Carcom Oy  Ateho

V70 D3 -12

  • 29 Vastauksia
  • 15664 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Markus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
Vs: V70 D3 -12
« Vastaus #15 : 06.12.2015, 08:25:59 »
Hitaasti, mutta varmasti taas jotain pientä tapahtuu. Sain viimeinkin vietyä lediöinnin sisävaloihin.
Kiitos vinkkien, kävin Motonetistä hakemassa sopivia T10-kantoja ja niihin Osramin 6000K ledit.

Lähtökohta oli siis tällainen, eikä iskenyt omaan silmään ollenkaan:


Tuo SkipiT:n laittama video oli todella hyvä apu ja uskonvahvistus valopaneelin irroitukseen.
Ikinä ei pitäisi olettaa, mutta nyt melkein oletin, että takamatkustajien valopaneeli irtoaa samalla tavalla... :) ja näinhän se tekikin.
Kummatkin paneelit jäivät roikkumaan johtojensa varaan, ja koska en ollut 100-varma seurauksista jos irrotan niiden liittimen, annoin niiden olla paikallaan.

Edessä yksi originaalipolttimoista ei meinannut sitten millään suostua irtoamaan(kuvassa sininen).
Jouduin varmaan 5 minuuttia houkuttelemaan sitä auki. En nimittäin uskaltanut käyttää kovinkaan suurta voimaa, mutta lopulta sekin heltyi ja sain ledit tilalle.


Lopputulos on joka tapauksessa mieleinen. Valo muuttui valkoiseksi ja ennen kaikkea valon määrä kasvoi huomattavasti, kabiinissa on nyt paljon valoisampaa!


Tykästyin noihin polttimoihin niin, että sinällään hyvin palvelleet Philipsin 6000K ledit vaihtunevat parkkivaloina Osrameihin jossain vaiheessa.
Philipseissä valo tulee vain polttimon päästä putkimaisesti, kun Osramit antavat valoa myös sivuille.
Näin jälkiviisaana vain on hyvä sanoa, että tuossa yhteydessä olisin tietysti voinut tönärillä mitata tuon Osramin suurimman halkaisijan, että mahtuuko se sinne parkin reikään ::)

Edit: Onkohan noissa sisävaloissa joku kunnonvalvonta tms, koska ledeihin vaihdon jälkeen ne jäävät sammuttuaankin vielä himmeästi loistamaan? Vasta kun auton laittaa lukkoon ja odottaa muutaman minuutin, ne sammuvat kokonaan.
« Viimeksi muokattu: 06.12.2015, 10:34:35 kirjoittanut Markus »
V90 D4 -19
EX:
V70 D3 -12
S60 2.4 Black Sapphire -04

Poissa justindr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 151
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D3 -12
« Vastaus #16 : 06.12.2015, 17:36:49 »
Itse tuskailin tuon etupaneelin kanssa ja ihmettelin kun ei valot toimi vaikka polttimot vaihdoin. Täytyypä käydä motonetista hakemassa noita kantoja, jos saisi valot toimimaan. Hyvä että sattui tämä ketju vastaan.

Poissa Markus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
Vs: V70 D3 -12
« Vastaus #17 : 07.02.2016, 10:41:07 »
Seuraava askel kohti R-Design-lookia:
Sain viimeinkin hommattua nuo harmaat sumuvalokehykset ja laitettua ne paikoilleen. Vähän ennen sitä(ja tammikuun pakkasia) tuli laitettua molemmat keulan ilmanotot tukkoon keulapahveilla.
Mukava yllätys oli, että tuo solumuovi päästää adaptiivisen vakkarin tutkan signaalin läpi, ja vakkari toimii moitteettomasti myös keulapahvin kanssa O0

Pakkasten aikaan on tullut käytettyä webastoa moottorin lämmitykseen arkisin 2 kertaa päivässä, ja sen huomaa kokonaiskulutuksesta  ::)
Onko mitään käsitystä, mikä lienee webaston lämmitysaika, jos on ajastanut webaston lämpiämään tiettynä kellonaikana, ja lämpötila on esim. 0° tai -30°?
Käsittääkseni auto tiedustelee ulkolämpötilaa, ja sen mukaan säätää lämmitysajan?
Huhun mukaan webasto syö dieseliä n.1-1,5 l/h, ja mikäli kovemmalla pakkasella lämmitysaika on tunti->dieseliä menee extraa max. 3 litraa päivässä...

Myös takakontin 12V-ulostulo tuli asennettua, pitää laitella siitä kuvia jossain vaiheessa.

« Viimeksi muokattu: 08.10.2017, 08:03:51 kirjoittanut Markus »
V90 D4 -19
EX:
V70 D3 -12
S60 2.4 Black Sapphire -04

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D3 -12
« Vastaus #18 : 07.02.2016, 13:41:13 »
Ei se kyllä ihan 1,5 litraa tunnissa vie. Muistaakseni 0,7l/h. Tosin on sekin paljon, jos maksimi 50min 2 kertaa päivässä pöhisee.
Sivulla 164 8)
http://esd.volvocars.com/site/owners-information/MY12/V70/OM_1146/V70_XC70_owners_manual_MY12_FI_tp14095.pdf
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Markus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
Vs: V70 D3 -12
« Vastaus #19 : 07.02.2016, 16:11:16 »
Ei se kyllä ihan 1,5 litraa tunnissa vie. Muistaakseni 0,7l/h. Tosin on sekin paljon, jos maksimi 50min 2 kertaa päivässä pöhisee.
Sivulla 164 8)
http://esd.volvocars.com/site/owners-information/MY12/V70/OM_1146/V70_XC70_owners_manual_MY12_FI_tp14095.pdf
Kiitoksia tiedosta! Onpa tuo kohta käyttöohjeesta mennyt täysin ohi  ::)

Hyvä, jos Webaston kulutus olisi tuo mainitsemasi n.0,7l/h, tosin silläkin kulutuksella kuluu pakkasella arkisin kahdesti päivässä lämmitettäessä 50min/kerta n.23 litraa ylimääräistä kuukaudessa...
V90 D4 -19
EX:
V70 D3 -12
S60 2.4 Black Sapphire -04

Poissa Pietilä

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D3 -12
« Vastaus #20 : 07.02.2016, 19:29:38 »
Seuraava askel kohti R-Design-lookia:
Sain viimeinkin hommattua nuo harmaat sumuvalokehykset ja laitettua ne paikoilleen. Vähän ennen sitä(ja tammikuun pakkasia) tuli laitettua molemmat keulan ilmanotot tukkoon keulapahveilla.
Mukava yllätys oli, että tuo solumuovi päästää adaptiivisen vakkarin tutkan signaalin läpi, ja vakkari toimii moitteettomasti myös keulapahvin kanssa O0

Pakkasten aikaan on tullut käytettyä webastoa moottorin lämmitykseen arkisin 2 kertaa päivässä, ja sen huomaa kokonaiskulutuksesta  ::)
Onko mitään käsitystä, mikä lienee webaston lämmitysaika, jos on ajastanut webaston lämpiämään tiettynä kellonaikana, ja lämpötila on esim. 0° tai -30°?
Käsittääkseni auto tiedustelee ulkolämpötilaa, ja sen mukaan säätää lämmitysajan?
Huhun mukaan webasto syö dieseliä n.1-1,5 l/h, ja mikäli kovemmalla pakkasella lämmitysaika on tunti->dieseliä menee extraa max. 3 litraa päivässä...

Myös takakontin 12V-ulostulo tuli asennettua, pitää laitella siitä kuvia jossain vaiheessa.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Kyllä tulee heti paremman ja uudemman näköinen nuilla kehyksillä.  8)

Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3087
Vs: V70 D3 -12
« Vastaus #21 : 07.02.2016, 21:37:39 »
Kyllä tulee heti paremman ja uudemman näköinen nuilla kehyksillä.  8)
+1 ja meinasitko harmaat peilinkuoret jos R-desing luukkia meinasit :)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12503
Vs: V70 D3 -12
« Vastaus #22 : 07.02.2016, 21:49:48 »
Keskimmäiseen aukkoon vielä siihen kuuluva R-design koriste. Nuo kyllä piristää auton keulaa
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Markus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
Vs: V70 D3 -12
« Vastaus #23 : 11.02.2016, 16:11:22 »
Kiitoksia kommenteista!

+1 ja meinasitko harmaat peilinkuoret jos R-desing luukkia meinasit :)
Ei ole ainakaan vielä suunnitelmissa uusia peilinkuoria tai sitä ilmanoton alle tulevaa koristetta, mutta ehkä jossain vaiheessa...

Seuraavana olisi vuorossa myydä nuo kesävanteet ja ostaa jotkin käytetyt Volvon omat 17" vanteet kesävanteiksi.
Jos se ei ennen kesää onnistu, täytyy vaihtaa nuo Baldereissa olevat nastat kesärenkaisiin ja yrittää vuoden mittaan löytää toiset vanteet(tai siis kolmannet, onhan nuo kitkatkin... ::) )

V90 D4 -19
EX:
V70 D3 -12
S60 2.4 Black Sapphire -04

Poissa Markus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
Vs: V70 D3 -12
« Vastaus #24 : 18.12.2016, 11:54:10 »
Pitkästä aikaa päivitystä tähänkin:
Baldereista tuli kesärenkaisiin (Hankook Ventus Prime 3) vanteet ja 16"-vanteilla olevat kitkat saivat häipyä ja tilalle tuli Hakkapeliitta 8:t talvirenkaiksi.

Myöskin pitkästä aikaa autoon on tullut tehtyä oikeaa remonttiakin.
Tuollainen setti tuli vaihdettua taakse, mittarissa oli silloin reilu 120 tkm. Palat olivat jo lähes vaihtokunnossa, levyillä olisi ajanut vielä vuoden verran, mutta tulipahan vaihdettua nekin samalla.


Katsoin kolmoskoppaisen V70:nen takajarrujen vaihtovideoita ja totesin, että näköjään ilman oikeanlaista OBD-lukijaakin ne pystyisi vaihtamaan.
Päädyin kuitenkin ostamaan Creader 7S-lukijan, kun se sattui sopivasti olemaan vielä tarjouksessakin. Nyt pääsee jo moneen tietokoneeseen lukemaan dataa ja vikakoodeja.

Laite meinasi kuitenkin päästä yllättämään: Jarrujen saaminen huoltoasentoon onnistui hienosti, kuten myös itse vaihtotyö, mutta kun kaikki oli valmiina ja satulat piti saada huoltoasennosta pois, lukija ei suostunutkaan menemään huoltomoodista pois  :-\

Missään ei sanottu, pitikö laite olla kiinni OBD-pistokkeessa ja auton virrat päällä koko huoltotyön ajan, itse siis otin virrat sammuksiin ja lukijan pois mekaanisen vaihtotyön ajaksi.
Joka tapauksessa autosta virrat sammuttamalla ja uudelleenkytkemällä, sekä käyttämällä OBD-lukija irti ja laittamalla takaisin, laite suostui ottamaan huoltomoodin pois.
Kun huoltomoodi on päällä, käsijarrunapin painaminen ei vaikuta mitään(luonnollisesti). Kävi jo hetken mielessä, että marssin nolona Avain-Vaunun huoltoon sanomaan, että "pitäis tuosta autosta saada käkkärin huoltomoodi pois päältä..." :)

Talven ensimmäisillä pakkasilla kävi taas vanhanaikaisesti, eli ajelin Webaston mielestä liian tyhjällä tankilla, ja taas tuli tämä ilouutinen mittaristoon kun laitoin ajastinta päälle  ::)


Edessä on vielä takatukivarsien etuhelojen(tai puslien, kumpiako ne nyt on) vaihto. Huollossa kaveri totesi, että rupeavat olemaan nekin jo vaihtokunnossa.
Kuulemma uudet helat on vahvistettuja tms. Ainakin foorumin juttujen mukaan noiden vaihdon jälkeen auton kulun pitäisi parantua entisestään.

Myös jakohihna on vaihtoiässä, mittarissa on nyt 125 tkm, eli niiden puolesta ei olisi vielä hätää, mutta ikää autolla on jo hieman yli 5 vuotta.
Samalla vaihtoon menee vesipumppu, sekä apulaitehihna kaikkine ohjain- ja kiristinrullineen.

Appiukolla meni vastaavilla kilometreillä MK3 V70:stä laturin vapaakytkin, saavat tarkistaa sen samalla. Näillä remonteilla pitäisi taas päästä pitkälle tulevaisuuteen.
« Viimeksi muokattu: 08.10.2017, 07:58:39 kirjoittanut Markus »
V90 D4 -19
EX:
V70 D3 -12
S60 2.4 Black Sapphire -04

Poissa Volvo For Life

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 416
Vs: V70 D3 -12
« Vastaus #25 : 18.12.2016, 12:34:07 »
Hitaasti, mutta varmasti taas jotain pientä tapahtuu. Sain viimeinkin vietyä lediöinnin sisävaloihin.
Kiitos vinkkien, kävin Motonetistä hakemassa sopivia T10-kantoja ja niihin Osramin 6000K ledit.

Lähtökohta oli siis tällainen, eikä iskenyt omaan silmään ollenkaan:
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Tuo SkipiT:n laittama video oli todella hyvä apu ja uskonvahvistus valopaneelin irroitukseen.
Ikinä ei pitäisi olettaa, mutta nyt melkein oletin, että takamatkustajien valopaneeli irtoaa samalla tavalla... :) ja näinhän se tekikin.
Kummatkin paneelit jäivät roikkumaan johtojensa varaan, ja koska en ollut 100-varma seurauksista jos irrotan niiden liittimen, annoin niiden olla paikallaan.

Edessä yksi originaalipolttimoista ei meinannut sitten millään suostua irtoamaan(kuvassa sininen).
Jouduin varmaan 5 minuuttia houkuttelemaan sitä auki. En nimittäin uskaltanut käyttää kovinkaan suurta voimaa, mutta lopulta sekin heltyi ja sain ledit tilalle.
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Lopputulos on joka tapauksessa mieleinen. Valo muuttui valkoiseksi ja ennen kaikkea valon määrä kasvoi huomattavasti, kabiinissa on nyt paljon valoisampaa!
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Tykästyin noihin polttimoihin niin, että sinällään hyvin palvelleet Philipsin 6000K ledit vaihtunevat parkkivaloina Osrameihin jossain vaiheessa.
Philipseissä valo tulee vain polttimon päästä putkimaisesti, kun Osramit antavat valoa myös sivuille.
Näin jälkiviisaana vain on hyvä sanoa, että tuossa yhteydessä olisin tietysti voinut tönärillä mitata tuon Osramin suurimman halkaisijan, että mahtuuko se sinne parkin reikään ::)

Edit: Onkohan noissa sisävaloissa joku kunnonvalvonta tms, koska ledeihin vaihdon jälkeen ne jäävät sammuttuaankin vielä himmeästi loistamaan? Vasta kun auton laittaa lukkoon ja odottaa muutaman minuutin, ne sammuvat kokonaan.
Vaatisi canbus ledit niin ei hehkumista esiintyisi
Volvo S80 TDI

Poissa Markus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
Vs: V70 D3 -12
« Vastaus #26 : 25.02.2017, 07:46:46 »
Nyt on sitten iso(tai ainakin kallis) huolto tehty.

Vaihtoon meni siis jakopään hihna, vesipumppu, apulaitehihnat, sekä takatukivarsien puslat. Viimeisimpään liittyen kuului vielä nelipyöräsuuntaus.

Täytyy sanoa, että uusien puslien myötä ajettavuus parani huomattavasti! Auto ei "hae" enää ja muutenkin kulku muuttui vakaammaksi. Vähän vaikea selittää, mutta eron huomasi. Pyöriensuuntausraportin mukaan lähes kaikki kulmat olivat jo ennen suuntausta ohjearvojen sisällä, ainoastaan takapäässä oli aurauksia liian vähän.
Toiselta puolelta pusla oli jo revennyt, eikä toinenkaan puoli ollut enää täysin ehjä.

Jakopään hihna oli vielä kohtuulisen hyvän näköinen, kuten myös vesipumppu, mutta tulipahan nyt vaihdettua. Pyysin samalla tarkistamaan laturin vapaakytkimen, koska joku piti moottorissa kylmänä erikoista ääntä. Ilmeisesti äänen lähde oli apulaitehihna, koska vapaakytkin oli kunnossa, ja ääni hävisi remontin jälkeen.

Suurin yllätys oli, että apulaitehihnan kiristintä ei vaihdettu, koska se oli niin hyvässä kunnossa ??? No, toivottavasti se ei tule aiheuttamaan ongelmia...

Tämän lisäksi autoon tuli lisätyönä IAM-päivitys, jossa ilmeisesti Sensus vaihtui versiosta 2->3. Ainakin se muuttui hieman nopeammaksi ja ennen kaikkea tuli yksi uusi ominaisuus  :)

Tuli myös ostettua Bluetooth-OBD-lukija, ja napattua kännykkään OBD-ohjelmisto. Pääsee nyt helpommin kokeilemaan, miten esim. jäähdytysnesteen lämmöt käyttäytyvät.
« Viimeksi muokattu: 08.10.2017, 07:52:27 kirjoittanut Markus »
V90 D4 -19
EX:
V70 D3 -12
S60 2.4 Black Sapphire -04

Poissa Markus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
Vs: V70 D3 -12
« Vastaus #27 : 08.10.2017, 08:37:17 »
Ja pitkästä aikaa taas jotain kirjoittelua tännekin.

Autoon ei ole tullut kesän aikana tehtyä muuta kuin perushuollot.
Suurimpana saavutuksena keväällä oppinani uusi taito, eli raitisilmasuodattimen vaihto itse  ;D
Edellisvuonna suodattimen vaihto kariutui siihen, kun joku oli mennyt lisäämään jonkun sulakerasian ym. juuri suodatinkotelon viereen  >:(
Osassa Youtuben asennusvideoita tuollaista boksia ei ole ollenkaan mk3 V70:ssä, eli tuo tullee joidenkin lisävarusteiden takia.

Tänä vuonna käytin aikaa siihen, että tutkin, millä hitolla tuo boksi oikein irtoaa.
Lopulta selvisi, että yläreunassa olevaa kiinnityskynttä pitää vain painaa voimakkaasti sormella... ::)


Tänä syksynä otin teemaksi valot.
Ensimmäisenä valopäivityksenä tein tuon Korjaamo-osiostakin tutun takavalojen faceliftin, eli lisäsin luukussa olevat valot palamaan yhtä aikaa kaarevien valojen kanssa.
Toimenpidehän on erittäin yksinkertainen:
Lisätään tällainen mutikka kattoverhoilujen alla olevaan moninapaliittimeen.

Ainakin minusta fl on onnistunut, tosin se näyttää livenä paljon paremmalta kuin kuvassa.


Sen lisäksi vaihdoin kuskin puolen peilin maavaloon led-polttimon.
Jouduin ostanut uuden maavalon linssin, sillä en saanut särkemättä vanhaa valoa ulos peilistä.
Onko tarkoitus, että peililasin alapuolella(peili käännetään ensin yläasentoon) olevasta pienestä kolosta sorhataan ruuvarilla tms. niin, että maavalon kiinnityskynsi painuu sisään, ja sen saa kammettua ulos?
Yritin tehdä näin, mutta huonoin tuloksin. En tiedä, pitäisikö siinä olla joku erikoistyökalu?

Vpartsilta tuli postissa myös led-peruutusvalot, niiden asennus pitäisi saada aikaiseksi ennen talvea.
Samoin Xenonkaupasta on tulossa uudet Philips X-tremeVision Gen2 150% D1S-polttimot, joista aion tehdä "talvi-xenonit".
Jätän nämä nykyiset, 6 vuotta ja 135 tkm palvelleet alkuperäiset xenonit kesäkäyttöön, jolloin luonnonvaloa löytyy riittävästi.
V90 D4 -19
EX:
V70 D3 -12
S60 2.4 Black Sapphire -04

Poissa Gousti

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D3 -12
« Vastaus #28 : 08.10.2017, 10:46:08 »
Moro!

Hyvältä näyttää toi takavalojen päivitys. Alkoi vähän itseäkin kiinnostaa kun ilmeisesti hyvin pienestä hommasta kyse. Koitin tuolta korjaamo osiosta tarkempaa tietoa tuohon päivitykseen hakea mutta en osunut silmiin.

Poissa Markus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
Vs: V70 D3 -12
« Vastaus #29 : 08.10.2017, 13:03:30 »
Moro!

Hyvältä näyttää toi takavalojen päivitys. Alkoi vähän itseäkin kiinnostaa kun ilmeisesti hyvin pienestä hommasta kyse. Koitin tuolta korjaamo osiosta tarkempaa tietoa tuohon päivitykseen hakea mutta en osunut silmiin.
Puhun siis tästä:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=90873.0
V90 D4 -19
EX:
V70 D3 -12
S60 2.4 Black Sapphire -04

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy