Race.fi  Puotilan autokorjaamo

V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus

  • 41 Vastauksia
  • 40503 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ranez

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
« : 13.07.2011, 23:12:51 »
Onko kellään kokemusta onnistuuko EGR venttiilin puhdistus? Tuohan olisi kai suht helppo toimenpide verrattuna vaihtoon joka maksaa jo varmaan viisisatasen?
Nimittäin kerrottiin että jos sen vaihtaa, pitää käydä Sinisillä koska se pitää ohjelmoida. mutta voiko sen irottaa ja puhdistaa DYI, egr topic'eja luettua kun se taitaa olla varsinainen nokipesä?
Tämä tuli mieleen kun käytin omani katsastuksessa jonka jälkeen veto oli kuin litraisessa bensakoneessa. Palasin k-asemalle kyselemään olisiko jotain sattunut mittauksia tehdessä, tyly vastaus oli että "mitäs minä olisin siihen voinut aiheuttaa, normi päästömittaus". Yritin selittää että kyllä se vika täällä käydessä ilmaantui, no sama laulu jatkui mutta suostui edes vikakoodit lukemaan. En kyllä kyseiseen Q-katsastukseen enää toiste mene, oli asenne sen verran vastakarvaan... eipä sanonut näkemiin enkä kyllä minäkään.
Kyselin sitten sinisillä vikakoodin perään:
P2263 Turbo/Super Charger Boost System Performance?
Eihän ne olis ennättäneet "kun on se pikahuolto meiltä lopetettu" (miksiköhän?) kuin vasta 2 vkon päästä tutkimaan. Eri arvioita sain, kallein turbon vaihto 1500 - halvin EGR >500E.
Pakko oli sitten itse tutkia asiaa... Syy löytyi (katsastusinssin?) irronneesta ohuesta alipaineletkusta imusarjan Y-putkessa olevassa anturissa, jopa taas alkoi turbo potkimaan. Loppu hyvin ja kaikki... mutta...
Tuo anturi ja letkut liittyy jotenkin kai siihen egr:n toimintaa, vai osaako joku kertoa tarkemmin? Eli paine-ero mitataan pako- ja imupuolella ja jos ei ole rajoissa niiin sitten turbo jää pois pelistä. Eikä myöskään egr:ää voi samasta syystä "tulpata" kun heittää vikakoodin paine-erosta?

Poissa tepa_kla

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
« Vastaus #1 : 14.07.2011, 14:14:40 »
Kyllähän se onnistuu, muutaman kerran itse puhdistanut. Olen myös vaihtanut itse uuden venttiilin, ja mulle ei sitten hoksattu kertoa että egr pitää ohjelmoida, meinaan on tehot karannut omassakin kaarassa. Vois kävästä sinisellä.
Mutta jos puhdistat sen venttiilin niin lyhyet ohjeet.
Ensin vaikka se egr:ltä imusarjaan menevä putki helevettiin
Egr venttiili on kiinni kahdella pultilla egr jäähdyttimessä, ne pultit pois.
Egr kiinni kahdella pienemmällä pultilla moottorissa, ne pois
Sekä egr venttiilin alapuolella on yks kuusiokulma mutteri, se on aika hankala irrottaa, pitäs ottaa akku ja ilmanputsarikotelo pois ainakin että saa vähän tilaa , ja tarvittaessa vielä siitä akun alapuolelta suunnilleen, irrotttaa yks moottorin tukikumi että saa moottoria vähän siirrettyä, itse kehitin työkalun jonka avulla sen pultin saa pois tekemättä mitään noita toimenpiteitä..
mutta jos saat pultit irti ja otat venttiilin pois, varo pudottamasta sitä tiivistettä joka on siinä egr venttiilin ja egr jäähdyttimen välissä.
sitten vain puhdistus, asetonilla lähtee hyvin.

näillä ohjeilla onnistuu, volvo v50 2.0D -04
V50 2.0D -04

Ex. S60 T5 -01

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
« Vastaus #2 : 14.07.2011, 19:51:29 »
Se egr:n alapultti lähtee helposti irti suoraan altapäin ruuvaten pitkällä jatkovarrella.

Poissa Ranez

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
« Vastaus #3 : 14.07.2011, 20:52:34 »
Kiitos Tepa hyvistä ohjeista, täytyy jossain vaiheessa yrittää puhdistusta, viimeistään jos ongelmia ilmenee. Eli siis EGR puhdistus ei aiheuta vikaa ohjausjärjestelmään, onkohan näin?
Vielä jos joku viisas osais valottaa noiden kahden "anturin" funktiota imuputkistossa, kiinnoistais tietää?

Poissa tepa_kla

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
« Vastaus #4 : 15.07.2011, 20:54:44 »
No eipä tuo ole aiheuttanut vikakoodia eikä muutakaan ongelmaa, kannattaa ottaa akun toinen piuha irti ennenku irrotat egr:n johdon.
Itseki tässä miettinyt noita imusarjaa ennen olevia antureita. Toinen on ainakin imusarjan lämpötilaa mittaava, toinen paine-eroa mittaava. Mitään muuta en osaa sanoa.
V50 2.0D -04

Ex. S60 T5 -01

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
« Vastaus #5 : 15.07.2011, 21:02:27 »
Siitä löytyy imuilman lämpötila-anturi, sekä imusarjan paine-anturi.
Mikäli on Y malinen se imuputkiliitos, niin toinen haara on ahtojäähdyttimen ohittamista varten (palotapahtuman ja pakokaasun kuumentaminen hiukkassuodattimen puhtaaksipolttoa varten.)

Poissa Ranez

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
« Vastaus #6 : 16.07.2011, 10:44:26 »
Kiitokset tietäjille!
Y-mallinen on imuputki minun vollessa, vm -05, vanhemmissa kai yhdellä putkella.
Aika onnettomat on ne kumiletkujen kiinnitykset, lähtee tosi helposti irti. Öljynpuhdistinta vaihtaessa pitää olla tarkkana että tulee kaikki paikoilleen, ne kun on siinä sopivasti tiellä.

Poissa tepa_kla

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
« Vastaus #7 : 16.07.2011, 18:36:52 »
Olenkin miettinyt mikä noissa uudemmissa on tuo y-haara, kun omassa -04 sitä ei ole, nytpä sekin selvisi.
V50 2.0D -04

Ex. S60 T5 -01

Poissa Pedro_diniz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
« Vastaus #8 : 02.05.2012, 22:49:03 »
Pitääkö tuohon ostaa jostakin tiiviste sarja vai voiko kasata turvallisin mielin samoilla tiivisteillä?
Kai se on pakko tuo avata ja putsata kun kulutukset heittelee ihan tolkuttomasti 5litrasta pomppaa yht äkkiä 10-13Litraan ja alkaa nykiä ja käydä huonosti. Lastutettuna tuntuu nyt vakiolta.
(V50 2.0D "dera" 2006)
Volvo S60 T5 2001
exä:
Volvo V50 2.0D vm.2006
Volvo V70 2.3 R "Safron" vm.1998

Poissa tepa_kla

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
« Vastaus #9 : 03.05.2012, 08:30:15 »
Kyllä se vanha tiiviste on ainaki mulla pitänyt hyvin. Ja sulla on varmaan hiukkassuodatin autossa, sehän nostaa kulutusta sillon, ku polttomenee päälle.
« Viimeksi muokattu: 03.05.2012, 08:34:31 kirjoittanut tepa_kla »
V50 2.0D -04

Ex. S60 T5 -01

Poissa Pedro_diniz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
« Vastaus #10 : 03.05.2012, 15:08:39 »
Hiukkassuodatin on poistettu mutta eivät saaneet ohjelmoitua tuota polttohommaa pois. Debil Oy.ssä tehty homma.
Auto käy todella huonosti aina välillä ja tosiaan tuo kulutus nousee reilu puolella, tehot katoaa ja muutenkin autosta tulee
todella epämielyttävä ajaa. No josko asia korjaantuu tuolla egr.rän putsauksella. Hitto kun katselin tuota niin vaikutti perin
ahtaalta paikalta ja pultit on oikein mukavassa paikassa "osa" NOOO TÄYTYY TUTKIA.  :o
Pultit ainakin kertaalleen irroitettu kun näyttää olevan jäljet kannassa.
Autolla ajettu kohta 190Tkm. Kuinka usein tota joutuu putsaileen?

Volvo S60 T5 2001
exä:
Volvo V50 2.0D vm.2006
Volvo V70 2.3 R "Safron" vm.1998

Poissa tepa_kla

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
« Vastaus #11 : 03.05.2012, 17:13:36 »
Vaikia sanoa kuin usein joutuu puhisteleen,kun omassa autossa se on ollut kovin puhdas aina(johtuuko sitte siitä että oma auto on nii nuhanen, että ei se voikaa sotkia paikkoja) :).
Voisin kyllä väittää että ei egr likaantuneena nosta noin paljon kulusta. Mutt mistä näitä koskaan tietää. Kannattaa se silti puhistaa, on sitte yksi vikamahollisuus sulettu.
V50 2.0D -04

Ex. S60 T5 -01

Poissa Kardaani77

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
« Vastaus #12 : 27.03.2013, 11:03:47 »
viikon vinkki.. auto sammuksiin ja EGR:n ohjain pistoke irti. ja kovaa ajoa. ei tule hälyjä eikä mittään muutakaan,itellä ollu pari tonnia jo irti ja loppu se käynnistyksien takkuilu.

ei mulla muuta.. moroooooo  :hello:

Poissa Kardaani77

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
« Vastaus #13 : 27.03.2013, 11:09:36 »
niin joo..persedyno ilmoittelee että vois olla enämpi jopa vääntöä. tulee ajettua joka päivä sen 130km työmatkaa että kait se on tottunu liikkuihin,eikä valehtele.

näin ollen ko tuon piuhan kestää nyppässä irti.kestää se egr tulpata egr:n ja pakosarjan välistä..sitte vielä piuha irti.

Poissa Maude

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • V70 2.0D Ocean Race -09
Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
« Vastaus #14 : 14.03.2014, 22:19:43 »
Siitä löytyy imuilman lämpötila-anturi, sekä imusarjan paine-anturi.
Mikäli on Y malinen se imuputkiliitos, niin toinen haara on ahtojäähdyttimen ohittamista varten (palotapahtuman ja pakokaasun kuumentaminen hiukkassuodattimen puhtaaksipolttoa varten.)


Missäs malleissa oikein on tuo Y mallinen imuputki kun -09 V70:ssä on yksi osainen imuputki.....?

 

Autoracing  KL-varaosat