Futurez  Kulkukoira

Vinon nokka-akseleista

  • 14 Vastauksia
  • 14178 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vinon nokka-akseleista
« : 13.04.2017, 20:37:35 »
Omaan katuautoon (240) teen isoventtiili kannen, venttiilit on 2mm vakioita pidemmät ja mietin että vakio nokasta hiotutan 2mm perusympyrästä pois.
Samalla saa nostoa lisää ja helpottaa välysten säätöä.

Tuo nokka-akselien maailma ei vielä ole kauheen tuttua joten viisaammat vois kommentoida mielipiteitä tähän ketjuun.

Mulla on 2 nokkaa mitkä vois hiota. Mutta kumpi olis katuautoon soivampi?
A - 2mm perusympyrästä=12,5mm nostoa
T - 2mm perusympyrästä=11,94mm nostoa

V (paikalla) ja D nokat löytyy myös mutta noita en malta hiotuttaa.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Vinon nokka-akseleista
« Vastaus #1 : 13.04.2017, 21:57:37 »
En ole ämpäriä viisaampi eikä minulla ole kokemusta Virtasen hiostuista nokista mutta useammalta taholta olen kuullut että A-nokasta hiottu toimisi myös katuautossa.
Eli esitteleppäs ideasi Mauri Virtaselle Kylmäkosken Erikoismoottori Oy
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinon nokka-akseleista
« Vastaus #2 : 21.04.2017, 12:08:23 »
En ole ämpäriä viisaampi eikä minulla ole kokemusta Virtasen hiostuista nokista mutta useammalta taholta olen kuullut että A-nokasta hiottu toimisi myös katuautossa.
Eli esitteleppäs ideasi Mauri Virtaselle Kylmäkosken Erikoismoottori Oy

Komppaan tätä.

A-nenästä noita on tehty järjestään.

K ja H nenässähän on nosto reipas 11mm joten noita vakionokkiakin voi kokeilla jos jostain saa käsiin. Ainakin saa käsityksen miten koneen luonne muuttuu.

Tuo 12mm lähellä pyörivät lukemat nostossa aiheuttaa sit sen et alakierroksilla ei tapahdu mitään. Sit saat taistella seoksen saannin kans.
V70 TDI

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinon nokka-akseleista
« Vastaus #3 : 21.04.2017, 13:10:43 »
Komppaan tätä.

A-nenästä noita on tehty järjestään.

K ja H nenässähän on nosto reipas 11mm joten noita vakionokkiakin voi kokeilla jos jostain saa käsiin. Ainakin saa käsityksen miten koneen luonne muuttuu.

Tuo 12mm lähellä pyörivät lukemat nostossa aiheuttaa sit sen et alakierroksilla ei tapahdu mitään. Sit saat taistella seoksen saannin kans.
juu..a-nokasta teetin 12,7..tuo meni hyvin 2mm lash capeillä ja venttiiliä upottamalla.

Paikallaan mulla on V ja löytyy myös A, T ja D. A ja T on lähinnä hionta aihioita.

Muistan miten hienosti kävi tyhjää b200f+H-nokka...nimim. ei ikinä enää katupeliin :D
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinon nokka-akseleista
« Vastaus #4 : 22.04.2017, 23:13:25 »
Itselläni k-nokka ja tyhjäkäynti ihan nätti (megasquirt) ja vetoalue todella laaja. Mutta k-nokka on aika reippaasti aikasella, ettei teho jää ylös ja ahtimen saa spoolaamaan nopeammin. Pelkkä nostohan ei juurikaan nokasta kerro mitään, maksimivirtauksen päälle 1mm nostoa lisää on vielä ihan hyvä koska silloin ollaan laajan alueen ajan auki siinä maksimivirtauksen alueella. Kannattaa kumminkin huomioida, että kanavista riippuen voi liiallinen nosto vähentää sylinterin täytösastetta jos virtaus lörähtää korkealla nostolla. Omasta kannesta mittasin, että 13mm noston jälkeen huononee virtaus aika palon, virtaus pääsee ns irtoamaan.


Siinä on k-nenä aikaisella ja lapustakin huomaa, että saisi olla myöhäisemmällä jotta vääntöhuippu olisi korkeammilla kierroksilla. Näin olisi hevosvoimalukema jotain muuta kun noin, tykkään vaan kun suhteellisen alhaalla tuo iso vääntö.
« Viimeksi muokattu: 22.04.2017, 23:21:23 kirjoittanut miikel »

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinon nokka-akseleista
« Vastaus #5 : 23.04.2017, 09:25:16 »
On kyllä aika laajavetoinen viissataaheppanen :) toi taitaa ajoltaanki olla ihan hyvä.

Lisätään tohon mun alotusviestiin että kyseessä on vapari ja tosiaan megalla sekä läppärungoilla kans tulossa.

Tietysti vois hiotuttaa molemmat, A sekä T nokat pitkille venoille ja testailla noita. Tuo T nokka taitaa vakionakin vääntää aikalailla hyvin.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 515
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinon nokka-akseleista
« Vastaus #6 : 23.04.2017, 10:26:00 »
Laita se moottori kasaan ja tökkäät minkä tahansa vakion kirjainnokan ja säädöt hierot kunnolla kohdalleen niin yllätyt kuinka moottori muuttuu. Tämä siis millä tahansa säädettävällä moottorinohjauksella jota pääset ja osaat muokata. Uskoisin että esim. H-nokan saat käymään tyhjäkäyntiä asiallisesti. Ja varmasti vetää aivan ultimaattisella tavalla.

Meillä "talliautossa" eli reilu 500tkm B200f ajetussa umpivakiossa M-nokka eli se kuuluisa ristikoiden murskaaja paikallaan :) vakio moottorinohjauksen kanssa pystyi kyllä ajamaan mutta ei se mennyt mihinkään ja kuoli yläkierroksilla täysin. Kun ohjaus vaihtui säädettävään niin tapahtui hämmentäviä asioita. Kone vetää läpi kierrosalueen 7000rmp jonne rajoittaja on säädetty, vääntää alhaalta ja kulutus tippui. Ei tästä todellista rakettia tullut mutta melkein

« Viimeksi muokattu: 23.04.2017, 10:38:39 kirjoittanut Wompatti »

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Vinon nokka-akseleista
« Vastaus #7 : 23.04.2017, 11:48:26 »
H-nokalla saa ihan hyvän tyhjäkäynnin. tiimin ralliautossa on H-nokka, b230f alakerran päällä vakio 530 kansi ja 45 läppärungot. Puristussuhde on edelleen vakio ja tuosta penkitettiin 164hp ja käy todella nättiä tyhjäkäyntiä alle 900rpm kierroksilla.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinon nokka-akseleista
« Vastaus #8 : 23.04.2017, 12:30:00 »
Laita se moottori kasaan ja tökkäät minkä tahansa vakion kirjainnokan ja säädöt hierot kunnolla kohdalleen niin yllätyt kuinka moottori muuttuu. Tämä siis millä tahansa säädettävällä moottorinohjauksella jota pääset ja osaat muokata. Uskoisin että esim. H-nokan saat käymään tyhjäkäyntiä asiallisesti. Ja varmasti vetää aivan ultimaattisella tavalla.

Meillä "talliautossa" eli reilu 500tkm B200f ajetussa umpivakiossa M-nokka eli se kuuluisa ristikoiden murskaaja paikallaan :) vakio moottorinohjauksen kanssa pystyi kyllä ajamaan mutta ei se mennyt mihinkään ja kuoli yläkierroksilla täysin. Kun ohjaus vaihtui säädettävään niin tapahtui hämmentäviä asioita. Kone vetää läpi kierrosalueen 7000rmp jonne rajoittaja on säädetty, vääntää alhaalta ja kulutus tippui. Ei tästä todellista rakettia tullut mutta melkein
kone nipussa portatulla kannella, V-nokalla, 1,2mm laskettuna ja kilpaseeteillä. Nokka vielä ajottamatta..ihan ok ajaa tollakin mutta se on lllut selvää jo alusta saakka että isovenakansi tuohon tulee niin sen takia ajattelin jotain hiottua nokkaa kokeilla kun noi venat on 2mm.
H-nokalla saa ihan hyvän tyhjäkäynnin. tiimin ralliautossa on H-nokka, b230f alakerran päällä vakio 530 kansi ja 45 läppärungot. Puristussuhde on edelleen vakio ja tuosta penkitettiin 164hp ja käy todella nättiä tyhjäkäyntiä alle 900rpm kierroksilla.
H-nokan myin pari vuotta sitte pois kun oli b200f moottorissa tolla nykysellä kannella...liikennevaloissa sai jännittää että pysyykö käynnissä ja bensa haisi kokoajan.
Nyt b230 alakerta ja tyhjäkäynti hyvä vaikka putki vähän ennen lambdaa vuotaakin.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1395
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinon nokka-akseleista
« Vastaus #9 : 07.07.2017, 21:43:12 »
Saako M-nenusta mitään hiomalla vai pitääkö suosiolla lähteä virikeppeihin? B200F vapari, ruisku, kilpakäyttöön visioissa ja todennäköisesti aika kevyeen koppaan... Ja siksi kun tuollainen nököttää tallin nurkassa ja varakoneita saa kaffepaketilla  ;)
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Keppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
Vs: Vinon nokka-akseleista
« Vastaus #10 : 07.07.2017, 22:23:45 »
A-nokkaa on yleensä käytetty hionta-aihioina. Ei maksa juuri mitään.

Poissa Sittana

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinon nokka-akseleista
« Vastaus #11 : 12.07.2017, 23:32:33 »
Saako M-nenusta mitään hiomalla vai pitääkö suosiolla lähteä virikeppeihin? B200F vapari, ruisku, kilpakäyttöön visioissa ja todennäköisesti aika kevyeen koppaan... Ja siksi kun tuollainen nököttää tallin nurkassa ja varakoneita saa kaffepaketilla  ;)

Kyllä mä hiotutin Laaksosen Eerolla M-nokasta 12.7 nostosen ja sano, että ei oo väliä mihin aihioon tehdään.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Vinon nokka-akseleista
« Vastaus #12 : 13.07.2017, 14:16:46 »
Kyllä mä hiotutin Laaksosen Eerolla M-nokasta 12.7 nostosen ja sano, että ei oo väliä mihin aihioon tehdään.
Luultavasti samanlaisen nokan oon Eerolla teettäny ja muistaakseni on hitsattu ja hiottu, eli aihiolla ei väliä. Mutta jos vaan nostoa hiotaan lisää (ja ehkä vähän asteita) niin A:lla lähtisin.

Ne kirjaimethan kertoo ihan suoraan koneen luonteen vaparissa kyseisellä nokalla:
A=arkinen
K=kulkee
H=hauska
T=tylsä
L=laiska
M=mopo

On se ihme jos ei jollain vakionokalla saa käymään tyhjää :idiot2: Päälle 300 asteisella ja 13,5 nostosella käy pitkäiskunen vapari tuplilla ihan siivosti 800 tyhjäkäyntiä. Tai no kuuleehan sen (ja näkee kun kori heiluu tyhjäkäynnillä), että nokassa on asteita ja koneessa ruttuja mutta ei meinaakaan sammua.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Sittana

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinon nokka-akseleista
« Vastaus #13 : 13.07.2017, 18:29:18 »
Luultavasti samanlaisen nokan oon Eerolla teettäny ja muistaakseni on hitsattu ja hiottu, eli aihiolla ei väliä. Mutta jos vaan nostoa hiotaan lisää (ja ehkä vähän asteita) niin A:lla lähtisin.

Niin tosiaan.. en mä noin pitkälle kerenny miettiin.  ;) Ihan nättiä tyhjäkäyntiä mulla kävi B230K H-nokalla ja 45 kiinan sivuimuilla.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
Vs: Vinon nokka-akseleista
« Vastaus #14 : 14.07.2017, 06:55:04 »
Mitähän ne käyttää lisäaineena kun ne täyttöhitsaa nokkia?

 

KL-varaosat  Race.fi