RallyBaron  Samppasport

V50 pyöränlaakeri

  • 291 Vastauksia
  • 118204 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #15 : 04.12.2012, 23:09:24 »
Mulla on kesärenkaissa Rialin vanteet joiden ET on 47 mm eli 5,5 mm pienempi kuin vakiona (yritin löytää sellaiset joiden ET olisi vähintään 48 mm mutta jouduin vähän tinkimään tavoitteesta). En usko näin pienen eron vaikuttavan merkittävästi. Ei tunnu ainakaan ohjauksessa juuri lainkaan.

Hyvä vinkki tuo kannatinlaakerin mahdollinen vikaantuminen. Pitää tarkkailla.

Muuten, en siis ole ainoa jonka auto syö laakerin vasemmalta puolelta nopeammin. En mä niin paljon paina...  :D
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6814
  • Kaikkee sitä...
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #16 : 05.12.2012, 13:44:07 »
Kannattaa katsoa, että on alla sellaset vanteet joissa on sama ET kuin alkuperäisissä Volvon vanteissa, eli S40/V50/C30 -sektorilla 52,5mm.

Samaa kanssa joskus miettiny että kuinka paljon laakerin kestävyyteen vaikuttaa ET joka poikkeaa paljon alkuperäisestä...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #17 : 01.03.2013, 23:04:52 »
Päivitystä:

Nyt se kuskinpuoleinenkin laakeri on sitten vaihdettu Motonetin osaan. Taas on ilo ajaa - ainakin toistaiseksi takalaakerit ja viime kesänä vaihdettu oikea etunurkka ovat kunnossa. Parin-kolmen vuoden sisällä paljastuu, ovatko Motonetin tarvikelaakerit paremmat kuin alkuperäiset. Ei luulisi olevan kovin vaikeaa...

Otin sen vanhankin laakerin itselleni kuten lupasin. Tutkin kun ehdin, kuka moisen hökötyksen on oksentanut ulos tuotantolinjaltaan.

Muuten, jostain runkonumerosta 300000 eteenpäin laakerin malli on muuttunut. Motonetissä Vantaalla ei ollut yhtään hyllyssä joten en voinut vertailla mitä eroa niissä on mutta ovat ehkä muuttaneet mitoitusta?
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa popmka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #18 : 02.03.2013, 21:55:47 »
No niin terveppä taas kohtalontoverit :'(Taas kuullostaa ,että tämä laakerin vaihtorumpa ei taida olla päätöspisteessään.Kyllä insinöörit keksineet tekovaiheessa hyvän rahastuskikan .:knuppel2:
Onko kukaan konkreettisesti nähnyt tuon etu navan/laakerin vaihtotyötä miten se tehdään kylmänä.Särkemättä laakeria jo asennusvaiheessa.
Siksi epäilen tuota koska takanapahan tulee kokonaisena,minäkin vaihdoin sen itse ja vielä motonetista ostettu ei mitään rallatuksia peräpäästä kuulu ;)
Jännityksellä ootan kuitenkin tuohon toukokuun kesärengas vaihtorumpaan asti mitä sieltä etupäästä löytyy vasemmalla puolella motonetti ja sinisen oikealla puolella ja vajaa vuoden molemmat olleet pyörimässä,eli takuut onneksi voimassa :pomo:
Ääni vain tullut taas kuvioihin pahimmillaan 60 ja 100 km/h

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #19 : 03.03.2013, 15:00:50 »
Onko kukaan konkreettisesti nähnyt tuon etu navan/laakerin vaihtotyötä miten se tehdään kylmänä.Särkemättä laakeria jo asennusvaiheessa.
Olen konkreettisesti nähnyt ja itse sen vähintään satakertaa tehnyt.
Toivottavasti se tehdään muuallakin siten, kuten meillä, eli ihan siihen tarkoitetuilla spesiaali työkaluilla, joilla laakeri painetaan laakerin ulkokehästä sinne laakeripesään.

Poissa popmka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #20 : 03.03.2013, 15:39:34 »
Jep hyvä niin,mut silti askaruttaa koskapa laakeri valmiina akselilla onko siinä väli renkaan laipan ja laakerin ulkokehän välissä jonne jonkinlaiset kynnet mahtuu??.
Vai onko näissä useampia variaatioita olemassa.Oisko laittaa kuvia tästä salaisesta operaatiosta/laitteesta?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #21 : 03.03.2013, 17:25:41 »
Jep hyvä niin,mut silti askaruttaa koskapa laakeri valmiina akselilla onko siinä väli renkaan laipan ja laakerin ulkokehän välissä jonne jonkinlaiset kynnet mahtuu??.
Vai onko näissä useampia variaatioita olemassa.Oisko laittaa kuvia tästä salaisesta operaatiosta/laitteesta?

Ei ole kuvaa ainakaan mulla, mitään kynsiä siinä ei kuitenkaan ole, mutta työkalussa on 2 puoliympyrän mallista osaa, jotka laitetaan sinne laipan ja laakerin väliin, pyöränlaippa asetetaan lieriön mallisen osan sisään jolloin laakeri jää osoittamaan ylöspäin, puoli-ympyrän malliset osat asettuvat lieriön yläreunaa vasten.
Olka-akseli asetetaan laakerin päälle ja olka-akselin yläpuolelle laakeripesän päälle tulee laippa, josta painetaan prässillä olka-kaseli laakeriin.

Poissa jip59

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 328
  • Tervajoki "Pohojammaalla"
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #22 : 03.03.2013, 22:49:05 »
Meillä on työpaikalla myös nuo laakerinasennustyökalut SnapOn:in valmistamina ja siihen perussarjaan on useaampaankin merkkiin (Miksun) mainitsemat puoliympyrän malliset puristusosat.
Noita tyäkalujahan ei välttämättä kaikki yksittäiset autonkäyttäjät välttämättä halua itselleen ostaa kun perusmallin hydraulinen puristustyökalusatsi maksaa toista tonnia ja merkkikohtaiset soviteosatkin satasia.

Jos vaikka 10 kertaa pitää pyöränlaakeri vaihtaa niin ostopalveluna tulee huomattavasti halvemmaksi. Riskinähän on että kun homman tekee ilman asianmukaisia työkaluja niin laakerin kestävyydelle ei voi antaa mitään tietoa. 

Nettipalstat ja "essonbaarit" ovat tulvillaan juttuja kavereista jotka ostivat halvan pyöränlaakerin (Biltema, Motonet ym.) ja asensivat itse eikä laakeri kestänyt kuin hetken. Sitten haukutaan suu vaahdossa kuinka huonoja laakereita ne myyvät.

Melkein uskallan väittää että jos asiallisilla työkaluilla varustettu korjaamo asentaisi tuollaisen "halvan" laakerin niin kestävyyden kanssa ei olisi niin suurta eroa kuin ostohinnassa on. Meinaan vaan että laakerien valmistajia maailmassa on huomattavasti vähemmän kuin niitä jotka laittavat laakerin oman nimiseen pakettiinsa...

Vinkkinä laakerinvaihtajille... Ota itse tolppa/olka-akseli irti ja mene sen sekä uuden laakerin kanssa firmaan mistä löytyy oikeat työkalut hommaan. Oikeilla työkaluilla hommassa ei kauaa mene ja laskun pitäisi olla kymmenissä euroissa.
Ai niin... Korjaamoiden töillä on myös takuu. ;)
Ei savua ilman kokeilua...
V70 D5 -05

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #23 : 03.03.2013, 23:44:23 »
Melkein uskallan väittää että jos asiallisilla työkaluilla varustettu korjaamo asentaisi tuollaisen "halvan" laakerin niin kestävyyden kanssa ei olisi niin suurta eroa kuin ostohinnassa on.

Itse en allekirjoita tuota ollenkaan, halvat on halpoja ja kantapään kautta todettiin, että ei yhtäkään sellaista enää tarjota kellekkään, ei yksinkertataisesti vain ole kannattavaa kenellekkään myydä sellaisia, jotka hajoaa jo 10-20 tuhannessa.

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6814
  • Kaikkee sitä...
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #24 : 05.03.2013, 08:53:14 »
Itse en allekirjoita tuota ollenkaan, halvat on halpoja ja kantapään kautta todettiin, että ei yhtäkään sellaista enää tarjota kellekkään, ei yksinkertataisesti vain ole kannattavaa kenellekkään myydä sellaisia, jotka hajoaa jo 10-20 tuhannessa.

En allekirjoita minäkään. Töissä pelataan laakereiden kanssa aikas paljon ja on huomattu että halvalla ei saa hyvää laakeria...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #25 : 06.03.2013, 22:59:15 »
Mutta se on myös kylmä fakta että Volvon alkuperäislaakerit on ihan scheissea. Uskon vakaasti että tarvikeosan on pakko olla parempilaatuinen. Mutta se siis nähdään myöhemmin.
« Viimeksi muokattu: 08.03.2013, 22:49:27 kirjoittanut Risto H »
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #26 : 07.03.2013, 00:03:10 »
Mutta se on myös kylmä fakta että Volvon alkuperäislaakerit on ihan shceissea. Uskon vakaasti että tarvikeosan on pakko olla parempilaatuinen. Mutta se siis nähdään myöhemmin.

Tarvikeosia on montaa eri sorttia ja ne halvat on kyllä jo testattu ja todettu kyllä shceissemmaksi, kuin alkuperäiset..  sitten löytyy tarvikkeena n. saman hintaisia, kuin alkuperäiset, ne varmaan kestääkin saman tai enemmän, kuin alkuperäiset.

Poissa Eagle|

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #27 : 07.03.2013, 16:53:26 »
Edelleen keskustelu pyörii "musta tuntuu" tasolla..  :D Mielenkiinnolla sivusta seurannut...
Olisi kiva saada faktaa, näiden keskustelujen pohjalta ostaisin silti alkuperäisen volvon laakerin.. Kestänyt jo moitteitta 112tkm...
Volvo V50 1.6 DRIVe -10

ex. Volvo V40 T4 PH2

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #28 : 07.03.2013, 17:53:12 »
Olisi kiva saada faktaa

Itsekkin tuollaista faktaa mielelläni vastaanottaisin, mutta tuossa kohtaa se vaatisi laboratoriotestin useilla kappaleilla, jossa kaikki ulkoiset vaikutukset on eliminoitu... eli ihan vaan rehellistä laakeri pyöritystä ja ehkä lämpötila-vaihteluita..   ilman rotvallinreunaan ajamisia, nimismiehenkiharalla kruisailuja... tai väärällä ET:llä olevia vanteita jne jne.

Poissa Kardaani77

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #29 : 27.03.2013, 11:06:57 »
vaihdoin tuossa itselle molemmat etulaakerit.. 125€/kpl Rovaniemeltä varaosa liikkeestä. eikä mikään kinnanromu.

 

KL-varaosat  Race.fi