KL-varaosat  Race.fi

Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset

  • 856 Vastauksia
  • 175773 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #735 : 19.04.2018, 23:51:28 »
Päästöt ja ajotavankin huomioiva kilometrivero on jo. Polttoaineen hinnassa kerätty.... Ei sekoile hirveästi häirinnästä, halpa veroeurojen keräys jne. Mutta ei mahdollista älyliikenteen palveluja.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #736 : 20.04.2018, 00:01:51 »
Mutta ei mahdollista älyliikenteen palveluja.

Kerroppas tälläiselle teknologiselle tampiolle/tumpelolle, mitä nämä mahdolliset "älyliikenteen" palvelut ovat tai voisivat edes olla?  :o

Tai mihin voisin tarvita niitä?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #737 : 20.04.2018, 06:53:31 »
Kerroppas tälläiselle teknologiselle tampiolle/tumpelolle, mitä nämä mahdolliset "älyliikenteen" palvelut ovat tai voisivat edes olla?  :o

Tai mihin voisin tarvita niitä?

Mitä ei löytyisi jo tällä hetkellä vaikkapa navigaattorista  ;)
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #738 : 20.04.2018, 09:38:37 »
Nokun haluttaisiin verottaa paikan ja ajankohdan mukaan eri tavalla. "Ruuhkamaksut" eli kaupungissa ja ruuhka-aikaan olis kalliimpaa kuin harvemmin asutuilla seuduilla silloin kun kukaan muu ei aja.

Ei sillä että siltikään olis järkeä gps-kyttäystä pystyttää.

Suomen 'liikenneruuhkissa' on aivan naurettavaa näperrellä tällaisilla asioilla.
Ihmisten pitää kuitenkin päästä liikkumaan silloin kun pitää päästä, ei sitä millään ruuhkamaksuilla pysty ohjailemaan.
Ei kukaan ruuhkiin mene huvikseen aikaa viettämään, eli kyseessä on vain rahastusmuoto.

Ihan naurettavaa mitään aluepolitiikkaa alkaa tekemään Suomessa tällaisella.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #739 : 20.04.2018, 12:09:53 »
Kerroppas tälläiselle teknologiselle tampiolle/tumpelolle, mitä nämä mahdolliset "älyliikenteen" palvelut ovat tai voisivat edes olla?  :o

Tai mihin voisin tarvita niitä?

Ominaisuudet taitaa löytyä jo paremmista naveista? ruuhka, tietyö jne. tiedot. Noita hyödyntämällä liikennevirtoja voisi ohjailla paremmin vetäville väylille. Tulevaisuudessa itseohjaavia autoja voisi niputtaa paketeiksi, jotka ajaa tappituntumalla säästääkseen energiaa.. Ehken tulevat järjestelmät osaa kalenterimerkinnän perusteella ennustaa (paremmin) tarvittavia matka-aikoja ja reagoida aktiivisesti reitillä tapahtuviin sään vaihteluun /onnettomuus tms. tilanteisiin. Ja tietty saadaan sähköautotkin käytön mukaiseen verotukseen, jos ja kun ko. energiamuotoa käytetään edelleen muissakin tarpeissa ja pelkästään auton lataukseen käytettyä sähkö ei pystytä muutoin verottamaan raskaammin.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8939
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #740 : 20.04.2018, 13:19:17 »
Ominaisuudet taitaa löytyä jo paremmista naveista? ruuhka, tietyö jne. tiedot.

Jep. Google Maps näyttää jo tienpätkien liikennetilanteen reaaliajassa. Mun auton oma navikin osaa sanoa että "reitin varrella liikennehäiriö, ajetaanko toista kautta?" ja reitti on vihreä/keltainen/punainen liikenteen sujuvuuden mukaan. Ei tuohon viranomaisia tarvita millään lailla.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #741 : 20.04.2018, 20:52:43 »
Itseohjaavat autot on melkko helppo niputtaa tiiviiksi pötköksi ihan niiden keskenään käyttämällä lyhyenkantaman tekniikallakin, ilman että sitä kannattaa millään ulkopuolisella järjestelmällä sotkea.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #742 : 21.04.2018, 11:39:22 »
Tällöin vaadin saada veroalennusta, jos asennutan autooni 455 leveät renkaat 75:lla profiililla.

Onko mitattua dataa auton renkaan vaikutuksesta tien kulutuspintaan? Sivuutit nyt täysin asfaltin laadun vaikutukset.

Päällysteen kulumiseen en vaikutusta tunne, mutta tuskin metsäkoneissakaan ihan huvikseen on "metriä" leveät renkaat. Jossakin päin webbiä oli laskettu, että 26tn metsäkoneen aiheuttama pintapaine noilla "metriä" leveillä renkailla vastaa samaa, kuin esim meikäläinen lähtisi tuonne metsään kävelemään tämän 44:seni kanssa.

Päällysteen laatu nyt on ihan kartellista kiinni.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #743 : 21.04.2018, 13:58:03 »
Jep. Google Maps näyttää jo tienpätkien liikennetilanteen reaaliajassa. Mun auton oma navikin osaa sanoa että "reitin varrella liikennehäiriö, ajetaanko toista kautta?" ja reitti on vihreä/keltainen/punainen liikenteen sujuvuuden mukaan. Ei tuohon viranomaisia tarvita millään lailla.

Ei tarvitse, mutta valtiovallan puuttuminen nopeuttaisi kehitystä, kun kaikkien olisi pakko ottaa tiettyn tyyppinen ratkaisu käyttöön. vapaassa kilpailussa teknologiat kannibalisoi toisiaan. Ja karu totuu on, että noi sunkaan käytössä olevat palvelut ei ole kuin hyvin pinellä joukolla käytössään, kun ei ole pakko.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #744 : 21.04.2018, 14:05:24 »
Niin ja mikä on pienen Suomen motivaatio - jos saamme samankaltaisen etulyöntiaseman älyliikenteen järjestelmätoimitajana kuin Nokian kanssa aikanaan niin maan hyvinvointi kiittäisi. (Nokian tuotteet ei loppujen lopuksi poikenneet kilpailijoista, mutta tuotanto oli selkeästi älykkäämmin järjestetty)
« Viimeksi muokattu: 23.04.2018, 08:53:57 kirjoittanut D5GT »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #745 : 21.04.2018, 15:36:30 »
Ja karu totuu on, että noi sunkaan käytössä olevat palvelut ei ole kuin hyvin pinellä joukolla käytössään, kun ei ole pakko.
Miksi olisi pakko? Isolla osalla ei ole sitä naviakaan juuri sen takia, kun eivät koe siitä itselleen mitään hyötyä.


Niin ja mikä on pinen Suomen motivaatio - jos saamme samankaltaisen etulyöntiaseman älyliikenteen järjestelmätoimitajana kuin Nokian kanssa aikanaan niin maan hyvinvointi kiittäisi. (Nokian tuotteet ei loppujen lopuksi poikenneet kilpailijoista, mutta tuotanto oli selkeästi älykkäämmin järjestetty)
Tämä Nokia-ilmiö on juurtunut politiikkaan kuin syöpä... :facepalm:

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #746 : 21.04.2018, 19:05:19 »
Päällysteen kulumiseen en vaikutusta tunne, mutta tuskin metsäkoneissakaan ihan huvikseen on "metriä" leveät renkaat. Jossakin päin webbiä oli laskettu, että 26tn metsäkoneen aiheuttama pintapaine noilla "metriä" leveillä renkailla vastaa samaa, kuin esim meikäläinen lähtisi tuonne metsään kävelemään tämän 44:seni kanssa.
Ei ole suomalaisissa metsäkoneissa metrisiä renkaita, vaan yleensä 600-750mm ja lisäksi noissa on telatkin lisäämässä kantavuutta. Alkaa yli 25T metsäkone olemaan suomessa liian painava jo, varsinkaan suolle en lähtisi noin painavalla koneella kokeilemaan, kun sinne meinaa upota jo perus 16T konekin. Joku 810 timberjack pysyy suolla pinnalla hienosti 700mm renkaillakin, tuollainen painaa tyhjänä 13T luokkaa. Yleisimmät perus-metsäkoneiden painot suomessa ovat 10-23T väliltä. Pienemmät sitten alle 10T.

Kyllähän esim. kaivuri 900mm teloilla on aika pienellä pintapaineella. Samoinhan voi verrata rekkaa jossa on painava kuorma ja paljon akseleita, jolloin tiehen kohdistuva paine on sama kuin autossa jossa vähemmän akseleita kevyemmällä kuormalla. Joku oli rakentanut myös 12 renkaisen 860 valmetin, joka kulki kesälläkin suolla ongelmitta ja ei painanut uriakaan pahasti, eli enemmän renkaitakin pienentää pintapainetta paljon.

Tuollainen GPS-kartta on muuten kuulema hakkuukoneissa aika tarkka.

Liian leveä rengas autossa saattaa olla liian uraherkkä ja aiheuttaa kovaa vetelyä.

tuon pintapaineen huomaa jo tuossa pihallakin, jos vertaa traktorin uria auton uriin. Vähemmän tuo yli 3500kg traktori painaa uria kuravelliin kuin kevyempi auto kapeilla renkailla.
« Viimeksi muokattu: 21.04.2018, 20:27:22 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #747 : 22.04.2018, 14:11:02 »

tuon pintapaineen huomaa jo tuossa pihallakin, jos vertaa traktorin uria auton uriin. Vähemmän tuo yli 3500kg traktori painaa uria kuravelliin kuin kevyempi auto kapeilla renkailla.

Joskus 20 vuotta sitten kun tehtiin tän talon pihoja niin 15 tonnin pyöräkuormaaja jätti paljon pienemmät jäljet pihaan kuin puolet kevyempi mehumaija. Iso vaikutus oli myös renkaan kuviolla. Perinteinen maataloisrengas (mehumaijassa) jättää aina melko syvän jäljen siihen hampaan kohdalle, kun taas nappularenkaat kantavat paljon tasaisemmin. Pyöräkuormaajassa oli yksi sliksi alla, se oli tietysti jälkien kannalta kaikkein paras.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #748 : 22.04.2018, 20:09:32 »
Jotkuthan murehti noista isommista yhdistelmistä (76T), että tuhoavat suomen tiet. Jos sellaisessa on tarpeeksi akseleita, niin eihän sen pintapaine ole paljoa sitä pulla-autoa enempää, jolloin tiekään ei mene senkään alla miksikään.

tuossa 76T autossa on ilmeisesti 9 akselia.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #749 : 22.04.2018, 20:55:41 »
Jotkuthan murehti noista isommista yhdistelmistä (76T), että tuhoavat suomen tiet. Jos sellaisessa on tarpeeksi akseleita, niin eihän sen pintapaine ole paljoa sitä pulla-autoa enempää, jolloin tiekään ei mene senkään alla miksikään.

tuossa 76T autossa on ilmeisesti 9 akselia.

Ei tuo kevennä painoa silloilla mitenkään. Sama paino siellä sillalla on. Tiellä ehkä eri asia.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

Futurez  Kulkukoira