Kulkukoira  Proturbo

B280E Pulsair ja katsastus?

  • 27 Vastauksia
  • 4410 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lager

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
B280E Pulsair ja katsastus?
« : 24.07.2017, 19:42:25 »
Moi,

B280E meni hylkyyn katsastuksessa liian ison happiarvon takia. Eli tämän takia ei päästöjä pystytty mittaamaan. Happiarvo oli yli 7. Vaihdoin takapöntön kun arvelin vian piilevän siinä. Arvo oli tämän jälkeen 5.5.

Nyt tuli mieleeni, että voiko tuossa olla Pulsair-systeemi? Eikö silloin pitäisi mittauksessa tukkia jotain? Kummassakaan mittauksessa ei ole sitä tehty.

« Viimeksi muokattu: 24.07.2017, 21:38:37 kirjoittanut Lager »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1714
  • www.vrcf.fi
Vs: B280E Pulsair?
« Vastaus #1 : 24.07.2017, 19:55:15 »
Kyllä se "tulpata" pitää, muutenhan tyhjäkäynnillä happiarvot on tuota luokkaa. Eikös volvoissa ole oikein tarra, toimintaohje tuota varten, konehuoneessa?

Poissa Lager

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: B280E Pulsair?
« Vastaus #2 : 24.07.2017, 19:59:07 »
Okei. Täytyy katsoa löytyykö tuota ohjetta konehuoneesta. Miten tuon kanssa sitten pitää toimia?

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B280E Pulsair ja katsastus?
« Vastaus #3 : 24.07.2017, 21:14:11 »
Otat sen imuputkesta lähtevän paksun letkun irti ja tulppaat sen. Samalla huomautat konttorille, että uusintanäyttöhän on maksuton kun tulipellissä on mittausohje ja mittasitte väärin.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Lager

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: B280E Pulsair ja katsastus?
« Vastaus #4 : 24.07.2017, 21:23:28 »
Mitenhän yleistä tällainen väärin mittaaminen on? Täytyy vielä tarkastaa, että tuo ohje tosiaan löytyy tulipellistä. Voiko tuon tulpata jo ennen katsastusta?

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B280E Pulsair ja katsastus?
« Vastaus #5 : 24.07.2017, 21:35:42 »
Erinomaisen yleistä. Voi tulpata etukäteenkin, mutta aika nopsa se on tehdä konttorillakin, pitää vaikka sormella tukossa sitä mittauksen ajan tai ottaa kumihanskan mukaan ja pistää sen letkun ja liitännän väliin mittauksen ajaksi.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Lager

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: B280E Pulsair ja katsastus?
« Vastaus #6 : 24.07.2017, 21:38:00 »
Onko letku joka irroitetaan ja tulpataan siis tämä ilmanputsarikotelon kanteen tuleva letku :


Poissa Lager

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: B280E Pulsair ja katsastus?
« Vastaus #7 : 24.07.2017, 21:41:13 »
Erinomaisen yleistä. Voi tulpata etukäteenkin, mutta aika nopsa se on tehdä konttorillakin, pitää vaikka sormella tukossa sitä mittauksen ajan tai ottaa kumihanskan mukaan ja pistää sen letkun ja liitännän väliin mittauksen ajaksi.

Kuinkahan paljon autoja menee hylkyyn tuon takia ja kuinkahan monessa tuo virhe koskaan huomataan? Erikoista, että auton omistajan on neuvottava katsastusmiestä miten nuo päästöt pitää mitata.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8904
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: B280E Pulsair ja katsastus?
« Vastaus #8 : 24.07.2017, 22:51:35 »
Kuinkahan paljon autoja menee hylkyyn tuon takia ja kuinkahan monessa tuo virhe koskaan huomataan? Erikoista, että auton omistajan on neuvottava katsastusmiestä miten nuo päästöt pitää mitata.

Ei näitä taideta enää kovin montaa vuosittain leimata ja juuri siksi tuo poikkeuksellinen päästömittausmenetelmä ei ehkä enää ole kaikilla insseillä aktiivimuistissa. Vähän välikauden tekniikkaa tuo 30 vuoden takainen keksintö, päästörajat jo voimassa mutta ei vielä tuon fiksumpia saastelaitteita.

Kyllähän katsurin pitäisi toki tietää miten auto kuuluu tarkastaa.

Poissa Lager

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: B280E Pulsair ja katsastus?
« Vastaus #9 : 25.07.2017, 00:44:06 »
Täytyykö tuo olla "tulpattuna" myös silloin kun päästöjä mitataan korotetuilla kierroksilla?

Sinäänsä omituista, että saastelaite täytyy olla "poiskytkettynä" päästöjen mittauksen ajaksi. Vähän sama kun katti autossa poistettaisiin katalysaattori aina päästöjen mittausten ajaksi.

Olenko ymmärtänyt oikein, että tuon pitäisi auttaa palamattoman "tuotteen" palamista tuolla putkessa kun työntää sinne vähän lisähappea?

Onko tuo ympäroimäni letku se joka tulee "tulpata" ?
« Viimeksi muokattu: 25.07.2017, 00:45:40 kirjoittanut Lager »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1714
  • www.vrcf.fi
Vs: B280E Pulsair ja katsastus?
« Vastaus #10 : 25.07.2017, 01:00:02 »
Se laskee happea pakoputkeen, jotta katalysaattori lämpiäisi nopeammin. ilma otetaan juurikin tuosta kohtaa pulsairille. Siinä putkessa pitäisi olla alipainekello, joka sulkee ilmankulun kierrosten noustessa, eli on ihan sama olla tulpattuna koko mittauksen/tai auton loppuelämän ajan :D.
Jos kierroksilla happiarvot on korkealla, vika on siinä tai missä tahansa josta pääsee happea pakoputkeen.

Onhan näissä 960 etc ilmapumppu, joka tekee ihan saman asian.
« Viimeksi muokattu: 25.07.2017, 01:03:24 kirjoittanut Orlov »

Poissa Lager

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: B280E Pulsair ja katsastus?
« Vastaus #11 : 25.07.2017, 01:04:17 »
Se laskee happea pakoputkeen, jotta katalysaattori lämpiäisi nopeammin. ilma otetaan juurikin tuosta kohtaa pulsairille. Siinä putkessa pitäisi olla alipainekello, joka sulkee ilmankulun kierrosten noustessa, eli on ihan sama olla tulpattuna koko mittauksen/tai loppuelämän :D.
Jos kierroksilla happiarvot on korkealla, vika on siinä tai missä tahansa josta pääsee happea pakoputkeen.

Mutta entäs ei-katti autoissa? Itselläni ei ole kattia mutta tuo pulsair silti löytyy.

OK. Kiitos tiedosta tuon tulppaamisen suhteen.

Poissa Lager

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: B280E Pulsair ja katsastus?
« Vastaus #12 : 25.07.2017, 01:05:39 »
Onhan näissä 960 etc ilmapumppu, joka tekee ihan saman asian.

Näissä ei kuitenkaan ilmeisesti tarvitse tulpata mitään mittausten ajaksi?

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1714
  • www.vrcf.fi
Vs: B280E Pulsair ja katsastus?
« Vastaus #13 : 25.07.2017, 01:11:52 »
Ecun ohjaama sähköturbo  :D olikohan se 45sek käynnistyksestä, jos moottorin lämpöanturi niin eculle ilmoittaa.

Sulla taitaa olla vielä egr tuossa? Näitähän on saanut ilman moisia kokonaan, tosin ei Ruotsissa, vienti vehjeksiä. 170hp ei moisia ole, muistaakseni? Mitäs ne muut tehot oli, 147(lienee 280F?),156hv?

http://www.volvobertone.com/grp2780.html

Tuolta löytyy kuvat ja höpinät, jos tuosta höpinästä joku jotain ymmärtää :D
« Viimeksi muokattu: 25.07.2017, 01:20:33 kirjoittanut Orlov »

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1762
Vs: B280E Pulsair ja katsastus?
« Vastaus #14 : 25.07.2017, 07:21:56 »
Pitäisi puhallus loppua, kun katti on lämmin, mutta jos ei oli kattia niin lienee turha kapistus.

Minulla on B280E 170hp (Euro) versio ja ei ole minkäänlaisia saaste heebeleitä.

B280E Nordic = 156hp, B280F = 147hp. Kaikissa LH2.2 lisäksi äffässä on katti. Eli ehkä tässäkin on ollut katti joskus.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy