Ateho  Elekma

Moottoriöljyjen kylmäkokeita

  • 113 Vastauksia
  • 32938 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #15 : 22.01.2016, 00:21:12 »
Mitään vikaa ei ole 10w-40 öljyssä näillä keleillä, sieltähän sen valmistajan suosituksen näkee ohjekirjasta. Noudattaa vain niitä, ei niitä huvikseen ole sinne kirjattu :)

Omassa on nyt halvimmat motox 10w-40 ja mitään ongelmaa ei ole. Tosin ne ovat huuhteluöljyinä pahvirempan jäljiltä :)

Paitsi että öljyt on kehittynyt paljonkin. 80 luvun vehkeen ohjekirjassa ei taida olla edes 10w-40 öljyä...

Päivittyneet öljytiedot näkee vaikka mobilin tai vastaavan sivuilta. Tai vaikka merkkiliikkeestä.
Turha kuluttaa talvella 10w öljyllä kun 5w tai 0w hoitaa paremmin homman ja ei ole montaa euroa kalliimpaa.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #16 : 22.01.2016, 01:21:46 »
Juu, saattaa olla ennemmin 5w-30, jos puhutaan -80luvun alkupuolesta :)

SL/GF suositukset noissa 740 ainakin oli, bensa vehkeissä se olis välille 5w-30 / 15w-40?. Noista ympärivuotiseen käyttöön(vaihto kerran vuodessa) ottaisin 10w-40 öljyn.

Jos ajelisin viinalla, niin talvella 0-5w-30, kesäksi sitten tarpeen mukaan

« Viimeksi muokattu: 22.01.2016, 01:34:50 kirjoittanut Orlov »

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #17 : 22.01.2016, 02:10:28 »
Eipä sillon taitanut olla mitään 5w alkuista, ja joka tapauksessa mikä tahansa öljyistä on parempaa kun 80 luvulla.

Täällä talvella 0w40 tai 5w40. Kesällä yleensä samaa tai 5w50.
10w aika pirun kankeeta kylmänä ja taas 30 kuuma pää kyllä vinokoneessa aika helvetin lirua...

Eipä taida moni 30 kuumapää edes olla Vinokoneelle suositeltavaa.

Vähän sama kuin BMW LL-98(ja uudemmat) 0W30/5W30 -> ei saa pistää vanhempiin M10, M20, M30, M40, M50 jne moottoreihin.
"Liian matala viskositeettiluokka nykymoottoreita suuremmalle pintapaineelle esim. männänrenkaiden ja sylinteriseinämien välillä." Googlella löytyy juttua. Samoiten BMW:ltä.

Eli tuskin samaa ikäryhmää oleva vinokone tykkää hyvää mistään liruöljyistä mitkä suunniteltu huomattavasti (30v) uudempiin moottoreihin...
Varsinkaan ne öljyt missä on ACEA A1 (tai A5 muistaakseni), ne on tarkotettu bensansäästö moottoreihin mitkä suunniteltu liruöljyille. Kuten esim Fordin Zetec, mikä ei toimi oikeen paksummalla öljyllä.

10w40 motox on semisynteettistä, 5€ panostuksella saa täysisynteettistä 5w-40. Onko se sitten säästöä...  ::)

EDIT: Tosin ideana jos haluaa säästää niin mitä pienempi kylmä ja kuumapään väli on sitä halvemmalla voidaan se tuottaa. Esim. 5W30 vrt 5W50.
Eli kesäautoon tavallaan turha pistää 0w40 koska 15w40 ajaa saman asian kesällä.

Ongelmana vain lisäaineistus, kestääkö miten sitten todellisuudessa halpis 15w40 vrt laatu 0w40.
Tosin sen 15w40 voi vaihtaa vähintään 2x samaan rahaan jolloin halvatkin lisäaineet toimivat (tässä tapauksessa), vaikka yleensä huomattavasti vähemmän aikaa kun laatumerkkien lisäaineiden kesto.

Kylmäkäynnistyksiin/kylmälle mahd pieni 0W40
Kuumana jäykempänä pysymiseen mahdollisimman iso kuumapää 0W40
« Viimeksi muokattu: 22.01.2016, 02:21:24 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4107
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #18 : 22.01.2016, 08:20:03 »
Puliukon kans samoilla linjoilla, miksette osta ja vaihda 5W tai 0W täyssynteettisiä niihin romuihinne?
Vaikkapa Teboilin tai Motox:n tuotteissa ei voi olla edes hinta esteenä.
Johtuuko tuo 10W40 öljyn käyttö siitä että työmaalta saa "nääpästyä" sitä ilmaseks? Jos niin sitten tavallaan ymmärrän  ;D

Poissa Arponen

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 506
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #19 : 22.01.2016, 08:31:05 »
Tästä kun on näitä koe videoita katellu ni alko herätä mielenkiinto varsinkii tuoho traktorin koneöljyjen liikkuvuuteen. Pakkasta kun on -25 -> niin seiskastakin huomaa kyllä pyörivyyden jos on ollu vaan ~tunnin-puoltoista lämppärissä, traktorissa taasen huomaa vaikka olis ollu kolme-neljä tuntia lämppärissä, se pien lohkolämppäri ei paljoa öljyille maha kun koneena on 7,4l suora kutonen ja koneöljyä karvan vajaa 20l  :buck2:
Vois melkein katella mitä jämiä tuonne autokatoksen nurkkiin on jääny ja kattoa miten ne liikkuu tässä vajaan kolmenkympin pakkasessa.
Volvo 740 '88 -ÖRRi
Volvo XC70 D5 '10
Valmet 359D
Shineray stixe 250

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #20 : 22.01.2016, 08:31:30 »
-27c ja hyvin lähti ilman lämmitystä 10w-40:llä :D nopeasti tuo kone lämpenee(960), siinähän on vielä "lämmönvaihdin" öljyille vesikierrossa.

Minulla on huuhteluvaihtoihin hommattu nuo öljyt, siksi otin halvinta sopivaa. Ja onhan tuo hiukan puhdistavaakin, kun on blandista

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #21 : 22.01.2016, 11:06:48 »
Kiitos Huikkoster ja Rodion, puhelimella netin selailu on annelista...

Mitenkäs jos on juurikin kaksi 10w-40 öljyä. Erimerkkisiä, mutta "samanlaatuisia", mitenkä mahdollinen lisäaineistus vaikuttaa kylmästartteihin?

Hyvä esimerkki, työkaverin BMW 520i. Tuota Totalin 10w-40 öljyä ja jo syksyllä oli kylmäkäynnistyksien jälkeen melkoinen rapina konehuoneessa. Työkaveri hommasi jo vaihtomoottorin varalle, koska ääni oli oikeasti melko paha nostajien naputus.

Nyt sitten tuhlasi suuren tilinsä ja osti ihan BMW:n omassa purkissa olevaa öljyä, myöskin 10w-40:stä. Tarkemmin en purkkia tulkannut (kyrillisiä, en osaa), mutta tuo viskositeettimerkintä siis molemmissa pöntöissä sama.

Nyt, -27,8°C näytti laadukas LIDLin sääasema, kun auto oli seissyt ulkona seitsämän tuntia. Avaimesta käymään ja moottorin laskettua tyhjäkäynnille, kuului vain kutoskoneen hiljainen hurina. Ei naputuksia, ei nakutuksia. Mistä ero tulee?

Myönnän, en ole koskaan öljyjen maailmaan tarkemmin perehtynyt. Koko ikäni tullut pelleiltyä enemmänkin +20-30 vuotiaiden autojen kanssa, jotka eivät öljyistä ihan niin tarkkoja kuin nykyajan autot. Asiakkaiden (= lue uudempien) autojen moottoreihin taas tulee kaadettua valmistajan ohjeistuksen öljyä, tai asiakkaan haluamaa öljyä.

Täten olen hieman ulalla mahdollisista lisäaineista yms. Esimerkiksi Shell Helix:in tiedän tekevän herkemmin kylmälimaa kuin vaikka paljon haukutun Mobilin, Helix myöskin vaahtoaa herkemmin vaikkapa kisakoneessa. Mistä johtuu?

En osaa sanoa, kun en työskentele öljyalalla, nämä viskositeetithan on ihan laskuharjoituksia, kun tiedetään tarpeeksi asioita.

Tässä on muutama esimerkki.

Öljyt, viskositeetti 110 asteessa / 0 asteessa ja -25 asteessa:

Castrol 0W-30        10,0 /  599,2 / 4787,5
Castrol 0W-40        10,7 /  681,1 / 5624,7
Mobil 0W-40           10,8 / 546,6 / 3826,6
Mobil 5W-40           11,4 / 708,5 /  5651,4
Total 0W-40            11,0  /  598,9 / 4411,7



Castrolit ovat "litkuimpia" kuumana, mutta erot aika pieniä. Yllättäen tuo Mobil on litkuinta kylmänä ja Castrol jähmeintä.


p.s. laskuvirheitä voi olla :D

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8934
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #22 : 22.01.2016, 11:32:14 »
En osaa sanoa, kun en työskentele öljyalalla, nämä viskositeetithan on ihan laskuharjoituksia, kun tiedetään tarpeeksi asioita.

Tässä on muutama esimerkki.

Öljyt, viskositeetti 110 asteessa / 0 asteessa ja -25 asteessa:

Castrol 0W-30        10,0 /  599,2 / 4787,5
Castrol 0W-40        10,7 /  681,1 / 5624,7
Mobil 0W-40           10,8 / 546,6 / 3826,6
Mobil 5W-40           11,4 / 708,5 /  5651,4
Total 0W-40            11,0  /  598,9 / 4411,7



Castrolit ovat "litkuimpia" kuumana, mutta erot aika pieniä. Yllättäen tuo Mobil on litkuinta kylmänä ja Castrol jähmeintä.


p.s. laskuvirheitä voi olla :D

Minkäs Castrolin luvut tuossa? Sitä on ainakin kahta erilaista joilla aikapaljon hintaeroa.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #23 : 22.01.2016, 11:36:32 »
Jotkut 0-5w-40 voisi olla ihan pätevät volvoon näin talvella. Fiatiin käy 0w30 myös vaikkei ole ohjekirjoissa (ei kuse ulos eikä aiheuta toimintaongelmia)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #24 : 22.01.2016, 11:48:17 »
Minkäs Castrolin luvut tuossa? Sitä on ainakin kahta erilaista joilla aikapaljon hintaeroa.
Tuosaa on spekat Volvoihin suositellusta 0W-30 A5 luokan öljystä
http://msdspds.castrol.com/bpglis/FusionPDS.nsf/Files/48799CEDA66B4B3380257F000023C485/$File/BPXE-9HP83T.pdf
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Kaide

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 348
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #25 : 22.01.2016, 11:54:59 »
Täällä on koneessa 0W-20 öljyt läpi vuoden esmes Neste jossa jähmepiste -45C :  https://www.neste.fi/tp_tiedote.aspx?productid=013045&lang=&type=tt

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #26 : 22.01.2016, 12:03:23 »
Täällä on koneessa 0W-20 öljyt läpi vuoden esmes Neste jossa jähmepiste -45C :  https://www.neste.fi/tp_tiedote.aspx?productid=013045&lang=&type=tt
Jos pakkanen oikein puree, niin tuolla ölpällä jähmepiste hivenen korkeampi.
http://msdspds.castrol.com/bpglis/FusionPDS.nsf/Files/B94B65F8B027BD4280257EB6002D2C17/$File/BPXE-9J6RLV.pdf
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Kaide

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 348
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #27 : 22.01.2016, 12:23:52 »
Jos pakkanen oikein puree, niin tuolla ölpällä jähmepiste hivenen korkeampi.
http://msdspds.castrol.com/bpglis/FusionPDS.nsf/Files/B94B65F8B027BD4280257EB6002D2C17/$File/BPXE-9J6RLV.pdf

Tämahän vaikuttaa hyvältä  ;)

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #28 : 22.01.2016, 13:08:52 »
Minkäs Castrolin luvut tuossa? Sitä on ainakin kahta erilaista joilla aikapaljon hintaeroa.

Tämän:

LUOTETTAVA VALINTA:

    AUDI
    MERCEDES-BENZ
    NISSAN
    RENAULT
    ŠKODA
    TOYOTA
    BMW
    MINI
    OPEL/VAUXHALL/GM
    SEAT
    SMART
    VOLKSWAGEN


TÄYTTÄÄ TAI YLITTÄÄ ALAN STANDARDEJA:

    SAE 0W-30
    ACEA C3
    API SN
    VW 502 00/ 505 00
    BMW Longlife-04
    MB-hyväksynnät 229.31/ 229.51
    Renault RN0700/0710
    dexos2*

*Soveltuu moottoreille, jotka vaativat GM dexos2 -moottoriöljyn suorituskykyä; tätä tuotetta voidaan myös käyttää tilanteissa, joissa alun perin on suunniteltu käytettävän GM LL-A-025- LL-B-025-tuotteita.


Tuo mitä Volvoon suositellaan, on näköjään eri ja se ei täytä juuri mitään standardeja:

TÄYTTÄÄ TAI YLITTÄÄ ALAN STANDARDEJA:

    SAE 0W-30
    ACEA A1/B1, A5/B5
    API SL
    ILSAC GF-2




Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8934
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #29 : 22.01.2016, 13:45:06 »
Tämän:

Tarkoitin markkinointinimeä. Oliko se Edge, Edge Sport, Titanium vai mitä niitä onkaan tällä hetkellä myynnissä. Kaikkia saa 0W-40 jäykkyydellä.

Mikä hiton järki että 0W-40 öljyn kehutaan "täyttävän tai ylittävän" 0W-30  :D

 

Ateho  Elekma