KL-varaosat  Race.fi

V70 2.5T -97 bcs vai tcv??

  • 5 Vastauksia
  • 3244 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa cmalino

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • ٩(͡๏̯͡๏)۶
V70 2.5T -97 bcs vai tcv??
« : 15.07.2017, 22:44:40 »

Arvon raati osaa varmaan kertoa kuuluuko ko. autossa olla bcs vai tcv? Vaihdoin tänään turbon ohjauksen hapertuneita alipaineletkuja ja ilmanputsarikotelon takaa löytyikin tällainen:



Minusta tuo näyttää kyllä vahvasti tcv:lta, vaikka olin itselleni uskotellut että tässä pitäisi vielä olla bcs... nehän eivät kuitenkaan toimi ihan samalla tavalla, joten olisi varmaan suotavaa että siellä olisi oikea osa. Tuossa nykyisessä on nyt yksi nippa vähän murtunut ja se on tilapäisesti pikaliimalla ja nippusiteellä kasassa  ::)
Nykyinen sotaratsu C30 D2 R-Design -12
Entiset Volvot: V70 2.5T -97 / S80 T6 -99 / S80 2.4 -00 / S40 2.0T -03

Poissa cmalino

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • ٩(͡๏̯͡๏)۶
Vs: V70 2.5T -97 bcs vai tcv??
« Vastaus #1 : 17.07.2017, 10:19:18 »
Tämä menee vaan hämmentävämmäksi  :idiot2:  Viikonlopun ankaran googlettelun seurauksena löytyy vain ristiriitaista tietoa. Jossain sanotaan, että tcv (turbo control valve) ja bcs (boost control solenoid) ovat käytännössä sama asia ja keskenään vaihtokelpoiset, ja jossain väitetään että ne on periaatteeltaan erilaiset eikä käy ristiin.

Luin jostain (ehkä matthewsvolvosite?), että bcs olisi ns. "säätyvä" venttiili ja tcv olisi on/off tyyppinen ratkaisu ja juurikin tämän takia niitä ei passaisi sekoittaa keskenään? Toisaalta toisessa ketjussa vanha sylinterin muotoinen bcs oli 850:ssä korvattu sujuvasti tcv:llä ilman ongelmia... ota näistä nyt sitten selvää.

Aiemmin annoin itseni tosiaan ymmärtää, että bcs -> tcv vaihdos meni käsi kädessä ETM:ään siirryttäessä, ehkä 98-99 aikoihin. Toisinsanoen näissä missä on vielä kaasuläppä vaijerilla ja map-anturi puuttuu, olisi vielä perinteinen bcs.

Taidan tänään kilauttaa marmoritiskille ja kysellä sieltä, mitä osaa ne tuohon tyrkyttäisi. Kyllä tällaiset välimallit on aina helmiä tunkattavia  :buck2:
Nykyinen sotaratsu C30 D2 R-Design -12
Entiset Volvot: V70 2.5T -97 / S80 T6 -99 / S80 2.4 -00 / S40 2.0T -03

Poissa cmalino

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • ٩(͡๏̯͡๏)۶
Vs: V70 2.5T -97 bcs vai tcv??
« Vastaus #2 : 17.07.2017, 11:58:27 »
Ja lisää infoa pukkaa. Aina oppii uutta, mutta hyvä että asiaan tuli nyt ainakin melko luotettava vastaus. Soitin Biliaan ja ne kaiveli tovin varaosakuviaan. Lopputulema oli, että nykyinen osa (#9186818) on oikea ko. vuosimallin autoon, eli on se kai uskottava ettei kukaan tee-se-itse-mies ole vaihtanut sinne väärää käikälettä.

Nykyään korvaava osa löytyy uudella osanumerolla 9155936 (hieman vajaat 80 euroa marmoritiskillä).

Nyt pitänee kaivella vaihtoehtoisia diilereitä uudelle ehjälle osalle... tai sitten pitää vaan purra huulta ja mennä lakki kourassa Siniselle.
Nykyinen sotaratsu C30 D2 R-Design -12
Entiset Volvot: V70 2.5T -97 / S80 T6 -99 / S80 2.4 -00 / S40 2.0T -03

Poissa cmalino

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • ٩(͡๏̯͡๏)۶
Vs: V70 2.5T -97 bcs vai tcv??
« Vastaus #3 : 17.07.2017, 12:52:31 »
Jatkan yksinpuhelua  :D

Googlettelin noita osanumeroita (9186818 ja 9155936) ja lähes kaikki putkat mitkä noita magneettikytkimiä myy, väittää että ne sopii vain -98 eteenpäin. Alkaa olla vaikea enää tietää mihin uskoa ???

Lisää ihmettelyä ja googlettelua ja kun mennään pintaa syvemmälle, niin homma näyttäisi lopulta lankeavan moottorinohjauksen varaan. Ilmeisesti me4.3 (jenkkimarkkinoilla?) käyttää bcs:ää ja Euroopassa käytetty me4.4 haluaisi tcv:n.

Keskustelua BCS/TCV eroista:
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/148576-tuning-101/

Tässä me4.3/me4.4 keskustelussa myös bcs/tcv mainittu:
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/160528-m43-m44-conversion-few-issues/

Ai että tämä tiedon kaivaminen on hauskaa...  Ristiriitaista tietoa sataa joka toisesta linkistä. Harinenkin väittää, että 1997-2000 olisi 2.5 Turbon moottorinohjauksena ME7, mutta toisissa lähteissä kerrotaan että ME7 otettiin käyttöön vasta -98. Oletan että tämä tapahtui käsi kädessä Magneti Marellin lahjan maailmalle (ETM) kanssa  ;D  Kyllä minä siitä olettamuksesta lähden liikkeelle, että omassa -97 mallissa on vielä me4.4 kun on vielä perinteisellä kaasuläpällä yms. kilkkeillä.

Jos kenelläkään on kokemusta/"varmaa tietoa" tästä turbon hukkiksen ohjauksesta, niin saa hihkaista. Ei ihan laakista uskalla vielä ostaa uutta magneettiventtiiliä, kun kaikki myyjät Sinistä lukuunottamatta väittää sen olevan sopiva vain -98 eteenpäin...  ???

Nykyinen sotaratsu C30 D2 R-Design -12
Entiset Volvot: V70 2.5T -97 / S80 T6 -99 / S80 2.4 -00 / S40 2.0T -03

Poissa hakkis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5T -97 bcs vai tcv??
« Vastaus #4 : 18.07.2017, 11:44:33 »
Mielestäni tuo on TCV. Olen omaani sellaisen ostanut. -98 ME 4.4  vaijerikaasullinen B5254T.  ME7 tuli vasta sitten kun kaasu on sähköinen, Harisen sivuja nyt ei kannata lukea ihan kuin piru raamattua. (Olen muuten käynyt siellä lastutuksessa  juuri tuon katiskan kanssa...)
343 b19a -82 / 360 b19a -84 / 360 b200k -85 / 360 b200k -86 / 240 b230f -90 / 850 2.4 20V -93 / C70 2.4T -98

Poissa cmalino

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • ٩(͡๏̯͡๏)۶
Vs: V70 2.5T -97 bcs vai tcv??
« Vastaus #5 : 18.07.2017, 12:41:31 »
Juu, tuhon lopputulemaan minäkin päädyin. Hämäsi lähinnä se että jokapaikassa väitetään tuon tcv:n olevan vasta -98 eteenpäin. Elämä on mielenkiintoista kun on tällainen vajaan parin vuoden välimalli... ei ihan 850 mutta ei myöskään täysiverinen v70  ;D
Nykyinen sotaratsu C30 D2 R-Design -12
Entiset Volvot: V70 2.5T -97 / S80 T6 -99 / S80 2.4 -00 / S40 2.0T -03

 

KL-varaosat  Race.fi