KL-varaosat  Race.fi

T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.

  • 111 Vastauksia
  • 39289 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa akema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 209
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
« Vastaus #30 : 15.09.2011, 21:08:34 »
Putsasin MAFin CRC:n kliinerillä ja testipolkemisen jälkeen on todettava ettei ainakaan huonommaksi mennyt.
Käytin akkukaapelia samalla 30 minsaa irti sillä ajatuksella että fuel trimmit olis nollautuneet.
Aika näyttää miten käy. Tuli mieleen että sumuista ja sadetta oli paljon ilmassa silloin kun vika alkoi ilmetä.
MAFin tulopuolella putkessa/putken tiivistekumissa oli myös hyvin pieni määrä nestettä kun sen irroitin, maistelun perusteella ehkä jäähdytinnestettä mutta varmaksi ei voi sanoa. Kirpsakkaa oli :-)
Enivei, auto on pelannut nyt normaalisti. Ahtoja on ja vetää sen mitä tommonen vajaa 200 tkm ajettu vetää.
Ei tuolla jalkoihin jää.
V50 T5 AWD A v.2005

Poissa akema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 209
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
« Vastaus #31 : 18.09.2011, 09:07:31 »
Perjantaina töistä tullessa auto nyki taas.
Pitää alkaa perusteista eli katella huoltohistoriaa taakseppäin että mitä sieltä on vaihdettu.
Lähinnä nyt polttoainepumppu vois olla tulossa vaihtokuntoon, tulpat & puolat sitten seuraavaksi.
Autoa on huollettu korjaamolla ohjelman mukaisesti 20 tkm välein.
V50 T5 AWD A v.2005

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
« Vastaus #32 : 18.09.2011, 11:02:33 »
Tuli mieleen että onko se bensapumppu siirretty alustasta takapenkin alle? Tästähän on ollut takaisinkutsu joskus. Alustassa pumppu ja sen elektroniikka on alttiina kosteudelle ja siitä tulee ilmeisesti juuri samanlaisia oireita kuin tuossa sinun autossasi.

Edit: Äh, siis ei koko bensapumppu vaan pumpun ohjausboksi siirtyy sinne takapenkin alle...  ::)
« Viimeksi muokattu: 18.09.2011, 20:01:00 kirjoittanut Risto H »
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa akema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 209
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
« Vastaus #33 : 19.09.2011, 19:58:40 »
Näkyy olevan pumpun ohjausboksi (PEM) siinä kuskin puolella takapenkin alla. Eli on siirretty.
Tänään pätki taas kotimatkalla mutta eipä tuolle voi mitään tehdä ennenkuin joku paikka hajoaa kokonaan.
Sitten se vika viimeistään löytyy. Ajattelin että jos pumppu käy pimeänä tai siitä käy virrat poikki,
pitäisi lopputuloksena olla matalan polltoainepaineen vikakoodi mutta eipä ole sellaista vielä tullut.
V50 T5 AWD A v.2005

Poissa akema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 209
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
« Vastaus #34 : 27.09.2011, 17:08:32 »
Ahkeralla nettisurffauksella tulin siihen päätelmään että FPS (Fuel Pressure Sensor) on tulossa tiensä päähän ja siitä johtuu satunnainen rykiminen. Samaa Boschin anturia saa Siniseltä sekä Volvon varaosanumerolla hintaan 251,97 eur että Land Roverin numerolla hintaan 124,57 joten arvata saattaa kumman tilasin. Samalta tiskiltä siis, sama osa, eri hinta.

Tässä nettifoorumilta kopsattu lista tunnistimen varaosanumeroista:

0261230110 Bosch
30756097 Volvo
LR005493 Land Rover <- vanhempi numero
LR015294 Land Rover <- uudempi korvaava numero
1582665 Ford

Kunhan tuo saapuu - tilattu ja mennee pari viikkoa - niin näkee sitten että olisko se vika tuossa.
Ainakin netistä pengottuna oireet täsmää FPS-vikaan.
V50 T5 AWD A v.2005

Poissa akema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 209
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
« Vastaus #35 : 03.10.2011, 18:27:58 »
Uusi FPS tuli tänään ja vaihdoinkin sen jo. Hyvin yksinkertainen toimenpide.
Ohjeet löytyy http://forums.swedespeed.com/showthread.php?154495-How-to-Change-your-Fuel-Pressure-Sensor-on-the-T5-engine

Otin pari kuvaa vanhasta ja uudesta anturista.

http://ake.oulunkaari.net/FPS/FPS1.JPG
http://ake.oulunkaari.net/FPS/FPS2.JPG

Pikaisella koeajolla auto pelasi mutta eipä se ole ennenkään rykinyt kylmänä.
Jos 3 päivää menee rykimättä niin sitten vika on korjattu.
Ellei mene niin pitää sitten taas keksiä jottain.
V50 T5 AWD A v.2005

Poissa akema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 209
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
« Vastaus #36 : 08.10.2011, 08:37:22 »
Jatketaampa tätä, rykimisvika tuli kuntoon uudella FPS:llä eli ei siitä sen enempää.
Nyt sitten iski se alkuperäinen tehojen katoaminen päälle vähän pysyvämmin eli auto menee heti vikatilaan kun painauttaa reilummasti kaasua.
Vikatilassa ei siis ole kuin sen verran tehoa käytössä että tuntuu kuin autoon olisi vaihdettu 1.2 litrainen kone.
Ei jaksa jyrkkää ylämäkeä vetää 80 km/h kaasu pohjassa.
Korjaantuu auton buutilla siihen asti että painasee kaasua yli 0,3 ahdoille jonka jälkeen sama homma.
Pitää siis ajella ja kiihdytellä varovasti että auto pelaa ja jaksaa tasanopeussäätimellä vetää sujuvasti myös mäet.

Nettitutkimukset jatkuu...
V50 T5 AWD A v.2005

Poissa akema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 209
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
« Vastaus #37 : 08.10.2011, 12:29:45 »
On tämä kummallinen vika. Nyt kun laitoin läppärin autoon kiinni, tallennuksen päälle ja lähdin testaamaan autoa - ei mitään vikaa. Vetää ja pelaa aivan kuten ennenkin eikä vikatilaa saa päälle.

Alan kallistua sille kannalle että vesi on jotenkin tässä vian esiintymisessä tekijänä.
Eilenhän oli tolkuton tuuli ja vettä riitti täällä pohjoisessa.
Aiemmillakin kerroilla muistelen olleen vähintään paksusti sumua tai jopa sadekeli.

Nythän tuolla aurinko paistaa oikein nätisti ja auto pelaa moitteetta.
V50 T5 AWD A v.2005

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
« Vastaus #38 : 08.10.2011, 18:34:30 »
Jos se bensapumpun ohjausboksi olisi edelleen alustassa niin veikkaisin sitä. Voihan se olla bensapumppukin. Nyt kun painesensori on uusi niin polttoaineen paineeseen viittaavat vikakoodit johtuisivat varmaan pumpusta jos niitä vielä näkyy.

Konepellin alla olevat osat eivät ole ollenkaan sillä tavalla kosteudelle alttiina kuin alustassa olevat.

Seuraavalla kerralla kun oireilee niin sen sijaan että buuttaisit koko auton, nykäise sulake 74 (bensapumpun sulake) hetkeksi irti ja takaisin. Jos se lähtee toimimaan, voisi liittyä bensapumppuun. Alipaineletkuthan oli tarkistettu vai kuinka?

Lisäys: Nyt kun painesensori toimii kunnolla niin vikatilaan meno kaasua polkiessa voisi tosiaan johtua bensapumpusta. Jos se oli aiemmin niin sekaisin että ei huomannut jos bensapumppu toimi vajaasti ja rykiminen aiheutui siitä että bensa pääsi loppumaan ruiskulta kokonaan.
« Viimeksi muokattu: 08.10.2011, 18:37:05 kirjoittanut Risto H »
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa akema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 209
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
« Vastaus #39 : 09.10.2011, 17:16:50 »
Käytin aamulla MAPin irti ja putsasin. Auto pelasi testissä pitkään pikkukiihdytyksillä mutta pitemmässä ylämäkikiihdytyksessä ahtopaine piikkasi yhtäkkiä yli kilon ja vikatilaan meni. Ei merkkivaloja.
Viittaa nyt vahvasti tohon ahtopaineanturiin - eli MAP eli BPS - joten sitä hommaamaan seuraavaksi.
Ellei sillä korjaannu niin sitten TurboControlValve.
V50 T5 AWD A v.2005

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
« Vastaus #40 : 10.10.2011, 00:43:12 »
No joo, tuo voisi periaatteessa olla sitten kumpi vaan ja olen samaa mieltä että epänormaali ahtopaine nimenomaan viittaa siihen suuntaan. TCV:tä on hajoillut joten minä veikkaan sitä.

Paineanturi on sen verran yksinkertainen kapistus että ei hajoa ihan helposti eikä ahtopaineanturi ole edes tekemisissä minkään nesteen tms. kanssa. Oletan että limp modeen joutuminen tapahtuu näin: TCV jumittaa ja paineet nousee liian ylös - ECM huomaa tilanteen ja pistää homman seis. Tietenkin voisi käydä niinkin että ECM saa väärän tiedon ahtopaineanturilta mutta silloin erillisessä mittarissa ei näkyisi mitään piikkiä, todennäköisesti.

Tarkista nyt ihan ensin kumminkin ahtopaineanturin johtoliitin, onko hapettumaa havaittavissa?

OT: Sain muuten oman ahtopainemittarini lopulta asennettua. Ilman BSR:n softaa ahtaa 0.65 bar enintään (täyskaasukiihdytys motarin ramppia ylös, 0 - 130 km/h), en tiedä pitäisikö puhaltaa enemmän? Mittarissa on kätevä peak hold -toiminto joka jää näyttämään isointa mitattua painetta kunnes auto sammutetaan tai mittari nollataan napista.
« Viimeksi muokattu: 10.10.2011, 10:14:39 kirjoittanut Risto H »
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa akema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 209
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
« Vastaus #41 : 10.10.2011, 14:17:34 »
Ei ollut liitoksissa hapettumaa kun sen MAPin käytin irti, hieman kosteaa oli, suhauttelin CRC:tä liittimeen ja anturin liitospintoihin.
V50 T5 AWD A v.2005

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
« Vastaus #42 : 10.10.2011, 22:22:36 »
On siellä muuten semmoinenkin otus kuin turbo position sensor. Periaatteessa sekin voi vikaantuessaan sekoittaa ahtopaineet. Sekä TCV että asentoanturi sisältävät mekaanisia osia elektroniikan lisäksi, siksi pitäisin niitä todennäköisempänä vikalähteenä kuin ahtopaineanturi.

Paljonkos ahtopaineanturi ja TCV maksavat?

OT: Latasin BSR:n takaisin, on ollut vakiona elokuun lopusta. Latasin vakion siksi aikaa kun auto oli Bilialla ohjauslukon korjauksessa. Auto heräsi taas eloon - tuntuu että teholisä on reippaasti isompi kuin BSR:n lupaamat 38 hv. Näkyy ahtopainemittaristakin, puhaltaa ihan helposti 0.89 bar kun aikaisemmin sai revittää tosissaan että ahdot menivät yli 0.6 bar.  ;D
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
« Vastaus #43 : 11.10.2011, 17:44:29 »
Löytyi vielä yksi mahdollinen selitys johon olet varmaan jo törmännyt mutta listataan nyt varmuuden vuoksi:
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?163933-Unsolved-problem-getting-expensive-2005-S40-T5/page2

Check Valve (P/N 30677524) oli siis hajalla ja aiheutti samantapaisia oireita.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa akema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 209
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
« Vastaus #44 : 11.10.2011, 17:56:30 »
Juu no tuo Check Valve ei mielestäni tässä tapauksessa voi olla vian syynä kun auto pelaa yleensä ihan normaalisti.
Vain satunnaisesti menee vian puolelle ja sekin vaatii reilumpaa polkemista.
Nytkin olen pari päivää kulkenut töissä ihan normisti eikä auto piiputa kun muistaa olla vetämättä kaikkia ohituksia varvas seinässä.

Tuossa Swedespeedin jutussahan auto meni aina lämmettyään vikatilaan.

Mutta mistä sitä koskaan tietää, joskus selviää tämäkin.
--
EDIT: Ne hinnat vielä:

8677288 PAINEANTURI  129,80   
30670449 MAGNEETTIVENTTIILI 70,64               
« Viimeksi muokattu: 11.10.2011, 17:58:58 kirjoittanut akema »
V50 T5 AWD A v.2005

 

Autoracing  KL-varaosat