Kiitos Huikkoster ja Rodion, puhelimella netin selailu on annelista...
Mitenkäs jos on juurikin kaksi 10w-40 öljyä. Erimerkkisiä, mutta "samanlaatuisia", mitenkä mahdollinen lisäaineistus vaikuttaa kylmästartteihin?
Hyvä esimerkki, työkaverin BMW 520i. Tuota Totalin 10w-40 öljyä ja jo syksyllä oli kylmäkäynnistyksien jälkeen melkoinen rapina konehuoneessa. Työkaveri hommasi jo vaihtomoottorin varalle, koska ääni oli oikeasti melko paha nostajien naputus.
Nyt sitten tuhlasi suuren tilinsä ja osti ihan BMW:n omassa purkissa olevaa öljyä, myöskin 10w-40:stä. Tarkemmin en purkkia tulkannut (kyrillisiä, en osaa), mutta tuo viskositeettimerkintä siis molemmissa pöntöissä sama.
Nyt, -27,8°C näytti laadukas LIDLin sääasema, kun auto oli seissyt ulkona seitsämän tuntia. Avaimesta käymään ja moottorin laskettua tyhjäkäynnille, kuului vain kutoskoneen hiljainen hurina. Ei naputuksia, ei nakutuksia. Mistä ero tulee?
Myönnän, en ole koskaan öljyjen maailmaan tarkemmin perehtynyt. Koko ikäni tullut pelleiltyä enemmänkin +20-30 vuotiaiden autojen kanssa, jotka eivät öljyistä ihan niin tarkkoja kuin nykyajan autot. Asiakkaiden (= lue uudempien) autojen moottoreihin taas tulee kaadettua valmistajan ohjeistuksen öljyä, tai asiakkaan haluamaa öljyä.
Täten olen hieman ulalla mahdollisista lisäaineista yms. Esimerkiksi Shell Helix:in tiedän tekevän herkemmin kylmälimaa kuin vaikka paljon haukutun Mobilin, Helix myöskin vaahtoaa herkemmin vaikkapa kisakoneessa. Mistä johtuu?