Autodiagnoosi  Carcom Oy

Hitsikoneista kokemuksia? ESAB REBEL

  • 24 Vastauksia
  • 11420 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Hitsikoneista kokemuksia? ESAB REBEL
« : 06.08.2017, 20:49:01 »
Uusi kone pitäisi hommata ja minä kun en näistä mitään ymmärrä niin kertokaa mielipiteenne.

MIG/MAG pitää olla (vähintään) ja kevyisiin auto/korjaushommiin tulisi. En ole hyvä hitsaamaan mutta jokusen paikan olen saanut sentään pysymään ;)

Biltsun MIG140llä (ja hiilidioksiidillä) olen siis muutama auto katsastanut mutta jälki ei ole ollut läheskään tasalaatuinen, ja syytän siitä osittain myös hitsikonetta, joten se on nyt myyty. Sitten löytyy ESAB Speeder Compact 400 mikä toimii mielestäni paremmin mutta se on taas vähän turhan kömpelö pikkuhommiin joten sekin menee myyntiin (ilmoita jos kiinnostaa).

Hakusessa siis näiden välimaastosta sopiva laite ja seuraavia olen haaveillut:

-Kemppi MinarcMIG EVO200
-Esab Rebel EMP215ic
-Esab CaddyMIG C200

Onko jollain jostain näistä jotain kokemuksia? Hyviä / huonoja puolia? Kaikissa kyllä hintalappu vähän ylikantissa minun kukkarolle mutta ostan mielummin hintansa arvoisen, hyvän koneen kuin halvalla huonon.

Osaako joku jotain näistä kertoa vai onko kenties joku parempi vaihtoehto jäänyt huomaamatta?
« Viimeksi muokattu: 07.08.2017, 23:05:25 kirjoittanut mauser240 »
142

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2911
  • "Noku mä haluan"
Vs: Hitsikoneista kokemuksia?
« Vastaus #1 : 06.08.2017, 21:02:41 »
-Kemppi MinarcMIG EVO200

Itsellä tämän pikkuveli eli EVO170 ja kaasuna hiilidioksidi. Kaiken tuolla on saanut tähän asti hitsattua ja on kyllä rahanarvoinen laite. Jälki on hieman niin ja näin tuon hiilidioksidin takia, mutta kun pääasiassa hitsuuttelutarve on pientä ja yleensä jotakin epäpuhdasta autopeltiä niin kalliin seoskaasun tuhlaaminen tuollaiseen ei oikein nappaa.

EVO170:llä pärjää mainiosti, mutta jos kokee tarvitsevansa hitsausohjelmia esim. alumiinille niin sitten tuo EVO200. Toki sitten tarvitsee jo argonia kaveriksi.

Itse maksoin 6kg hiilaripullosta 175e mittareineen, täyttö paikallisessa sammutinliikkeessä 42e ja tuolla hitsaa mun säädöillä n. 1.5 kelaa.

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Hitsikoneista kokemuksia?
« Vastaus #2 : 07.08.2017, 08:29:21 »
Itsellä ollut vuoden päivät tuo EVO200, kaasuna hiilidioksidi. Ei voi kuin suositella, jaksaa polttaa hyvin 4mm asti ja toimii jopa ohuen jatkoroikan perässä vaikka mökkikin on voimalinjan päässä. Paras kone millä olen ikinä hitsannut.

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 519
  • www.vrcf.fi
Vs: Hitsikoneista kokemuksia?
« Vastaus #3 : 07.08.2017, 09:21:48 »
Ensiksi oli kaverilta lainassa vanhemman mallinen 170 evo kemppi vai mikä lieneekään oikea mallimerkintä. Kun hän alkoi tarvita konettaan niin piti mennä kauppaan ja ostaa oma 170:nen

On kyllä näppärä siirrellä ja hyvä kone hitsata. Tässä uudemmassa on säädöt mielestäni tehty vähän hankalammaksi kuin vanhassa, mutta kyllä siihenkin oppii aika äkkiä kun vaan käyttää konetta.

Miggiä jos on ostamassa niin siinä ei kannata yrittää säästää ja ostaa halpaa, huonolla koneella epämiellyttävä ruostekorjaus muuttuu sietämättömäksi. Hyvällä koneella hitsaaminen sujuu ja hermot lepää.

Erään metallipajan seinällä jossa olin nuorena poikana hitsaajana oli paikkansa pitävä huoneentaulu seinällä.

" Ei ole olemassa huonoja hitsareita,
toisilla on vaan paremmat koneet"
            KEMPPI

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Hitsikoneista kokemuksia?
« Vastaus #4 : 07.08.2017, 10:35:35 »
"Ostakaa mitä ostatte ja mistä ostatte mutta pysykää kaukana niistä kiinalaisista"
- Käytettyjen huoltamon myyjä

> Esab PC200
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: Hitsikoneista kokemuksia?
« Vastaus #5 : 07.08.2017, 13:57:16 »
Kiitoksia näistä!

Muuten ostaisin varmaan tuon 200EVOn mutta kun n. 300€ lisähinnasta saa Rebelistä puikko-ominaisuuden sekä jonkunnäköisen TIGin vielä...

Onkohan kukaan kokeillut tota Rebeliä?
142

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: Hitsikoneista kokemuksia?
« Vastaus #6 : 07.08.2017, 23:04:26 »
En ole hirveesti Rebelistä löytänyt kokemuksia mutta se varmaan tarkoittaa ettei ihan susi voi olla kun kukaan ei oo haukkunut pystyyn. Joten pistin semmosen tilaukseen ;) Ainakin on 3 vuoden takuu vs. Kempin 2 v.

Kuten mainitsin niin en ole mikään asiantuntija mutta varmasti voisin jotain siitä kertoa sitten kun kerkee.

Jos joku sitten haluaa itse kokeilla niin voisin antaa vuokralle, ja ihan kuitilla, mutta siitä ei enempää tässä.

Kiitoksia vinkeistä, en (tuttuun tapaan) tarkkaan noudattanut mutten ainakaan ostanut kiinalaista ;)
« Viimeksi muokattu: 07.08.2017, 23:07:18 kirjoittanut mauser240 »
142

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2911
  • "Noku mä haluan"
Vs: Hitsikoneista kokemuksia?
« Vastaus #7 : 08.08.2017, 22:42:33 »
Kiitoksia vinkeistä, en (tuttuun tapaan) tarkkaan noudattanut mutten ainakaan ostanut kiinalaista ;)

On kyllä pakko arvostaa. 3/4 kommentoijasta suosittelee Kemppiä, äijä menee ja ostaa Esabin ;D

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: Hitsikoneista kokemuksia?
« Vastaus #8 : 08.08.2017, 23:33:19 »
On kyllä pakko arvostaa. 3/4 kommentoijasta suosittelee Kemppiä, äijä menee ja ostaa Esabin ;D

Millainen hitsi, sellainen hitsari, eli kapinallinen  :2funny:

Ei siis ollut tarkoitus kenellekään v*ttuilla mutta kun myös puikolle on tarvetta välillä ja erotus Kemppiin niin pieni... Sitten muija lupasi pikkasen jeesata erotuksessa kunhan hitsaan hänenkin helevetin **ppelin ja yhtäkkiä soittivat lepuuttajakaupasta ettei ole haluamani mallia varastossa joten saan sieltä maksamani rahat takaisin (ja jään ilman lepuuttajia toistaiseksi) niin sitten kävikin näin.

En tosiaan löytänyt Rebelistä kuin postitiivista palautetta (TIGitoiminto ehkä poikkeus), kohta sen näkee in real life.
142

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: Hitsikoneista kokemuksia? ESAB REBEL
« Vastaus #9 : 12.08.2017, 23:35:20 »
Nyt on kokeiltu jonkun verran (pari reikää **ppelin pohjaan) eikä ole moittimista ainakaan vielä.

"Automaattitilassa" kokeilin myös yhtä 3 tuuman pakoputkea jatkaa sekä tulpata ja tulihan se melko tiiviiksi heti ekalla.

Tärkeä puolestaansapuhuja mikä unohtui mainita on, toisin kuin näissä muissa koneissa, mikkiletkussa EURO-liitin.

Jos jotain pitää moittia niin syöttölaitteen ylöspäin jousivoimalla aukeavan vastarullan pitimen stoppari. Se on semmonen pieni valualumiininen tappi ja vähän sen oloinen että katkea ennemmin tai myöhemmin kun mekanismi paukahtaa auki. (Käyttöohje käskee avata ja sen jälkeen nostaa mutta avatessa nousee ihan itsestään täysillä pikkutappia vastaan.) No, pystyyhän sitä kädellä vaikka jarruttamaan.

Muuten vaikuttaa kyllä laadukkaalta peliltä!
142

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Hitsikoneista kokemuksia? ESAB REBEL
« Vastaus #10 : 19.08.2017, 21:05:00 »
Mulla on kanssa koneen osto käynnissä ja olen käynyt vertailemassa kannettavia valovirtakoneita. Evo200, Esabin C200i, Migatronicin joku ja Telwinin Technomig 215. Kempissä on huonoa hinta ja euroliittimen puute. Tämmönen amatööri sai parasta saumaa Esabilla, Telwinkään ei huono ollut, Migatrinic antaa tasoitusta tehossa. Mitä oon kuullu niin Kempeissä on ollut korttivikoja jonkun verran. Nyt pähkäilen lähinnä Esabin ja Telwinin välillä jos Joulupukki tois jommankumman. Telwinitkin kun oon todennu ihan toimiviksi harrastekäytössä.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Hitsikoneista kokemuksia? ESAB REBEL
« Vastaus #11 : 19.08.2017, 21:34:37 »
Ainakin jos löytää Kempin vanhan (80-luku)  163, tai 183 niin saa yleensä isohkon mutta vanhan kunnon luotettavan yksinkertaisen perus Migin millä voi sitten hitsta ihan oikeasti  eli ei ainakaan mitään suojakaasuttomia rämmäleitä kannata kenenkään ostaa.  Kortteja on joskus mennyt ehkä kerran 25-vuodessa, muita vikoja ei ole ollut.

 Ja minulla on myös Kempin hitsarin suikka missä lukee: "Huonoja hitsaajia ei ole toisilla vaan on paremmat koneet"

Terveisin hitsaushommissa jo yli 40 vuotta.

Poissa teemum93

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: Hitsikoneista kokemuksia? ESAB REBEL
« Vastaus #12 : 19.08.2017, 21:58:52 »
Töissä on esabin valovirtamikki ja toimii kun kello,toisin kun iso kemppi :2funny: Itellä oli ennen myös kotona kemppi 180 ja nyt on esabin 250, ja ero on suurempi kun yöllä ja päivällä...

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3760
  • 195hv/406Nm
Vs: Hitsikoneista kokemuksia?
« Vastaus #13 : 19.08.2017, 22:02:14 »
Itsellä tämän pikkuveli eli EVO170 ja kaasuna hiilidioksidi. Kaiken tuolla on saanut tähän asti hitsattua ja on kyllä rahanarvoinen laite. Jälki on hieman niin ja näin tuon hiilidioksidin takia, mutta kun pääasiassa hitsuuttelutarve on pientä ja yleensä jotakin epäpuhdasta autopeltiä niin kalliin seoskaasun tuhlaaminen tuollaiseen ei oikein nappaa.

EVO170:llä pärjää mainiosti, mutta jos kokee tarvitsevansa hitsausohjelmia esim. alumiinille niin sitten tuo EVO200. Toki sitten tarvitsee jo argonia kaveriksi.

Itse maksoin 6kg hiilaripullosta 175e mittareineen, täyttö paikallisessa sammutinliikkeessä 42e ja tuolla hitsaa mun säädöillä n. 1.5 kelaa.
Ostin itekkin kyseisen häkkyrän viikko sitten  O0

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Hitsikoneista kokemuksia? ESAB REBEL
« Vastaus #14 : 19.08.2017, 22:21:17 »
Töissä on esabin valovirtamikki ja toimii kun kello,toisin kun iso kemppi :2funny: Itellä oli ennen myös kotona kemppi 180 ja nyt on esabin 250, ja ero on suurempi kun yöllä ja päivällä...
  Ok. Itsellä on vain vanhanaikasten koneitten kokemusta täytynee siis vanhan ukon kokeilla nykyisiä koneita niin ehkä mielipiteeni on muutettavissa, oikeassa toki olet vanhat Kempit on raskaita ja kömpelöitä, kun sanot että eroa on kuin yöllä ja päivällä noihin Esabin valovirta Miggiin ja siihen Esabin 250 malliin niin sittenhän lienet oikea ihminen esim niitä suosittelemaan, käytätkö pelti hommissa 0.6mm vai 0.8mm lankaa vai molempia? Itse teen vain 0.8mm kaiken.

 

Ateho  Elekma