Autoracing  KL-varaosat

Moottoriöljyjen kylmäkokeita

  • 113 Vastauksia
  • 32942 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #75 : 17.01.2018, 16:53:07 »
Toi on yks automaailman parhaita keksintöjä
Miksi? Viritetyssä vai vakiossa? Turbossa, vai vaparissa?

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #76 : 17.01.2018, 17:13:22 »
Miksi? Viritetyssä vai vakiossa? Turbossa, vai vaparissa?

Kaikissa. Eniten turbossa (jäähdytys) hyötyä, johtuen yllätys yllätys turbosta.  :D

Öljyt lämpeää nopeammin kun jäähdytysneste lämmittää. (Mitä nopeemmin moottoriöljy lämpeää käyttölämpötilaan, sitä vähemmän moottori kuluu)
Öljyt jäähtyy paremmin kun lämpö siirtyy jäähdytysnesteeseen (ilma ei ole niin tehokas).

Mm. vanhemmista SR20DET (ei siis CA, sen tuhoa ei jäähdyttimellä pelasteta) Nissanin koneista kolis alakerran laakereita ilman tuota (uudemmissa ei, ja niissä jäähdytys). (turbo lisää öljynlämpöjä aika miehekkäästi kun polkee kunnolla, ilman "lisä"jäähdytystä) Euromalleissa se on kaikissa, kuten peräöljyn lisäjäähdytys (ikinä toimi) ja sähkömoottori pyyhkijän varressa puristamassa vartta lasiin (+180kmh).  ;D

Itse polttelin kumia puolisen tuntia ysillä (okei vaihdoin yhdet renkaat taakse eli 25min), öljylämmöt kävi parhaimmillaan jotain +110c.
En muista tarkkaan lämpöjä, mutta toi oikeasti toimii. Sen takia se joka laitteesta melkeen löytyykin.
Tietenkin vaatii toimivan jäähdytysjärjestelmän, mutta sellanen löytyy toimivista autoista kyllä.

Surkea viritelmä on pistää hirveä (ilma)jäähdytin ilman termostaattia, se liian kylmä öljy on yhtä pepusta kun liian kuumakin.
Noita vesijäähdytys juttuja saa aftermarkettinakin, paljon pienempiä ja tehokkaampia kuin ilma.

Riittääkö?  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #77 : 17.01.2018, 18:53:15 »
Riittääkö?  :)
Riittää ja kertomasi perusteella ainakin osittain mitattua faktaa.

Lähinnä siksi kyselin, kun edelleen tuntuisi aika moni mielummin virittelevän sen "ilmajäähyn" keulille, kuin tuommoisen verrattaen yksinkertaisen keksinnön.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #78 : 17.01.2018, 19:17:38 »
...mutta, ilma jäähdyttää jäähdytysnesteen.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #79 : 17.01.2018, 19:24:28 »
Riittää ja kertomasi perusteella ainakin osittain mitattua faktaa.

Lähinnä siksi kyselin, kun edelleen tuntuisi aika moni mielummin virittelevän sen "ilmajäähyn" keulille, kuin tuommoisen verrattaen yksinkertaisen keksinnön.

No Suomen rakentelu kulttuuri yleisesti on aina ollut nurinkurista verrattuna ulkomaihin. Yleensä se joka modaa ekan jotain (väärin) niin kaikki seuraa sitä 5v perässä, kunnes joku kysyy "miksi helvetissä?" :D

Tämä yksi aftermarket valmistajista:
http://www.laminova.se/

Voihan sen ilmajäähyn pistää lisäksi (termarilla). Laminovakin jos on jättikokoinen niin voipi vaatia termaria. Mutta taitaa karata vähän topikista jo...

...mutta, ilma jäähdyttää jäähdytysnesteen.

Moottoriöljyn lämmön on syytä olla siellä 90c nurkilla, kuten yleensä jäähdytysnesteenkin. Jotenka toimiva idea...  :)

Tietenkin isommat lämmöt johtuu siihen veteen -> flekti huutaa enemmän. Mutta harvassa autossa ongelmia, varsinkaan 940 Volvossa. Siinä rekan syyläri ja aivan järkyttävän kokoinen ja nopeuksinen puhallin.  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #80 : 17.01.2018, 19:25:24 »
Mutta glykoli-vesiseos taitaa olla muilta ominaisuuksiltaan parempaa kuin pelkkä öljy. Esim.. lämmön siirtyminen, viskositeetti yms. Aika huono on öljy virtaukseltaan, verrattuna jäähdytin-nesteeseen. Koneissa on hydrauliöljy jäähdytetty ilmajäähdytyksellä ja niissä lämmöt pyörii muistaakseni jossain 100-110c paikkeilla kans. Kesällä tosin rupesi aikoinaan yksi ajokone hälyttämään korkeista hydrauliöljyn lämmöistä kun oli vähän lämpimämpää.

Eikös nuo lämmöt tuppaa autossakin pyörimään moottorissa kesällä helposti 90-100c välissä...ainakin T4 Volvossa oli normaalia, että lämmöt pyöri 95c paikkeilla normaaliajossa..
« Viimeksi muokattu: 17.01.2018, 19:28:34 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #81 : 17.01.2018, 19:35:39 »
Mutta glykoli-vesiseos taitaa olla muilta ominaisuuksiltaan parempaa kuin pelkkä öljy. Esim.. lämmön siirtyminen, viskositeetti yms. Aika huono on öljy virtaukseltaan, verrattuna jäähdytin-nesteeseen. Koneissa on hydrauliöljy jäähdytetty ilmajäähdytyksellä ja niissä lämmöt pyörii muistaakseni jossain 100-110c paikkeilla kans. Kesällä tosin rupesi aikoinaan yksi ajokone hälyttämään korkeista hydrauliöljyn lämmöistä kun oli vähän lämpimämpää.

Eikös nuo lämmöt tuppaa autossakin pyörimään moottorissa kesällä helposti 90-100c välissä...ainakin T4 Volvossa oli normaalia, että lämmöt pyöri 95c paikkeilla normaaliajossa..

Öljyllä kestää enemmän lämmetä ja jäähtyä, kuin glykolilla. Se on ihan totta.

En ymmärrä miten hydeöljy tähän liittyy, mutta on niitä ilma/öljyjäähdytteisellä lisäkennolla olevia autojakin. Jos nyt Kuplan jättää pois ja vesimoottoreita lähinnä tarkoitin.  :P

85-105c välillä riippuen paljon moottorista "normi lämmöt". Siellä nurkissa ne öljynlämmötkin pyörii. Ei kannata niin asteelleen lukea tuota tekstiä... ;)

Nyt ollaan kyllä niin kaukana jo topicista, että tulee soo soota.  :-[
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #82 : 18.01.2018, 22:46:12 »
Tänään starttasin tuon traktorin taas kylmänä ilman lohkolämmitintä, noilla 10W40 moottoriöljyillä. Ei ollut mitään vaikeuksia käynnistyä ja kone pyöri nätisti. Viikon oli ainakin ajamatta tuossa välissä.

edit: tänään taas käynnistys tosin 1h lohkolämmityksen jälkeen ja välissä oli pakkasta -24, katsoin tikusta öljyt ja ihan hyvin juoksevalta näytti edelleen, eikä yhtään liisteriltä.
« Viimeksi muokattu: 23.01.2018, 19:41:19 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #83 : 24.01.2018, 16:57:09 »
Tänään starttasin tuon traktorin taas kylmänä ilman lohkolämmitintä, noilla 10W40 moottoriöljyillä. Ei ollut mitään vaikeuksia käynnistyä ja kone pyöri nätisti. Viikon oli ainakin ajamatta tuossa välissä.

edit: tänään taas käynnistys tosin 1h lohkolämmityksen jälkeen ja välissä oli pakkasta -24, katsoin tikusta öljyt ja ihan hyvin juoksevalta näytti edelleen, eikä yhtään liisteriltä.

Väität siis edelleen, että 10W öljy ei kuluta moottoria kylmäkäynnistyksessä enempää kuin 5W tai 0W?  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #84 : 24.01.2018, 17:47:50 »
Tuolla koneella on ajettu luultavasti reippaasti yli 5000h (ohjaamo vaihdettu niin tunneista ei 100% varmuutta), ja en usko että tuossa on aikaisemminkaan ollut mitään 5W öljyjä moottorissa. Moottori käy hyvin ja ei hävitä öljyäkään pahemmin, tai savuta sinistä. Kyllähän se kylmäkäynnistys moottoria kuluttaa vaikka olisi 0W tai 5W öljyt koneessa. Kaikissa autoissakin on ollut talvisin 10W öljyä moottorissa ja hyvin pelaa nekin sillä.

enkä kyllä missään kohtaa väittänyt kulumisesta mitään tuossa aikaisemmassa viestissä, vaan että tuo 10W öljykin toimii talvellakin ihan ok.....

aikaisemmin myös mainittu noiden pumpattavuusrajoiksi 10W -30 ja 5W -35....

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #85 : 24.01.2018, 18:14:28 »
Pointtina oli vain, mitä notkeampaa kylmänä sitä paremmin se voitelee kylmänä. Se on vain väistämätöntä. Isoissa laitteissa vain olisi järjettömän hintaista, ja yleensähän ne roikassa yöt viettää.

Ajoin itse bemarilla mikä söi aivan tautisesti öljyä (m10b18, öljyrenkaat aivan tautisen karstassa) aluksi edellisen kuittien mukaan 5w-40.
Lisäsin atf, haldex ja vw:n vaihteistoöljyä, sen mukaan mitä niitä jäi yli. Parissa viikossa jo yli auton tilavuuden. Hyvin toimi eikä ikinä ongelmaa öljynsuhteen. Moottoriöljyä kun ei saanut ilmaiseksi.

Sen jälkeen oli töissä mulle kerätty 20litran pönttö mihin kaadettiin kaikki öljypitoinen, ja vähänkään olevinaan puhdas... Näiden jälkeen öljynkulutus tipahti yhtäkkiä 5l / 1000km -> 0.2l / 1000km..  :idiot2: :2funny:

En silti suosittele. Mutta mikäs tuollaisen m10 koneen tappaisi... :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa kempula

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #86 : 25.01.2018, 12:12:27 »
Pointtina oli vain, mitä notkeampaa kylmänä sitä paremmin se voitelee kylmänä. Se on vain väistämätöntä. Isoissa laitteissa vain olisi järjettömän hintaista, ja yleensähän ne roikassa yöt viettää.

Ajoin itse bemarilla mikä söi aivan tautisesti öljyä (m10b18, öljyrenkaat aivan tautisen karstassa) aluksi edellisen kuittien mukaan 5w-40.
Lisäsin atf, haldex ja vw:n vaihteistoöljyä, sen mukaan mitä niitä jäi yli. Parissa viikossa jo yli auton tilavuuden. Hyvin toimi eikä ikinä ongelmaa öljynsuhteen. Moottoriöljyä kun ei saanut ilmaiseksi.

Sen jälkeen oli töissä mulle kerätty 20litran pönttö mihin kaadettiin kaikki öljypitoinen, ja vähänkään olevinaan puhdas... Näiden jälkeen öljynkulutus tipahti yhtäkkiä 5l / 1000km -> 0.2l / 1000km..  :idiot2: :2funny:

En silti suosittele. Mutta mikäs tuollaisen m10 koneen tappaisi... :D

Atf on ainakin aika tehokkaasti puhdistavaa öljyä. Jotkut käyttävät sitä aseen putsauksessa kun se liottaa noet ym. karstat irti, joten ei mikään ihme, että männänrenkaat alkaa taas toimimaan. Jos männänrenkaat on karstoittunut kiinni niin kannattaa tehdä huuhtelu esim. polttoöljyllä tai ihan kaupasta saatavalla aineella(joka usein on polttoöljyä/lamppuöljyä, käyttöturvallisuustiedotteesta voi selvittää). Voi kai sen atf:lläkin periaatteessa tehdä kun kaataa tulpanreijästä ja antaa liota. Muistaa vaan pyörittää konetta ilman tulppia ja vaihtaa öljyt ennen käynnistystä.
Audi A4 2.0TFSI quattro -06
Entiset:S60, 940 turbo, 740, 740

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #87 : 26.01.2018, 19:55:50 »
Atf on ainakin aika tehokkaasti puhdistavaa öljyä. Jotkut käyttävät sitä aseen putsauksessa kun se liottaa noet ym. karstat irti, joten ei mikään ihme, että männänrenkaat alkaa taas toimimaan. Jos männänrenkaat on karstoittunut kiinni niin kannattaa tehdä huuhtelu esim. polttoöljyllä tai ihan kaupasta saatavalla aineella(joka usein on polttoöljyä/lamppuöljyä, käyttöturvallisuustiedotteesta voi selvittää). Voi kai sen atf:lläkin periaatteessa tehdä kun kaataa tulpanreijästä ja antaa liota. Muistaa vaan pyörittää konetta ilman tulppia ja vaihtaa öljyt ennen käynnistystä.

Sitä nyt sattui vain olemaan ylimääräistä jäänyt pöydille lojumaan, ihan hirveästi 50€ autoon raaskinut sijoittaa...
Paras auto kyllä tähän mennessä. Mm. 22km ajoin ilman pisaraakaan vesiä sillä, eka työpaikalle ja sitten safkiksella hakemaan alavesiletku. Sekä 1 kesän ja 2 talven jälkeen sain 150€ siitä rahaa. :D

Mutta kyllä jokin niistä vaikutti, suht nopeasti sen litkun jälkeen lopetti öljynkulutuksen kuin seinään.  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1691
  • www.vrcf.fi
Öljyjen notkeus pakkasella
« Vastaus #88 : 21.02.2018, 19:51:58 »
En löytänyt topikkia missä tätä joskus sivuttiin, joten tein uuden.
Löytyi hyvin tehty testi öljyjen juoksevuudesta -20 asteen pakkasessa. Kohta on koko Suomessa kylmempää öisin niin joku joka viitsii voisi tehdä vastaavan kokeen.
Esim 0W-30  ::) öljyillä.
https://youtu.be/sXcf5g85Dzs

Tämä yhdistetty jo olemassa olevaan aiheeseen ja linkit siihen poistettu.
« Viimeksi muokattu: 22.02.2018, 07:47:13 kirjoittanut Acke »
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

The moose

  • Vieras
Vs: Öljyjen notkeus pakkasella
« Vastaus #89 : 21.02.2018, 20:00:58 »
Haulla lähes mahdoton löytää..siis foorumin. googlettaa vrcf moottoriöljyn kylmäkokeita niin tulos on...

 

Ateho  Elekma