Proturbo  Autodiagnoosi

S90 Royal 1998

  • 38 Vastauksia
  • 13799 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: S90 Royal 1998
« Vastaus #15 : 02.12.2016, 01:37:49 »
Täällä tasan samanlainen, sama ulko ja sisustaväri ja vanteet, reilua vuotta uudempi, about samat varusteet mutta ilman takaluukun merkkejä ja antenneja (otin ne veks kun ei ollu orkkis).

Samat kohteet rempsallaan mitä mullakin, puskurit (korjattiin 4v sitten maalaamalla koko auto perusteellisesti), pakoputken kannatinpanta (5v sitten) ja koiranluut ja syylari (viime viikolla 430€ volvolta).

Etupää narisee ja kolahtelee mulla, luulen et on jousen ylälautaset. Kaikki muu vaihdettu (nivelet, puslat, koiranluut)

Näissä on sitten isommat takajarrut kun normi sedanissa/farkussa! 283mm levyt 277 sijaan (ja 180mm käsijarrurumpu 160mm sijaan, käsijarrukenkiä ei sit enää saa rahallakaan, eli joko uudet kitkapinnat sovittaa vanhoihin tai modata S60/V70/S80 kengät sinne poraamalla U-jouselle reijät ja sorvaamalla Z-palalle oikeat lovet päätyihin). Takajarrulevyt on numerolla 9163081 111€/kpl @ gcp.se.

Muuten kaikki alustan osat samat kun normi autossa, PAITSI etuiskarit ja jouset jämäkämmät (takana kans), tottakai 15cm pidempi kardaani, takajarruputki JA käsijarruvaijerin etuosa (korjasin sen tosta hitsillä mistä oot ottanu kuvan perämurikan takaa).

Etujarrulevyt käy 850/x70mk1, eli tähän saa uritettuja tai reijitettyjä 280mm levyjä jos haluaa. V70R 302mm levytkin saa sopimaan vaihtamalla tai modaamalla satulan kannakkeet tai laittamalla V70R kannakkeet ja satulat.

Takapöntöstä älä huolestu, mulla ollut 10v saman näköinen kun sulla, ei vuoda, ulkokuori vaan mätä. Testaat joka katsastukseen vaan kone käynnissä tukkimalla ulostulon ettei vuoda. Itte oon syöttäny sinne "mätäreikään" kotelosuoja öljyä joka kesä. :D

Uudet pöntöt mätänee yleensä muutamassa vuodessa, ni alkuperäsellä ajetaan kunnes se on pakko vaihtaa.

Nivomatit on ittellä vaihtolistalla, yks porsi tässä toissa kesänä ja romutti samalla keskimmäisen alatukivarren ulkopuslan, ni kolisee joskus montuissa, tämä sen takia et perä makas aina yön aikana "alhaalla" siltä puolelta. Mukavan 450€/kpl hintaiset volvolla, Jenkeistä joku tilannut tulleineen parin about 500€.

Automaagilootaan oon vaihtanut öljyt 60-80tkm välein, ensin laitoin Mobil ATF320, mut totesin et synteettinen ATF toimii PALJON paremmin etenkin talvella.

Mulla on nyt kans perä ruvennut kostumaan, mutta vetarien stefoista ihan hitusen. Voi tosin olla ajon vähyyttäkin. Hammastanko kostunut jo ainakin 5v (öljyä menee ehkä 1dl/2v), ja puoltaa pahasti oikealle maantiellä. Luulen et siel sisällä oleva liukuholkki joka rattia kääntäessä ohjaa tehostuspaineita pumpulta on juminnut ihan hitusen yhteen suuntaan. Pitäis jaksaa avata ja katsoa.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: S90 Royal 1998
« Vastaus #16 : 02.12.2016, 12:47:23 »
Muuten kaikki alustan osat samat kun normi autossa, PAITSI etuiskarit ja jouset jämäkämmät (takana kans), tottakai 15cm pidempi kardaani, takajarruputki JA käsijarruvaijerin etuosa (korjasin sen tosta hitsillä mistä oot ottanu kuvan perämurikan takaa).
Takana näytti olevan numeron perusteella sama lehtijousi kuin pätkämallissa tavallisten iskareiden kanssa.
Uudet käkkärivaijerit on tilauksessa Skandixilta. Royalin etuosa ja takapätkät yhteensä n. 175e, Volvo genuine.

Takapöntöstä älä huolestu, mulla ollut 10v saman näköinen kun sulla, ei vuoda, ulkokuori vaan mätä. Testaat joka katsastukseen vaan kone käynnissä tukkimalla ulostulon ettei vuoda. Itte oon syöttäny sinne "mätäreikään" kotelosuoja öljyä joka kesä. :D

Uudet pöntöt mätänee yleensä muutamassa vuodessa, ni alkuperäsellä ajetaan kunnes se on pakko vaihtaa.
Kyllä vähän huolestun kun takapöntön kyljessä olevasta reiästä puhaltaa pakokaasua melkein yhtälailla kuin putken päästä ;D

Nivomatit on ittellä vaihtolistalla, yks porsi tässä toissa kesänä ja romutti samalla keskimmäisen alatukivarren ulkopuslan, ni kolisee joskus montuissa, tämä sen takia et perä makas aina yön aikana "alhaalla" siltä puolelta. Mukavan 450€/kpl hintaiset volvolla, Jenkeistä joku tilannut tulleineen parin about 500€.
Skandixilla näytti olevan Sachsin nivot 349e/kpl. Mullakin on toinen vuotanut öljyä pihalle ja auton takapää kenaa sentin-kaksi kyseiselle puolelle.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: S90 Royal 1998
« Vastaus #17 : 24.01.2017, 22:28:00 »
Lainasin väliaikaisesti 960:stä puskurin lipan, sillä kun ei talvella ajeta. Ei ole korinvärinen, mutta tummanharmaa on toiseksi paras vaihtoehto :D



Skandixilta tuli käsijarruvaijerit, roiskeläpät, konepellin kaasujouset, USA-vilkut, etupyöränlaakeri, jakohihna, Executive-merkki ja kaikennäköistä muuta pikkutarviketta. Cat S40:llä tuntuu tulevan huonompia kuvia kuin vanhalla Lumia 830:llä :P Täytyisi muistaa kuskata oikeaa kameraa mukana...



Uudet vilkut paikoilleen ja samalla kertaa uudet ajovalojen lasit. Puskuri täytyi irrottaa ennen valoja koska pyyhkijänmoottorit. Tässä vielä vanhat



Hanttimiehen puolella uudet osat. USA-parkkivalolle ei yllättäen ollut karvaa vilkun johdoissa. Hyllyssä oli pistokkeeseen sopivia pinnejä, joten haaroitus alkuperäiseltä parkin johdolta oli helppo tehdä.

« Viimeksi muokattu: 21.07.2017, 22:53:26 kirjoittanut Kisko »
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: S90 Royal 1998
« Vastaus #18 : 25.01.2017, 22:19:17 »
Kyllä ilme kirkastuu. Tosin muu auto on melkoisessa ryönässä... Valojenpyyhkijät pussihousuilin kuntoon herkistelemällä varsien saranamekanismit ja uusimalla sulat. Maski on todella kulahtanut, jos joltakulta löytyy hyväkuntoinen vastaava niin voi tarjota.

« Viimeksi muokattu: 21.07.2017, 22:54:16 kirjoittanut Kisko »
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: S90 Royal 1998
« Vastaus #19 : 25.01.2017, 22:45:58 »
Kyllä kirkkaat silmät tekee aina paljon  :) Ulkonäöllisesti ja eteenpäin näkemiselle.

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: S90 Royal 1998
« Vastaus #20 : 25.01.2017, 23:23:51 »
Kyllä ilme kirkastuu. Tosin muu auto on melkoisessa ryönässä... Valojenpyyhkijät pussihousuilin kuntoon herkistelemällä varsien saranamekanismit ja uusimalla sulat. Maski on todella kulahtanut, jos joltakulta löytyy hyväkuntoinen vastaava niin voi tarjota.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Katselin jo eilen autosi kuvia ja jatkoin tänään, mielestäni alusta pitäisi pyöräkoteloineen puhaltaa puhtaaksi niiltä osin kun on jo alkavaa ruostetta, sitten kun alusta on tehty, maalattu ja massattu perusteellinen puhdistus autoon sisälle eli penkit ja toppaukset pois ja siistiä kokonaan alusta alkaen, tietysti myös takakontti kaljuksi ja putsata kaikki paikat niin että saat edustavan pelin käyttöön ja säilytykseen vaikka vuosi kymmeniksi. Mitä tuumaat?

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: S90 Royal 1998
« Vastaus #21 : 30.01.2017, 23:57:01 »
Katselin jo eilen autosi kuvia ja jatkoin tänään, mielestäni alusta pitäisi pyöräkoteloineen puhaltaa puhtaaksi niiltä osin kun on jo alkavaa ruostetta, sitten kun alusta on tehty, maalattu ja massattu perusteellinen puhdistus autoon sisälle eli penkit ja toppaukset pois ja siistiä kokonaan alusta alkaen, tietysti myös takakontti kaljuksi ja putsata kaikki paikat niin että saat edustavan pelin käyttöön ja säilytykseen vaikka vuosi kymmeniksi. Mitä tuumaat?
Tekisihän se hyvää.

Lähdin irrottelemaan vanhoja käsijarruvaijereita. Olihan suhteellisen pirullinen työmaa etummaisen kanssa. Ei tarvinnut irrottaa kuin kardaani ja pakoputki ja laskea tankkia muutamalla sentillä... Toivottavasti uuden saa ujutettua paikalleen ilman että tarvitsee purkaa puolta autoa. Samalla vauhdilla asentuu uusi pakoputki ja voisihan tuon kardaanin stefankin vaihtaa. Uusi väliputki on pätkämallin, joten siihen on hitsattava Royal-jatko väliin.



Siellä se sisäänmenoreikä on



Vanhat olivat aika eteerisessä kunnossa





Kai mä sitten kun muutkin :juhau: Boostilta tuli T6 suuttimet 0280155831, joiden avulla kuninkaallinen opetetaan viinanjuontiin.

« Viimeksi muokattu: 21.07.2017, 22:58:10 kirjoittanut Kisko »
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: S90 Royal 1998
« Vastaus #22 : 02.02.2017, 23:54:19 »
Pitkä vaijeri sujahti paikalleen kuin itsestään, jopa lattiamaton kohdalta. Pyyhkäisin vielä hyväkuntoisista jarrukengistä pölyt pois ja rummuista ruosteet, johan alkoi käkkäri toimia. Tässä oli muuten normaalikokoinen 160 mm käsijarru.



Kardaanin stefa irrottaen ja huomenna uusi tilalle. Samalla uudet peräöljyt.





« Viimeksi muokattu: 21.07.2017, 23:00:15 kirjoittanut Kisko »
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: S90 Royal 1998
« Vastaus #23 : 04.02.2017, 23:35:41 »
Kardaaniasiat tulivat kuntoon ja uudet öljyt perään, ainakaan vielä ei ole stefa vuotanut :D

Aloin sovitella uutta putkea.



Siinä se kuuluisa 15 cm on. Teen vanhasta putkesta jatkopätkän tuohon keskelle väliputkea. Katin perässä olevaa kartioliitosta piti siistiä, koska vanha putki oli hitsattu siihen kiinni. Siihen tulee nyt alkuperäistyyppinen kourukiristin, joten liitos on tarvittaessa avattavissa. Suihkuttelen lopuksi kaikki hitsaussaumat sinkkisprayllä ja maalaan koko keksinnön kuumakestolla toivorikkaana että se hieman hidastaisi ulkopuolelta lähtevää ruostumista.



Alkuperäisessä väliputkessa on tällainen jännä kaksoisseinämä. Lieneekö Royal-erikoisuuksia vai mahtaako kaikissa orggisputkissa olla tällainen...

« Viimeksi muokattu: 21.07.2017, 23:01:58 kirjoittanut Kisko »
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: S90 Royal 1998
« Vastaus #24 : 10.02.2017, 23:51:01 »
Uusi peräaukko maalissa ja paikallaan. Väliputken jatkaminen ei ollut ihan niin että jostain vain poikki ja suoraa väliin vaan asemointi ja kulmat piti hakea kohdilleen, mutta homma onnistui lopulta ihan hyvin. Putken pää tosin tulee nyt liikaa ulos puskurista, sen voisi vielä katkaista ja ottaa pätkän pois juuresta.







Pestynä raikkaassa ulkoilmassa. Skandixilta tulleet alkuperäiset roiskeläpät asennettuna. Maalipinnan naarmuisuus on vertaansa vailla, mutta josko tuo hieman paranisi kun innostuu myllyttämään.







USA-parkit

« Viimeksi muokattu: 21.07.2017, 23:05:24 kirjoittanut Kisko »
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Vs: S90 Royal 1998
« Vastaus #25 : 11.02.2017, 10:04:58 »
Huolellista tekemistä  O0 Jenkkivilkut paransi keulan ilmettä roimasti  :)
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa TTL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • www.vrcf.fi
Vs: S90 Royal 1998
« Vastaus #26 : 11.02.2017, 22:26:57 »
Piristi ilmettä kummasti.
Onko jatkettu kori paljon ns. normaalia koria vakaampi, tai muuten erillaisempi ajella?

Volvo 960 2.5 -95

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: S90 Royal 1998
« Vastaus #27 : 12.02.2017, 22:27:41 »
Piristi ilmettä kummasti.
Onko jatkettu kori paljon ns. normaalia koria vakaampi, tai muuten erillaisempi ajella?
Ei siinä taida paljoa eroa olla. Ainahan nämä ovat vakaita ajella kunnossa ollessaan, oli sitten pitkä tai pätkä. Kyllähän tuo näinä aikoina menee kahva edellä sillälailla Royalmaisen arvokkaasti :juhau:
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: S90 Royal 1998
« Vastaus #28 : 13.02.2017, 07:05:54 »
Hienoa tekemistä. :) onko auto menossa puleeraukseen? Kuvissa melko naarmuinen ja taisi holoakin olla? Viimeistelisi hienosti, saa meinaan pienellä hienosta upean :)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: S90 Royal 1998
« Vastaus #29 : 13.02.2017, 23:29:21 »
Hienoa tekemistä. :) onko auto menossa puleeraukseen? Kuvissa melko naarmuinen ja taisi holoakin olla? Viimeistelisi hienosti, saa meinaan pienellä hienosta upean :)
Jos tarkkoja ollaan niin tuo pintahan on aivan kamala :2funny: Naarmuista päätellen käynyt paljolti konepesussa. Lisäksi siinä on joku pinnoite jonka levitys ei ilmeisesti ole oikein onnistunut, koska pinnassa näkyy pyyhkäisyjälkiä ja holoja.

On tuossa tullut harjoiteltua yhden hopean V70:n ja sinisen Transporterin verran joten eiköhän tämänkin kimppuun uskalla käydä. Liuottimen, raudanpoiston ja claybarin jälkeen ensimmäinen kierros Scholl S3 goldilla ja Schollin mustavalkoisella spider-laikalla, ajojälkien poisto S30:llä ja laivastonsinisellä spiderilla, lopuksi Collinite 476s.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

 

Kulkukoira  Proturbo