Samppasport  Futurez

tuuletusikkunan tiivisteen vaihto

  • 6 Vastauksia
  • 2139 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa humupekka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
tuuletusikkunan tiivisteen vaihto
« : 29.07.2017, 11:28:02 »
Muutama viestiketju aiheeseen löytyy. Niistä ei kuitenkaan käy ilmi tehdäänkö niittauksia missään!

Pienen tuulensuhinan poistamiseksi tilasin uudet tiivisteet, joiden sovittaminen vanhoihin karmeihin niitteineen olikin isompi harmi. Ei ihme, että edellinen omistaja oli sen jätttänyt tekemättä. Naapurin Gunnar on suuunnitellut käytännöllisen pelin, mutta tuuletusikkunan osalta ei ihan.
Vanhan karmin pystysivun niitin hylsyt repsottaa sinne tänne, jolloin uusi tiivitse ei istu karmiin ja lasi seilaa siinä jossain. Luodin muoitoisena olettaisi niittien uppoavan tiivisteen reikiin. Etulasin karmi ei myöskään mahdu normipaikalleen ( alaruuvi), jolloin myös ovipahvin päällä oleva sisustuspelti ei mahdu paikalleen. Edelleen sivuikkuna ei liiku normisti.
Toisella puolella tuuletusikkunan etusarana jäi käteen!

Poissa fender

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: tuuletusikkunan tiivisteen vaihto
« Vastaus #1 : 31.07.2017, 17:05:19 »
Tunnen tuskasi! Yllättävän haastava yksityiskohta Amazonissa tuo tuuletusikkunoiden kunnostus. Omassa projektissa kartoittelin asiaa ja vaikeeta oli sopivien työkalujen hankinta. Itse päädyin "tee se itse ratkaisuun", jossa tuurna on sorvattu sopivasta rautatangosta ja karkaistu kovaksi. Vastakappaleen niiteille tein elegantisti hitsaamalla pieneen 1/4" sarjan hylsyyn  umpipään ja sorvaamalla sopivasti koveraksi, niitin pään muotoa mukaillen. Sopii nätisti lasin kiskojen sisään. Itse niittaus on näillä kahden miehen homma osien pitämiseksi paikoillaan, joten tallikavereiden apuja tarvitaan

Kaupallisiakin vaihtoehtoja varmasti jossain on. Yritinkin tilata Hanson Rivet firmasta niittarin päitä omatekoista työkalua varten, mitään ei kuulunut tai eivät toimittaneet Suomeen.

Alumiinipellistä niitattuja lentokoneita varten on erikoispihtejä joilla niitit voi puristaa.
Itselleni noin 300taalan hinta tuntui hivenen kalliillta. Näihinkin vaaditaan irtonaiset karkaistut niittauspäät.

Kuorma-autojen jarruhihnojen niittauksiin tarkoitetuissa laitteissa on, ainakin täällä paikallisesti, liian suuret niittauspäät

Joillakin suutareilla ja verhoilijoilla on neppareiden niittauksiin tarkoitettuja tuurnia, ja painettavia niittaustyökaluja joilla voisi onnistua. Kysäise paikallisilta

Omatekoisillakin työkaluilla selvisin lopulta voittajana tuosta tuuletusikkunaprojektista.
Jos käytät akkunat täysin nippeleinä komponenttien viimeistelemiseksi, on helpompi lopuksi niitata kromattu pystykisko kokonaisena tuuletusikkunan kolmiorunkoon. Tiiviste voit niitata kiinni valmiiksi pystykiskoon, muutoin ylänurkan niittiin on vaikea ulottuvuus. Uusia niittejä saat Volvolta orkkisosana, sekä pieniä että suurempia saranan niittejä.

Toivottavasti näistä jotain apuja projektiisi.
« Viimeksi muokattu: 31.07.2017, 17:09:58 kirjoittanut fender »

Poissa humupekka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: tuuletusikkunan tiivisteen vaihto
« Vastaus #2 : 01.08.2017, 10:24:40 »
Kiitos viestistä. Juurikin sitä mitä kaipasin.

Poissa humupekka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: tuuletusikkunan tiivisteen vaihto
« Vastaus #3 : 10.08.2017, 18:34:15 »
Mites sitten vielä kolmion suoran kehyksen tiivistys ulkopuolella. Tuuletusikkunan tiivisteen ja sivuikkunan tiivisteen jää kehyksen levyinen rako. Mitä siinä originaalina on? Mitä siihen muuten kannattaisi laittaa?

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Volvo PV&Duett

Poissa Einari Lindberg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 136
  • www.vrcf.fi
Vs: tuuletusikkunan tiivisteen vaihto
« Vastaus #5 : 15.10.2017, 15:38:46 »
minkäslaisia kokemuksia tuon kolmio ikkunan kunnostuksesta yleisesti on? itse tiivisteen vaihto oli ihan helppo rojekti ku heitti niitit olan yli ja pisti massalla kiinni. tuli hyvä. mutta itse ikkunan sovitus paikalleen ei tuota tarpeeksi tyydyttävää lopputulosta. se alareunan "saranatappi" oli tietysti ruostunut puhki ja jouduin sitä hitsailemaan ja kiinnitin massalla karmin sisään ilman niittejä. ei oikein saa kunnolla toimimaan ja suljettaessa ei kunnolla tiivisty paikalleen. meinasin jo jos irrottelus kaikki saranat ja lukkovivun ja tiivistäis ikkunan massalla kiinni. ei ainakaan pääsis vesi mihkään väliin muhimaan.

kertokaas muut omista kokemuksista asian suhteen.

Poissa RILLUV70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 401
  • Old
Vs: tuuletusikkunan tiivisteen vaihto
« Vastaus #6 : 15.10.2017, 19:52:05 »
Ei kellään ois tarvetta niihin ikkunoihin? Löytyis pari, toisessa lukko kiinni. Vm:sta ei oo varmuutta.
RTS

 

KL-varaosat  Race.fi