Futurez  Kulkukoira

Volvo v70 d5 -03 optimointi mynkään

  • 28 Vastauksia
  • 13173 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: Volvo v70 d5 -03 optimointi mynkään
« Vastaus #15 : 11.06.2017, 21:54:07 »
Ei se ajonestokoodikaan ole ongelma, sen saa synkattua CEM-yksiköstä tarvittaessa toiseen ecuun tai alkuperäiseen takaisin.
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa Vee70dee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: Volvo v70 d5 -03 optimointi mynkään
« Vastaus #16 : 12.06.2017, 21:33:51 »
Loppu hyvin kaikki hyvin. Volvo taas elävien kirjoissa.
Kaveri sai lainaksi uudet testerit ja homma onnistui.
Pieni takaisku tosin tuli, kun haimme emännän kanssa auton pois.
Sen piti olla kunnossa, mutta se egr oli jäänyt kuiteskin auki ja volvo kuulemma tarkastaa aina käynnistyksen yhteydessä, että kara liikkuu, vaikka se on poistettu ohjelmasta. Nyt se ei liikkunut ja auto vikatilaan.
Ajelin sitten 50km 70km/h, kun ei kierrä 2800 enempää.
Eli kotona auto talliin ja egr pöydälle ja totta totisesti, olihan sitä pikimoskaa!!
Joten olisi pitänyt heti vaan suosiolla ottaa egr käteen ja putsata, niin olisin säästynyt moiselta harmilta...
Kaikenlisäksi kerkesin ostaa kolmannen auton :D.
Volvo S40 2,0t aut. -03
Volvo s60 2,4 -02
Volvo v70 D5 -03

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo v70 d5 -03 optimointi mynkään
« Vastaus #17 : 12.06.2017, 22:36:06 »
volvo kuulemma tarkastaa aina käynnistyksen yhteydessä, että kara liikkuu, vaikka se on poistettu ohjelmasta.


Kyllä nyt on taas sellaista stetsonista vedettyä hevonpaskaa että... :D mutta on kyllä äijällä pokkaa, propsit siitä

Mitenkäs ne Volvot joista egr on hitsaantunut ajat sitten jumiin, onnistutaan osaavissa käsissä ohjelmoimaan egr pois vikakoodia sytyttämättä? ::)

Mutta vie autosi jollekkin muulle joka osaa homman -tuo kaveri ei sitä osaa.

Poissa M1kk0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: Volvo v70 d5 -03 optimointi mynkään
« Vastaus #18 : 12.06.2017, 23:46:21 »
Jo on mielenkiintonen tarina. Kaikkea sitä.

Kuten razori jo vihjasi, koko egr:n ohjelmallisen poiston tarkoitus on se, ettei se boksi sitä enää tutkaa tai tarkastele tai millään tavalla tunnista koko härvelin olemassaoloa, eikä täten myöskään osaa käyttää sitä, tai antaa siitä vikakoodia. Taitaa olla että kyseessä on kaveri, jolla voimakas mielikuvitus, ja siten helppo suoltaa suusta täyttä sontaa tietämättä mistään mitään.

Poissa Vee70dee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: Volvo v70 d5 -03 optimointi mynkään
« Vastaus #19 : 13.06.2017, 09:51:37 »
Joo, näin kuvittelin itsekkin, että ohjelmasta pois ni ei tarvii käsiään liata. Tuo tarkastus selitys tosiaan vähän ihmetyttää.
Volvo S40 2,0t aut. -03
Volvo s60 2,4 -02
Volvo v70 D5 -03

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo v70 d5 -03 optimointi mynkään
« Vastaus #20 : 13.06.2017, 09:54:19 »
Tuo tarkastus selitys tosiaan vähän ihmetyttää.

Juu ei tuo selitys pidä paikkaansa.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: Volvo v70 d5 -03 optimointi mynkään
« Vastaus #21 : 14.06.2017, 11:43:31 »
Juu ei tuo selitys pidä paikkaansa.

No ei juu pidä  ;D Toivottavasti hommasta ei tarvinnut maksaa mitään!
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Vee70dee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: Volvo v70 d5 -03 optimointi mynkään
« Vastaus #22 : 14.06.2017, 14:25:32 »
No ei juu pidä  ;D Toivottavasti hommasta ei tarvinnut maksaa mitään!
Ok. Ja tämä on tieto vai kylänmiesten juttuja? ko?
Volvo S40 2,0t aut. -03
Volvo s60 2,4 -02
Volvo v70 D5 -03

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo v70 d5 -03 optimointi mynkään
« Vastaus #23 : 14.06.2017, 15:49:08 »
Ja tämä on tieto

Juuri näin. Kuten ylempänä on selostettu, niin silloinkuin egr oikeasti poistetaan ohjelmasta, ei auto tiedä sen olemassaolosta mitään, eikä näinollen osaa edes käyttää sitä.

Jos et esim. minun sanaani luota niin luota edes käyttäjänimim. volvotdi sanaan, sillä jos olen oikein käsittänyt niin hänellä on ihan oma lastutusfirmakin ja jos en ihan pihalla ole, niin hän vielä tekee autoihin lastutkin oman käden kautta.

Poissa Vee70dee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: Volvo v70 d5 -03 optimointi mynkään
« Vastaus #24 : 14.06.2017, 16:01:56 »
Kyllä sen uskon, että näin sen täytyy olla. Mutta mites jos se egr on oikeesti jäänyt auki? Pitääkö tulpata, jos ei saa sitä kiinni? Sillonhan se imee sitä kuraa kokoajan sinne imusarjaan...
Kunhan itekseen jupisen tässä, kun en ymmärrä sen enempää sen vehkeen toimintaperiaatetta saati tarvetta... ;D
Volvo S40 2,0t aut. -03
Volvo s60 2,4 -02
Volvo v70 D5 -03

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo v70 d5 -03 optimointi mynkään
« Vastaus #25 : 14.06.2017, 16:04:31 »
Kyllä sen uskon, että näin sen täytyy olla. Mutta mites jos se egr on oikeesti jäänyt auki? Pitääkö tulpata, jos ei saa sitä kiinni? Sillonhan se imee sitä kuraa kokoajan sinne imusarjaan...
Kunhan itekseen jupisen tässä, kun en ymmärrä sen enempää sen vehkeen toimintaperiaatetta saati tarvetta... ;D

Jos se on auki jäänyt niin sen saa ihan fyysisesti tulpata.

Päästöjen kanssa tuolla on vissiin tekemistä, ett

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo v70 d5 -03 optimointi mynkään
« Vastaus #26 : 14.06.2017, 16:10:41 »
Kyllä sen uskon, että näin sen täytyy olla. Mutta mites jos se egr on oikeesti jäänyt auki? Pitääkö tulpata, jos ei saa sitä kiinni? Sillonhan se imee sitä kuraa kokoajan sinne imusarjaan...
Kunhan itekseen jupisen tässä, kun en ymmärrä sen enempää sen vehkeen toimintaperiaatetta saati tarvetta... ;D

Jos se on auki jäänyt niin ihan fyysinen tulppaus.

Päästöjen takia taitaapi olla tuo keksintö edes keksitty. Eli oletuksena on että kaikki polttoaine ei pala sylinterissä, joten pakokaasua kierrätetään tuollaisella helvetinkeksinnöllä takaisin moottoriin uudelleen poltettavaksi.

Tuohon on sitten kylkeen keksitty selitys, että tuo parantaa moottorin lämpenemistä talvella, vähentää polttoaineenkulutusta (moottori lämpenee nopeammin) jne. mutta erot oikeassa elämässä toimivan egr ja toimimattoman välillä on niin pieniä että niitä ei edes huomaa.

Jotku toki väittävät huomaavansa, että moottori ei lämpene samaan tahtiin kuin ennen, mutta itse ennemmin laittaisin muovia keulalle kuin pitäisin egr:ää toiminnassa, kun egr:n toimimattomuus ei edes hokkuspokkus tempuilla näy päästötestissä. Likainen ilmanputsarikin vaikuttaa enempi päästöihin.

Kuvitteleppa omalle kohdallesi, jos joka toinen lusikallinen mitä laitat suuhusi, on ehtaa paskaa? Sitä autosikin syö.

Poissa M1kk0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: Volvo v70 d5 -03 optimointi mynkään
« Vastaus #27 : 14.06.2017, 17:13:45 »
EGR ei kierrätä pakokaasuja takaisin poltettavaksi. Se kierrättää jo poltettua kaasua täyttämään sylinteriä osakuorma-alueilla (ei tyhjäkäynnillä kuitenkaan), joka alentaa palamislämpötilaa, johtaen NOx-päästöjen pienenemiseen, sillä NOx kehittyy kun ilma (jonka suurimmat elementit ovat typpi ja happi) reagoi korkeassa lämpötilassa. Näitä päästöjä voi myös alentaa esimerkiksi myöhästetyllä kipinällä tai millä tahansa muulla mekanismilla joka alentaa sylinterin sisäistä lämpötilaa. Ilman muuta pieni osa seoksesta jää aina palamatta, jolloin myös palamatonta seosta tulee takaisin pakokaasujen mukana sylinteriin, mutta niiden vaikutus on vähäinen eikä se ole EGR:n tarkoitus, lähinnä eräänlainen vahingossa ilmenevä sivuominaisuus.

NOx muuttuu otsoniksi ja voi muuttua myös muiksi yhdisteiksi, kuten typpihapoksi. Vaikka otsoni on hyvää ylhäällä ilmakehässä, on se maantasolla varsin haitallinen ihmiselle ja muille eläville olennoille. Otsoni on hapetin ja terveysriski alailmakehässä, sekä muistaakseni aiheuttaa omalta osaltaan ilmaston lämpenemistä. EGR auttaa tähän, joskin myös katalysaattori on kohtuullisen hyvä pelkistämään NOx-päästöjä.

Tämä on EGR:n alkuperäinen tarkoitus. NOx-päästöjä entisestään alennetaan muun muassa urearuiskutuksella. EGR:n ongelma on että se johtaa imupuolen karstoitukseen, erityisesti suoraruiskuissa, kun polttoaine ei putsaa imukanavistoa. Muuten EGR:n toiminta ei juuri näy moottorissa, paitsi jäännöspakokaasut aiheuttavat vaihtelua palamistapahtumassa, minkä vuoksi se ei ole käytössä tyhjäkäynnillä. EGR ei myöskään ole käytössä kun moottoria rasitetaan, sillä tällöin halutaan koko sylinterikapasiteetti käytettäväksi. Vaikutus kulutukseen ja lämpenemiseen on aika mitätön koko systeemillä. Hyötysuhdetta EGR kuitenkin alentaa.

EGR ei näy päästötesteissä, ellei moottoria testata sillä alueella missä se on ohjelmoitu toimimaan. Tämän vuoksi EGR ei näy esimerkiksi tyhjäkäyntipäästöissä, eikä välttämättä paikallaan myöskään kierroksilla, koska moottorin rasitus on liian alhainen. EGR:llä on kuitenkin ihan oikea vaikutus NOx-päästöihin. Toisaalta katsastuslainsäädännön päästörajat on niin väljät ettei mikään auto jää NOx-päästöistä kiinni, vaikkei olisi mitään päästölaitteita, mikäli auto on yli 10 vuotta vanha. Sen tuoreemmista ei ole itsellä kokemusta. Moottorin yleinen mekaaninen kunto määrittelee aika pitkälti päästötestien tulokset. Ei se EGR:n tulppaaminen vaikuta mihinkään, jos se ei alunperinkään testatessa ollut toiminnassa. ;)

Itse en EGR:ää omaan autooni halua sen tuomien ongelmien vuoksi. Toivon kuitenkin että kaikki muut sitä ja kaikkia muita päästölaitteita käyttäisivät ettei minulle tule terveysongelmia. :D
Kaupunkialueilla autojen päästöillä on suora vaikutus ihmisten terveyteen pitkällä aikavälillä. Pääasiassa ongelmat keskittyvät hengityspuoleen, kuten astmaan esimerkiksi NOx-päästöissä. Pienhiukkaset kuitenkin ovat yksittäinen suurin terveysongelmien aiheuttaja. Tämän vuoksi isot kaupunkikeskustat haluavat kieltää diisselit keskustoistaan. Toisaalta suoraruiskubensatkin tuottavat paljon hiukkasia. Hiilivetypäästöt taasen aiheuttavat pääasiassa syöpää.
Ja sen vuoksi autoilta vaaditaan päästöjen suhteen paljon, vaikka päästösysteemit nostavat tyypillisesti polttoaineen kulutusta, erityisesti diisseleissä, jotka toimintaperiaatteen vuoksi tuottavat paljon enemmän haitallisia päästöjä kuin ottomoottorit ja täten vaativat enemmän päästöjenalennuslaitteita, vaikka diisseleiden kulutus onkin alhaisempi. Diisseleissä täytyy puristussuhteitakin jo laskea että saadaan päästöjä alennettua, mikä entisestään suurentaa kulutusta.

Ja totta on, että kun EGR otetaan ohjelmasta oikeasti pois, on se oikeasti pois. Jos se sitä tarkkailee ja antaa vikakoodin, ei sitä oikeasti ole otettu ohjelmasta pois. Jos se on juminut pysyvästi auki, voi sen tukkia esim. peltilätkällä sopivasta laippaliitoksesta. Sen ei ole tarkoitus olla toiminnassa kuin osakuormituksella, esimerkiksi matka-ajossa. Auki ollessaan huonontaa tyhjäkäyntiä ja tiputtaa suorituskykyä.
« Viimeksi muokattu: 14.06.2017, 17:40:16 kirjoittanut M1kk0 »

Poissa Vee70dee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: Volvo v70 d5 -03 optimointi mynkään
« Vastaus #28 : 14.06.2017, 17:35:16 »
Ok. Nyt ollaan viisaampia. No nyt se auto kuiteskin taas toimii ja se egr putsattu, kun jumissa oli.
Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille ja eritoten asiantuntioliie.
Tämä ongelma on nyt taputeltu ja eikun kohti uusia haasteita ;D.
Volvo S40 2,0t aut. -03
Volvo s60 2,4 -02
Volvo v70 D5 -03

 

Autoracing  KL-varaosat