Yhden kerran on tullut venäläistä "harrastettua" kun hommasin työmatka-autoksi 2105 Ladan vuosimallia '95.
Ehdottomasti huonoin puoli vuosimallista johtuva vähäpäästöisyys ja solenoidiohjattu Axtec-kaasutin. Hitonmoinen kikkailu saada päästölappu kerran vuodessa katsastukseen, muutenhan sen sai soveltamalla toimimaan käytössä. Viisain ois heivannu sen samantien Norjan yli Kuubaan ja vaihtanu normikaasarin, kuulemma toimivalla katilla ois silti menny päästöistä läpi.
Eikä ne käyttöominaisuudetkaan hääppösiä ollu, alkaen älyttömästä ISA-standardin (Italian Standard Ape) mukaisesta ajoasennosta. Ei sitä normimittaisen ja -vartaloisen selkä pitemmän päälle kestäny, yksi syy miksi jäi pois käytöstä kun työmatkaa ja ajopäiviä alko kertyä enemmän.
Ja se lämmityslaite, hukkalämpöä syntyi kyllä varmasti tarpeeks, mutta puhallus oli kuin lehmän henkäys. 1-asennossa syntyi lähinnä melua ja 2-asennossa vielä enemmän melua, hyvä jos -20 asteen pakkasessa jaksoi pitää kaikki puhallus lasilla tuulilasissa tähystysaukot auki, sivulaseilla ei tarvinnu vaivata päätään. Ja ainut kampe josta täytyi talvella skrapata lasit myös sisäpuolelta...
Ilmeet oli kyllä joskus näkemisen arvoisia, kun harva se kerta tankilla käydessä tuli joku sanomaan että nämä ne on kovia rautoja, eikö ookkin hyviä käynnistymään ja lämpimiä talvella jne? Ja siihen kun rehellisesti vakavalla naamalla vastas että minusta nämä on kyllä aika paskoja...
Tuli hävitettyä kun ensimmäisen kerran joutui leimalle tekemään remonttia, vaihtamaan yhden jarruletkun ja hitsaamaan kaks paikkaa. Ei ollut vaikee myytävä vaikka kovasti ostajaa varoittelin, kaippa sillä on joku vielä oppirahansa maksanut ja taivaspaikkansa lunastanut.