittymään kääntäessä alkoi yht'äkkiä kauhea kolina oikealta edestä kuulumaan ja auto kampesi ajolinjalta juuri sen verran että
vasen puoli törmäsi reunakiviin aika suoralla linjalla, siitä sitten pomppua perä ylhäällä, kenties ihan yhden renkaan kosketuksella ja yllättävän
pehmeästi alas vasen puoli viheralueella ja oikea ajoradalla. Semmoinen kaksi sekuntia jännitystä.

Lopputulemana vasemman puolen peltivanteet kahdesta kohtaa vekillä ja ilmat pihalla tietenkin. Oikea eturengas tyhjä, takana säilyi kai vaurioitta.
Etupuskuri kynti jotain jossain vaiheessa kun on painunut oikealta sisään ja jopa öljynsuodatin on aivan kasassa, ei kuitenkaan vuoda nesteitä mistään!

Tuossa kiertoliittymässä on semmoinen kevyenliikenteenväylän työmaa ja kerrostalon työmaa samassa paikassa. Joku työmaan konekin oli tienlaidassa metrien päässä.
Perhe taksiin ja minä odottelemaan hinausautoa. Meinasin että rengassarjan vaihtamalla voisi liikkua ongelmitta, mutta sitten se lisätarkastelu myöhemmin laittoi kyllä epäröimään.
Tarkastelut tehty ihan pihalla melko hämärässä ja alustatasta ei vielä tietoa. Viisi tuntia aikaisemmin oli vielä ollut painava hitsi kuljetuksessa. Painoa lienee olleen rojuineen yli sata kiloa.
Onneksi ei ollut enää illalla kyydissä.

Nyt sitten odotellaan mitä vakuutusyhtiöstä ehdottavat. Sähköisen ilmoituksen juuri tein.
Menin kuitenkin kuljetuttamaan auton toisen rengassarjan luo enkä minkään korjaamon pihaan.
Ei vaan taida rengassarjan uusinnalla nyt hoitua tämä. Jos edes liikkeelle saisi... Jaa-a...

Poissa I-A-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Yhden Mk I:n loppu?
« Vastaus #1 : 07.12.2015, 21:13:32 »
Ja autoonhan on uusittu vajaan vuoden aikana parilla tonnilla osia.
Uusi ABS-yksikkö (560€ muistaaksein). Vanha olikin kahdesti kolvattu.
Pakoputki,vetonivelet kumeineen, takajarrut kaapeleineen jne. jne.

Poissa I-A-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Yhden Mk I:n loppu?
« Vastaus #2 : 07.12.2015, 21:38:44 »
....Etu tukivarret ja koiranluut, laatikon oljyt huuhtelemalla vaihdettu 10 000km sitten, talvihuolto juuri viime kuussa (oljyt, pakkasnesteet jne.),
Ja autolla vm. 1998 vain 206 000km mittarissa, laatikon toiminta täydellinen, ei vie öljyä. Vain maalipinnassa ja aivan hieman sisustuksessa pientä sanomista.

Ja tän mulle nyt teki! Mitähän veikkaatte jos lunastetaan niin saatavan? Näin vähillä kilometreillä löytyy tosi vähän verrokkeja 170hv  automaatti ja ilmastointi.
Onkohan kolme tonnia korkealle korotettu?

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1403
  • www.vrcf.fi
Vs: Yhden Mk I:n loppu?
« Vastaus #3 : 07.12.2015, 23:20:28 »
Menee melko varmaan lunariin jos perä on kovin hyppinyt. Mulla on purussa kasipuokki mikä on ottanut kanssa vähän loikkaa ja kori on banaanina, en itekään huomannut ennen takaoven avausta.

Mutta jos kovin naurettavia summia ehdottelee niin ole vain vailla vakuutustarkastajalta samoilla metreillä oleva samankuntoinen vastaava auto pihalle. Yleensä auttaa tajuamaan pahimmat polkuhinnat, ja jos kerran sellaisen löytää tilalle niin mikäs siinä...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa I-A-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Yhden Mk I:n loppu?
« Vastaus #4 : 08.12.2015, 19:47:36 »
Tänään tarkastelin päivänvalossa hieman enemmän vaurioita ja taitaa olla selvä peli. Etuapurunko ottanut oikealla osuman, ei paha mutta... Runkopalkin pää ottanut osumaa, vetolenkki taipunut sisään, joku musta pönttö kasassa (ei olekaan öljynsuodatin). Yksi musta pönttöhän (eikös nämä ole hiilinieluja tai jotain) on  takakontissa kuten alustan muovikatekin useammassa osassa. Puskuri oli sisällä sumuvalon kohdalta, valo tietenkin päreinä (onneksi ei se uudempi vasen joka vaihdettiin kesällä... ;)) ja puskurinkin alahelma oli työntynyt takaisin ulos itsestään, siis melkein ehjä.... Jäähdytin vuotaa alakulmasta, automaatin lauhdutin ilmeisesti ei. Jäähdytin ei varmaan enää kovin pitkäikäinen olisi ollut muutenkaan, eikös nämä ala kulmistaan vuotamaan...?

Varmaankin oikea eturengas pois asetuksistaan kun ratti muutaman millin vinossa, vaikea sanoa kun en koeajoa tehnyt pitkälle ja tiet vinoja. Saattaa olla pahempaakin koska oikea etupää olisi vähän niin kuin alempana, tosin lievä sekarengastus nyt autossa vaikkakin edessä samanlaiset. Saattaa olla jousi poikki ja/tai iskari entinen. Tai pahempaa. Kaikki renkaathan mulla on/oli ihan uudet Nokialaiset, mutta nyt enää yksi nasta- ja kolme kesärengasta ehjänä. Kaikki menee vakuutukseen kai paitsi yksi puhjennut kesäkumi. Talvikiekot oli peltivanteilla ja kesä Volvon omilla originaaleilla. JOS ilmastointi ei ole kärsinyt niin se on myös loppukesästä täytetty.

Torstaina auto menee tarkistettavaksi. Jos menee lunastukseen ja en pääse sopimukseen hinnasta niin mulla varmaan on oikeus se itsekin myydä. Tarkoittaa sitä että jos laatikko, öljypohja jne ovat kunnossa niin jos joku on kiinnostunut niin tästä hyvä automaatti hyvän koneen jatkeena. Ei vie öljyä, 206 000km. Automaatissa ei ole ollut mitään sanottavaa ikinä. Öljyt vaihdettu huuhtelemalla  2013 ja kilometrejä tullut sen jälkeen n. 10 000. Keväällä 2006 katsastuksessa ollut mittarissa 145 000km. Auto ollut lähes käyttämättä viitisen vuotta ja nyt tänä vuonna vaihdettu osia ja otettu vakituisempaan ajoon. Syy: oli välillä kolme autoa pihalla, kaikkia ei voi ajaa. Oli myynnissäkin hiljaisilla markkinoilla 10 vuotta sitten, mutta en raaskinutkaan luopua lopulta.

Jos joku haluaa nähdä ja tehdä tarjouksen niin annan puhelinnumeron. Nähtävissä torstaihin 10.12.2015 n. klo 12:00 asti Vantaalla lentokentän lähellä. Jos tarjous voittaa vakuutusyhtiön tarjouksen vähänkin niin ilman muuta myyn. Itse pitää pois viedä sieltä missä nyt tai myöhemmin korjaamolta Vantaalta.

Viat: takaluukun alareunassa muutaman sentin ruoste samoin takakaaressa. Pitää alkaa pikapuoliin laittamaan. Tuulilasi semmoinen kun 200tkm ajetussa autossa on. Ajovalot alkavat väsähtämään loistoltaan, mutta kun ovat alunperin hyvät niin vielä näkee. Kuljettajan oven saranan pauke (tosin nyt ei ole kevään jälkeen paukkunut, kerran korjattu ja uusiutui parin vuoden päästä. Tiedä sitten...)
Sisälokareita voisi kiinnitellä edessä paremmin. Vain yksi avain ja siitäkin hälyn kauko-ohjaimen lukituksen aukaisu nappi kuoleentunut. Pitäisi kolvata takaluukun turha painokytkin irti ja laittaa kuoleentuneen tilalle. Biltemasta uusi kuori hommattu, mutta vanhan purkamisen jälkeen jäi homma kesken ja toinen painonappi kadonnut kai. Kuljettajan oven lukitusnuppi ei nouse ylös mutta toimii muuten normaalisti. Takaluukun verhous semmoinen kuin parissa ekassa (?) vuosimallissa olivat; kahva jää käteen ja verhous irtoaa. Vedetty kiinni nippusiteillä, mutta nyt irronnut tärskyssä. Pysyi vuosia kiinni, paitsi se kahva... Maalipinta ei ole ykkösluokkaa, mutta ei mitään hälyyttävää laitettavaa noita kahta pientä ruostetta lukuunottamatta PAITSI oikea etulokasuoja vilkun takaa joka ilkivaltaisen naarmutuksen jälkeen hiottu kevyesti ja laitettu maali suoja. Ilmeisesti toiminut, mutta pitää laittaa paremmin joskus. Sitten se oma fiksaus jakohihnan kiristimelle josta kirjoitus muualla. On toiminut, mutta jossain vaiheessa olisi hyvä tehdä semmoiseksi kuin on tehtaalta lähtenyt. Tässä yhteydessä myös suojakuorta jouduttu modifioimaan. Nämähän taitaa olla sisuksiltaan ja kiinnikkeiltään aika arkoja purkaantumaan remonttien yhteydessä. Nyt siis jos joku ottaa koneen irti niin oikea paikka laittaa kiristimen kiinnitys kuntoon. Mähän olen tällä virityksellä ajanut jo tuhansia kilometrejä ja välillä tarkistanut ettei syö hihnaa mistään.

Eli kolarivaurioihin peltiä (väri kai Ocean Green vai onko se Jungle Green? Taitaa olla), vaaleat puolinahkapenkit, luultavasti kunnossa olevat 170hv moottori ja automaatti pienillä kilometreillä.
Kaikki sähköt toimii. Uusi ABS boxi (osa nr 8602265 Huom! alkuperäisissä boxeissa saattaa olla eri numerosarja jostain syystä) ostettu Biliasta 6.2.2015 500€ + alv 120€ ;D ja silleen... Alustakierros laitettiin syksyllä Motonetin ¨paremilla osilla¨. Tahtoo sanoa alatukivarret eteen ja vetonivelet suojineen. Jarruissa uudet palat, mennee seuraavan levyvaihdon yhteydessä sitten uusiksi. Käsijarru ei tosin kovin hyvin pidä taakse, tuttu juttu monille, johtunee ei originaali kengistä. Vaijeri uusittu. Katsastuksesta meni läpi tammikuussa. Merkintä tuli oikean raidetangon pään(?) alkavasta väljyydestä, taisin saada kiristämällä pois. Ilmamassamittari uusi, kirjoitus toisaalla. Pakoputki uusi katalysaattorin takaa, Motonetin Walker että.......mutta äänet hallinnassa, ei läheskään yhtä paksua materiaalia kuin alkuperäinen mutta tuolla hinnalla! Korissa ei taipumisen merkkejä! Ovet tuntuvat normaaleilta sulkea.


Semmosta.




Poissa rocktie

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 318
  • rockroad is the only way
Vs: Yhden Mk I:n loppu?
« Vastaus #5 : 08.12.2015, 20:31:32 »
Laita tuonne markkinapaikalle, täähän on korjaamo, kas kun ei modet oo jo humauttanu. :)

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7974
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Yhden Mk I:n loppu?
« Vastaus #6 : 08.12.2015, 21:26:09 »
Laita tuonne markkinapaikalle, täähän on korjaamo, kas kun ei modet oo jo humauttanu. :)

Siinähän se ohje jo tulikin.

Poissa I-A-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Yhden Mk I:n loppu?
« Vastaus #7 : 08.12.2015, 22:36:49 »
Juu, meni tajunnanvirralla, semmoisessa flowssa...
Tänään en enää jaksa ja huomenna en kyllä kerkeä.


Poissa I-A-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Yhden Mk I:n loppu?
« Vastaus #8 : 10.12.2015, 13:20:36 »
Oukei! Autolla pystyy ajamaan, jäähdytysnesteet kyllä valuvat hiljaksiin ulos.
Eli saa ajamalla siirrettyä melkein minne vain. Kunhan ei lunta tule reitille.

Laitan myynti-ilmoitusta jos eivät korjaa ja lunastushintaneuvottelut eivät tuota kohtuullista tulosta.
Sentään jo uusi puskuri maalauksineen on varmaan toista tonnia ja sitten tulee niitä muita päälle.

Poissa I-A-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Yhden Mk I:n loppu?
« Vastaus #9 : 30.12.2015, 19:14:46 »
Tämä menin sitten lunastukseen ja täsmälleen hinnalla millä olisin alkanut myymään.
Juuri kun kaikki tarpeellinen oli vaihdettu vuoden sisään ja auto muutoinkin teknisesti oleellisilta osin
luotettava ja kunnossa niin sitten näin... Ja korvaussummalla jos ostaisin samanlaisen niin kuitenkin
tulee paljon semmoista laitettavaa minkä tähän olin jo korjannut. Ja uudet rengassarjat oli alla ja....
Nyt on tosin jo uusi menopeli alla, ostettu jo pari viikkoa sitten.
Eri merkkiä, semmoinen rohkeahko kokeilu parjatulla merkillä ja mallilla, ämerikkaa...

En sano loppu hyvin kaikki hyvin koska pidin tästä Volvosta ja olen siihen paljon laittanut aikaa ja
jonkun verran rahaakin. Nyt jos sitten löytyy TIJ-XXX rekisterillä vahinkovarastolta (luultavasti Juvanmalmille menee?)
Jungle Green V70 mk1 sekarengastuksella ja tarvitset erittäin hyvän laatikon ja moottorin pienillä kilometreillä vieläpä uusi ABS-boksi mukana,
niin iske kiinni (wink, wink). Noista ei vielä tonni ole hinta eikä mikään, ei varmaan kaksikaan ole paha...

Vielä ei ole luovutuspaperia lähetetty vakuutusyhtiölle, vain puhelimessa sovittu, mutta eiköhän se sinne aitaukseen ilmesty piakkoin.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy