Elekma  Autoracing

240DL -84 eläkepäiville kesäauto

  • 12 Vastauksia
  • 4476 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
240DL -84 eläkepäiville kesäauto
« : 20.08.2017, 19:41:56 »
Tästä ikuisuusprojektista olen tehnyt jo aiemmin esittelyä mutta Photobucketin kuoltua editointiyritykset tuntuivat liian työläiltä ja koska aika paljon lätinästä liittyi kuviin en jaksanut alkaa muokkaamaan joka ikistä viestiä. Huomattava osa kuvistakin näyttää kadonneen vaikka olinkin kopioivinani kokonaisia kansioita joten on helpompi lähteä täysin uudella tiivistelmällä liikkeelle.

Auto on siis perus karvalakkimallin 240DL B19K moottorilla. Ostin sen 2009 ja ajoin sen kesän ajan duuni/rillutteluajot mutta kilometrejä kertyi sen verran että dieseli tuli hommattua käyttöautoksi ja tämä jäi kunnostuksen kohteeksi koska oli kohtuu siisti ja kunnossa oleva yksilö (kuuluisat viimeiset sanat).
Lähtökohta (pientä kaarien hiomista ehditty aloittamaan):



Mätätöitä riitti yllättäen hieman enemmän kuin päälle päin alkuun näytti  ::) . Korjattiin helmat, lattioita, kontin puolta ja lasien ympäryksiä, massoja on rapsuteltu pois joitain kiloja. Paremmat ovet, etusiivet, konepelti ja ties mitä tuli foorumin kautta eri harrastajilta. Sekalaista seurakuntaa kuvia (sen aikaisilla puhelimilla  :D ):









Jossain vaiheessa maalattiin faijan kanssa kori sisältä ja suurin osa konehuoneesta. 2012 loppupuolella saatiin kuitenkin kori ulkopuoleltakin  maaliin, värinä original 192:





Fillareiksi laitettiin alustavasti Brockin B4:t 8,5/10x17:



Faija jäi eläkkeelle ja auto oli pakko siirtää hänen duunipaikaltaan mun kotikatokseen joten samalla meni talli/pajapaikkakin. Jotain on kuitenkin harvakseltaan yritetty puuhata ja osia hommata vaikka aika toivottomalta on välillä tuntunut.

Alustaan on tehty vasta taka-akseli suurin piirtein kuosiin. Puslat on Powerflexin violettia sarjaa, 1031 perässä Detroit Truetracker, Retroturbon säädettävät ylätukivarret uniballeilla ja säädettävä panhard uretaaneilla, alatukivarret vahvistettu, Avon säädettävät iskarit ja lyhennetyt farkun kuormajouset. Vakaajina IPD:n 25/22mm setti.
Jarruihin odottaa hyllyssä vakiokokoiset EBC Turbogroove levyt Yellowstuff paloilla ja HEL:n teräspunosletkuilla. Satulat on uudet vakiot joka nurkkaan, väriä ei ole vielä näköjään päätetty  :idiot2: Joitain muitakin kuvatuksia...







Kirjaillaan vaikka erikseen nuo moottoriin liittyvät ettei ihan luonnottoman pitkää tule tästä aloituksesta. Varmasti paljon unohtuikin kun kuvia puuttuu mutta tässä tämä häkkyrä nykykuosissaan:










V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: 240DL -84 eläkepäiville kesäauto
« Vastaus #1 : 20.08.2017, 19:52:54 »
Helpompi itse lähteä seuraamaan tämän tekoa paremmin uudessa topiicissa vaikka vanhaakin ehdin hiukan lueskella. :)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: 240DL -84 eläkepäiville kesäauto
« Vastaus #2 : 20.08.2017, 20:01:46 »
Koska en ole ikinä ainuttakaan moottoria rakentanut niin tekniikkapuolelle yritetään puuhailla mahdollisimman simppeli B230FT sisältäen kiinan Eaglet, Wisecot, 531 kannen 37/46 venttiileillä ja Masterpowerin 545-7 puhaltimella. Moottorinohjauksesta ei ole vielä varmuutta, sain kyllä pomoltani ilmaiseksi jonkun iän ikuisen Hestec 2.5:n, en tiedä tekeekö tuolla enää mitään?
Välijäähdytin on isohko perus kiinalainen ja syylari joku Mishimoton Nissanin mallikohtainen. Laatikko on 262 Getrag sintterillä ja 763 asetelmalla, vauhtipyöräksi vissiin käy suoraan pottapyörä mutta katsotaan sitten joskus mitä noiden kanssa keksitään.

Jottae kilkettä ja kilkutinta:







V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: 240DL -84 eläkepäiville kesäauto
« Vastaus #3 : 20.08.2017, 20:17:29 »
Sitä on uutta kipinää saatu O0

Hieno on kyllä peli, livenä hienompi kuin kuvissa, tai sanotaanko vaikuttavampi :)

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: 240DL -84 eläkepäiville kesäauto
« Vastaus #4 : 20.08.2017, 20:24:04 »
Tuo on yks parhaista Volvon väreistä kautta aikojen  S*
Hyviä paloikoita sulla on tulossa tohon ja kohtahan tota pääsee jo niputtamaan.

Voi kunpa saisi joskus oman 244:sen laitettua edes koriltaan, no ehkäpä se kipinä vielä syttyy kun tarpeeks lukee ja katselee toisten tekosia  :D

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: 240DL -84 eläkepäiville kesäauto
« Vastaus #5 : 20.08.2017, 20:25:27 »
Helpompi itse lähteä seuraamaan tämän tekoa paremmin uudessa topiicissa vaikka vanhaakin ehdin hiukan lueskella. :)
Yritin kyllä vanhaa alkaa muokkaamaan mutta meni vaan enemmän ja enemmän sekavaksi joten laitetaan uusiksi.

Sitä on uutta kipinää saatu O0

Hieno on kyllä peli, livenä hienompi kuin kuvissa, tai sanotaanko vaikuttavampi :)

Kiitosta vaan, vaikka vanhojahan mä vaan turisin tässä uusiksi  :D Mutta kyllä tässä yritetään tämänkin suhteen pikku hiljaa orientoitua.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: 240DL -84 eläkepäiville kesäauto
« Vastaus #6 : 20.08.2017, 20:27:12 »
Tuo on yks parhaista Volvon väreistä kautta aikojen  S*
Hyviä paloikoita sulla on tulossa tohon ja kohtahan tota pääsee jo niputtamaan.

Voi kunpa saisi joskus oman 244:sen laitettua edes koriltaan, no ehkäpä se kipinä vielä syttyy kun tarpeeks lukee ja katselee toisten tekosia  :D
Mä olen myös yrittänyt kaivaa sitä motivaatiota muiden projekteista  :D
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1043
  • www.vrcf.fi
Vs: 240DL -84 eläkepäiville kesäauto
« Vastaus #7 : 21.08.2017, 13:48:34 »
Sehän valmistuu käsiin  :P

Mä tässä inspistä keräilen noita alustanosien kuvia katsellessa, jos sais enstalvena tota omaakin vähän siistimmäksi tuolta pohjanpuolelta katseltuna (ja tukevammaksi)...

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: 240DL -84 eläkepäiville kesäauto
« Vastaus #8 : 11.07.2019, 17:51:50 »
Sehän valmistuu käsiin  :P
Suorastaan  :D

Laitetaan nyt esille kun näköjään tämäkin vielä löytyi täältä vaikkei kummoisempaa olekaan tapahtunut.
Sen verran pitää kaivaa muisteloita jotta parit kalikat kävin tuosta kylän toiselta puolelta hakemassa. Maves Racingin purkuun menneestä 240 T5:sta ostelin pois a-group takaspoilerin ja alustan osia. Eteen odottelisi nyt BC:n tolpat joissa jatkoadapterit alapalloille, taakse AVOn coilit ja säädettävät alatukivarret. Valitettavasti itse tekniikkaan oli perstasku liian ohut  :(



Takatukivarret on valmiiksi hiekkapuhalletut ja tiistaina kävin hakemassa maalit niitä varten. Eilen purettiin kaverin kanssa uudestaan taka-akseli irti ja nyt olisi tarkoitus tehdä se kerralla ns. valmiiksi jarruineen jne. kun edellisellä puuhastelulla tuli omasta mielestä hieman oiottua.
Ajatuksena olisi myös käyttää Sam`s Garagella pultteja jne. pikkupalikoita sinkityksessä mutta tsekataan nyt...



Onkohan huono idea jos teetän takapään jarruputki/letkulinjan tilalle suoraan paineensäätimeltä satulalle teräspunosletkuilla? Ainakin jäisi parit liitokset välistä pois...

Katsotaan josko saisi vkl:n aikana nippuun niin voisi ainakin itselle valehdella että tämä mukamas eteneekin johonkin  :D

« Viimeksi muokattu: 11.07.2019, 17:54:04 kirjoittanut remes »
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: 240DL -84 eläkepäiville kesäauto
« Vastaus #9 : 14.09.2019, 21:45:32 »
Taka-akselin paineenrajoitin oli niin rapsakassa kondiksessa että ostin etelään muuttaneelta Björk Motorposportilta nuppimallin OBP:n säätimen joka olisi tarkoitus sijoittaa takakonttiin. Kävin hakemassa myös "puolisyvän" kolmipuolaisen mokkaratin etäisyyden säädöllä ja 40l:n turvatankin. Kylkeen otin 1,5l  keruusäiliön.
Alatukivarret lähti kaverin hitsattavaksi, ehkä tehdään paikallaan säädettävät. Alkuperäisestä työn jäljestä ei oikein kehuja tullut varsinkaan hitsausten osalta. Tolppien yläpäistä tuli myös jykevämmät aihiot, pitää vielä mitata kiinnitysten paikat niin saadaan lopulliseen muotoon.
Muutenhan tuo paketti alkaa olemaan ainakin omasta mielestä siedettävän näköinen, tosiaan ne alatukivarret tulee jossain vaiheessa mutta missä muodossa niin sen näkee sitten. Kunhan tästä saisi ajettavan.














« Viimeksi muokattu: 15.09.2019, 08:21:25 kirjoittanut remes »
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa mhaimi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: 240DL -84 eläkepäiville kesäauto
« Vastaus #10 : 15.09.2019, 09:14:31 »
Onpas makoisan näköistä  S*

Poissa jonze

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2064
    • jonze_photos
Vs: 240DL -84 eläkepäiville kesäauto
« Vastaus #11 : 15.09.2019, 09:25:23 »
Eihän tuollaista raaski enää auton alle laittaa  :buck2: komeaa jälkeä O0
Volvo s40 D3 classic 2011
Bmw 118 m-sport 2013
Mersu clk 230 kompressor -98 avo
Insta @jonze_photos

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: 240DL -84 eläkepäiville kesäauto
« Vastaus #12 : 12.04.2021, 16:54:54 »
Tähän tuli hommattua puoltoista vuotta sitten vielä MKM:n alatukivarret taakse. Sen jälkeen ei mitään ole tapahtunut, eikä tule tapahtumaankaan. Topikin voi lukottaa.
V40 T2 -17
Kuvat

 

Futurez  Kulkukoira