Futurez  Kulkukoira

242 DL -80 (oli 4,6l), myyty

  • 77 Vastauksia
  • 33376 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Xtr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #45 : 22.07.2017, 19:15:28 »
Soitin alkukesästä Volvolle tuosta vastaavuustodistuksesta, josta oli maininta topicin alussa. Vastaus sieltä päästä oli tyly. Sanoivat ihan suoraan, ettei heitä enää kiinnosta niitä toimittaa. Ei auttanut vaikka kuinka yritti maanitella. Kaveri sitten väänsi sellaisen, kun sai kaivettua tiedot Vadiksesta. Se lienee muillakin harrastajilla edessä.

Poissa Harri_82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #46 : 23.07.2017, 19:07:14 »
Tuo vastaavuustodistusten saanti on monen muunkin merkin kohalla hankalaa tai mahdotonta. Velipoika värkänny hondien kans nii ruotsista saa vastaavuustodistuksen esim että ekakoppasia vtec civiccejä on tehty ilman absiä. Suomalainen tyyppi siellä töissä nii kotimaisella selviää. Samaan törmänny mazdanki kohalla

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #47 : 23.07.2017, 19:15:01 »
Jos ei enää saa Volvolta, niin sitten pitää koettaa jollain muulla tapaa. Kysyttävä kuitenkin ensin.

Viikonlopun aikaan ei ole muuta saanut aikaiseksi kuin säätöajoa ja englantilaisen vanhan kuppipenkin asentamisen kuskille. Ei tarvitse enää ajella selkänoja retkallaan olevalla penkillä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #48 : 24.07.2017, 10:07:46 »
En ole vähään aikaan ehtiny tällä foorumilla notkua ja nyt löyty heti tällainen.
Tsemppiä upeassa projektissa ja toivon sydänmeni pohjasta, että tämän saa
kilpiin.

 :smitten:

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #49 : 24.07.2017, 23:19:02 »
Pitää tehdä välillä jotain erilaista kun kutosia on tullut väsättyä ihan tarpeeksi V:>

Tänään sain sen verran irti, että sijoitin ilmanputsarin syylärin etupuolelle, tein ilmaputken maalia vaille valmiiksi ja laitoin konehuoneen pohjamuovin. Muovin pitäisi parantaa ilmavirtaa syylärin läpi selvästi, koska ilma ei pääse enää auton alta konehuoneeseen samalla tavalla. Termari näyttäisi aukeavan aivan selvästi 91-92 paikkeilla ja edelleen nousee siitä yli. Tosin nyt lämmöt jäävät 94:ään eli parannusta on jopa kaksi astetta ja pidempään menee ennen kuin nousee tuohon. Ehkä vaan putsaan syylärin seuraavaksi, ei siitä tiedä miten tukkeessa on.

Ilmanputsari on toistaiseksi sama kuin vanhassa koneessa oli, sijoitus vasemmalla syylärin etupuolella. Tein rosterista pikaisesti roiskesuojankin.




Klikkaamalla isommaksi. Ajovalossa on teippiä, koska liimasin kiinnikkeitä.
« Viimeksi muokattu: 04.11.2017, 19:25:03 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #50 : 25.07.2017, 23:41:50 »
Vedin huohotusletkut venttiilikopista pyyhkijänmoottorin viereen, meinasin laittaa purkin siihen. Maalasin imuputken mustaksi, jatkoin johdotuksien siistimistä ja voitelin kardaanin ristikot. Hiplasin syyläriä ja rivoitus on huonommassa kunnossa kuin miltä näyttää. Otin valkeasta 245:stä melkein uuden syylärin ja se ois laitettava. Samalla kun vaihtaa syylärin, vaihdan lämppärinhanan, lämppärin vesiletkut ja katson olisiko alkuperäisissä lisäanturinpaikoissa vahingossa sopivaa kierrettä vinokoneen tai Autometerin lämpöanturille.

Lämppärin vesiletkujen vaihto tuli ajankohtaiseksi kun kotimatkalla toinen konehuoneessa oleva vanha pätkä repesi täysin saumastaan. Katsoin, että pössy tulee perässä, pelit seis, letkut yhteen konehuoneesta ja pihdit puristamaan kierron rajaamiseksi. Ei ehtinyt hukkua kuin ~3l nestettä. Eilen ja tänään on ollut myös jatkuvasti pahenevaa nakutukselta kuulostavaa ääntä. Tänään alkoi sitten jo kuormittaessa nyhtämään sekä nakutuksen ääni kuulumaan ennakosta ja kuormasta riippumatta tasan 3200rpm jälkeen. Vasemmalla puolella on englantilaisen vanhoja johtoja ja kaikissa oli tulpanhattu halkeillut. Nurkista 700 hatut tilalle ja toimii. Juuri ja juuri mahtuvat koloon. Molemmilla kerroilla täyteen tankatessa miettinyt mikä on kun bensa haisee ajon jälkeen. No korkissahan ei ollut tiivistettä, eikä korkin alla olevassa valumakaukalossa poistoletkua. Eli kaikki tankista ulos tuleva bensa meni suoraan kontin sisäposkea pitkin.

Ajetaan viat ulos jottei kesämiitissä tarttis sitten ???
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #51 : 26.07.2017, 23:33:03 »
Vaihdoin uuden apulaitehihnan varmuuden varalle, syylärin, lämppärinhanan ja tarvittavat letkut. Laitoin Autometerin moottorinlämpömittarin ja anturin adapteri kävi suoraan paikoilleen. Näyttää 4-5 astetta vähemmän kuin mega eli ihan linjassaan. Alkuperäisen mittaristonlämpöanturin sai pikku patentilla käymään toiseen paikkaan. Siinä onkin näköjään eri toiminta-alue kuin vanhassa yksinapaisessa. Mittari toimi kyllä vanhalla koneella, nyt nousee punarajalle normaalissa lämpötilassa.

Ei kait vanhassa syylärissä mitään ollut, maantieajossa lämpötila 5-6 astetta alempana kuin vanhalla :P Nyt siis 90-91 joka pitäisi olla alkuperäisen termarin aukeamispiste. Lämppärinhanan elinikä oli valitettavasti melkein yhtä huono kuin oletuskin oli. Oletus/toive oli, että hajoaa viimeistään työpaikan pihasta lähtiessä, mutta alkoi vuotamaan vasta vähän ennen kotimatkan  puoliväliä. Eli kesti alle 20km. Ensin tuli nesteen haju ja sen jälkeen alkoi lämmittämään oikeaa jalkaa kun kusi suoraan kengälle. Auto sivuun, tilanteen toteaminen ja ei auttanut kuin vetäistä hana sekä kennolle menevä mutka pois ja kääntää rintapellistä hanalle tuleva letku suoraan kennoon. Onneksi tuli juuri se letku tehtyä uusi ja hieman pidempi kuin alkuperäinen. Taidan tehdä letkuun vaan välikappaleen, josta hitsaan sisäreikää hieman pienemmäksi ja antaa olla sinällänsä. Lattiamaton pesaisin äsken.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #52 : 27.07.2017, 20:59:35 »
Laitoin apulaitehihnan pitkälle sivulle pienen VAG jakohihnan ohjainrullan kun tuntui lepattavan ryntäyttäessä sen verran paljon. Sai sopivasti jakopääkopan pulttiin.

Kävin penkissä ja otettiin muutama testiveto säätöjen varmistamiseksi. Seos tuntuu olevan täyskaasulla ihan kohillaan kuten arvioitu sytkäennakkokin. Sen enempää teholappua ei otettu, mutta laitetaan nyt jotain lukuja. Tehtaan teholukemat löytyi ja vääntö ylittyi, varmaankin pakosarjojen takia. 250hv on noin 3900-5800rpm. Vääntöä on 2000rpm alkaen +350Nm, huippu 451Nm 3830rpm ja siitä sitten tasainen ja aika jyrkkä lasku. Rajoitin 6000rpm ja pehmeä rajoitin tulee peliin 5800rpm. Alkaa kuulostamaan niilläkin kierroksilla jo siltä, että enempää ei viitsi vedättää ja vääntökin on niin jyrkässä laskussa.

Vielä ois huomiselle kaikkea puuhasteltavaa.

Tuossa jokunen veto: https://youtu.be/W2onHRWIxj8
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #53 : 28.07.2017, 22:38:59 »
Pesin laitteen ja kokeeksi myllytin sekä vahasin konepellin. Tulihan siitä ihan kohtuullinen ja tietysti kaikki lommot ja muut esiin.

Asensin 900 sähköflektin ja tarkastin paikkoja. Oikeasta venttiilikopasta löytyi yksi halkeama lisää takapäästä ja liimasin sen. Oikea ulompi rt.pää meni uusiksi pystyvälyksen takia ja kiristin etupyörien laakerit. Kommandopuskurien päälilistat ovat viuhottaneet miten sattuu ja kiinnitin ne. Josko pysyisivät kurissa. Peräkkäisten testikiihdytyksien perusteella voinee olettaa, että radalla ei varmaankaan voi yhtä tai kahta "nopeaa" kierrosta enempää ajaa. Tuntuu vähän siltä, että termari ei aukea täysin. Eipä tullut hommattua uutta. No, kunhan käy ottamassa vähän tuntumaa edes.

Unohtuipa mainita, että kävin konttorilla tekemässä alustavan punnituksen ja melumittauksen. Etuakselimassa 730kg ja taka 655kg. Otteeseen merkitty tieliikenteessä suurin sallittu etuakselimassa alkaa käymään vähän pieneksi, joten käytetään tyyppikilpeen merkittyjä. Silloin jää eteen vielä 100kg kantavuutta. Akku ja pesunestesäiliö konttiin, niin sitten on kompensoitu :P Meluakin tuli, jopa kaikki 80 desibeliä :o
« Viimeksi muokattu: 28.07.2017, 23:25:05 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #54 : 30.07.2017, 00:46:41 »
Botnialla tuli käytyä ja hyvin meni päivä. ~800km maantieajoa ja muutama kierros radalla. Ensimmäistä kertaa pitkällä radalla ja ensimmäistä kertaa viiteen vai kuuteen vuoteen tuolla. Eli meni hyvin pitkälti harjoitellessa. Siitä huolimatta tuli paras suoritus radalla-palkinto :o Enemmänkin oisin ajanut, mutta laajakaista sekosi, eikä oikein kunnolla palannut paluumatkallakaan takaisin toimintaan. Oisko anturi hajonnut. Kateltava joko nurkissa pyörivä vanha Innovate LC-1 tai farkkuamassa ollut PLX DM-6 Gen4 kiinni.

Auto toimi muuten hyvin, alusta on juuri sopiva radalle ja sopii paremmin tähän kuin valkeaan 245:een. Onhan näissä ~100kg painoeroakin. Kone ja välitykset on Botnialle hyvät, mitä nyt kaipaisi yläkierroksille vähän lisää tehoa ja harvemman vitosvaihteen. Koneen luonteen takia nelonen oli eniten käytetty vaihde ja kiireettömämpi kuski ois voinut aivan hyvin ajaa nelosella koko radan läpi. Jäähdytystä yritin parantaa vielä aamulla tekemällä aukon konepeltiin ja sillä on hyvin marginaalinen vaikutus sellaisenaan. Tehtävä vähän reunuksia, jotta ohjaa ilman paremmin pois syyläriltä ja vois hommata Griffinin syylärinkin. Lämmöt nousi sadan tuntumaan jo lämmittelykierroksella jos ajeli reilummin. Siitä nousi enää vähän yli sadan vaikka jatkoi "nopeita" kierroksia. Jarrutehostimen öljylinjaan laitettava jäähdytin. Pumpun äänen perusteella öljy kuumenee 3-4 kierroksen aikana aika selvästi ja letkutkin on lämpimiä.

Suurin ajallinen parannus tulis lisäharjoittelun lisäksi paremmilla renkailla. Meinasin ottaa englantilaisesta Polarikset Hankookeilla lainaan, mutta en enää viitsinyt ruuvata. Ei ois ollut samanlaista elokuvarengasfiilistä :P Videolta katsottuna kierrosajat pyöri alkuajeluiden jälkeen jossain 2.10-2.11 välimaastossa. Viimeisiä kierroksia ei tullut kuvattua tai käytettyä Racechronoa, mutta paremmin meni kun löysi linjat sujuvammin.

Siinä kotimatkalta:


Ja siinä kaksi kierrosta incaria eri kerroilta sis. kyytiläisten kommenttiraidat :P
https://youtu.be/0WJKbsDc_MA

Tuli käytettyä samaa vanhaa GoPro:ta incarin ottamiseen ja sehän oli toki virhe äänenlaadun kannalta :( Ajattelin että koska tuo on vähän hiljaisempi mekaanisilta ääniltään, niin tallentuisi paremmin. Turha toive. Puhe kyllä kuuluu, mutta muuten onkin sitten lähinnä kohinaa ja rutinaa, vaikka on umpikotelossa. Waspcamissa on joku pieni pala ollut piirilevyjen välissä irtaallaan uudesta asti ja siitä aiemmissa videoissa kuuluva särinäkin tulee. Milloinkohan saisi aikaiseksi käyttää pöydännurkalla olevaa erillistä mikkiä.
« Viimeksi muokattu: 30.07.2017, 00:53:30 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #55 : 31.07.2017, 20:50:09 »
Karkean laskennan perusteella miittireissu ratailuineen sekä eilisen ja osittain tämän päivän ajot menivät noin 13,6l kulutuksella. Radalla ei mahdottomia määriä tullut kierroksia, mutta pituus tekee yllättävän paljon kilometrejä verrattuna vaikka Motoparkkiin tai Ahvenistoon.

Tein pikaisen tarkastuksen autoon, mitään sanottavaa ei vielä löytynyt. Koneesta hukkui koko reissun aikana 0,5l öljyä joka nyt on ihan normaalia. Laajakaista on palannut suht normaaliin toimintaan, mutta vaihdan silti toisen jotta näkee onko eroa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #56 : 01.08.2017, 20:26:26 »
Radalla alkoi tuntumaan takajarruista tutinaa kovemmissa jarrutuksissa levyjen lämmettyä. Normaalissa ajossa ei tuntunut mitään. Katsoin tänään levyt ja vasemmassa oli kaksi kevyesti ruosteista kohtaa. Vaihdoin toiset levyt ja uudet palat. Oikea satula on uusittu joskus aiemman omistajan toimesta ja sehän onkin ATE, vaikka vasen on Girling :facepalm: Ostettava vissiin vasen satula uusi ja laitettava hyllyssä käyttöä odottavat YellowStuffit.

Laitoin vanhan Innovaten kiinni kokeeksi AEM:n tilalle. Muuten tilanne on seoksien suhteen sama, mutta täyskaasulla näyttää reilusti rikkaampaa. Kokeilen kalibroida anturin vielä uudestaan, mutta jos Innovate pitää paikkansa, niin ei varmaan ihmekään jos AEM meni sekaisin radalla. Tainnut mennä anturi tukkoon ja putsaantui maantieajossa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #57 : 04.08.2017, 18:14:58 »
Anturin kalibroinnin jäljiltä Innovate pyörii hyvin samoissa lukemissa kuin AEM, mutta jotenkin toiminta on silti fiksumman oloista. Sen verran nypläsin tänään, että otin AEM:n kokonaan pois ja laitoin Innovaten näytön oikeaan paikkaan. Laitoin alkuperäisen lisävaruste kulutus- eli alipainemittarin toimintaan. Sen verra isompi alipaine on pintakaasulla kuin vinokoneessa, että mittari lepää tappia vasten :D
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #59 : 07.08.2017, 19:05:37 »
Siellä taitaa kasikoneisia riittää, tosin liekö kukaan/monikaan sielläkään näitä ns. nykyisiä Fordin koneita käyttänyt kun Chevyt ovat mieluisampia.

Vaihdoin E85:lle ja samalla tuli todettua, että tankkiin menee 56,8l silloin kun bensapumppu on kurissut noin 13km :D Reqfuelin lisäys 33%:lla on oikea tällä hetkellä. Samalla laitoin arviosta lisää ennakkoa ja pitää myöhemmin käydä penkissä kokeilemassa missä on rajat. Lisää tehoa ei välttämättä tule yhtään, mutta katsotaan säädöt kohilleen kuitenkin. Toiveissa on kuitenkin käydä Ahvenistolla ja Motoparkissa koestamassa tänä vuonna. Käyntiääni muuttui rouheammaksi ihan kuten turbokoneissakin on käynyt. Varsinkin kiihdyttäessä eron äänessä huomaa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Proturbo  Autodiagnoosi