Autoracing  KL-varaosat

volvo 460 2.0 viritys/piristys

  • 29 Vastauksia
  • 14688 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
volvo 460 2.0 viritys/piristys
« : 15.08.2011, 10:37:52 »
Kaipailis vähän vinkkejä volvo 460 2.0 (b20f) mottorin piristykseen ku ei kauheasti löydy tietoa.

Turbotus ei ole vaihtoehto, koska en maksa 1000e pakokaasutestiä ja turbomoottoria en vaihda ku tällä on ajettu vaan 190000km.

Tässä on vakiona se 110hv/160nm ja jos jonnekkin 130hv/200nm lukemille pääsisi niin olisi hyvä :)

Mielessä on käynyt myös tuo 8v->16v swappi, ku näissähän on "lagunan" kone ja lagunoita on myös 2.0 16 venttiilisinä.. Mahtaisko olla iso projekti?

Isompi putkisto on ensimmäisenä mulla listalla, mutta noita nokka ym virityksiä kaipailis tälläseen, et saisko jostain toisesta moottorista paremman nokan vai meenkö hiottamaan vanhan?
Myös lastu olis mielessä? saako jostain ja auttaako yhtään?
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
« Vastaus #1 : 15.08.2011, 11:26:53 »
Tekis mieli vaan todeta, että unohda...

Mutta toki jos urheilumieltä löytyy paljon, niin...

Googlettamalla ainakin joskus löytyi juttua tuosta rellun koneswapista, muistelisin että brittipojat ainakin on noita tehny.
Mutta tuossakin on aika paljon mutkia matkassa, ensinnäkin noita rellun 16v koneita järkevillä kilometreillä ei puissa kasva.
Sen sijoittaminen konehuoneeseen ei ole mikään bolt-on homma.
Ja lisäksi vielä lainsäädännöllinen puoli, eli paperisotaa konttorin kanssa riittää ja huomioonotettavia asioita on paljon.

Isompi putkisto tuossa vakiokoneessa tuo ehkä lisää ääntä, thätsit.
Kaverin B20F:stä joskus otettiin katti ja keskipöntöt pois ja hitsattiin tilalle suoraa rööriä, persdyno ei huomannut eroa, mutta peltorit päässä teki kyllä mieli matkustaa...
Pakosarja ja imusarja näissä on jo alkujaan ihan ookoo, mutta kantta viilaamalla voisi tuloksia saada.
Eli kannesta vähän lastua pois ja kanavat muotoiluun, mutta taas... maksaa...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
« Vastaus #2 : 15.08.2011, 11:39:54 »
Tekis mieli vaan todeta, että unohda...

Mutta toki jos urheilumieltä löytyy paljon, niin...

Googlettamalla ainakin joskus löytyi juttua tuosta rellun koneswapista, muistelisin että brittipojat ainakin on noita tehny.
Mutta tuossakin on aika paljon mutkia matkassa, ensinnäkin noita rellun 16v koneita järkevillä kilometreillä ei puissa kasva.
Sen sijoittaminen konehuoneeseen ei ole mikään bolt-on homma.
Ja lisäksi vielä lainsäädännöllinen puoli, eli paperisotaa konttorin kanssa riittää ja huomioonotettavia asioita on paljon.

Isompi putkisto tuossa vakiokoneessa tuo ehkä lisää ääntä, thätsit.
Kaverin B20F:stä joskus otettiin katti ja keskipöntöt pois ja hitsattiin tilalle suoraa rööriä, persdyno ei huomannut eroa, mutta peltorit päässä teki kyllä mieli matkustaa...
Pakosarja ja imusarja näissä on jo alkujaan ihan ookoo, mutta kantta viilaamalla voisi tuloksia saada.
Eli kannesta vähän lastua pois ja kanavat muotoiluun, mutta taas... maksaa...

Onko 8v ja 16 koneessa samat lohkot, jos on ni se helpottais paljon.
Niillä on kyllä paljon ajettu mutta veisi sen kannen johonki tarkastettavaks ja työstettäväks.

Tehon puolesta ei kauheasti tarvii paperitöitä, ku 2.0 16v lagunassa on muistaakseni joku 135hv ni jäisi mallisarjan tehokkaimman ja +20% sisään.

Tietenkin auto on vähäpäästöinen niin siihen varmaan joutuisi todistelemaan että päästöt ei muut jne jne. Kiinnostais kyllä kovasti tuo homma..

Sen verran löysin landiasta tietoa että joku oli korvannut 2 pikkupönttöä suoralla putkella, takapöntön vaihtanu vapaastivirtaavaan, ja imu- ja pakokanavat kohdistanu niin oli dynossa saanu 117hv/196nm.
Näissä on kuulemma JOPA 5mm heittoa kavavissa imu- ja pakosarjaan verrattaessa :(
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13504
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
« Vastaus #3 : 15.08.2011, 15:46:00 »
16V kansi ei käy volvon lohkon päälle vesi/öljykanavat ei täsmää.

Moottorin laitto kokonaisuudessaan ei pitäs olla mikään ongelma kuhan sähköt saa toimiin...

Mutta museossa oli tästä juttua ja siellä ihan dynolapuilla todettiin että kun porttaa imu ja pakokanavat sekä siistii ne saa vääntöä lisää ja muutaman heposenkin siihen koneeseen...

(toistan itseäni)  8)
Vakioon lisää 7,4hv ja 35Nm pelkällä putkella ja porttauksella - boxit voi siis näin ensi alkuun unohtaa jos kerran menee euroopan touriksi...  ;D
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
« Vastaus #4 : 15.08.2011, 15:51:15 »
16V kansi ei käy volvon lohkon päälle vesi/öljykanavat ei täsmää.

Moottorin laitto kokonaisuudessaan ei pitäs olla mikään ongelma kuhan sähköt saa toimiin...

Mutta museossa oli tästä juttua ja siellä ihan dynolapuilla todettiin että kun porttaa imu ja pakokanavat sekä siistii ne saa vääntöä lisää ja muutaman heposenkin siihen koneeseen...

Jaahas, elikkä 16v kansi unohdetaan :)

No laitetaan sitten putkisto, kannen työstö/madallus, pako- ja imusarjojen avarrus ja kohdistus. kyllä niillä sitten jotain irtoaa :)

Toi on aika hyvin tuo 7.4 hv/35nm noilla virityksillä :) Tuon muistan lukeneeni mutta en löytänyt sitä enää :(
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
« Vastaus #5 : 15.08.2011, 16:31:35 »
Jaahas, elikkä 16v kansi unohdetaan :)

No laitetaan sitten putkisto, kannen työstö/madallus, pako- ja imusarjojen avarrus ja kohdistus. kyllä niillä sitten jotain irtoaa :)

Toi on aika hyvin tuo 7.4 hv/35nm noilla virityksillä :) Tuon muistan lukeneeni mutta en löytänyt sitä enää :(
tuossa tulee äkkiä aika hyvin hintaa hevosvoimalle...

Enkä missään nimessä halua lannistaa viritysintoa, mutta kannattaa ajatella pari kertaa järjellä ennenkuin alkaa hakkaamaan satoja euroja koneeseen jotta saa muutamia hevosia lisää...

Eli jos sulla itellä on virtauspenkki ja taito alkaa kanavia muotoilemaan, niin go for it ;)
Mutta jos pitää jossain teettää, niin halvalla et pääse...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
« Vastaus #6 : 15.08.2011, 17:36:52 »
tuossa tulee äkkiä aika hyvin hintaa hevosvoimalle...

Enkä missään nimessä halua lannistaa viritysintoa, mutta kannattaa ajatella pari kertaa järjellä ennenkuin alkaa hakkaamaan satoja euroja koneeseen jotta saa muutamia hevosia lisää...

Eli jos sulla itellä on virtauspenkki ja taito alkaa kanavia muotoilemaan, niin go for it ;)
Mutta jos pitää jossain teettää, niin halvalla et pääse...

En mä lannistu, jonkun on hyvä muistutella että kannattaa pitää järki päässä :D

Joo tarkoitus olisi mahdollisimman pienellä budjetilla edetä.
Pakoputkiston ostan motonetistä ns. tee-se-itse 2.5"-3" putkea ja hitsailen sen kasaan, hintaa ei kauheasti tule. oisko yht. joku 100e-150e (sisältäen tuning pöntön)

Tuon imu- ja pakosarjan kohdistan itse vingulla tai vastaavalla.
Ja nuo kannen kanavat avarran ite tiivisteen mukaan.
Ainut mikä olisi ulkoistettava ni olisi tuo kannen lasku.. mutta saa nähä jos suhteilla sais halvalla.

koitan jätää tuon kannen mahdollisimman koskemattomaksi koska teho mitä tavoittelen on niin vähäistä että sen saa jo ilman sitäkin :)
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
« Vastaus #7 : 15.08.2011, 17:37:10 »
muutenkin tuo 109hv/165nm vs 120hv/175nm ei ole mitenkään hirveä ero että enpä tiedä kannattaako alkaa mitään virittelemään ::)


Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
« Vastaus #8 : 15.08.2011, 17:39:26 »
muutenkin tuo 109hv/165nm vs 120hv/175nm ei ole mitenkään hirveä ero että enpä tiedä kannattaako alkaa mitään virittelemään ::)

Sulla on allekirjoituksesta päätellen kokemusta molemmista, ku näyttää löytyvän 2.0 ja sit turbo..

Onks niitten kulkupuolessa kauheesti eroa niinku vakiona?
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
« Vastaus #9 : 15.08.2011, 17:47:32 »
jep kumpikin löytyy ja ei noissa vakiona mitään hirveää eroa juurikaan ole... :P


Poissa connyl

  • Tinasotilas
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 207
  • Recycle Racing #08
Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
« Vastaus #10 : 16.08.2011, 17:45:00 »
Isompi nokka (esm. täytehitsatut), koko putkisto ja softa niin saat n. 20-30 hv.

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
« Vastaus #11 : 16.08.2011, 17:54:38 »
Isompi nokka (esm. täytehitsatut), koko putkisto ja softa niin saat n. 20-30 hv.

Näillä olen meinannu aloittaa, toi nokka on vielä mietintä asteella ku en haluiaisi että käytännöllisyys kärsisi.
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
« Vastaus #12 : 16.08.2011, 18:24:10 »
Viskoot kannen sarjoineen norrbackille ni se kyllä viilaa sieltä se mitä on viilattavissa järkevästi... suoritus lie alkaen tonni. Mutta ilmasia hevosia ei ole.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
« Vastaus #13 : 16.08.2011, 18:51:16 »
Viskoot kannen sarjoineen norrbackille ni se kyllä viilaa sieltä se mitä on viilattavissa järkevästi... suoritus lie alkaen tonni. Mutta ilmasia hevosia ei ole.

Se on kyllä huomattu että ilmaisia hevosia ei ole :)
Mutta harrastuksena teen ja harrastus maksaa.
pitää ottaa yhteyttä norrbackiin :D

muijalle auto on menossa mutta se haluaisi tehoa ja varsinkin vääntöä lisää että on mukava ja helppo ohitella tarvittaessa.
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13504
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
« Vastaus #14 : 16.08.2011, 18:58:05 »
muijalle auto on menossa mutta se haluaisi tehoa ja varsinkin vääntöä lisää että on mukava ja helppo ohitella tarvittaessa.
Kerro sille että siinä on vaihteet... ainoa mikä tossa koneessa vituttaa on että rajotin paukkuu tossa 5600 paikkeilla...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

 

Autoracing  KL-varaosat