Huollatin itsekin AW50/51-vaihteiston täysrempan tässä hiljattain Recrolla. Takuuta eivät tosiaan antaneet kuin 1v/50tkm, liekkö heilläkin niin heikko luotto kyseiseen vaihteistoon, kun tässä ketjussa toisella Volvon vaihteistolla sai kuitenkin täysimääräisen 2v/100tkm.
Weppisivustolla lukee takuuehdot vähän epämääräisesti. Riippuen miten tarkkaan sen lukee, ja millä kielellä, niin voi saada eri käsityksen. Tai ainakin itse lukaisin tuon tekstin nopsaan, niin kuvittelin saavani automaattisesti 2v/100tkm takuun:
eng:
RECRO guarantees reconditioned automatic transmission systems against defects in workmanship and materials up to 24 months or 100,000 km, whichever is sooner.
fin:
RECRO myöntää takuun kunnostetuille automaattivaihteistoille valmistusvirheiden varalta seuraaville enintään 24 kuukaudelle tai 100 000 ajokilometrille riippuen siitä, kumpi saavutetaan ensin.
Muuten vois antaa palvelusta arvosanan 9 mutta sähköpostikommunikaatiossa oli välillä viikon viiveitä ja ei tullut kaikkiin kysymyksiin suoria vastauksia vaan vähän sinnepäin, mikä ainakin itseä ärsyttää että pitää useampaan asiaan tenkata asioita eikä kerralla osata vastata kaikkiin kysymyksiin. Kun takuuasiakin paljastu vasta jälkeenpäin lyhyemmäksi kuin olin odottanut, niin vähän jäi happama maku. Joten arvosana putos kokonaisuudesta seiskaan. Menee tietenkin omaankin piikkiin kun en varmistanut tuota asiaa ennen huollon tilausta ja jos olisin ollut silloin Suomessa niin ehkä olisin alkanut soittelemaan perään.
Joka tapauksessa homma pelasi helposti soomeksi, niin ei tarvinnut edes lontooksi vaihtaa. Kysyin ensin rempan hintaa recron veppisivujen kautta ja sain sieltä vastauksen ja hinnan suomeksi. Kun oli kiirettä että en ehtinyt asiaa sen paremmin hoitaa, niin lähetin auton heidän kuskipalvelun kautta Latviaan huollettavaksi, enkä irrotattanut vaihteistoa Suomessa. Auto piti tankata täyteen ja nouto oli Länsisatamasta josta kuski ajoi auton Recrolle ja huollon jälkeen takaisin Länsisatamaan. Eli oli täyden palvelun paketti, auto haettiin, huollettiin ja palautettiin. Kommunikaatiota käytiin sähköpostilla ja puhelimella.
Nyt tuntuu toimivan ihan eri planeetalta, tyytyväinen olen lopputulokseen. Ei se vaihdelaatikko mikään loppu vielä alunperinkään ollut, mutta kyllästyin siihen että sain...
A) odottaa vaihteiden kytkeytymistä esim D->R pakille ja kytkeytymisnykäisyihin. Ei jaksanut oikeestaan paljon perutella sen vuoksi.
B) 2->3 vaihtoi "luistattaen" ja lopulta pamautuksellaja isomman vaihteen kytkeytymisellä, jos ei ajanut varovasti kevyellä "pintakaasu"-tekniikalla. Tämä lähinnä ilmeni vasta öljyjen lämmettyä, kylmänä toimi ilman ongelmia.
Vaihteiston kanssa tuli toimeen mutta aattelin että kun auto nyt maksoi muutaman tontun niin jos tähän tekee nyt vähän isomman rempan, niin halvemmaksi se silti tulee kuin ajella uudella autolla, jos ei vaan mitään isompaa hajoa. Mutta eihän näistä voi koskaan tietää. Sitäkin kannattaa tietty miettiä, että jos loota hajoaa takuun piirissä, niin hankalampaahan se varmasti on operoida asiassa, kuin että hommassa vois jutella kasvotusten jonkun lähipajan kanssa missä huolto ois tehty.
Hintakikkailuakin tarjouksessa on, että joutuu vähän katsoo mitä homma kokonaisuudessaan maksaa. Suomessa yleensä ilmoitetaan palvelut kuluttajille 24% alvilla. Nyt hinta oli ilmoitettu että täyskorjauksen ja irroitus/asennuspalvelun hintaan sisältyy alv. (Latvian 21%) mutta kuljetuspalveluun ei. Joten tästäkin voi ensin viattomasti ajatella, että kuskipalvelu menee kokonaisuudessaan ilman alvia (eli joku rönttönen hoitaa sen vapaa-ajallaan lisätienesteinä), mutta siihen tulee kuitenkin lopulta Suomen alv 24%. En tiedä miksi sitä ei sitten ilmoiteta suoraan tarjouksessa, mikä on oikea hinta kokonaisuudessaan. Joutuu laskeskelemaan. Niin ja sekin kannattaa huomoida että 2.4T Volvohan hörppää tuolla Latvian matkalla 2 tankillista (tankkasin menomatkalle täyteen etanolia ja paluumatkalle tankkasivat bensaa). Matkaa reissulta mittarissa 819km sisältäen 40km siirto-ajot kotoa Länsisatamaan.
Mutta kokonaisuudessaan oli kyllä helppoa kunhan vaan pari kertaa lähettelee sähköposteja, pari puhelua ja auton vieminen ja nouto Länsisatamasta sopi minulle hyvin, kun asun Helsingissä. Ei tarvinnut alkaa kyselemään huoltamoa joka olis repinyt ja asentanut vaihteiston täällä Suomessa. Recron käyttämät Addinol -öljyt näkyvät olevan kirkkaat eivätkä punertavat kuten aikaisempi Teboilin öljy mitä olin itse käyttänyt. Luulisi firman osaavan täyttää määrän oikein, mutta kun katsoin mittatikkua, niin öljy on kylmänä auton tyhjäkäynnillä mitta-asteikolla lämpimän minimissä. Mielestäni sitä on siis liikaa, mutta täytyy vielä varmistaa uudelleen mitä näyttää esim. kuumana.