Kulkukoira  Proturbo

V50 pyöränlaakeri

  • 291 Vastauksia
  • 118194 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hese_57

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • Ylöjärvi - Skoda Octavia -14
V50 pyöränlaakeri
« : 20.07.2011, 17:18:25 »
Tuosta laakerin eri hinnasta Ford/Volvo, kävin Motonetin sivulta katsomassa ja järkytyin.  Ihmetyttää miten Volvon takalaakeri maksaa 150€ ja Focuksen 112,50€.  Entäs etulaakeri, Volvo 150€ ja Focuksen 69.90€ ?  Mistä noin suuret erot jos sama laakeri? Vai onko muuta eroo kuin pultin pituus ja auton merkki?
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia TSI Elecant -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 >???

Poissa kawa15

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #1 : 20.07.2011, 19:58:35 »
Joo ja ne vanhat pultit voi vaihtaa uuteen napaan.
s40t5 autom.vm -04

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #2 : 05.06.2012, 14:02:03 »
Nostetaas tätä säiettä vähän kun näyttää että omasta autosta on nyt tullut oikean etupyörän napa matkansa päähän. Kaikkiin kolmeen muuhun pyörään onkin navat jo vaihdettu pari vuotta sitten ja teetin sen silloin Bilialla. Nyt meinasin kumminkin hommata navan itse ja viedä auton paikalliselle pikkupajalle joka on tehnyt hyvää jälkeä huolloissa tähän mennessä.

Vanhalla foorumilla oli aikanaan enemmänkin keskustelua parhaista ostopaikoista mutta päivitys ei varmaan ole pahitteeksi. Eli mistä kannattaa nykyään ostaa pyörännapoja meidän Volvoihin? Laakeriliike (mikä, missä?), Motonet (Volvon napa / Focuksen napa?) vai joku muu?
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa Eagle|

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #3 : 27.06.2012, 21:21:27 »
Nostetaas tätä säiettä vähän kun näyttää että omasta autosta on nyt tullut oikean etupyörän napa matkansa päähän. Kaikkiin kolmeen muuhun pyörään onkin navat jo vaihdettu pari vuotta sitten ja teetin sen silloin Bilialla. Nyt meinasin kumminkin hommata navan itse ja viedä auton paikalliselle pikkupajalle joka on tehnyt hyvää jälkeä huolloissa tähän mennessä.

Vanhalla foorumilla oli aikanaan enemmänkin keskustelua parhaista ostopaikoista mutta päivitys ei varmaan ole pahitteeksi. Eli mistä kannattaa nykyään ostaa pyörännapoja meidän Volvoihin? Laakeriliike (mikä, missä?), Motonet (Volvon napa / Focuksen napa?) vai joku muu?

Volvo V50 2006 Summum,
Kotka, Autosalpa
Volvon alkuperäinen etupyörän napa 240€, Vaihtotöineen 360€ (hieman yli tunnin operaatio)
Volvo V50 1.6 DRIVe -10

ex. Volvo V40 T4 PH2

Poissa popmka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #4 : 28.06.2012, 08:46:09 »
No niin rupes tämä laakeri souvvi tulemaan hintoihinsa :'(Vuosi sitten vaihatin eteen motonetin
laakerin ja nyt toiselle puolelle,kas kummaa viimevuonna vaihettu olikin jo sökönä 15th.km. :-\
Motonetti aiko kyllä tulla vastaan asiassa kehtas vain sanoa ,että hyvinhän tuo on kestänyt!!!.
Esimmäinen kuulemma joka tulee takaisin niipä niin ;D
Eihän siinä auta ,ku viiä auto taas pukille,mutta varmasti muu laakeri kuin mötönetti.

Poissa Eagle|

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #5 : 28.06.2012, 09:06:27 »
No niin rupes tämä laakeri souvvi tulemaan hintoihinsa :'(Vuosi sitten vaihatin eteen motonetin
laakerin ja nyt toiselle puolelle,kas kummaa viimevuonna vaihettu olikin jo sökönä 15th.km. :-\
Motonetti aiko kyllä tulla vastaan asiassa kehtas vain sanoa ,että hyvinhän tuo on kestänyt!!!.
Esimmäinen kuulemma joka tulee takaisin niipä niin ;D
Eihän siinä auta ,ku viiä auto taas pukille,mutta varmasti muu laakeri kuin mötönetti.

mmm.. Itsekkin vähä ihmettelin sitä motonet:in laakerin hintaa.. 150€? Ku kävin kysyys kaverilta osaset liikkeestä niin tarvikelaakerit pyöri siellä 280€ paikkeilla..
Ja taas tuo OEM laakeri volvolla 240€ ilman tinkauksia.. Ei niin mahdoton hinta.. Vaihtotyössä ehkä olis voinu säästää ko olis jossaa muualla teetättäny.. :) Mut ku ei ollu oma auto johon vaihdettiin niin parempa et sai jonkun takuun työlle ja osalle.. :P Siitä voi vähän maksaakkin.
Volvo V50 1.6 DRIVe -10

ex. Volvo V40 T4 PH2

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #6 : 28.06.2012, 15:03:39 »
Hommasin omaan Volvoon sen laakerin sitten Motonetistä ja maksoi 150€. Saas nähdä kauanko kestää mutta nyt ainakin auto menee kuin sukkasillaan aikaisempaan verrattuna. Tuntuu itse asiassa siltä että tämä viimeinenkin napa olisi pitänyt vaihtaa silloin samalla kuin ne muutkin. Vaikka ei ollut yhtä pahasti rikki niin kyllä se silti jotain kohinaa piti joka on nyt kokonaan poissa.

Laakerin saa kyllä rikottua asennusvaiheessakin huonoon kuntoon ja sit menee nopeasti loppuun. Tiedä häntä sitten. Yhtä hyvin Motonetin kautta tullut laakeri voi olla ihan yhtä hyvä (tai huono) kuin Volvon omakin osa.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa popmka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #7 : 29.06.2012, 07:54:12 »
Jep samaa mieltä minäkin tuo asennus vaihe ratkasee paljon. :'(Huono rakenne ratkaisu
onkohan tuota laakeri hommaa muutettu uudempiin malleihin erinlaiseksi :-\
Semmonen kiinnostaisi sen vuoksi ,että voisko koko tolpat vaihtaa näihin vanhempiin vulvuihin.

Poissa popmka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #8 : 10.07.2012, 22:10:17 »
No niin tuli taas oppirahat maksettua kirvelyjen jälkeen :'(No vollotukset taaksejäänyttä elämää,toivottavasti ;).
Mötönetti aiko tulla vastaan sekä asennus hinnassa ja laakerin,joten tappiot ei niin suurtaluokkaa loppujen lopuks.
Saapa nähä miten käy,nyt alkuperäis laakeri siniseltä ja toisella puolella mötönnetti.
Melko metelin toi laakeri saa aikaan,mutta hankala paikantaa kummalta puolelta tulee.Voipi olla ,et vaihatin ton toisen
turhaan koska ääni ei muuttunut lainkaan asennuksen jälkeen. :'(Olis pitänyt tutkia itse ennen laakerin vaihtoa kumpi puoli
paskana,nimittäin vanha konsti oli parempi kuin pussilinen uusia,kun kävin vaihattaan suojakumin toiselle puolelle asentaja sanoi
että kun ottaa jousesta kiinni ja pyörittää ratasta ei saa tuntua jyrinää/täriinnää jousessa.
Tämänhän totesin itsekkin jo vuosia sitten s-80 kohalla ,mut eihän sitä tullut kokeiltua,kun laakerilla ei ollut ajettu ku 15000KM.

Poissa Eagle|

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #9 : 11.07.2012, 12:35:16 »
mm.. On joo tosiaa vaikee paikantaa, kummalta puolelt tulee. Tosin tässähän auttoi myös se kikka kummalle puolelle kääntää, että ääni ei kuulu jne..
Mutta tosiaa, myökii epäiltii siniselle, että ääni lähtee vasemmalta etulaakerista... Noh, onneksi sinisen asentaja oli ammattitaitoinen ja vaihtoi kuitenkin sen oikean etusen josta se ääni oikeasti lähti..  :)
Volvo V50 1.6 DRIVe -10

ex. Volvo V40 T4 PH2

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #10 : 03.12.2012, 00:05:36 »
Päivitystä: Hiivatti, nyt se kertaalleen vaihdettu vasemman etupyörän laakeri alkoi rallattamaan uudestaan. Tämä on nyt siis se johon vaihdettiin Bilialla Volvon alkuperäisosa, ei se johon vaihdatin kesällä Motonetistä ostetun osan. Etupyöristä puoli on helppo tunnistaa - rallattavan laakerin ääni voimistuu ulkokaarteen puolella kun siihen kohdistuu enemmän voimia.

Täytyy yrittää sinnitellä talvi kumminkin tällä ja vaihdattaa joskus maalis-huhtikuussa uusi. Tämän kokemuksen perusteella voi kuitenkin sanoa että Volvon alkuperäisosa ei ole kummoinen laadultaan kun kestää n. 70000 km. Pyydän vaihdon yhteydessä osan itselle ja katson kuka moisen lelun on kehdannut valmistaa.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa AWD_hybrid_drive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #11 : 03.12.2012, 08:45:37 »
Risto, kysyn ihan mielenkiinnnosta, minkä aikaa ja paljonko kilsoja tuo nyt rikkimennyt laakeri kesti?

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #12 : 03.12.2012, 09:26:33 »
Vasemman etupyörän laakeri näyttää minun autossani siis kestävän tuon 70000 km ja n. 3,5 vuotta. Yksi vaihdettu ja toinen ihan piakkoin vaihtokunnossa, pitää jo ääntä.

Oikean etupyörän laakeri kesti paljon pidempään. Saa nähdä miten kauan kesällä vaihdettu tarvikeosa kestää siinä ja kuinka takapyörien laakerit pärjäävät. Itse toivon tietysti että takalaakerit edes kestäisivät nyt kunnolla. Toistaiseksi tuntuvat olevan kunnossa vaikka niiden vikoja on vaikeampi havainnoida kuin etupyörien.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa a.link

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #13 : 04.12.2012, 10:06:55 »
Vasemman puoleinen laakeri vaihdettu n.3v iässä ja 50tkm. Oikean puoleinen meni 190tkm ja tästä parin sadan kilometrin ajon jälkeen vaihdettiin se sisemmän akselin kannatinlaakeri. Tuo piti melkein kovempaa ääntä kuin itse pyöränlaakeri. Volvolta ei saa pelkkää laakeria vaan pitää ostaa koko akseli, Fordilta saa.

Poissa bloody

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #14 : 04.12.2012, 16:53:58 »
Kannattaa katsoa, että on alla sellaset vanteet joissa on sama ET kuin alkuperäisissä Volvon vanteissa, eli S40/V50/C30 -sektorilla 52,5mm.

Nimim. edellisessä autossa (Jaguar X-Type eli Ford Mondeo) oli autokaupasta lähtiessään vanteet joissa oli ilmiselvästi väärän ET:n lisäksi väärä pulttijako (eos oliko jotkut epäkeskopultit vai miten oli edes saatu ruuvattua kiinni) ja laakerit kesti 6kk tätä touhua ja molemmille puolille vaihdettujen laakereiden jälkeen toiselle puolelle piti tehdä sama homma vielä heti perään uudelleen, kunnes kausivaihdon yhteydessä huomattiin katsoa vanteisiin stanssattuja merkintöjä vähän tarkemmin ja löytyi uudet vanteet alle.

Edit: vaihdetut osat oli laatuosia asiansa osaavassa korjaamossa, joten imho aika hiljaista, että olisi sattunut asennusvirhe tai että uudessa osassa olisi ollut valmistusvirhe..
« Viimeksi muokattu: 04.12.2012, 16:56:16 kirjoittanut bloody »
S40 T5 Summum Aut. 2008

 

Carcom Oy  Ateho