Meillä on työpaikalla myös nuo laakerinasennustyökalut SnapOn:in valmistamina ja siihen perussarjaan on useaampaankin merkkiin (Miksun) mainitsemat puoliympyrän malliset puristusosat.
Noita tyäkalujahan ei välttämättä kaikki yksittäiset autonkäyttäjät välttämättä halua itselleen ostaa kun perusmallin hydraulinen puristustyökalusatsi maksaa toista tonnia ja merkkikohtaiset soviteosatkin satasia.
Jos vaikka 10 kertaa pitää pyöränlaakeri vaihtaa niin ostopalveluna tulee huomattavasti halvemmaksi. Riskinähän on että kun homman tekee ilman asianmukaisia työkaluja niin laakerin kestävyydelle ei voi antaa mitään tietoa.
Nettipalstat ja "essonbaarit" ovat tulvillaan juttuja kavereista jotka ostivat halvan pyöränlaakerin (Biltema, Motonet ym.) ja asensivat itse eikä laakeri kestänyt kuin hetken. Sitten haukutaan suu vaahdossa kuinka huonoja laakereita ne myyvät.
Melkein uskallan väittää että jos asiallisilla työkaluilla varustettu korjaamo asentaisi tuollaisen "halvan" laakerin niin kestävyyden kanssa ei olisi niin suurta eroa kuin ostohinnassa on. Meinaan vaan että laakerien valmistajia maailmassa on huomattavasti vähemmän kuin niitä jotka laittavat laakerin oman nimiseen pakettiinsa...
Vinkkinä laakerinvaihtajille... Ota itse tolppa/olka-akseli irti ja mene sen sekä uuden laakerin kanssa firmaan mistä löytyy oikeat työkalut hommaan. Oikeilla työkaluilla hommassa ei kauaa mene ja laskun pitäisi olla kymmenissä euroissa.
Ai niin... Korjaamoiden töillä on myös takuu.