Autoracing  KL-varaosat

Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?

  • 99 Vastauksia
  • 137613 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Nuo kannattaa kysyä kirjallisena ennen kuin alkaa rakentamaan. Tökkää tähän ainakin Volvon tapauksessa, eivät anna sinulle semmoista todistusta.

Volvo ei kirjoita lappua, jossa ilmoittaa moottorin X täyttävän päästönormit jossain toisessa autossa, kuin missä se on ollut. Mutta tuolla ei ole lain kannalta mitään merkitystä, koska kuten edellä lainattiin lakitekstiä, lain kannalta riittää että moottori X täyttää ne normit siinä autossa mistä se on lähtöisin. Käsittääkseni se oli aivan Volvon oma tulkinta, että voimansiirto ja pakoputkisto ovat päästöihin vaikuttavia laitteita, mutta ei sellaisista asioista kannata lähteä Volvon tulkintoja kyselemään. :)

Aivan turha on pyydellä pidempiä ja tarkempia selvityksiä, kuin mitä laki vaatii.
« Viimeksi muokattu: 22.10.2011, 15:18:17 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa smgt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Projekti päällikkö
minun katsuri sano kun soitin rojektin alkuvaiheessa että "kyllä siihen me kilvet saadaan!" :)
volvo 240 tdi :)

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Tällaisia puheita kiertää, olisi kiva tietää kuka näitä keksii, tuskinpa R70AWD joka kirjoitushistoriansa perusteella vaikuttaa aivan   asialliselta kaverilta.

 lainattu Kulmamiehen 940 topicista:

Tuota mitenkäs tollasen 940 + D5:n saa leimaan Suomessa ???

Eihän 900-sarjan autoihin saa laittaa kun niitä koneita joita sarjaan saanut alunperin...maahantuoja kieltänyt erillisellä määräyksellä vaikka Suomen laki sen salliikin....viitaten esim T5/R - 960 projektit joita ei ole saanut leimattua millään konttorilla tässä maassa kyseisen paperin takia.

Vai onko asia muuttunut lähiaikoina ???

Jos tuon saa leimattua, niin sillonhan se maahantuojan määräys on kumottu ja 960:n saisi laittaa T5 ja R koneita...ja paljon muuta kivaa  8)
« Viimeksi muokattu: 22.10.2011, 20:28:20 kirjoittanut The_OttoB »
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Nettilegendat lähtevät helposti kiertämään.. Esim. se etteikö itse kasatun moottorin tehoja saisi tiputtaa kantamoottorista. Tuo on aivan varmasti jonkun yhden aseman oma tulkinta, koska Deran kanssa tuossa asiasta juttelin ja viimeaikoina on tehty noita ns "penkkilappuja" ihan samaan malliin kuin ennenkin ja Trafilta ei mitään yleistä ohjeistusta tuon asian suhteen ole annettu. Aika outoa olisi, jos olisi annettukaan, koska sellaista kohtaa ei laista löydy, mikä kieltäisi kantamoottorin tehojen laskemisen. Täytyisi käyttää jo aika luovaa tulkintaa...

Jokaisen näitä tekniikanvaihtoja tekevän kannattaa ihan omalla kohdallaan ensin perehtyä siihen mitä laki sanoo, kasata kaikki asiat paperille, hommata sopivat dokumentit ja tarvittaessa pyytää Trafilta kirjallinen selostus asiasta, jos katsastusasema alkaa selostamaan omiaan.

Jos kylän ainoalla asemalla on vittumainen inssi, joka sanoo että "ei onnistu" ja itse jättää asian siihen uskoen kaiken, lähtee kaikenlaista juttua helposti kiertämään.

Volvolta ei myöskään varmasti kannata mennä kyselemään mitään kaiken kattavia hyväksyntälausuontoja itse tekniikanvaihtojen osalta, koska siihen varsinaiseen tekniikanvaihtoon ei Volvolta minkäänlaista lupaa tarvitse. Sieltä kannattaa pyytää ainoastaan dokumentteja koskien heidän moottoriensa päästöluokituksia, tehoja ja eroja tekniikassa mallisarjojen kesken. Noita dokumentteja saa kyllä muualtakin kuin Volvolta, kun hieman käyttää aikaa kaiken selvittämiseen.

« Viimeksi muokattu: 22.10.2011, 22:12:21 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Nettilegendat lähtevät helposti kiertämään.. Esim. se etteikö itse kasatun moottorin tehoja saisi tiputtaa kantamoottorista. Tuo on aivan varmasti jonkun yhden aseman oma tulkinta, koska Deran kanssa tuossa asiasta juttelin ja viimeaikoina on tehty noita ns "penkkilappuja" ihan samaan malliin kuin ennenkin ja Trafilta ei mitään yleistä ohjeistusta tuon asian suhteen ole annettu. Aika outoa olisi, jos olisi annettukaan, koska sellaista kohtaa ei laista löydy, mikä kieltäisi kantamoottorin tehojen laskemisen. Täytyisi käyttää jo aika luovaa tulkintaa...
Jaha, kaivetaan tuo yks rojekti taas etenevien kirjoihin, jos tämä pitää paikkaansa.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6347
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Jaha, kaivetaan tuo yks rojekti taas etenevien kirjoihin, jos tämä pitää paikkaansa.


Jokaisen näitä tekniikanvaihtoja tekevän kannattaa ihan omalla kohdallaan ensin perehtyä siihen mitä laki sanoo, kasata kaikki asiat paperille, hommata sopivat dokumentit ja tarvittaessa pyytää Trafilta kirjallinen selostus asiasta, jos katsastusasema alkaa selostamaan omiaan.

 :hello:

Poissa dera

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Tällaisia puheita kiertää, olisi kiva tietää kuka näitä keksii, tuskinpa R70AWD joka kirjoitushistoriansa perusteella vaikuttaa aivan   asialliselta kaverilta.

 lainattu Kulmamiehen 940 topicista:

Tuo R70AWD kommentti on höpöä, ei tuommoista valmistajan "määräystä" ole olemassakaan.

960 T5 tekniikanvaihto on ihan laillinen niin kauan kun sitä T5 moottoria ei muuteta. Muutetussa moottorissa (eli esim. tehoa laskettu tai nostettu alkuperäisestä) alkuperäinen päästönormitus ei ole enää voimassa, ja tällöin on edessä VTT reissu ja hylätty tulos. Ainoa vähänkään hankalampi juttu voi olla löytää hyväksytty katti ko. rakennelmaan, kaikkialla ei hyväksytä itse tehtyä etuputkea (pakoputkisto kattiin asti on päästöihin vaikuttava osa). Ei siihen tosiaan valmistajalta tartte mitään lupia eikä valmistaja voi mitenkään kieltää tuollaisten tekoa. Tuo on pakottavaa lainsäädäntöä.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Ei siihen tosiaan valmistajalta tartte mitään lupia eikä valmistaja voi mitenkään kieltää tuollaisten tekoa. Tuo on pakottavaa lainsäädäntöä.

Just nyt on työn alla poikkeuslupaviritys (1,2 l-> 2,0+remmi) yhteen brittisporttiin, jolle ei löydy maahantuojaa taikka valmistajaa jolta lupia kysellä. Katsastusukko tuumasi että merkkikerhokin on ihan riittävä instanssi kirjoittamaan lausuntoja vertailumoottoreista ja alustoista. Samaa autoa on siis valmistettu umpimallina ja avona, mutta ne ovat olleet eri mallimerkinnöillä, ja siitä umpimallista on olemassa tehokkaampi versio.

Mutta ei anneta faktojen pilata hyviä tarinoita.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2120
    • Instagram kuvat
Just nyt on työn alla poikkeuslupaviritys (1,2 l-> 2,0+remmi) yhteen brittisporttiin, jolle ei löydy maahantuojaa taikka valmistajaa jolta lupia kysellä. Katsastusukko tuumasi että merkkikerhokin on ihan riittävä instanssi kirjoittamaan lausuntoja vertailumoottoreista ja alustoista. Samaa autoa on siis valmistettu umpimallina ja avona, mutta ne ovat olleet eri mallimerkinnöillä, ja siitä umpimallista on olemassa tehokkaampi versio.

Mutta ei anneta faktojen pilata hyviä tarinoita.

Katsastusukon tuumailut ei liene kuitenkaan aina fatkaa kuten on monesti opittu.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6347
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Tänään on vähäpäästöinen -97 mallinen takavetoauto muutoskatsastettu samanikäisen etuvetoisen moottorille. Tämän topikin pähkäilyt siis tuottivat tulosta ja ovat ilmeisen luotettavaa tietoa.

Poissa smgt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Projekti päällikkö
onneks olokoon!!!    ELK
volvo 240 tdi :)

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3195
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Tänään on vähäpäästöinen -97 mallinen takavetoauto muutoskatsastettu samanikäisen etuvetoisen moottorille. Tämän topikin pähkäilyt siis tuottivat tulosta ja ovat ilmeisen luotettavaa tietoa.

Olisikohan mahdoton homma että kasailisit nuo tärkeimmät pähkäilyt mitä kävimme läpi tuohon aloitusviestiisi jossain välissä ja vaikka mahdollisesti siirtäisi FAQ osioon ??

Onnea vielä uudemmasti
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Olisikohan mahdoton homma että kasailisit nuo tärkeimmät pähkäilyt mitä kävimme läpi tuohon aloitusviestiisi jossain välissä ja vaikka mahdollisesti siirtäisi FAQ osioon ??

Onnea vielä uudemmasti
Joo onnea Kulmikselle!

Samaan vaivaanhan keräisi vielä Kootut höpöpuheet, tornarit, "varmat" tiedot  ;D

Poissa HP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Autoalalla jo vuodesta 2000
Just nyt on työn alla poikkeuslupaviritys (1,2 l-> 2,0+remmi) yhteen brittisporttiin, jolle ei löydy maahantuojaa taikka valmistajaa jolta lupia kysellä.

Kannattaa varautua pitkiin toimitusaikoihin hakemuksen kanssa.

http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=227886

"Mites kauan on yleensä poikkeusluvan käsittely kestänyt? Alkaa olla 8kk täynnä ja käpy hiiltynyt."

"kaverin autossa meni 2 vuotta. Oli siinä ajassa jo auto purettu ja myyty osina eteenpäin"

"Yli 7 kk mennyt. Alkuviikosta kyselin, niin paperit on kuulemma jossain pinossa ja on ruuhkaa ja kiirettä.. "

"Kultaisella '90-luvulla, kun lupia vielä joku joskus sai läpikin, kesti minulla yksi lupa 2 kk, toinen 1 v 3 kk. "

"ittellä kans 5kk menny moottori lupa jutusta ja soittelin kans sinne nii sanottihi waa ettei tämän wuaren pualella ku on nii kowat ruuhkat... "

Toimivaa asiakaspalvelua, varsinkin kun ottaa huomioon palvelun hinnan:

"1.2. Ajoneuvotekniset lausunnot ja luvat
1.2.1. Ajoneuvon varusteita, rakennetta tai käyttöä tiellä koskeva poikkeuslupa............ 380 euroa"
http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/5886.pdf
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2010/20101185
 :idiot2:
Ajoneuvoasentaja ´03, AMK-Ins. ´09
Autot:
164 ´69, 242 L ´75, 760 Turbo ´85, 940 GLT ´90, BMW 325 Cabrio ´86

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
mutu mutu tarkistan ko löydän tieliikennelaki 2010 raamattuni. Olisikohan ollut 1.1.1992 jälkeen dieselit piti olla vähäpäästöisiä


(tai hyvin tarkkoja ollaan niin myös 1.12.1988 eteenpäin on vähäpäästöisiä mutta niiden muuttaminen hyväksytään esim bensa-auton suhteen asentamalla katti putkeen tai käyttämällä VTT:n palveluja. 1.1.1992 eteenpäin.

Pitääks mun hommata joku lappu päästöjä varten? Mulla on Volvo 240 (käyttöönotettu, 00.00.88) D24, ja aion turbottaa sen välijäähdyttimellä varustettuna..vastaamaan mallisarjan tehokkainta +20% = 186hp. Vai riittääkö konttorilla tehty mittaus?
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

 

Futurez  Kulkukoira