Samppasport  Futurez

B280E Pulsair ja katsastus?

  • 27 Vastauksia
  • 4455 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lager

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: B280E Pulsair ja katsastus?
« Vastaus #15 : 25.07.2017, 10:11:41 »
Ecun ohjaama sähköturbo  :D olikohan se 45sek käynnistyksestä, jos moottorin lämpöanturi niin eculle ilmoittaa.

Sulla taitaa olla vielä egr tuossa? Näitähän on saanut ilman moisia kokonaan, tosin ei Ruotsissa, vienti vehjeksiä. 170hp ei moisia ole, muistaakseni? Mitäs ne muut tehot oli, 147(lienee 280F?),156hv?

http://www.volvobertone.com/grp2780.html

Tuolta löytyy kuvat ja höpinät, jos tuosta höpinästä joku jotain ymmärtää :D

Joo, EGR löytyy myös tuon pulsairin lisäksi. Tehot on 156hv. Ruotsiin uutena myyty.

Poissa Lager

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: B280E Pulsair ja katsastus?
« Vastaus #16 : 25.07.2017, 10:18:59 »
Pitäisi puhallus loppua, kun katti on lämmin, mutta jos ei oli kattia niin lienee turha kapistus.

Minulla on B280E 170hp (Euro) versio ja ei ole minkäänlaisia saaste heebeleitä.

B280E Nordic = 156hp, B280F = 147hp. Kaikissa LH2.2 lisäksi äffässä on katti. Eli ehkä tässäkin on ollut katti joskus.

Ei kai noissa kaikissa Lh 2.2:ssa kattia ole? Itsellä juurikin tuo 2.2 ja ohjekirjakin kertoilee, että ainoastaan F-koneessa on katti. Lisäksi ohjekirja kertoilee, että ainoastaan B280E:ssä on pulsair. Eli tuon mukaan pulsair ei minun tapauksessani liity kattiin millään tavalla.


Mattimies

  • Vieras
Vs: B280E Pulsair ja katsastus?
« Vastaus #17 : 25.07.2017, 10:32:19 »
Pulsairin toiminta on käsitetty väärin !

Pulsairin tarkoitus on parantaa päästöjä . Jos Pulsairin tulppaa ja päästöt paranee , niin on Pulsair viallinen , silloin pääsee pakokaasut imusarjaan .

Pulsairin voi tarkistaa siten että irroittaa sen letkun , sen pitää imeä ratista ilmaa pakokaasujen sekaan. Sen ei saa puhaltaa .




Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8963
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: B280E Pulsair ja katsastus?
« Vastaus #18 : 25.07.2017, 10:47:16 »
Pulsairin tarkoitus on parantaa päästöjä .

Kyllä...

Jos Pulsairin tulppaa ja päästöt paranee , niin on Pulsair viallinen , silloin pääsee pakokaasut imusarjaan .

Määrittele "paranee".

Pulsairin takia pakokaasuissa on happea, jolle on päästömittauksessa hylkyraja 5% vaikka se happi ei sinänsä ole mikään saaste. Sillä vaan kontrolloidaan ettei varsinaisesti haitallisten päästöjen pitoisuus näytä valheellisen matalalta siksi että pakoputkivuoto laimentaa lukemia. Pulsair tulpataan jotta pakoputkesta saadaan matalahappiset mittausarvot.

Mattimies

  • Vieras
Vs: B280E Pulsair ja katsastus?
« Vastaus #19 : 25.07.2017, 10:54:33 »
Esimerkiksi jos päästöt on 4,5 ei tulpattuna ja ja tulpattuna 2,5 niin on Pulsair viallinen .


Poissa Lager

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: B280E Pulsair ja katsastus?
« Vastaus #20 : 25.07.2017, 11:23:53 »
Päästöjen pitäisi siis pulsair tulpattunakin pysyä määritellyissä rajoissa? Luulisi, että tuo pulsair nimenomaan auttaisi pääsemään rajojen sisään? Niinhän se toisaalta tekeekin hapen avulla mutta kun tuo raja on se 5.

Autoni on Ruotsista tuotu joten voi olla , että tuota mittausohjetta ei siksi löydy. Voikohan tästä tulla ongelmia katsastuksessa?

Eräs asentaja tosin sanoi, että esim. ilmapumppu atoissa happi saa olla ihan mitä vaan?
« Viimeksi muokattu: 25.07.2017, 11:27:56 kirjoittanut Lager »

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8963
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: B280E Pulsair ja katsastus?
« Vastaus #21 : 25.07.2017, 12:29:21 »
Esimerkiksi jos päästöt on 4,5 ei tulpattuna ja ja tulpattuna 2,5 niin on Pulsair viallinen .

"Päästöt" ei ole yksi numero.

HC ainakin pitäisi pienentyä Pulsairin avulla ja ehkä myös CO, jonka ei kyllä pitäisi neljää prosenttia olla missään tapauksessa terveessä koneessa. Sen sijaan O2 kasvaa.

Autoni on Ruotsista tuotu joten voi olla , että tuota mittausohjetta ei siksi löydy. Voikohan tästä tulla ongelmia katsastuksessa?

Ei pitäisi vaikuttaa. Auto kuuluu joka tapauksessa tarkastaa siten kuin sen tekniikka edellyttää. Ei se infotarra ole katsastusvaruste.

E: Jos inssin kanssa on vaikea päästä yhteisymmärrykseen niin päästömittauksen voi käydä tekemässä myös erikseen pajalla etukäteen. Vanhempi K-Jet pervo pitäisi joka tapauksessa samalla seossäätää joka vuosi, jolloin jos katsuri ei ole yhteistyöhenkinen on helpompi säädättää erikseen. LH-Jet ei taida tuota säätöä kaivata kuitenkaan.
« Viimeksi muokattu: 25.07.2017, 12:34:26 kirjoittanut TOK »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: B280E Pulsair ja katsastus?
« Vastaus #22 : 25.07.2017, 13:18:45 »
Ruotsin ja Skandinavian 780 280E mallit sisälsivät kaikki kolme(egr, pulsair ja katin) 156hv

170hv eurooppa versiossakin pitäisi olla pulsair, muttei egr:ää eikä kattia

Nuo autokohtaiset katsastus lisäykset taisivat poistua jokin aika sitten konttoreiden tietokannasta, joten vastuu poikkeavuuksista ymmärtääkseni jäi omistajalle? Olikohan yli 20v autojen osalta näin, vai jopa 15v?


Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B280E Pulsair ja katsastus?
« Vastaus #23 : 25.07.2017, 19:41:23 »
Täytyykö tuo olla "tulpattuna" myös silloin kun päästöjä mitataan korotetuilla kierroksilla?

Sinäänsä omituista, että saastelaite täytyy olla "poiskytkettynä" päästöjen mittauksen ajaksi. Vähän sama kun katti autossa poistettaisiin katalysaattori aina päästöjen mittausten ajaksi.

Olenko ymmärtänyt oikein, että tuon pitäisi auttaa palamattoman "tuotteen" palamista tuolla putkessa kun työntää sinne vähän lisähappea?

Onko tuo ympäroimäni letku se joka tulee "tulpata" ?
Ei tuommosesta mitata päästöjä korotetuilla kierroksilla kun ei ole vähäpäästöinen.

Kyllä tuo auttaa hiukan kun se syötetään pakokanavaan niin lämpö riittää vielä siihen, että palamattomat hiilivedyt ja häkä palavat jossain määrin vähemmäksi putkessa.

Kyllä oletan että se on juuri tuo letku, en ole moiseen versioon itse törmännyt...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Lager

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: B280E Pulsair ja katsastus?
« Vastaus #24 : 25.07.2017, 21:23:06 »
Ruotsin ja Skandinavian 780 280E mallit sisälsivät kaikki kolme(egr, pulsair ja katin) 156hv

170hv eurooppa versiossakin pitäisi olla pulsair, muttei egr:ää eikä kattia

Nuo autokohtaiset katsastus lisäykset taisivat poistua jokin aika sitten konttoreiden tietokannasta, joten vastuu poikkeavuuksista ymmärtääkseni jäi omistajalle? Olikohan yli 20v autojen osalta näin, vai jopa 15v?

Omituista. Minun ohjekirja väittää nimenomaan, että B280E - ainoastaan EGR ja Pulsair. B280F Katalysaattori ainoastaan - ei EGR:rrää eikä Pulsairia.

OK. Tuommosesta omistajan vastuusta en ole kuullutkaan. Mielenkiintoista.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: B280E Pulsair ja katsastus?
« Vastaus #25 : 25.07.2017, 21:32:12 »
Omituista. Minun ohjekirja väittää nimenomaan, että B280E - ainoastaan EGR ja Pulsair. B280F Katalysaattori ainoastaan - ei EGR:rrää eikä Pulsairia.

OK. Tuommosesta omistajan vastuusta en ole kuullutkaan. Mielenkiintoista.

Ihan oikein se väittää, niinhän mä kirjoitin :D

Poissa Lager

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: B280E Pulsair ja katsastus?
« Vastaus #26 : 27.07.2017, 17:01:11 »
Pulsairista se leima oli kiinni. Happiarvo putosi noin kahteen tuon tukkimalla ja muut arvot OK. Tarkemmin katsottuna tulipellissä oli ohje ruotsinkielellä jossa luki, että tuo Pulsair on oltava "tulpattuna" mittauksen ajan.

Kiitos kaikille avusta!

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: B280E Pulsair ja katsastus?
« Vastaus #27 : 27.07.2017, 17:16:23 »
Hienoa O0

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo