RallyBaron  Samppasport

D24 nokkapukin hitsaus?

  • 5 Vastauksia
  • 4170 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
D24 nokkapukin hitsaus?
« : 01.03.2017, 18:50:25 »
Eli tuossa olin aloittelemassa venttiilien välysten säätöä ja huomasin, että yksi nokkapukki haljennut pinnapultin kohdalta.

En tiedä oliko ostaessa tuossa, kun vasta huomasin, mutta ainakin pinnapultin reiän pohjalla oli öljyä ja samalla tavalla oli kuulemma haljennut lohkosta kannenpulttien reiät siitä moottorista, josta kansi on peräisin.

Eli siis, mitä veikkaatte, onnistuuko tuon korjaaminen jossain?

Vain halvin on kyllin hyvää.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: D24 nokkapukin hitsaus?
« Vastaus #1 : 01.03.2017, 19:07:40 »
Vaikee voi olla, pitäisi saada niin hyvin öljy pois halkeamista. Ja miten käy laakeripinnan? En tiedä onnistuisko jos avais halkeamat reilusti ja hitsais myös pultin reiän umpeen ja sitten pultille uus reikä ja kierteet.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
Vs: D24 nokkapukin hitsaus?
« Vastaus #2 : 01.03.2017, 19:22:02 »
Tolleen ajattelin itsekkin, että saattais saada korjattua, pitäis jostain koneistamolta käydä kysymässä onnistuisko.

Vituttaa, kun kannen ostin sen takia, että muuten on ihan uudenveronen, ei edes venttiilien väleissä halkeamia ja nyt, kun kaikki osat on kasausta varten niin onkin rikki ja kasaus menee loppukuulle, kun rahaa ei nyt ole.
Vain halvin on kyllin hyvää.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: D24 nokkapukin hitsaus?
« Vastaus #3 : 01.03.2017, 22:10:57 »
Vie jonnekkin moottorikoneistamolle ja kysy?

Periaatteessa tuommoinen on mahdollista korjata. Kansi pitäisi vain huolellisesti pestä ja tarvittaessa vielä "uunittaa", jotta kaikki epäpuhtaudet halkeamasta on poistuneet. Tosin, tuskin moottori on ollut ajossa tms. käynyt tuollaisen vaurion kanssa, joten tuskin sinne on kovin "tiukkaan" imeytynyt mitään nokiöljyä. Puhtaaltahan tuo kuvassakin jo näyttää.

Mutta hitsaaminenhan menee kuten yllä jo pohdittu. Ensin halkeama avataan todella huolellisesti ja myös pultin reikä todennäköisesti tinataan umpeen. Tämän jälkeen koneistetaan pultille uusi reikä ja kierteet, mutta tuommoisen projektin jälkeen pitää myös nokka-akselilinja porata ja myös nokkapukin yläpinta koneistaa.

Lopputuloksena voi olla kalliimpi operaatio, kuin seuraava käytetty ehjä kansi. D24 kansista (kuten saman aikakauden kaikissa VW dieselin kansissa) tuntuisi suurimmassa osassa olevan halkeamat venttiilien välissä. Tuohan ei mitään haittaa, jos halkeama ei ole mihinkään kanavaan asti. Aikanaan, kun olin moottorikoneistamolla harjoittelussa, sanoi minulle kansia hitsaava työntekijä, että jos halkeama ei ole kanavaan asti, niin todennäköisesti ei sinen asti halkeakkaan (paitsi väärällä käytöllä). Selvä suunnitteluvirhehän tuo on, riskinä tosiaan kanavaan vuoto tai seetirenkaan löystyminen.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: D24 nokkapukin hitsaus?
« Vastaus #4 : 01.03.2017, 22:33:20 »
En hitsais, roskiin ja ehjempi tilalle.

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
Vs: D24 nokkapukin hitsaus?
« Vastaus #5 : 11.08.2017, 17:47:53 »
Tosiaan unohtu tänne laittaa, että hitsattu on ja tuli hyvä.
Vain halvin on kyllin hyvää.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo