Futurez  Kulkukoira

Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"

  • 107 Vastauksia
  • 52877 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« : 25.02.2016, 23:28:39 »
Morrjesta vaan!

Pidempään jo miettinyt projektipäiväkirjan alottamista, ja nyt kun aikaa on niin miksi ei aleta veistelemään tarinaa!

Voisin tähän alkuun hieman vaikka esitellä itseäni kun uusi kirjoittelija foorumilla olen... Elikkäs 19v pojankloppi täältä Länsi-Suomesta, Porista. Autojahan itsellä muutamia ollut mutta itse Volvoja ei yhtään ja pidempään himoitellut jonkinsortin projekti pistää tulille. Hetken mielijohteesta sitten tänne foorumille ja "ostetaan" osiolle osto-ilmoitusta tekemään. Joulukuun puolessa välissä tuli sitten käytyä trailerin kera Jämsässä ja kyytiin pomppasi Volvo 242 vm79! Tästä se Volvo harrastus sitten lähtee!

Elikkäs itse autoon... Myyjä kun kertoi että kyseessä vähäruosteinen ja hintakin sopi budjettiin niin kiinnostus pomppasi heti! Kyseessä tosiaan -79 242 väkivahvalla B19A+M45 tekniikalla ilman minkään sortin herkkuja. Kotipihassa auto joutui sitten Tammikuuhun asti seisomaan autokatoksessa, kun hallitilaakaan ei ollut vielä tarjolla. Pahalta se tuntui ulos jättää kun 10 vuotta melkein seissyt tallissa...

Ja näkyhän oli siis tämä. Varoitan että kuvat ei ole mitään 10+ laatua kun minkään sortin järkkäreitä en omista.



Suunnitelmia:

Tarkoitus olisi rakennella "racing" henkinen katulaillinen auto itselleni ja tekniikaksi valikoitui Volvon oma kaikkien rakastama 8v turbotekniikka.

Moottori / Voimansiirto

-B230FT Lohko.
-Wössner takomännät 0.3mm ylikoossa , H-Profiilit ARP pulteilla.
-King Race "XP Tri-Metal Sarjaa" kiertokangen laakerit , Glyco runkolaakerit
-Läpikäyty 530 Kansi. Portattu , jäykemmät jouset , miraseetit , venttiilien hionta , säädettävä nokkapyörä ja otettu n. 1mm pois.
-Puristukset n. 9.1
-"V" Nokka-akseli
-Holset HX40 Super #16 Ahdin
-EV14 1000cc Suuttimet
-Pottapyörä , 4 lapainen jousittamaton sintteri , SRE763 Asetelma
-BMW ZF310 vaihdelaatikko
-Cometic MLS Kannentiiviste

Sähköpuoli / Polttoainepuoli

-Megasquirt 2 v3.0
-PLX Laajakaista
-Jaz 45l turvatankki
-EV14 1000cc suuttimet
-Facet Blue Top Siirtopumppu
-Bosch 044 Pääpumppu
-2l Kerääjäsäiliö (AN8)
-Bosch Hukkakipinä
-Teräspunosletkusta linjat (AN8)
-BLOX b-paineensäädin

Alusta

-GTS Sport -iskarit
-Lesjön -40mm jouset edessä , laikatut kuormajouset takana
-1031 Taka-akseli 3.31 välitys ja Torsenin lukolla.
-Uudet tukivarret edessä että takana / vahvistettu takana
-Kaikki puslat ym uusia
-Perus jäähdytetyt jarrut
-Vanteet 17" JapanRacing JR-10, Takana 9" ja edessä 8"
-Renkaat: Taakse: 235/40/17 , Eteen: 205/45/17

Sisusta / Kori

-2x Kuppipenkkiä
-Kaikki bitumit irroitettu ja sisusta purettu. Ovipahvit + takasivupahvit jäävät.
-Varapyöräkotelot poistettu
-Pyöränkaaria levitetty n. 4cm takapäästä ja sisälokari vedetty suoraksi.
-Kabiinin sisältä saumat vahvikehitsattu
-Kuten otsikko "Mean Green Jalapeno" kertookin että vihreää on tulossa niin värikoodi on "Volvo 118 - Light Green"

Tosiaan osia on mahdollisimman paljon keräilty mutta kyllä niitä vielä uupuu ja paljon... Joten käykää katsomassa osto-ilmoitukseni!

Elikkäs projekti itse alkoi Tammikuussa kun oltiin käden vapinat saatu hallintaan rankan vuodenvaihteen jälkeen  ::) :D

Auton laitto alkoi varapyöräkoteloiden poistosta ja pyöränkaarien levittämisestä. Tuumasta toimeen ja töihin! Kuvia ei kyseisestä vaiheista oikein ole kuin tämä.



Tuosta nyt näkee hieman koteloon sisälle että on venytetty ulospäin hieman...

Kuskinpuolelta olikin varapyörä mätinyt astetta enemmän ja ruoste oli karannut takasivupeltiinkin mutta kiitos klokkerholmin ja korjauspalojen saatiin homma hoitoon.



Tosiaan kun tuli tallikavereille hehkuteltua kuinka hyväkorinen tuo on verrattuna mitä on täälläkin foorumilla nähty niin vittuiluahan siitä sai...  :D



Takapään peltitöiden jälkeen auto käännettiin ja alettiin etupäätä purkailemaan ja tuulilasia irrottelemaan. Paikanpäällä kun autoa kävin katsomassa huomasin hieman kukkaa listojen ympärillä koska perus 200srj paikka on tuo tuulilasin karmi. Noh, sieltähän paljastui se mikä uniinkin tuli pelottelemaan.



On kyllä veemaisessa paikassa mutta muuten auton kuntoon nähden en valita, vaan hammasta puremaan ja fixaamaan.

Tekniikan irtioton jälkeen lähti etuakselisto kaikkineen päivineen ja alustanosien fixaaminen. Tosiaan hiekkapuhallin sanoi itsensä irti joten vakaajat ja etupalkki sai tyytyä teräsharjalaikkaan... Kyllähän siitäkin hyvä tuli mutta tukivarsien kaikkia koloja ei sillä saanut joten päätin tilata kokonaan uudet tukivarret etupäähän. Tällä hetkellä vakaajat ja etupalkki maalattu + jarrutehostinkin tuli siinä samalla suihkittua. Värinä tosiaan "musta". Jep putelin kyljessä lukee kiiltävä musta mutta enemmän harmaalta näyttää mutta ei sen väliä! Ihastuin väriin!  ;) Vakaajat saivat sitten hieman räväkämpää väriä päällensä.





Kun tukivarsia ei vielä tullut niin päätin ryhtyä konehuoneen kimppuun joka sai tänään maalin niskaan. Tosiaan ulkopuolen väristä poiketen konehuone sai mustan värin. Ja tällä kertaa ihan oikean mustan.  :D



Muutama roska pintaan tuli kun mitkään sairaalaolosuhteet hallissa ei ole  :D Mutta kelpaa itselle ja sehän on tärkeintä!

Mutta tosiaan tässähän tämä aloitusviesti. Ehkä hieman pitkä mutta tulipahan kirjoitettua. Loppuun vielä piilomainontana että jos kyseisisä kojelaudan osia mitä kuvasta puuttuu niin olen kiinnostunut ostamaan! Ja kuvastahan näkee myös että siellä on terve lattia! Ainoat ruosteet autosta löytynyt ovat varapyöräkotelot ja tuulilasin reuna... Nosturilla nostettu autoa ja pohjasta yhtään ruosteen tekemää reikää / edes alkua.



Mutta tosiaan, tästä se lähtee!
« Viimeksi muokattu: 09.07.2017, 21:34:00 kirjoittanut JVEEM »
Volvo 242DL -79

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #1 : 26.02.2016, 01:01:43 »
Mielenkiintoiselta vaikuttaa. Tervetuloa 2-ovisten kerhoon :D
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa Jeese

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #2 : 29.02.2016, 11:45:01 »
Mitä helv... on kyl siistissä kunnossa, mielenkiintoinen projekti  :o

Poissa janne102

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 294
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #3 : 29.02.2016, 20:22:54 »
Ehottomasti seurantaan. :)

Poissa Siddi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • Volvo S40 T4 -98 (EX), Volvo S60 R AWD -04
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #4 : 29.02.2016, 21:44:05 »
Mielenkiinnolla myös seurailen, hyvältä vaikuttaa :)

Poissa Oksanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • Kerettiläinen
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #5 : 01.03.2016, 18:41:25 »
Mielenkiinnolla seuraan mitä tälle mun vanhalle "nyt loppui volvo-harrastukseni" ratakiskolle saat aikaan :). Vaikka ei se ny ihan täysin tohon loppunutkaan, mutta oli se aivopieru muiden joukossa silloin joskus -07 vai -08 myydä tuo pois
BMW 535 Turbo 1985
BMW E36 323 1996
Begravningsbil 1979

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #6 : 01.03.2016, 20:35:36 »
Mielenkiinnolla seuraan mitä tälle mun vanhalle "nyt loppui volvo-harrastukseni" ratakiskolle saat aikaan :). Vaikka ei se ny ihan täysin tohon loppunutkaan, mutta oli se aivopieru muiden joukossa silloin joskus -07 vai -08 myydä tuo pois

Onkos tämä se joka teki tuttavuutta lavetin tms kanssa?

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #7 : 01.03.2016, 20:37:26 »
Eikun tää on vissiin sen jälkeläinen. Lavetin kanssa tuttavuutta tehnyt tais kokea paalin ja tilalle sitten toinen samanmoinen 242.

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #8 : 01.03.2016, 21:43:37 »
Joo kuten Kalamies kertoikin että tämän piti olla tuon kolarin kokeneen jälkeläinen, mutta Oksanen päätti myydä pois alustoineen päivineen. Vakio tekniikkaa parempaa tässähän ei ole ollut, mutta alustassa on ollut kyllä hipo osasta. Tosiaan noita Oksasen alustanosia minulle ei päätynyt, vaan edellinen omistaja otti talteen ja säilytti lähes 10 vuotta tallissa autoa kunnes kävin noutamassa.
Tässä vielä Oksasen kuvia:
http://oksanent.kuvat.fi/kuvat/Volvo+242+1978+RIP/ Edeltäjä.
http://oksanent.kuvat.fi/kuvat/Volvo+242+1979/ Tämä minun nykyinen.

Päivitellään nyt samalla vaikka mitään ihmeitä ei ole tapahtunut kun viikonloppuna ei edes hallille kerennyt.
Elikkäs tukivarret tuli ja saivat heti päällensä tuon "mustan" värin. Etu tukivarsia en ajatellut boxailla umpeen... En näe itse niin tarpeelliseksi vaikka eipä moisesta haittaakaan olisi.



Samalla tuli myös tuo etupalkki ruuvattua paikoilleensa ja hammastankokin sai uutta väriä niskaan. Tälläkertaan vannehopeata.





Tosiaan hammastanko tulee vielä saamaan uudet raidetangot sisäpäähän ja ulkopäähän. Hakusessa olisi muuten tuohon tehostettuun hammastankoon kaikki tarvittavat osat että saan kiinni pulttailtua palkkiin! Myös rattiakselin ja rattiakselin alapätkän väliin tuleva ristinivel hakusessa kun paketissa ei mukana moista tullutkaan vaikka piti...  >:(

Tosiaan en tiedä oliko hieman turhaa päivittelyä mutta päiviteltiin nyt kuitenkin! Jos ensikerralla jotain hieman suurempaa  :P Ja tosiaan parempi kamera olisi iso plussa... Häiritsee itseä tuo kun kuvat niin sumeita... Noh, kyllä niistä selvää saa.
« Viimeksi muokattu: 09.07.2017, 21:34:27 kirjoittanut JVEEM »
Volvo 242DL -79

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #9 : 02.03.2016, 10:04:48 »
Joo kuten Kalamies kertoikin että tämän piti olla tuon kolarin kokeneen jälkeläinen, mutta Oksanen päätti myydä pois alustoineen päivineen.

Katselin noita konehuoneen kuvia ja mietin että onpa siististi saatu korjattua, mutta olikin siis eri auto :D  Onnea projektiin, lähtökohta on ainakin hyvä!

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #10 : 15.03.2016, 22:25:17 »
Valehtelin edellisessä viestissäni että seuraavaksi jotain suurempaa... Noh, ei mitään maata mullistavaa mutta jotakin!

Tekniikan löysin Turusta Oili Jalonen OY:stä. Sopivaan hintaan sieltä löytyi 97vm B230FT tekniikka. Moottorissahan piti olla pelkästään alakerta + kansi, ilman mitään apulaitteita saatikka imu/pakosarjaa. Paikan pääällä selvisikin että koneesta puuttui vain pakosarja/turbo ja hintakin oli sama mikä sopiessa elikkäs halpa omasta mielestä. (200e)  ::)

Tämän näköinen kikkare sieltä tarttui.


Tänäpä tuli tuossa sitten moottori pistettyä lihoiksi paitsi sisukset lohkoon jäi kun sopivaa hylsyä ei löytynyt kiertokangille... Ideanahan oli rempata moottori uusilla laakereilla + tiivisteillä mutta paljastuikin hieman isommaksi hommaksi. Sylintereissä ei mitään kummallista löytynyt, mutta "piston slappia" on. Tässä youtubesta lainattu video ja melkein vastaavanlaisesti itsellä. https://www.youtube.com/watch?v=nCCf0eAXueg

Elikkäs ylikokoon joutuu porauttamaan. Eiköhän 0.5mm riitä? Se selviää kun vie lohkon koneistukseen. No välivaiheethan on muutenkin perseestä  ;) Tehdään kerralla kunnollinen siis! Minkäslaista tavaraa ihmiset tilaillut? Onko kokemusta merkittömistä "Eaglen" veiveistä? Ihan kiinakuraa verrattuna aitoihin? Laakereiksi tulee perus Glycot.

Tuli myös uudet etutolpat käyttäjältä "Vippe" kiitokset vielä sinulle! Iskareiksi tulivat GTS Sportit ja jousiksi Lesjön -40mm madaltavat. Ja muuten tolpat kokivat putsauksen ja uudet maalit. Kuvia valitettavasti ei ole.

Tässä vielä yleiskuva puretusta moottorista.

Likainenhan se on. Hyi... :nohnoh Mitenkäs tuon lohkolämppärin kanssa? Pitäisikö nakata roskikseen ja tilalle ihan kunnon vesimarkka vai voiko luottaa moiseen?

Jos ensikerralla olisi hieman parempia kuvia!
« Viimeksi muokattu: 09.07.2017, 21:34:39 kirjoittanut JVEEM »
Volvo 242DL -79

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #11 : 15.03.2016, 23:24:26 »
Pieni piston slap kuuluu asiaan, mittaile osat ennenkon rupeat huvikseen poraamaan, noissa öljyruiskullisissa koneissa harvoin on niin paljoa kulumaa että ois oikeesti tarvetta porata.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #12 : 16.03.2016, 13:33:01 »
En usko että ihan noin suurta piston slappia kuulu olla..  :idiot2: Noh, kaikki selviää tänään kun pääseepi mittailemaan.
Volvo 242DL -79

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #13 : 16.03.2016, 22:13:23 »
Noniin nyt on mittailtu. Elikkäs pyttyjen halkasija on juurikin STD koko elikkäs 96mm, mutta mäntiä mittailessa huomasin että männät ovat 95mm. Miksi millin pienemmät ? On kyllä mielestäni liian raju se piston slappi. Kuuluuko männän olla noin paljon pienempi kuin itse pytty? Mutta sain kyllä houkuttelevan tarjouksen Wössnerin männistä ja H-profiileista mutta 0.3mm ylikokoon joutunee porauttaa. Että kyllä mielellään pistää kerralla kunnon kestävää palikkaa. Viehän sen ison osan budjetista mutta eipä autolla tänä kesänä ajelemaan taideta päästä ja puolustusvoimatkin kutsunee Heinäkuussa...  ::)

Tosiaan tänäpä tuli purettua sisuskalut vielä lohkosta. Hämmästyin kun hain hylsyjä motonetistä kun 10mm monikulmainen hylsy oli liian pieni ja 11mm hylsy taas liian iso, mutta 10mm lenkkiavaimella ja jatkovarrella sain auki väännettyä. Saman verran kulmia 10mm lenkissä kuin hylsyssäni mutta lenkki sopi täydellisesti  :idiot2: Ei voi tietää... Samalla tuli pestyä lohko liuotinpesuaineella ja kuumalla vedellä paineistettuna. Lähti kyllä rasvat ja jopa alkuperäiset maalitkin osittain, mutta kyllä sen vielä voisi kerran pari pestä.



Kuten aloitusviestissä sanoin että suunnitelmilla on tapana muuttua niin tämän hetkiset visiot tekniikan kanssa ovat mm:

- Wössnerin takomukit
- H-profiili veivit
- Glycon laakerit
- Kansi lähtee koneistukseen johon tulee: "Race" porttaus , miraseetit + venttiilien hionta , jäykät venttiilijouset ja uudet ohjurinkumit tietty ja säädettävä nokkapyörä akselin päähän. Nokkaa en ole vielä löytänyt mutta vaihtoehtoina on K tai V. Itse kansi on ja pysyy 530.
- Holset HX35 12# Pakopesällä !SAA TARJOTA!
- 850cc suuttimet
- KL Racing polttoainekisko
- LH2.4 *taavih-> Tosiaan Tonin lastut + hukkakipinä tulossa.

Eiköhän tämä tästä pikkuhiljaa etene... Imusarja sentäs maaleissa kun tuli heräteostoksena ostettua Mastonin Wrinkleä. Ei nyt ihan niin ryppyinen mitä ajattelin mutta pientä on.



Jos seuraavaksi sisustan kimppuun kun tekniikka odottaa osaa ja koneistusta. Elikkäs bitumien poistoa ja vahvikehitsailua luvassa ja takatulipelti umpeen jonka jälkeen kuppipenkkien kiinnikkeiden teko kunhan vain penkit saapuvat. Meni kaksi viikkoa tilauksesta ja tuli vastaus " Valitettavasti varastossamme ei ole tuotetta. Kysymme Saksan puolelta penkkien saatavuutta." Kauan kesti kurkata varastotilanne... Lopuksi sisustaan maalit vielä niskaan.

Pikkuhiljaa pikkuhiljaa...
« Viimeksi muokattu: 09.07.2017, 21:34:53 kirjoittanut JVEEM »
Volvo 242DL -79

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #14 : 16.03.2016, 22:37:20 »
Männän halkaisija mitataan sieltä määnäntapin paikkeilta / alapuolelta. Eli mäntä kun on kartion muotoinen.Ylhäältä pienemmällä halkaisijalla.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy