Autoracing  KL-varaosat

M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos

  • 30 Vastauksia
  • 15925 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Otetaanpa taas kerran yksi uusi aihe samasta vanhasta mutta tällä kertaa niin että etsitään käyttökokemuksia ja faktoja siitä millaisia kokoonpanoja on saatu aikaan. Jos siis olet vaihtanut M90-laatikolla olevaan Volvoosi kytkimen, kerrothan seuraavat asiat:

- kytkinlevy
- paineasetelma
- kytkimen jäykkyys vrt. vakio
- teho ja vääntö, tai jos ei tiedossa niin moottorityyppi ja ahtopaine

Tarkoituksena siis koota nyt yksi vähän kattavampi kokoelma ettei kaikki info aiheesta olisi levällään sen seitsemässä eri topicissa. Helpottaisi varmasti monen ihmisen elämää jatkossa.

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 785
Vs: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
« Vastaus #1 : 15.05.2016, 12:47:33 »
B230ft+m90

- Pottapyörä
- Sasch SRE 883082 999763
- Dieselin M90 kytkinlevy sasch 65-1862 468 031
- Alkuperäistä vastaava painelaakeri sasch 65-3151 189 232
- Pottapyörän pultit uudet volvolta, kaksoimassan ovat liian pitkät

En laittanut mitään prikkoja tai muuta. Hyvin toimii ja ei luista. Koneessa on mitsun t19 ahdin ja n.1bar ahtoja.
Syytin kardaania jurinoista, mutta ne lähtikin kaksoismassa pyörästä.
940 classic
Amazon -68

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
« Vastaus #2 : 16.05.2016, 16:22:15 »
B230ft+m90 945 korissa.

-Pottapyörä B230 perästä
-D24 M90 levy
-D24 asetelma
-Vakio painelaakeri ja muut hilut, jotain prikkoja taisin mullukan alle laittaa.

Piti juuri ja juuri sen mitä paineet nostetulla FT:llä irtosi eli jotain +300Nm, kyseinen kokoonpano myöhemmin lastuilla rupesi silloin tällöin luistelemaan. -> vakiomoottoriin toimiva korjauskytkin. Kevyt käyttää..
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Jakkefp

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
« Vastaus #3 : 08.06.2016, 23:11:49 »
Ei käyttökokemuksia kun autossa on vielä automaattilaatikkokin kiinni, mutta tämmöistä hilpettä on tullut hommattua ysinelikymppiin:

- Pottapyörä
- Turbon vakio asetelma
- KL-Racingilta 6-lapainen jousitettu sintteri

Muistaakseni vakioasetelman pitäisi kestää sintterillä 520Nm. Eihän tuo varmasti tule olemaan mukavin mahdollinen ajettava, mutta ei pitäisi joutua ihan heti tappelemaan kytkimen kanssa näillä tehoilla.

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
« Vastaus #4 : 09.06.2016, 08:45:58 »
945, b230ft, m90

531 kansi isoilla venoilla, 3" putki, vakio pikkumitsulla 1bar

SRE -763
Dieselin m90 jousitettu levy

3x m8 prikkaa kuulan alla, vähän viilattu ohuemmaksi. N. 3,9mm paksusti.

Selvästi jäykempi kuin vakio mutta äkkiä tottuu..

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
« Vastaus #5 : 16.06.2016, 13:26:32 »
Ei käyttökokemuksia kun autossa on vielä automaattilaatikkokin kiinni, mutta tämmöistä hilpettä on tullut hommattua ysinelikymppiin:

- Pottapyörä
- Turbon vakio asetelma
- KL-Racingilta 6-lapainen jousitettu sintteri

Muistaakseni vakioasetelman pitäisi kestää sintterillä 520Nm. Eihän tuo varmasti tule olemaan mukavin mahdollinen ajettava, mutta ei pitäisi joutua ihan heti tappelemaan kytkimen kanssa näillä tehoilla.
Onko sitten vakio asetelmalla ja SRE763 asetelmalla suuria eroja kun SRE lupaa asetelmalle 505Nm kestoa sintterikytkimellä. Itsellä hankintalistalla myös KL Racingin jousitettu 6-lapainen , SRE763 ja M90... Eiköhän tuo sen 500Nm vähintään vääntöä kestä, toivottavasti enemmänkin, sillä nälkä kasvaa aina  :D
Volvo 242DL -79

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2246
Vs: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
« Vastaus #6 : 16.06.2016, 13:35:51 »
Miikel veti omastaan jotain 750nm tms ihan älytöntä ja hänellä on kytkinkombona SRE ja nelilapanen. Kuuslapasesta ei voi muuta pahaa sanoa kuin sen, että kaikki muu pettää ympäriltä.

SREt tuppaa pitämään enempi kuin mitä speksattu.

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
« Vastaus #7 : 16.06.2016, 13:39:18 »
Helpottava uutinen  :D Elikkä laatikkokin antautuu aikasempaa kuin itse kytkin... Tai käytöstä riippuen sekin on kiinni.
Volvo 242DL -79

Poissa Vulvomiäs

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
« Vastaus #8 : 17.06.2016, 22:57:56 »
Mistä putiikista m90 laatikkoon sre763,d24 levy ja painelaakeri?

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
« Vastaus #9 : 15.08.2017, 14:25:16 »
Nyt kun tätä operaatiota viimein ollaan vakavissaan suunnittelemassa niin eiköhän löytynyt vähän esteitä. Turbobricksillä ohje on että pottapyörään -133 loppuinen asetelma mutta sehän on tarkoitettu alunperin kaksoismassaan joka on 240 mm siinä missä pottapyörä 228 mm, eli meneekö se siihen vai onko tieto virheellistä? Ei nyt viitsisi ostaa vääriä osia.

Olemassa kun on myös -033 asetelma joka taas on tarkoitettu pottapyörään M46 laatikon kanssa mutta sellaista ei näe missään ohjeissa mainittavan. Se on ilmeisesti sama kuin D24 vakio mutta syystä tai toisesta sitä turbon vakiota suositellaan, toki vakiona turbossa on enemmän vääntöä joten voisi olettaa asetelmankin olevan vähän järeämpi.

SRE:tä ei kannata edes suositella. Se ei ole käyttöauton kytkin polvivaivaiselle kuskille.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
« Vastaus #10 : 15.08.2017, 21:16:26 »
Jos tahtoo pitää sen sieluttoman väännättämisen ilman jyrinöitä mahdollistavan kaksoismassapyörän, niin kaksoismassan asetelma vaan. Jos taas nimenomaan pottapyöräpäivitys on tulossa, niin TDIC levy ja esim b230et asetelma, se on sama pottapyörä kaikissa turboissa noin 85 alkaen.

Itselläni on sileäksi koneistettu pottapyörä, ja e34 m5 vakio sachs kytkinasetelma, ja semmosia settejä on tuossa harrastajatoverilla toinen identtinen paketti käytössä. Molemmat on ajolleen varsin toimivia, mutta poljinvoimantarve on kyllä jonkinverran reilu, ruuhkassa jos joutuu ajelemaan niin ei ole erikoisen kiva, ts. tämäkin optio lienee poissuljettu. Tuommonen 230et kytkinpaketti piti mulla tatechin dynoon ajettuna 214hp/365Nm ilman murheita, mutta tuskin olisi pitänyt jos olis yhtään yrittänyt nypätä kytkimellä...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
« Vastaus #11 : 15.08.2017, 23:02:41 »
Ideana on nimenomaan poistaa se kaksoismassa sieltä ja kytkinpommeja ei harrasteta, kyllä se on vaihde päälle, kytkin ylös ja sitten hanaa se minun ajotyyli.

Otetaan siis:

3151 189 031 Sachs painelaakeri
3082 204 033 Sachs paineasetelma
Ja deekun levy paikallisesta varaosapuljusta.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
« Vastaus #12 : 16.08.2017, 12:07:37 »
kytkin polvivaivaiselle kuskille.

Onko invalidilaatikolle uhrattu ajatusta?  ???

Poissa miro678

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
« Vastaus #13 : 21.08.2017, 15:32:14 »
B234FT + M90

HX35 0,5bar painetta.

6 - lapanen kl racingin jousitettu sintteri
Sre -763 asetelma
Pottapyörä

Ei mikään ajonautinto, mutta pitää kytkin laakeista lähtien hitusen leveemmälläkin rengastuksella (235).

Yhden vian kun korjaa tulee kaksi lisää.

Poissa seteliini

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
« Vastaus #14 : 24.08.2017, 13:20:14 »
Onko kellään kokemusta kl-racingin levystä joka tarkotettu m90 perään kiinteellä vauhtipyörällä ja tuosta halvasta paineasetelmasta?


https://shop.klracing.se/sv/artiklar/lamell-sachs-940-med-m90-och-228mm-svanghjul_special.html

https://shop.klracing.se/sv/artiklar/forstarkt-tryckplatta-bmw-m5-e34-nr-765-mfl.html

 

Elekma  Autoracing