Ateho  Elekma

Toisenlainen projekti

  • 128 Vastauksia
  • 56387 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Toisenlainen projekti
« Vastaus #90 : 24.07.2017, 17:15:41 »
Ai prkl ois pitänyt päästä kattomaan  :-[
Videolla näky paljon tuttuja (ajamassakin ::)) ja vinokas äännähteli aika nätisti turbon säestämänä  :D

Mut kuulemma ainoa traktori mikä lähti hinaamalla  ;D
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Toisenlainen projekti
« Vastaus #91 : 24.07.2017, 17:22:06 »
Pakko siellä on olla joko kytkin tai jarru jolla saa kytkinakselin pysäytettyä, muuten ei saa pykälää päälle koneen käydessä.

Kunnon tuomiopäivän viritys, momentinmuunnin koneen perään, siihen patentoi jotenkin sitten kytkimen kiinni ja laatikko normaalisti kytkimen jatkoksi. Momentinmuuntimen ansiosta kytkin voi olla on-off mallia eli sintteri käy hienosti. :uglystupid2:

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Toisenlainen projekti
« Vastaus #92 : 24.07.2017, 17:37:31 »
Powershift lienee se yleisin vaihteisto noissa.
Tuollainen se taitanee olla oikealta nimeltään.

Kunnon tuomiopäivän viritys, momentinmuunnin koneen perään, siihen patentoi jotenkin sitten kytkimen kiinni ja laatikko normaalisti kytkimen jatkoksi. Momentinmuuntimen ansiosta kytkin voi olla on-off mallia eli sintteri käy hienosti. :uglystupid2:
Eikö tuo ole aika lähellä tuota Valmetin turbiinikytkintä, paitsi ettei siinä ole sintteria vaan orgaaninen levy ?

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Toisenlainen projekti
« Vastaus #93 : 24.07.2017, 19:31:42 »
Eikö tuo ole aika lähellä tuota Valmetin turbiinikytkintä, paitsi ettei siinä ole sintteria vaan orgaaninen levy ?
Ja kurottajista löytyy vastaavaa, oletettavasti myös pyöräkuormaajista. Esim mulla Manitoussa on nelivaihteinen keppilaatikko jonka ohessa momentinmuunnin ja ajokytkimenä sähköhydraulisesti toimiva märkä monilevypakka. Uudemmista malleista löytyy sitten 6-vaihteista powershiftiä.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Toisenlainen projekti
« Vastaus #94 : 24.07.2017, 20:54:42 »
Olen Manitoun kurottajalla ajanut ja eihän niissä ole kuin kaasu ja jarrupoljin. Vaihdekeppi on siinä oikealla ikkunan vieressä. Ratin alla on sitten suunnanvaihtaja.

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Toisenlainen projekti
« Vastaus #95 : 24.07.2017, 22:44:42 »
Ei tule tähän momentinmuunninta, eikä powershiftiä. Käytännössä mahdoton rakentaa nykyiseen vaihteisto-perä pakettiin. Vaatii sisäkkäiset akselit, öljypumpun yms. Ei kiitos!
Jos sellaista haluaa, kannattaisi aihioksi ottaa traktori, missä kyseiset vermeet on valmiina.
Niitä on pääasiassa isommissa laitteissa, missä taas jää vinokone pieneksi.
Uusi SRE 765 asetelma on tulossa, levy selvityksessä ja vauhtipyörä oikaistavana. Täytyy vain jatkossa jättää luistattaminen vähemmälle ja/tai lähteä pienemmällä vaihteella.
Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Toisenlainen projekti
« Vastaus #96 : 24.07.2017, 22:45:39 »
Olen Manitoun kurottajalla ajanut ja eihän niissä ole kuin kaasu ja jarrupoljin. Vaihdekeppi on siinä oikealla ikkunan vieressä. Ratin alla on sitten suunnanvaihtaja.
Kytkin toimii napista, lisäksi eräästä katkaisijasta sen saa valittua toimimaan myös jarrupolkimesta.

e: Nyt kun tuli tuo suunnanvaihtaja mainituksi, niin tuskin siellä tosiaan tuolle kytkintoiminnolle erillistä pakkaa on, vaan "kytkinnappi" vapauttaa suunnanvaihtajan... Mutta periaate kuitenkin edellämainittu...
« Viimeksi muokattu: 24.07.2017, 22:51:46 kirjoittanut Kisko »
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3756
  • 195hv/406Nm
Vs: Toisenlainen projekti
« Vastaus #97 : 25.07.2017, 03:17:10 »
Kunnon tuomiopäivän viritys, momentinmuunnin koneen perään, siihen patentoi jotenkin sitten kytkimen kiinni ja laatikko normaalisti kytkimen jatkoksi. Momentinmuuntimen ansiosta kytkin voi olla on-off mallia eli sintteri käy hienosti. :uglystupid2:
Eihän tollasesaa mitää ihmeellistä ole  ::) RaSi  ;) S*

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 364
  • www.vrcf.fi
Vs: Toisenlainen projekti
« Vastaus #98 : 25.07.2017, 07:57:47 »
Eihän tollasesaa mitää ihmeellistä ole  ::) RaSi  ;) S*

Unimogeissa on myös ollut kovan laatikon kaverina momentinmuunninta. Ilmeisesti niissä on ihan normaali kytkin siinä momentinmuuntimen perässä.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13385
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Toisenlainen projekti
« Vastaus #99 : 25.07.2017, 08:53:09 »
Unimogeissa on myös ollut kovan laatikon kaverina momentinmuunninta. Ilmeisesti niissä on ihan normaali kytkin siinä momentinmuuntimen perässä.
vai edessä, kuinka sen katsoo mitä luulen on niin että moottorista lähdettäen olis normaalikytkin ja sitten olis momentin muunnin ennen vaihdelaatikkoa.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa REX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: Toisenlainen projekti
« Vastaus #100 : 23.09.2017, 18:45:18 »
Hienosti vedetty  :)
240 Turbo ja... Golf ja Passatti

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Toisenlainen projekti
« Vastaus #101 : 25.09.2017, 01:54:44 »
Kesän viimeinen mäkivetokisa Kasukkalassa takana ja meni kyllä ihan puikkoihin! Eli tuloksena luokkavoitto, kisan nopein aika ja laite toimi ongelmitta. Etenkin eka veto onnistui, hiukan hyvällä tuurillakin. Vedin nimittäin "vahingossa" käsikaasun pohjaan, jo heti liikkeelle lähtiessä. Vaihto suurempaan tapahtuikin sitten kaasu pohjassa, mikä ihme kyllä onnistui ongelmitta. Kierrokset ei niiannut ollenkaan. Keula oli ilmassa lähes koko matkan, minkä vuoksi piti ohjausjarruilla pitää laite kaiteiden välissä. Loppupäässä se oli aika tarkkaa puuhaa, kun nousi vauhti jopa pelottavan kovaksi.
Toisessa vedossa vaihdoin "normaalisti" kaasun vapauttamalla, mutta vaihteen kuitenkin hieman missaten. Se näkyi heti kellossa ja aika oli sekunnin huonompi. Tällä radalla ja vedetyllä painolla pääsi laitteen keveys, bensakoneen laajempi kierrosalue ja laitteen huippunopeus oikeuksiinsa. Ei pärjänneet tehokkaammat, mutta painavammat dieselit.
Eka veto videolla kohdassa 27.06 toinen 30.00
https://m.youtube.com/watch?v=YI2s6HcJryw
Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Toisenlainen projekti
« Vastaus #102 : 22.12.2017, 19:57:53 »
Päivitelläänpäs tätäkin projektia hieman.
Sitähän sanotaan, ettei saa jäädä tuleen makaamaan! Siispä jotakin uutta piti kehittää kauden päätteeksi, muuten menee kilpailijat ohi ”kahta puolta”.
Laitoin hakuun isomman turbon, kun syksyn kisassa huomasin vahingossa alaväännön vähemmän tärkeäksi. HX40 oli haussa, mutta sellaista sopivaa ei kohdalle sattunut. Mutta käytetty Schwitzer S200 jäi käteen. Imusiipi oli 55mm. ja hieman kärsinyt. Jaettu T3 pakopesä A/R 0,85. Oletin uuden siipipyörä löytyvän helposti, mutta toisin kävi! Ei ole saatavana! Selvisi, että turbo on 7.4 l 240 hv Sisu-dieselistä alunperin. Mutta aikani siipeä mittailtuani ja Ebaytä selattuani löytyi n. 2 mm isompi, jonkin muun Schwitzerin billet siipi. Myös exducer pää on hieman isompi ja eri muotoinen. Otin kohtuullisen riskin ja tilasin tuon isomman siiven. Tarkoituksena sorvata kompressoripesä uudelle siivelle sopivaksi. Siipi tuli aikanaan ja vaikutti sopivalta. Mittasin muoviliuskoja ja muovailuvahaa hyödyntäen siiven väläyksen pesään nähden ja laitoin sorvin pyörimään.


upload pic
Ja sinnehän se siipi sitten asettui.
Seuraavaksi piti rakentaa uusi pulssipakosarja, kun entinen oli tehty Mitsun TD04:lle.
Kannen puolen laippa löytyi kätköistäni valmiina, kun olin teettänyt niitä aikaisemmin yhden ylimääräisen. Turbon jaetun T3-laipan tilasin Oulun kupeesta valmiina.

Samana päivänä tilasin myös Kiinasta 44mm hukkaportin. Päätin myös siirtää immun turbon puolelle traktoria, kun se aiemmin oli imusarjan puolella. Välissä oli ennen pitkä 3” Bilteman kurttuputki, mistä näin pääsin eroon. Ja koska Schwitzerissä ei ole by passia, piti sekin hankkia ja sovittaa turbon viereen. Lopulta turbon ympärille kertyi tavaraa niin paljon, että meinasi tila loppua! Rajoittavana tekijänä on etuakselin pitkittäinen tuki-ja ohjausvarsi, joille pitää jättää liikkumavaraa ylös-alas suunnassa. Mutta kohtuullisesti ne kaikki lopulta sinne asettui. Pakoputkena toimii jatkossa pelkkä down-pipe.


Kivat oli törinät, kun tuossa laitetta testailin. Paikallaan kaasutellen ei ahtoja paljoa nostele, mutta kunhan lumet sulaa, ja saa vähän kuormitusta/pitoa, niin sitten toimivuus selviää. Sitten pitää myös päivittää tuo polttoainepuoli. Tarkoitus vaihtaa E85 tai sitten osa sitä, osa bensaa.


« Viimeksi muokattu: 22.12.2017, 22:57:50 kirjoittanut Oski »
Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

Poissa kalkkis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • Budjettipussihousu
Vs: Toisenlainen projekti
« Vastaus #103 : 22.12.2017, 22:42:20 »
Tässä projektissa on edelleen munaa! Kun noita sun kesän vetoja katseli taannoin, niin tällä uudella kombolla heittää pian lähdössä volttia. Ilmeisesti pitää laittaa sellaiset xxxl-koon wheel barsit kun ei tuo painon jakauma oikein tue keulan pitämistä maassa.
Wilma: 445 sportswagon w/o sports, Wimppa: Uushankinta 445, Joonas: Amazon budget sport, välillä elvytellen

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Toisenlainen projekti
« Vastaus #104 : 07.03.2018, 21:20:20 »
Tässä projektissa on edelleen munaa! Kun noita sun kesän vetoja katseli taannoin, niin tällä uudella kombolla heittää pian lähdössä volttia. Ilmeisesti pitää laittaa sellaiset xxxl-koon wheel barsit kun ei tuo painon jakauma oikein tue keulan pitämistä maassa.
Nyt pitäisi pysyä etuset maassa paremmin!

Pulttasin vanhan neliveto Mannin vannepainon öljypohjan alle runkokoteloon. Painoa varmaan yli 50 kg.

Tälle on nyt käyttöä, kun tulevana sunnuntaina on tarkoitus lähteä Vieremälle mäkivetokisoihin. https://mk2001.kotisivukone.com/traktorien-makivetokisat-2018

Rata pitäisi olla hyvin hiekoitettu maantie. Radalla on kuitenkin pituutta aika paljon, jolloin lopussa nopeudet uhkaa kasvaa turhan kovaksi. On parempi, että etupyörät pysyvät radassa kiinni. Ei ole herkkua ohjata ohjausjarruilla yli 60 vauhdissa, jos on ojat kahta puolta.

Viimeisintä tekniikka ei ole vielä tositoimissa testattu, mutta eiköhän se sunnuntaina selviä. Kelivarauksen otan. Matkaa tulee n. 400 km suuntaansa, enkä huonoon keliin lähde pakulla lavetti perässä seikkailemaan.
Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

 

Carcom Oy  Ateho