Samppasport  Futurez

Volvo V50 2.0d nykii

  • 13 Vastauksia
  • 10076 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VV50

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Volvo V50 2.0d nykii
« : 02.05.2017, 20:54:51 »
Moro

Pari vuotta sitten tuli ostettua Volvo V50 2.0d ja siinä oli ongelmana nykiminen josta täällä myös kyselin.Vikahan oli siinä kun ahtopaineletkussa oli vuoto.Viime syksynä vika palaantui ja letkut tarkistettiin->ei vuotoja.Sitten tuli talvi ja vikaa ei ollut.Keväällä kun lämpötila alkoi nousta ulkona nykiminen palautui.Homma korjaantui kun otin autosta pakkasmaskit pois.Viime viikolla kun lämpötila edelleen nousi nykiminen vain lisääntyi.Samalla tuli ajotietokoneeseen teksti motorsysten wart. erforderl.Se tuli myös ensimmäisellä kerralla ja vääntö loppui siinä vaiheessa.Tämä nyt tuntuu täysin viittaavan siihen että nykiminen voimistuu kun lämmöt ulkona nousee eli onko nyt joku anturi viallinen?Moottorin lämmöt on kokoajan normaalit.Aikaisemmista ketjuista luin että olisiko ilmamassamittarin vaihto edessä tai ahtopaineen tunnistimessa vikaa?Imuilman lämpötila-anturi vaihdettu,egr-venttiili vaihdettu,ilmamäärämittarin anturi putsattu,polttoainesuodatin vaihdettu.Talvella ei tosiaan minkäänlaista nykimistä.

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2.0d nykii
« Vastaus #1 : 02.05.2017, 22:26:26 »
Tarkempaa tietoa nykimisestä niin voitaisiin arvailla.
-vikakoodeja tuon mittaristoherjan lisäksi?
-millä kierrosluvulla vai koko alueella? kiertääkö normaalisti ylös asti?
-tasakaasulla vai esim. vedätettäessä isohkolla vaihteella?
-ulkolämpötila kerran vaikuttaa. Entä kun moottori kylmä/kuuma?
-koneessa voima tallella/ahtopaineet?

Ongelma esim. turbon ahtopaineen säädössä(solenoidi jumittaa tms.) voi nykittää jossain tilanteessa. Viallinen tai johtosarjasta pätkivä kierrosluku/nokan asentoanturi voisi tehdä tuollaista, vikakoodilla tod.näk. kuitenkin. Suuttimissa, PA-pumpussa, pa-paineanturissa vikaa ja varmasti nykii...

Antureiden lukemat, ahtimen toiminta jne. on näppärin tarkistaa jollain diagnostiikka palikka/softalla + koeajolenkki. Samalla tietysti ne vikakoodit.

Poissa VV50

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2.0d nykii
« Vastaus #2 : 03.05.2017, 21:06:48 »
Vikakoodeja ei ole nyt luettu mutta edellisellä kerralla kun vika oli mm.
-ECM-0299 Turbon säätely paine liian alhainen
-CCM-0063 Läpänmoottori,lämpötila,oikea sisäinen vika

Mitkään tietyt kierrokset eivät vaikuta nykimiseen
Yleensä nykimistä tapahtuu matka-ajossa tasakaasulla toki myös kiihdytyksessäkin
Moottorin lämmetessä nykiminen myös lisääntyy
Tänään oli suht nykimätön päivä ja voimat tallella

Poissa Mika_L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2.0d nykii
« Vastaus #3 : 05.05.2017, 20:01:18 »
Mulla nykii nyt lämpimillä enemmän kuin talvella. Ahtoputkiston vuotoja on hankala etsiä. Onko jotain vinkkiä et miten voi helpoiten löytää? Paineilmaa alentajan kautta ? Onko turbolle jossain joku säätömötikkä? Mitä anturiarvoja kannattaisi eritoten seurata, jos lähtisi ajamaan läppärin kanssa?

Poissa Mika_L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2.0d nykii
« Vastaus #4 : 03.06.2017, 09:11:16 »
Moro taas. Palautellaas ketjua ylemmäs.

Mulla nykiminen on jatkunut jo vuoden. Välillä enemmän ja välillä vähemmän. Päästöjen kanssa on ollut ongelmia. Eilen kävin kaverin luona ja se otti jollekkin koneelle dataa ajon aikana ja parkissa. Se lupasi viikonloppuna tutkia kerättyä dataa.

Samalla kaverilla oli itsellään täsmälleen sama vika omassa samanlaisessa volvossa. Vikaa oli etsinyt kaikkialta ja lopulta vei autoalarmille ja siellä ne löyti vian ecu:sta. Korjaus ei tullut kovin kalliiksikaan kuulemma.

Oma pirssi lähtee sinne myös jos ei datasta mitään selviä.

Poissa Mika_L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2.0d nykii
« Vastaus #5 : 11.06.2017, 20:53:22 »
Datassa ei ollut mitään vikaa. Ecun puolelta lähdetään nyt vikaa etsimään.

Poissa VV50

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2.0d nykii
« Vastaus #6 : 26.06.2017, 20:56:05 »
Hiukkassuodattimen lisäaineen täyttö ja nykimiset loppui.

Poissa Mika_L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2.0d nykii
« Vastaus #7 : 07.07.2017, 07:38:53 »
Ecussa todennäköisimmin vika. Kalliiksi tulisi lähteä korjaamaan, kun ohjelmallisesti muutettu autoa.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: Volvo V50 2.0d nykii
« Vastaus #8 : 07.07.2017, 11:08:43 »
Ecussa todennäköisimmin vika. Kalliiksi tulisi lähteä korjaamaan, kun ohjelmallisesti muutettu autoa.

Ei kai se sitä kallista vaikka olisi ohjelmaa muutettu. Fyysisesti se on rikki eikä ohjelmallisesti.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa A85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
Vs: Volvo V50 2.0d nykii
« Vastaus #9 : 16.10.2017, 16:44:22 »
Kaivetaas tämä aihe esiin. Itsellä vastaavaa, hentoista nykymistä esiintyy, varsinkin kylmällä moottorilla. Putsasin vuosi sitten imupuolen anturit (MAF, IAT) ja auton käytös muuttui paremmaksi ja nykiminen katos. Myöhemmin tuli ongelmia täyskaasu kiihdytyksessä yli 3000rpm, jolloin heitti vikatilaan. Syynä oli rikkinäinen IAT (se läppäkotelossa oleva imuilman lämpötila-anturi). Vaihdoin sen ja taas pystyy vedättämään ongelmitta.
MUTTA se perkeleen nykiminen tuli takas ja nyt oikeestaan pahempana, etenkin kylmänä. Pahinta nykiminen on pienemmillä kierroksilla ja pintakaasulla. Ei ole sellaista kenguru meininkiä vaan tuntuu liian pitkältä kaasuvajerilta lähinnä. Kovemmilla kierroksilla ei tunnu nykimistä ja vedot on tallella. Tyhjäkäynti on myös sellaista hennosti aaltoilevaa ja kuulostaa sellaiselta aaltoilevalta huminalta.

Vikakoodeja ei ole. Anturidatat näyttää omasta mielestäni järkevältä. Tyhjäkäynnillä ilmamassamittarin lukemat seillaa tuon äänen mukaan.




Poissa Mika_L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2.0d nykii
« Vastaus #10 : 21.12.2017, 06:17:32 »
Ei kai se sitä kallista vaikka olisi ohjelmaa muutettu. Fyysisesti se on rikki eikä ohjelmallisesti.

Homma tulisi siis kalliiksi Lahdessa  ;D

Poissa Tihi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2.0d nykii
« Vastaus #11 : 23.12.2017, 20:46:50 »
Meillä -07 mallin softattu(dpf poistettu) harrasti myös nykimistä kunnes syksyllä katosi tehot josta päättelin että ahtimen vnt:n ohjaus ei toimi.
Viikko sitten rupesin tutkimaan vikaa  ja huomasin että vnt:tä ohjaavalle solenoidille ei tule alipainetta. Irroitin läppäkotelon etsiessäni alipaine vuotoa ja huomasin että kotelossa oleva coolerin ohittavan läpän mekanismi oli rikki ja läppä on ollut auki asennossa. Lukitsin läpän kiinni asentoon ja uusin samalla pienen pätkän alipaine letkua linjasta joka ohjaa läppää.
Korjauksen jälkeen kulkupuoli taas kunnossa ja nykimistä ei ainakaan viikkoon ole havaittu.
En tiedä mikä tarkoitus haaralla ja läpällä on mikä ohittaa coolerin mutta veikkaisin että liittyy päästöihin jollain tavalla, en uusi läppäkoteloa ennen kuin olen käyttänyt leimassa enkä uusi jos ei tule hylsyä päästöistä?

V70 D5 -09
XC60 D5 AWD -10

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: Volvo V50 2.0d nykii
« Vastaus #12 : 23.12.2017, 21:22:39 »
Tuo läppäjutska ohittaa coolerin kun halutaan moottorin lämpenevän nopeammin sekä myös ohi coolerin mennään kun DPF:ää poltetaan. Eli näin ollen ei vaikuta päästöihin oli se sitten missä asennossa tahansa.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Tihi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2.0d nykii
« Vastaus #13 : 24.12.2017, 13:04:20 »
Eikö coolerin tehtävä ole nimenomaan laskea ahdetun ilman lämpötilaa että koneesta saadaan parempi teho ja hyöty,
siksi en oikein ymmärrä sitä läppää.
Päästöihinhän se poltto ja lämpimämpi imuilma epäsuorasti vaikuttaa. 
V70 D5 -09
XC60 D5 AWD -10

 

Ateho  Elekma