KL-varaosat  Race.fi

V50 pyöränlaakeri

  • 291 Vastauksia
  • 118913 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Diaz

  • Vieras
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #225 : 13.11.2016, 16:31:36 »
Millä logiikalla vanteen koko vaikuttaa mihinkään? Mulla on omasta mennyt edellisellä omistajalla laakerit vaihtoon jossain 150tkm kohdalla, itsellä meni 10tkm myöhemmin ne kiinapaskat vaihtoon. Ja kummatkin renkaat 16"...

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6878
  • Kaikkee sitä...
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #226 : 14.11.2016, 10:57:55 »
Ei varmaan vanteen koko niinkään vaan ET...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa gRaggi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #227 : 14.11.2016, 15:34:54 »
Kyllä, ja yleensä ku laittaa isompaa vannetta niin on kans leveämpi ja että saadaan leveämpää vannetta mahtumaan niin tarvii pienempää Et.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #228 : 14.11.2016, 16:40:24 »
Millä logiikalla vanteen koko vaikuttaa mihinkään? Mulla on omasta mennyt edellisellä omistajalla laakerit vaihtoon jossain 150tkm kohdalla, itsellä meni 10tkm myöhemmin ne kiinapaskat vaihtoon. Ja kummatkin renkaat 16"...

No ihan sillä samalla logiikalla millä suositellaan vaikkapa kypärän käyttöä ;) Isolla vanteella kumi on ohut ja napakampi eikä jousta niin paljoa. Juuri sen takiahan niitä (yleensä) laitellaankin vaikkakin jotkut laittavat ulkonäkösyistä. Liike-energia kuitenkin on ja pysyy ja kun ohut kumi välittää liikkeen äkäisemmin vanteelle niin seuraavaksi ketjussa onkin sitten vuorossa laakeri...

Edit: ET:tä en edes huomioinut. Se taatusti vaikuttaa myös
« Viimeksi muokattu: 14.11.2016, 16:45:34 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa gRaggi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #229 : 14.11.2016, 17:43:39 »
Ainaskin kakkoskoppasessa golfissa meni takapyöränlaakeri kerran kuussa ku oli 0et ja 9" vanne :) . Tänään ajoin taas volvolla ja en enää usko että laakerivika, ajoin lumisella tiellä ja käänsin rattia edes takasin niin ei vaikuttanu siihen jurnutukseen ollenkaan. Nastarenkaita en kans uskoo koska pehmeällä lumella pitää yhtä paljon ääntä ku asfaltilla. Olisko se sit se hiton tukilaakeri tai vetonivel?

Diaz

  • Vieras
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #230 : 14.11.2016, 21:09:00 »
No ihan sillä samalla logiikalla millä suositellaan vaikkapa kypärän käyttöä ;) Isolla vanteella kumi on ohut ja napakampi eikä jousta niin paljoa. Juuri sen takiahan niitä (yleensä) laitellaankin vaikkakin jotkut laittavat ulkonäkösyistä. Liike-energia kuitenkin on ja pysyy ja kun ohut kumi välittää liikkeen äkäisemmin vanteelle niin seuraavaksi ketjussa onkin sitten vuorossa laakeri...

Edit: ET:tä en edes huomioinut. Se taatusti vaikuttaa myös

Just, kummasti ne laakerit venyy ja paukkuu siitä vanteesta huolimatta. Itsellä on ihan originaalit 16" volvon alut ja niin on tuntunut kohtalotovereillakin olevan.

Saa sitä toki uskotella itselleen vaikka mitä jos se helpottaa, mutta paskat laakerit on paskat eikä sille oikeen mitään voi.

Kehtaisin lotota että ajotyyli merkitsee noin tuhat kertaa enemmän kuin se että onko alla 16" vai 17" vanne.
« Viimeksi muokattu: 14.11.2016, 21:13:10 kirjoittanut Diaz »

Poissa gRaggi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #231 : 15.11.2016, 20:17:36 »
Uusi skf 6009 2rs1 laakeri ostettu, maksoi 9euro, ja sorvasin kolmen millin shimmi. Ens viikolla pääsen vaihtaa jos jurnutus loppuis. Toivottavasti loppuu muuten menee vetonivelet vaihtoon.
« Viimeksi muokattu: 15.11.2016, 20:22:48 kirjoittanut gRaggi »

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #232 : 16.11.2016, 08:43:41 »
Noita simmiä saa myös ostaa 1mm, 1.5mm, ja 3mm. Mulla toiminu tuo 6009 reilu 90tkm.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa gRaggi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #233 : 16.11.2016, 08:45:19 »
Oliko vaikee vaihtaa?

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #234 : 16.11.2016, 09:06:44 »
En vaihtanu ite, vaihtoivat samalla, kun kone irti, vauhtipyörä ja kytkin.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #235 : 16.11.2016, 09:13:52 »
Alkaa olla niin paljon luettavaa, että pakko vähän kysyä.

Etupyörän laakeriksi ilmeisesti passaa ford focus c-max laakeri, jos käyttää vanhat pultit tai hommaa pidemmät? Onko sama myös AWD (vm.2006):ssa ja millä numerolla löytyy oikea?

Mites takapään laakerointi ja erityisesti tuo AWD tässä tapauksessa?
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa alces

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 215
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #236 : 10.07.2017, 23:03:38 »
Mullaki ajankohtanen awd:n takapään laakereiden vaihto. Onko joku jaksanu värkätä ite? Tarviiko jotaki erikoistyökaluja tai tarviiko varsista irrotella napaa? 
V50 T5 AWD -05,   || ex S80 D5 -04 || ex V70 TDI -98
Aprilia rsv1000r -05 fighter || Mitsubishi Pajero -03

Poissa alces

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 215
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #237 : 19.07.2017, 19:22:12 »
Mullaki ajankohtanen awd:n takapään laakereiden vaihto. Onko joku jaksanu värkätä ite? Tarviiko jotaki erikoistyökaluja tai tarviiko varsista irrotella napaa?

Vastaan itselleni siis...
Rengas, jarrusatula, jarrulevy irti.
Vetoakselin pulttia löysälle ja naputella irti ruostejumista.
T50 kannalla olevat pultit auki pitkällä hylsyllä. Tarvikeosa fag ja siinä oli e12 kannalla pultit.



Nopia homma jos ei mee torxeista kulmat. Kun ne menee niin poraamalla vaan irti. Yhestä meni mulla kulmat.  ::)
V50 T5 AWD -05,   || ex S80 D5 -04 || ex V70 TDI -98
Aprilia rsv1000r -05 fighter || Mitsubishi Pajero -03

Poissa JykäD5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #238 : 28.10.2017, 21:03:04 »
Pojan S40:n, D2, vm-08, ajettu 330 tkm ja käsittääksemme alkuperäiset laakerit kaikissa pyörissä!
Hommasin Focuksen laakerit etupäähän Autovaraosa24 -vekkokaupasta, FAG:n navat 2 kpl postikuluineen 120 euroa eli 60 €/kpl, ei paha hinta.
Jotta asennuspaine ei asennettaessa välity laakerin vierintäelimien kautta (muistan tuon lauseen hautaan asti, jos v. 1978-1980  tuon lauseen olisi jättänyt pois Monninkylässä Oksasen/Tuluksen yliopistolla  ;D olisi laakeriasennuksen kokeessa tullut automaattisesti hylky), tein asennustyökalun täällä olleen mitoituskuvan mukaan.
Koska minulla ei ole käytettävissä sorvia, mutta hitsikone ja kulmahiomakone on, sovelsin kuvaa. Ostin lattarautaa 5*50. Tein höylätystä puulankusta hyvin tarkan 8-kulmion jiirisahalla, huomioiden että puolikkaiden kiinnitys siivekkeet pienentävät kutakin kulmaa 2 astetta. Leikkasin lattaradasta 68 mm pitkät laput ja porasin niihin kaksi reikää per lappu ja ruuvasin tuohon 8-kulmioon ne kiinni, samaten kun nuo kiinnitys siivekkeet ja pohjan kiinnitin hitsauksen ajaksi paikalleen. Heppasin palat huolellisesti kiinni jotta varsinaisia saumoja hitsatessa työkalu ei päässyt vääntyilemään. Sanotaan että sain työkalun tehtyä 0,5 mm tarkkuudella ja se riitti hyvin. Sisäreiän hioin vasta hitsauksen jälkeen, tein sen 70 mm mittaan, sehän voi olla isompikin kun tarkoitus on osua vain laakerin ulkokehään.
Auto piti hurjaa ääntä vasemmalle kaartaessa, tarkoitus oli vaihtaa vain oikean puolen laakeri. Navan otimme irti ja kylällä kaverilla oli prässi, vanha laakeri irti ja tuolla työkalulla ulkokehältä painaen uusi laakeri paikalleen. Vaihdoimme ensin vanhasta navasta nuo noin 5 mm pitemmät pyörän kiinnytys ruuvit, vanha oli myös FAG napa ja vaihto helppo homma.
Koeajolle, hiljainen oli kunnes ensimmäinen kurvi oikealle, vasenkin laakeri piti ääntä. Ei muuta kuin auto talliin ja uudelleen könyämään auton viereen.
Kaikki alkoi vauhdilla, raidetangon ja alapallon kartiot aukesivat helposti, iskarin alapään ruuviin hylsy kiinni ja NAPS, kanta leikkautui irti, hirveä huokonen kannan alla, pääsi voimasanoja.
Yritin siinä paikallaan porata tuota ruuvia ainakin  tunnin pois, ei olisi kannattanut, yläpäästä iskari kolmella ruuvilla irti, ja koko paketti pienen pylväsporakoneen pöydälle, poika kannatteli iskarin päästä kun porattiin ruuvi pois, kierteet säilyi kun porasin kolmessa vaiheessa aloittaen pienellä poralla. Ruuvi löystyi kun käytännössä oli enää ohut putki kierteineen jäljellä ja kiertyi lopuksi poran mukana ulos.
Loppu olikin helppoa.
Eli Focuksen laakerilla säästää kymmeniä euroja. Autovaraosa24 nettikaupassakin Volvon osa FAG napana on 40 euroa kappaleelta kalliimpi, on kalliit millimetrit ruuveilla ;D ;D
« Viimeksi muokattu: 28.10.2017, 21:30:26 kirjoittanut JykäD5 »

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 947
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #239 : 29.01.2018, 21:45:54 »
Meillä on 260tkm ajettu S40. Kuittien mukaan oikea etulaakeri on vaihdettu noin 30tkm sitten ja viime katsastuksessa inssi sanoi, että koko pylväs oikealla tärisee kun pyörää pyörittää. Silloin ääni oli kohtuullinen. En ole ajanut autolla useinkaan koska auto on pojan käytössä. Tänään ajoin ja ääni oli selvästi pahentunut. Ei tosin vaikuttanut, vaikka käänteli rattia tai ajoi kurviin. Ääni kuitenkin riippui yksinomaan nopeudesta, ihan sama mikä vaihde päällä tai oliko vaihdetta ollenkaan päällä (kytkin pohjassa tai vaihde vapaalla). Onko siis niin, että laakeri vain ääntää, ei voi tunnistaa kurviin ajosta?
Oikealle vaihdettiin syksyllä uusi vetoakseli (tukilaakerilla) eikä mitään vaikutusta ääneen.
 

 

Elekma  Autoracing