Kulkukoira  Proturbo

S40 '05 oikean vetoakselin (tukilaakerilla) asennus

  • 9 Vastauksia
  • 3103 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Asensin ko. akselin ja nyt vähän ulisee. Huomasin eilen, ettei akselin pää ole enää aivan pohjassa laatikossa ja tietysti vuotaa vähän öljyä. Onko asennuksessa jokin jippo koska tukilaakerin paikka tulee oikein ihan kiinnityspulttien sijainnin mukaan. Mikä on mennyt pieleen?

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 '05 oikean vetoakselin (tukilaakerilla) asennus
« Vastaus #1 : 28.07.2017, 09:42:31 »
Tsekkasin tilanteen eilen. Ei se akseli sen pidemmälle menekään, mutta pieni öljyvuoto on faktaa, vaihdelaatikon stefa lienee vaihdettavissa?

Poissa Voimariini

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 '05 oikean vetoakselin (tukilaakerilla) asennus
« Vastaus #2 : 28.07.2017, 12:03:41 »
Tsekkasin tilanteen eilen. Ei se akseli sen pidemmälle menekään, mutta pieni öljyvuoto on faktaa, vaihdelaatikon stefa lienee vaihdettavissa?

On vaihdettavissa. Ei muuta kuin vetoakseli irti uudestaan ja stefa irti jollain koukulla tai pienellä talttapäällä kampeaa pois. Maksoi alle 30€ kun uuden stefan kävin siniseltä hakemassa viimeksi.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 '05 oikean vetoakselin (tukilaakerilla) asennus
« Vastaus #3 : 28.07.2017, 12:38:37 »
On vaihdettavissa. Ei muuta kuin vetoakseli irti uudestaan ja stefa irti jollain koukulla tai pienellä talttapäällä kampeaa pois. Maksoi alle 30€ kun uuden stefan kävin siniseltä hakemassa viimeksi.

Kävin Biliassa tänään. Stefa ja vetarin pultti yhteensä 17e. (10e + 7e) ja löytyi hyllystä. Niitä varmaan menee koska monissa osissa Bilia on nykyään keskusvaraston varassa, tosin varsin liukkaasti osia saa, yleensä jo seuraavaksi aamuksi.

Viikonloppuna vaihtoon. Katsoin youtube videon vastaavan asennuksesta. Siinä voideltiin vaseliinilla stefan syvennys ennen asennusta, pitäisiköhän minunkin? Akselin kontaktipinta pitää puhdistaa erityisen huolellisesti

Poissa Voimariini

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 '05 oikean vetoakselin (tukilaakerilla) asennus
« Vastaus #4 : 28.07.2017, 17:08:18 »
Kävin Biliassa tänään. Stefa ja vetarin pultti yhteensä 17e. (10e + 7e) ja löytyi hyllystä. Niitä varmaan menee koska monissa osissa Bilia on nykyään keskusvaraston varassa, tosin varsin liukkaasti osia saa, yleensä jo seuraavaksi aamuksi.

Viikonloppuna vaihtoon. Katsoin youtube videon vastaavan asennuksesta. Siinä voideltiin vaseliinilla stefan syvennys ennen asennusta, pitäisiköhän minunkin? Akselin kontaktipinta pitää puhdistaa erityisen huolellisesti
Helpottaa uuden asennusta kyllä, kun jotain liukastetta laittaa. Ite hakkasin pientä puukalikkaa ja vasaraa käyttäen uuden paikalleen. Tasaisesti vaan ympäriinsä naputtelee hiljalleen paikalleen.

Poissa Vulva man

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 '05 oikean vetoakselin (tukilaakerilla) asennus
« Vastaus #5 : 29.07.2017, 07:52:52 »
Älä laita paksua vaseliinia, mieluiten öljyä. Akselin pää kannattaa työntää varovasti sisään ettei runnoessa stefassa oleva uhut jousi rinkula lähde irti (mulla kerran lähti ja jäi vuotamaan). Vanhaa Stefaa irroittaessa kannattaa katsoa miten syvälle se on painettu ja huomiota se uuden asennuksessa, en tiedä onko tuossa mahdollista painaa uusi liian syvään?

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 '05 oikean vetoakselin (tukilaakerilla) asennus
« Vastaus #6 : 30.07.2017, 10:07:26 »
Vaihdoin stefan eilen.
Olosuhteet olisi voinut olla helpommat. Nosturia ei ole joten nostin oikean kulman ylös, pukkia alle ja töihin.
Vetarin poisto on helppoa. Haastetta tuli vanhan stefan irrottamisessa. Siinä on metallinen kaulus, jonka alle saa kyllä taltan vasaroitua. Irrotin stefaa varmaan tunnin, työssä pystyi vain unelmoimaan siitä, että auto olisi nosturissa ja minä seisomassa auton alla.
Uuden asennus ei sekään ihan heittämällä mennyt. Stefan runko on metallia, stefa piti saada menemään edes vähän aivan suorassa jotta puupalikalla ja vasaralla sen sai pohjaan. Aika monta kertaa se muljui puolelta toiselle, Kun siihen päälle laittoi puupalikan poikittain, stefaa ei enää nähnyt ja suoruutta ei senkään vertaa. Lopulta kuitenkin lähti menemään ja eri puolilta sai hakata monta kertaa, että meni pohjaan asti. Kaulus vaihdelaatikon kylkeen asti, ei tarvitse ihmetellä milloin on pohjassa. Varovasti vetari sisään, osat paikoilleen ja uutta öljyä laatikkoon propun tasalle.
Olen ihmetelly miksi monissa ohjeissa käsketään ottamaan alapallo irti. Vetarin saa pois kun irrottaa alatukivarren etummaisen pultin, jolloin pyörän napaa saa käännettyä ulospäin. Ko. pultti on lähellä ilmastoinnin kompuraa eikä mahdu ulos, mutta moottorin kiinnityspultteja löysälle siltä puolelta ja tunkilla moottoria 5cm ylös niin pultin saa pois. Helppo juttu eikä takaisinlaittokaan ole yhtään vaikeaa.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: S40 '05 oikean vetoakselin (tukilaakerilla) asennus
« Vastaus #7 : 30.07.2017, 12:42:52 »
Olen ihmetelly miksi monissa ohjeissa käsketään ottamaan alapallo irti. Vetarin saa pois kun irrottaa alatukivarren etummaisen pultin, jolloin pyörän napaa saa käännettyä ulospäin. Ko. pultti on lähellä ilmastoinnin kompuraa eikä mahdu ulos, mutta moottorin kiinnityspultteja löysälle siltä puolelta ja tunkilla moottoria 5cm ylös niin pultin saa pois. Helppo juttu eikä takaisinlaittokaan ole yhtään vaikeaa.
Nopeammin mun mielestä ottaa alapallon irti, eikä tarvitse tarkastaa pyöränkulmia. Yksi mutteri auki ja napauttaa pallon irti. Tukivarren saa painettua käsin alas sen jälkeen. Tukivarren kiinnityksissä on aina sen verran väljää, että löysäämisen tai irrotuksen jälkeen kannattaa tarkastaa auraus.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 '05 oikean vetoakselin (tukilaakerilla) asennus
« Vastaus #8 : 30.07.2017, 13:28:36 »
Nopeammin mun mielestä ottaa alapallon irti, eikä tarvitse tarkastaa pyöränkulmia. Yksi mutteri auki ja napauttaa pallon irti. Tukivarren saa painettua käsin alas sen jälkeen. Tukivarren kiinnityksissä on aina sen verran väljää, että löysäämisen tai irrotuksen jälkeen kannattaa tarkastaa auraus.

Ehkä alapallon irrotus onnistuu helposti jos on juuri sopiva työkalu. Olen aiemmin yrittänyt alapalloa irti juuri tässä autossa ja oli kuin liimattu kiinni. Sorkkarauta välissä ja vasaralla siihen iskuja, ei hievahtanutkaan. Jokin kiilaava alapallon irrotin toimisi varmaan mutta ei ole tullut hankittua. Harkitaan kulmien tarkastusta, nyt kulkee ainakin satoja metrejä suoraan kun irrottaa kädet ratista.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 '05 oikean vetoakselin (tukilaakerilla) asennus
« Vastaus #9 : 18.09.2017, 10:07:01 »
Kävin katsastamassa auton perjantaina. Inssin mukaan tukilaakeri täristää oikeaa etutolppaa kun pyörää pyörittää.
Pistin tilaukseen SKF VKJC 5755 joka kustantaa kotiintuotuna noin 130e.
Kuvan mukaan "täydellinen osa, jopa vetarin kiinnityspultti mukana" - odotellaan.
Olisin kiinnostunut onko kukaan muu tilannut näitä ja onko akselit olleet sopivia?

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo