Race.fi  Puotilan autokorjaamo

744 T5 Holset & Eaton

  • 46 Vastauksia
  • 24934 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Makru

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
744 T5 Holset & Eaton
« : 15.11.2016, 14:45:54 »
Olipa kerran Volvoharrastaja, joka osti toiseksi Volvokseen 744 -86 b200et+m46. Oli vuosi 2013 marraskuu.



Ostohetkellä auto oli vielä aika orkkis. Ensilumen sadettua maahan tajusin tarvitsevani lukon.


Spartan Lockerhan sinne tuli asennettua. Sitten alkoi megasquirtin asennus. Kasipätkästä kävin ms2 v3 ottamassa tähän.


Tein tuollaisen triggeröinnin, koska motronicin triggeröinti ei kelvannut megalle.

Sytytyspuolaksi tuli VAGilaisen hukkakipinä ja suuttimet oli 850 otettu dekat 870cc. Vakio polttoaine pumppu hyytyi vanhuuttaan tai viinan takia. Tilalle tuli bilteman 044 kopio. Vakio t3 garretilla ajelin, koska pelkäsin linnunluiden puolesta. Tarkoituksena oli tehdä toinen "voimakone". Ostin Brickiltä kunnostetun b19a koneen jonka mukana tuli 745 turbokori.


Siinähän ne kaikki romut yhdessä. Punainen siis tekniikanluovuttaja.


B200ET pois.


B19A omatekemän pakosarjan ja kiinan ahtimen kanssa paikalleen. Kytkinhän siinä alkoi luistaa.. M46 laatikkokin alkoi näyttää väsymisen merkkejä. Laatikko rallatti ja vaihteet ei pysyneet päällä. Sitten tuli mieleen vanha haave.. T5 moottorin naittamista 740-koriin. No moottorihan löytyi jo omasta takaa.

Öljypohjan muokkausta:



Ei muuta, kun vinokone pois:


Tosiaan omaa tallia ei ollut..

Tinakonetta tilalle:


Sinnehän se istui.

Laatikoksi tuli Boostin sovitehitsaama ZF 310z BMW E34 525ix perästä eli nelivetoisesta.


Kytkimeksi tuli 850 vaparin paineasetelma 228mm ja bemarin levy.

Imusarjaksi tuli RN-mallin imusarja kiinalaisella 70mm kaasuläpällä.


Vesiputken muokkasin tollaiseksi.

Melkein jo valmiina ajoon:


Ajossa:


Vaggilaisen puolat oli tässäkin. Yhelle kävi jännästi:



Tarina jatkuu...


« Viimeksi muokattu: 12.02.2018, 11:54:52 kirjoittanut Makru »
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: 750TC
« Vastaus #1 : 15.11.2016, 14:49:19 »
Tää on ihan romu.
citikka

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: 750TC
« Vastaus #2 : 15.11.2016, 14:50:37 »
Hienolta näyttää! :)

Tosiaan omaa tallia ei ollut..

Tämä pistää hieman omaankin projektiin painetta, joka on juurikin oman tallin puutteesta tällä hetkellä varsin odottavassa tilassa. :D

Hienoa ettei sinua ole moinen pikkupuute liikoja haitannut! :tykkää:
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 750TC
« Vastaus #3 : 15.11.2016, 16:01:29 »
Siis kunnon roadkill-meininki, motonetin parkkiksella moottorinvaihtoa :D :tykkää: Hyvältä näyttää, tarinan jatkumista odotellessa :)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: 750TC
« Vastaus #4 : 15.11.2016, 16:11:31 »
Siis kunnon roadkill-meininki, motonetin parkkiksella moottorinvaihtoa :D :tykkää: Hyvältä näyttää, tarinan jatkumista odotellessa :)

Meinasin samaa kommentoida :D se joka joskus valittaa että ei saanut moottoria vaihdettua kun ei ollut tiloja niin puhuu höpöjä :D

Poissa Makru

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: 750TC
« Vastaus #5 : 15.11.2016, 16:21:28 »
Alkutalvi meni ihan mukavasti ajellen:


Pian kummiskin alkoi öljypohjan välistä vuotamaan öljyä ikävää tahtia:


Helmikuussa sain "tallipaikan" ja pääsin nostamaan koneen pois:


Kytkin oli luistanut:


Siitähän se öljyy vuosi, eli o-rengas.

Uusi kytkin, bemarin vakio massalevy 240mm ja -765 asetelma.



Jarrut tuli päivitettyä 302mm levyihin:


Pakosarjan tein:


Garrett T04
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 750TC
« Vastaus #6 : 15.11.2016, 16:57:47 »
Lohkossahan taitaa tuon vuotokohdan kohdalla olla juurikin se pystyssä oleva läpireikä kuten öljypohjan liimauksestakin näkee ??? O-rengas ja/tai liimaus pettänyt?

Poissa Makru

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: 750TC
« Vastaus #7 : 15.11.2016, 16:59:12 »
Yksi kunnon kiihdytys huonoilla säädöillä ja tulos on tässä:


Ei muuta kuin moottori pois.

Mega päivittyi m3 v3 expansioniin:



Vähän lisää ahioita:



Kauaa ei ehtinyt ajamaan kasatulla koneella, kun alkoi kalkatusta kuulumaan alakerrasta..



Vihdoin päästäänkin sitten asiaan eli tuli remmiahdin turbon kaveriksi!

Eli foorumilta löytyi mersusta peräisin oleva Eatonin m65 ahdin.


Turbokin päivittyi HX40 #14 pesällä ja 54mm kompressori siivellä.









Päästiin jo alkukesään 2015. Eli tarina jatkuu, kunhan ehdin taas kirjottelemaan..

« Viimeksi muokattu: 15.11.2016, 23:06:27 kirjoittanut Makru »
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa Makru

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: 750TC
« Vastaus #8 : 18.11.2016, 14:49:56 »
Downpipe tuli päivitettyy 3"-->4"







Pikku eatoni toi ihan kivasti alavääntöä, mutta ei paljoa ahtanut. En tiedä oliko omatekemä läppä vain huono. No sattuipa sitten tommonen eaton m112 sitten käsiin.  8)


Eatoni oli liian pitkä joten sitä piti vähän lyhentää.







Tarvitsin myös uuden imusarjan, kun rn-mallin imusarjan alle tuo ei enää mahtunut. Käytin siis 960 imusarjan laippaa, missä imusarja tulee letkunpätkillä kiinni.





Imusarja valmiina ja omatekemä läppäsysteemi vaihtui pentaventtiiliin. Nyt oli sitten jo alavääntöä.  8)


Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa Makru

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: 750TC
« Vastaus #9 : 18.11.2016, 16:37:47 »
Taka-akseliksi vaihtui 1031 ja välitykseksi 3.31 joka sopii paremmin suoran vitosvaihteen kanssa kuin 3,73.



Volvolla tuli käytyä jääradallakin, mutta ainoat kuvat mitä löytyi olivat piikkien sovittelusta..





Meinas olla vähän liikkeelle pääsemis vaikeuksia  :D



Aloin rakentelee sitten "voima" konetta. Tollon oli siis paikalla vakio b5204t moottori. Eli H-veivit:


Vanhan mallin lohkoon tein reikiä:


B5244S moottorin sylinterikannen päätin istuttaa vanhan mallin lohkoon. Kantta vähän kairasin ja sovitin venajouset bemarin retainereille (apujouset puuttuu kuvasta).


Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: 750TC
« Vastaus #10 : 18.11.2016, 17:10:53 »
miten noin omasta mielestä lähtikö lapasesta ;)
kiitoos ja anteeks.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5033
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: 750TC
« Vastaus #11 : 18.11.2016, 17:19:06 »
Ja kaikki siinä moponetin parkkiksella.
No ei vaineskaan.

Ja näköjään lapasesta lähti. Loppua ei ole näkyvissä ellet myy proggista poies.
Otan osaa. :buck2:
Tuohon menee omat ja varastetut, ei mitään tolkkua.
Mutta jos tykkää eikä juo kaljaa niin mikäs siinä. O0
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Makru

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: 750TC
« Vastaus #12 : 19.11.2016, 11:48:15 »
miten noin omasta mielestä lähtikö lapasesta ;)

Miten niin lapasesta lähtenyt??  ???   
Ollaan vasta tammikuussa!  :2funny:
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa Makru

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: 750TC
« Vastaus #13 : 19.11.2016, 15:43:20 »
Tarina jatkuu..
Sitten olikin jo taas vuorossa tekniikan irrotus ja uuden asennus:



Päätin kokeilla tuollaista pleenum tyylistä imusarjan valmistusta:









Remmiahtimen lähdölle ei paljoa jäänyt tilaa..


60mm kompressori siipi tuli holsettiin:


Tuli niin hieno imusarja, ettei tilaa jäänyt enää jarrutehostimelle. Ratkaisuna oli sitten pedalboxi:


« Viimeksi muokattu: 26.11.2016, 14:28:42 kirjoittanut Makru »
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa Makru

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: 750TC
« Vastaus #14 : 26.11.2016, 15:39:45 »
Sain idean pistää sit tupla coolerit. Remmiahtimen ja turbon välissä on 450x300 ja turbon ja imusarjan välissä on 600x300. Öljyjäähdyttimeksi tuli 19-rivinen.




Holsettiin isompi siipi paikalleen:


Mätä hommiakin sai tehdä 30-vuotiaaseen:



Penkittämään olin menossa niin matka jäi kesken, kun puristuksen katosi.





Moniurahihna katkesi ja meni jakohihnan väliin. Jako pääsi hyppäämään sen verran, että kaikki 10 imuventtiiliä meni solmuun.


Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

 

Samppasport  Futurez