Futurez  Kulkukoira

Käyttiskertomuksia

  • 168 Vastauksia
  • 51044 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Käyttiskertomuksia
« Vastaus #150 : 22.01.2018, 22:22:43 »
Kävin nopsasti höpönetistä hakemassa uuden aktiivihiilisuodattimen.

Tuskin tarvitsee antaa vinkkiä, kumpi on vanha..




Mutta väliäkös tuolla, ei sillä mitään vaikutusta ollut :D eli seuraavaksi kikkailemaan puhaltimelle jotakin ilmanottoa pakosarjan juuresta..

Paikalla TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Käyttiskertomuksia
« Vastaus #151 : 22.01.2018, 22:33:11 »
Testaa kuitenkin kurillas jostain helposta kohtaa lämppärin letku auki, kiertovesipumppu väliin (napin taakse?) ja vertailemaan lopputulemaa. Itse epäilisin, että vesi otetaan moottorista semmosesta kohtaa, jossa se ei ole kuumimmillaan, ja siksi kennolla kiertävä vesi on tyyliin max 65-70c, ja siihen kennon häviöt ja lämppärin vuodot niin hupsista kun 50C kuumempaa ei saa sisälle...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Käyttiskertomuksia
« Vastaus #152 : 22.01.2018, 23:02:59 »
Suoraan termarin juuresta nuo otetaan.



Vasemmalla puolen tuo isompi lähtö menee syyläriin, pienemmästä lähdöstä ei ole tietoa. Oikean puolen lähtö (meno) menee tulipeltiin ja tulipellistä toinen letku tulee suoraan kanteen. Jos tuossa ei ole moottorin nesteen kuumin kohta niin sitten ei missään.

Mites tuo letkulämppäri?

Kierto on toteutettu teknisistä syistä näin;




Voisiko tuo neste etsiä toisen reitin ja kulkeakin letkulämppärin kautta suoraan alavesiletkuun, jonka johdosta kennolle menee mitä menee? Osaksi varmaan näin, mutta mikään neste ei kovin herkästi haluaisi kulkea 90° mutkasta, kun suoraankin voisi mennä. Ellei nestettä pakoteta menemään tuosta 90° mutkasta, vaikkapa tilanteessa jossa lämppäri on tukossa. Mutta mittaustulokset ei taas viittaa siihen.

Itse olisin tuon kennon riittämättömyys -teorian fani. Kuitenkin kesällä suulakkeista saa tulemaan niin p*rkelen kuumaa, ettei siinä kättä viitsi pitää. Talvella tilanne päinvastainen.

Eli kesällä kun on vaikkapa +20°C lämmintä ja laitetaan lämmönpyynti täysille niin vastineeksi saadaan krematorio, koska lämpimän kennon läpi puhalletaan lämmintä ilmaa. Talvella taas kun on -20°C ja pakkasilma puhalletaan kennon läpi niin kennon senhetkinen lämpötila miinus pakkasilman lämpötila yhtäkuin sisään puhallettavan ilman lämpötila, joka ei taatusti ole yhtäkuin kennon lämpötila.

Nain ma eppääälen.

Paikalla TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Käyttiskertomuksia
« Vastaus #153 : 22.01.2018, 23:33:57 »
Aivan varmasti tuo vie kiertoa pois sisäkennolta, siinä melkein veikkaisin että on ongelman syy. Paa mittaukset tulille ja kone kuumana puristimilla letkulämmittimeltä letku luttuun ja tee havaintoja, ei maksa mitään.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Käyttiskertomuksia
« Vastaus #154 : 24.01.2018, 14:00:42 »
Kallistun TVS:n kannalle.

Nimimerkillä kokemusta on myös diesel Ååpelista samassa tilanteessa.
Tilanteen sai siedettäväksi siten, että letkuämppäri siirtyi sinne kennon paluu puolelle.

Ja muuten tuo raitisilmasuodatin kannattaa vaihtaa joka syksy....  ::)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Käyttiskertomuksia
« Vastaus #155 : 04.02.2018, 22:32:26 »
Mittauksia tehty edellä mainitulla tavalla. Mittaushetkellä pakkasta oli auton mittarin mukaan -11°C, moottorin lämpötila tasan 80°C.

Ilman puristinta: puhallus keskisuulakkeisiin, kakkosteholla, sisäänpuhallettu ilman lämpötila oli ka. 47.7°C.

Puristimen kanssa: asetukset samat kuin edellä, sisäänpuhallettu ilman lämpötila oli ka. 50.1°C

Yllä puhuvien henkilöiden puheessa oli perää, mutta ei niin paljon että sillä olisi oikeasti mitään vaikutusta mihinkään. Ajetun lenkin pituudesta tuo tuskin jäi kiinni. Lenkin pituus oli 670km, joka ajettiin yhden päivän aikana. Kai tuo on vaan hyväksyttävä, että tämän lämmistysjärjestelmä on vaan p*rseestä..

Paikalla TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Käyttiskertomuksia
« Vastaus #156 : 04.02.2018, 23:41:35 »
Sitten se on se kiertovesipumppu sinne vaan. Toki mittaus olisi tarttenu tehdä niin, että olisit saanut vesikierrosta meno/paluulämmöt selville, sillon vahvistettaisiin teoria siitä että se vaan ottaa vettä kylmästä paikasta ja ihan liian vähän. No, jos se ottaa termarikotelolta niin kuumaahan sen pitäis olla, jotenka ainoa järkevä selitys on vesikierron ankeus.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Käyttiskertomuksia
« Vastaus #157 : 04.02.2018, 23:49:26 »
No, jos se ottaa termarikotelolta niin kuumaahan sen pitäis olla, jotenka ainoa järkevä selitys on vesikierron ankeus.

Tuostahan tuo sen ottaa.

Vakavasti olen miettinyt jonkinlaisen lämminilmaoton rakentamista. Joissakin autoissa on sisätilaan menevän ilman esilämmitys otettu syyläriltä, josta putki sitten johdetaan puhaltimelle.

Uskon että tuo auttaisi, sillä tässä välillä kun ulkoilman lämpötila kävi lähellä nollaa, niin sisään puhalletun ilman lämpötila nousi hiukan alle 60°C:hen mittausasetusten ollessa edelleen samat. Moottorin lämpötila myös.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Käyttiskertomuksia
« Vastaus #158 : 28.02.2019, 09:37:46 »
Päivitetään kuulumiset.

Vuosi 2018 meni ihan tavallisesti, katsastukseen vaihdoin iskarit ja jouset joka nurkkaan, sekä oikealle taakse laakerin.

Myöhemmin tuli uusittua turbo, kun 2017/2018 taitteessa turbon läpi oli ilmeisesti mennyt jäätä. Tai ainakin siivet olivat saaneet selkäänsä ja vinkuna kiihdyttäessä oli infernaalinen.

Kaupungissa sai kyllä kivasti huomiota :D

Lisäksi uusin moottorin maadoitusjohdon, kun tykkäsi ottaa lämpöä. Oli 5cm vahva johtonippu kiitettävän lämmin ja akun napaan ei uskaltanut paljain käsin koskea.

Nyt -19 tammikuussa porsi laturi ja se uusittiin liikkeessä, kun itse en muilta menoilta ehtinyt.

Maailma makasi taas mallillaan, mutta tämä rupesi ilmeisesti kapinoimaan P*sketta kohtaan ja päätti jättää eräs päivä käynnistymättä. Ei edes pyöritä.

Oma aika ei riittänyt tutkimiseen ja auto lavetilla huoltoon. Huollosta tuli tyly tuomio ja todettiin ECUn vaurio, joka on mitä ilmeisimmin vesivahinko.

Sen verran tutkivat asiaa lisää, että ECU ei ohjaa rele/sulakerasian nastaa #80 joka antaa maadoituksen releelle R9. Itse tutkin asiaa lisää ja em. rele vaikuttaisi olevan moottorinohjauksen rele. Releen ohittamalla auto käynnistyy, toimii normaalisti ja on ajettavissa.

Tässä nyt läpikäydään vaihtoehtoja mitä tämän kanssa tehdään, pelastetaan vaiko paaliin. Sen verran itse myös tutkinut vikaa, että merkkiliikkeen arvio voi 90% varmuudella pitää kutinsa.

Merkkiliikkeen arvio korjaukselle töineen himpun vajaa 1500€, mutta asiaa ei yhtään mutkista se että auto on lastutettu :D kloonausta muilta firmoilta on myös kyselty, mutta nihkeää tuntuu olevan..

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Käyttiskertomuksia
« Vastaus #159 : 28.02.2019, 20:39:06 »
Mikähän noita vaivaa vai onko se tosiaan se kosteus joka tuhoaa ecun?
Työkaveri on vissiin ainakin 1 corsan ja 1 compon paalannu moisen vian takia, mutta olivat niitä pykälää vanhempia.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Käyttiskertomuksia
« Vastaus #160 : 28.02.2019, 21:01:11 »
Mikähän noita vaivaa vai onko se tosiaan se kosteus joka tuhoaa ecun?
Työkaveri on vissiin ainakin 1 corsan ja 1 compon paalannu moisen vian takia, mutta olivat niitä pykälää vanhempia.

Kyllä ne niin väittää ja pakko se on itsekin uskoa kun asiasta etsii tietoa. Ja nyt varsinkin kun otin ecun esiin niin siellähän se lilluu varsin kosteissa oloissa. Näissä ecu on siis sijoitettu tuulilasin alapuolella olevaan kaukaloon johon, yllätys yllätys, valuu kaikki lasilta tuleva vesi.

Tarkempi vian kuvaus menee siis näin; autoon tulee virrat jne, mutta käynnistyksessä ei tapahdu mitään, mikään rele missään päin autoa ei naksahda, ei edes startin solenoidi. Kaaviokuvaa kun seuraa niin eculta pitäisi tulla maadoitus sulake/relerasian nastaan #80, jossa sijaitsee rele K26 (R9), joka syöttää virtaa STA piirille, joka vastaa käynnistyksen ja akun latauksen aikana tapahtuvista toimenpiteistä.

Nyt kun rele ei saa maadoitusta, niin auto ei tietenkään starttaa. Tuon releen kun ohittaa niin auto käynnistyy normaalisti. Tämän linkin takana on jollakin jampalla ollut identtinen ongelma klik


Eilen kävin katsomassa ecu:n oloja ja kyllä kuva kertoo aika paljon, että koskeutta on ottanut.



Tämä päivä on tehty kirjeenvaihtoa Englantiin, jossa ollaan erittäin myötämielisiä boksin kunnostamistoimenpiteestä. Korjaus perustuu vaihdantatalouteen, eli ecun kloonaus toiseen boksiin ja uuden boksin lähetys minulle. Lafkalla on tähän sopivia boxeja suoraan hyllyssä.

Alustavasti maanantaina olisi nyt tuo ecu lähdössä korjaukseen :) tuolle tulisi hintaa posteineen n.450€
« Viimeksi muokattu: 28.02.2019, 21:03:28 kirjoittanut razori »

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Käyttiskertomuksia
« Vastaus #161 : 28.02.2019, 21:07:54 »
Joissakin vag-ajoneuvoissa on myös ECU sijoitettu kurakaukaloon. Eipä voi kuin ihmetellä että minkä takia.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Käyttiskertomuksia
« Vastaus #162 : 28.02.2019, 21:12:56 »
MK3 V70 ja MK2 S80 sekä luullakseni myös uudemmat SjaV60 on myös ecu tuolla samassa paikassa  :2funny: ei ne onneks tuolle oo näyttäny mitä oon niitä tutkinut.
Joissakin vag-ajoneuvoissa on myös ECU sijoitettu kurakaukaloon. Eipä voi kuin ihmetellä että minkä takia.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Käyttiskertomuksia
« Vastaus #163 : 28.02.2019, 21:17:11 »
Joissakin vag-ajoneuvoissa on myös ECU sijoitettu kurakaukaloon. Eipä voi kuin ihmetellä että minkä takia.

Ilmeisesti Geeämmä on ottanut tästä virheestä opikseen, sillä seuraavassa korimallissa (Corsa E) ECU on siirretty sisätiloihin. Mitälie aivopieruja päässyt suunnitellessa, toki itse olisi voinut ehkäistä ECUn rikkoutumisen puhdistamalla kaukalo roskista ja eristämällä boksi paremmin, mutta eipä tuollaisesta ongelmasta ole näiden kohdalla ikinä kuullutkaan, niin ei voinut varautua

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Käyttiskertomuksia
« Vastaus #164 : 28.02.2019, 21:24:26 »
Eikös volvoissakin ollut ECU pitkään sisällä, sitten se siirrettiin 850 ja V70 mk1 moottoritilaan. En ymmärrä siirtoa kurakaukaloon. X40 tosin on ECU sisällä.

 

Kulkukoira  Proturbo