Autoracing  KL-varaosat

V50 -08 2.0D / tiheät regeneroinnit?

  • 10 Vastauksia
  • 5397 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kenu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
V50 -08 2.0D / tiheät regeneroinnit?
« : 02.02.2017, 06:56:28 »
Tervehdys!  Osaisiko joku fiksu antaa hyviä neuvoja kun tuo kyseinen ajokki ei vaan suostu lopettamaa tiuhaan tekemiään hiukkassuodattimen polttojaan. Kilometrejä kertynyt mittariin 170 tkm. Toistaiseksi uusittu seuraavat härpäkkeet: DPF, paine ero anturi, molemmat paine säätimet/tunnistimet, EGR venttiili, imuputkiston alipainetoiminen Y-haara.  Tekee noin 70 -100km välein polttoja. Uuudet / päivitetyt softat ajettu sisään noin vuosi sitten.  Tyhjäkäynnillä ainakin Vidan mukaan DPF:n vastaipaine uuden veroisissa arvoissa. Autolla ajetaan päivittäin moottoritietä, joetn ei pitäisi tukossakaan olla...

Loppuu ideat :-)

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2129
  • Tampere - Pori
Vs: V50 -08 2.0D / tiheät regeneroinnit?
« Vastaus #1 : 02.02.2017, 10:43:47 »
Tervehdys!  Osaisiko joku fiksu antaa hyviä neuvoja kun tuo kyseinen ajokki ei vaan suostu lopettamaa tiuhaan tekemiään hiukkassuodattimen polttojaan. Kilometrejä kertynyt mittariin 170 tkm. Toistaiseksi uusittu seuraavat härpäkkeet: DPF, paine ero anturi, molemmat paine säätimet/tunnistimet, EGR venttiili, imuputkiston alipainetoiminen Y-haara.  Tekee noin 70 -100km välein polttoja. Uuudet / päivitetyt softat ajettu sisään noin vuosi sitten.  Tyhjäkäynnillä ainakin Vidan mukaan DPF:n vastaipaine uuden veroisissa arvoissa. Autolla ajetaan päivittäin moottoritietä, joetn ei pitäisi tukossakaan olla...

Loppuu ideat :-)

Tyypillinen ongelma, jää ohjelma jumiin ja tuo loppuu vasta kun moottori hajoaa ja sitten tehdään asialle vasta jotain, ei ole ensimmäinen tapaus laatuaan. Tarkastele siis öljyjen määrää ja laatua, tosi tärkeä asia.

Tuo korjaantuu kun ostetaan uusi ecm (1500€ + koodaus) tai DPF poisto ~650. Parissa tapauksessa oli ecm saanut vettä ja purkaamolta käytetty ecm ja sen kloonaus autoon auttoi tuossa vaivassa. Tuossa on ne vaihtoehdot.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Kenu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 -08 2.0D / tiheät regeneroinnit?
« Vastaus #2 : 04.02.2017, 12:28:24 »
Kiitos kommentista.

Osaako joku sanoa noista DPF:n paine arvoista, kun eilen tossa vähän tuli Vidalla katseltua että juuri kun rupesi taas polttoa tekemään oli vastapaine tyhjäkäynnillä noin 4 mbar ja ajossa 90 km/h 5-vaihteella, tasakaasulla 40-50 mbar. Mielestäni pitäis olla ihan turhaa poltella noilla arvoilla.. Täyskaasu kiihdytyksessä sai maksimiksi 190 mbar. Taas oli edellisestä poltosta ajettu 80km. Polton aikana nosti hiukkassuodattimen lämmöt 450-550 asteeseen, mikä sekin vissiin on kohdillaan.
Olis kiva tietää missä paine arvoissa pitäisi tuo poltto oikeasti toteutua.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2129
  • Tampere - Pori
Vs: V50 -08 2.0D / tiheät regeneroinnit?
« Vastaus #3 : 04.02.2017, 13:59:15 »
Kiitos kommentista.

Osaako joku sanoa noista DPF:n paine arvoista, kun eilen tossa vähän tuli Vidalla katseltua että juuri kun rupesi taas polttoa tekemään oli vastapaine tyhjäkäynnillä noin 4 mbar ja ajossa 90 km/h 5-vaihteella, tasakaasulla 40-50 mbar. Mielestäni pitäis olla ihan turhaa poltella noilla arvoilla.. Täyskaasu kiihdytyksessä sai maksimiksi 190 mbar. Taas oli edellisestä poltosta ajettu 80km. Polton aikana nosti hiukkassuodattimen lämmöt 450-550 asteeseen, mikä sekin vissiin on kohdillaan.
Olis kiva tietää missä paine arvoissa pitäisi tuo poltto oikeasti toteutua.

Moottori sammuksissa eropaine pitää olla 0. Tyhjäkäynnillä kunnossa olevassa pöntössä alle 10mbar ja polttoa kaivataan eropaineanturin pyynnöstä kun paine on >20mbar. Kunnossa on pönttösi noiden arvojen perusteella. Tarkasta tuo moottori sammuksissa oleva arvo. Sitten tarkista eropaineanturin liittimen johdot aivan siitä juuresta. Joku kolmesta voi olla rikki. Anturi on akkukotelon kyljessä.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Kenu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 -08 2.0D / tiheät regeneroinnit?
« Vastaus #4 : 17.08.2017, 19:10:43 »
Pientä tilanne päivitystä. Ongelmat jatkuvat edelleen ja olisin kysellyt että kun Vida näyttää ajossa, kuormitettaessa esim. 5 vaihteella imusarjan absoluuttista painetta noin 2300 hPa:ta niin pitääkö tuosta määrästä vähentää perus ilmanpaine joka on noin 1000 hPa:a? Näin ollen ahtopaineeksi tulisi noin 1,3bar, mikä lienee kohdillaan??

Toinen tyhmä kysymys on että onko OK että maantieajossa, taas vedätettäessä kevyesti ja vaikka vähän enemmänkin niin EGR- asentoanturin jännite on 0,00V ja EGR-pulssisuhde 1,97%?? Oliko niin että noilla lukemilla EGR on täysin kiinni? Eli päästääkö silloin ollenkaan pakokaasuja takaisin imusarjaan vai miten se nyt meneekään??

Kiitokset taas ennakkoon jos joku viitsii kommentoida!!   

Poissa Vulva man

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 -08 2.0D / tiheät regeneroinnit?
« Vastaus #5 : 22.08.2017, 10:22:24 »
Pientä tilanne päivitystä. Ongelmat jatkuvat edelleen ja olisin kysellyt että kun Vida näyttää ajossa, kuormitettaessa esim. 5 vaihteella imusarjan absoluuttista painetta noin 2300 hPa:ta niin pitääkö tuosta määrästä vähentää perus ilmanpaine joka on noin 1000 hPa:a? Näin ollen ahtopaineeksi tulisi noin 1,3bar, mikä lienee kohdillaan??

Toinen tyhmä kysymys on että onko OK että maantieajossa, taas vedätettäessä kevyesti ja vaikka vähän enemmänkin niin EGR- asentoanturin jännite on 0,00V ja EGR-pulssisuhde 1,97%?? Oliko niin että noilla lukemilla EGR on täysin kiinni? Eli päästääkö silloin ollenkaan pakokaasuja takaisin imusarjaan vai miten se nyt meneekään??

Kiitokset taas ennakkoon jos joku viitsii kommentoida!!   

Minulla auto 1,6d ja intake manifolf pressure tyhjäkäynnillä 997hPa, 2000rpm on 1046hPa, 3005rpm 1609hPa, 3328rpm 1793 hPa. Boost pressure, desired value pyörii 2000 rpm jälkeen 1400-1500 hPa.

Egr value on tyhjäkäynnillä 25,09%, 2000rpm 28,30%, 3000rpm 62,05%, ja 3400rpm 100%. Ilmeisesti prosentit minulla kertoo kuinka paljon venttiili on kiinni. Eli vasta tuolla 3400rpm kohdalla on täysin kiinni.

Poissa Vulva man

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 -08 2.0D / tiheät regeneroinnit?
« Vastaus #6 : 22.08.2017, 10:27:35 »
Kiitos kommentista.

Osaako joku sanoa noista DPF:n paine arvoista, kun eilen tossa vähän tuli Vidalla katseltua että juuri kun rupesi taas polttoa tekemään oli vastapaine tyhjäkäynnillä noin 4 mbar ja ajossa 90 km/h 5-vaihteella, tasakaasulla 40-50 mbar. Mielestäni pitäis olla ihan turhaa poltella noilla arvoilla.. Täyskaasu kiihdytyksessä sai maksimiksi 190 mbar. Taas oli edellisestä poltosta ajettu 80km. Polton aikana nosti hiukkassuodattimen lämmöt 450-550 asteeseen, mikä sekin vissiin on kohdillaan.
Olis kiva tietää missä paine arvoissa pitäisi tuo poltto oikeasti toteutua.

1,6 dieselin arvot eivät lienee suoraan verrannollisia mutta mulla näyttää tyhjäkäynnillä 1-3hPa, 2000rpm 7hPa, 3000rpm 28hPa ja 3400rpm 51hPa.

Poissa mtk12

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 -08 2.0D / tiheät regeneroinnit?
« Vastaus #7 : 29.08.2017, 21:23:32 »
Tyypillinen ongelma, jää ohjelma jumiin ja tuo loppuu vasta kun moottori hajoaa ja sitten tehdään asialle vasta jotain, ei ole ensimmäinen tapaus laatuaan. Tarkastele siis öljyjen määrää ja laatua, tosi tärkeä asia.

Tuo korjaantuu kun ostetaan uusi ecm (1500€ + koodaus) tai DPF poisto ~650. Parissa tapauksessa oli ecm saanut vettä ja purkaamolta käytetty ecm ja sen kloonaus autoon auttoi tuossa vaivassa. Tuossa on ne vaihtoehdot.

Täällä melko samanlaista vaivaa kuin aloittajalla, mittarissa +300tkm ja autolla ajetaan päivittäin motarilla 2x40km. Poltto tuntuu olevan päällä miltei aina koneen lämmettyä, öljynvaihdon jälkeen pääsee alle 3tkm kun tulee ilmoitus laimentuneista öljyistä ja taso nousee yli mittatikun maksimin.

Vikakoodeiksi antaa 253F Öljyn laimentuminen (yllätys!) ja 246B Hiukkassuodattimen regerenointisuhde, viimeaikoina on alkanut väläytellä myös "soot filter full" ilmoitusta joka tulee yleensä maantieajon jälkeen kaupungissa kun poltto loppuu.

Itse suodatin on vaihdettu vastaavien ongelmien vuoksi n. 100tkm sitten mutta senkin jälkeen ilmoitus öljyjen laimentumisesta tuli ennen huoltovälin täyttymistä. Kertaakaan ei ole autosta tehot kadonneet eli varsinainen vikatila ei mene päälle.

Olisiko tälle kohtuuhintaan enää mitään muuta tehtävissä kuin suodattimen poisto ja mites katsastus nykyohjeilla onnistuu sen jälkeen?





Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2129
  • Tampere - Pori
Vs: V50 -08 2.0D / tiheät regeneroinnit?
« Vastaus #8 : 29.08.2017, 23:08:36 »
Poisto on oikeasti ainoa ratkaisu, loppuu siihen tuo kohellus ja säästyy moottorikin tuholta. Katsastus ei ole ongelma jos ohjelma ja moottori on kunnossa.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
Vs: V50 -08 2.0D / tiheät regeneroinnit?
« Vastaus #9 : 30.08.2017, 19:31:00 »
Joo optimoimaan vain ja egr pois.

Samaan hintaan saa varmaan vähän lisää tehojakin koneesta - ja egr:än aina kiinni -laiton. Eikä tarvi murehtia mistään regeneroinnista, miten tiheään se sen tekee tuon deletoinnin jälkeen.

Menee katsastuksista niin kauan läpi kunnes alkavat läpivalaisumasiinalla kattomaan altapäin että onko pöntössä mitään vai ei...
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa mtk12

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 -08 2.0D / tiheät regeneroinnit?
« Vastaus #10 : 30.08.2017, 21:42:46 »
Kiitokset, vaihtoehdot on siis vähissä. Tarkemmin tutkiessa kyllä DPF-paineanturin johtosarjassa näytti olevan yhden johdon kuori halki liittimen vierestä. Löytyykö tuota johtoa jostain tarvikkeena vai pitääkö mennä siniselle?


 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo