Kulkukoira  Proturbo

-06 V50 1.8 "ongelmat"

  • 34 Vastauksia
  • 21465 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AkiT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
« Vastaus #15 : 11.10.2017, 10:17:41 »
Tulipa tarkastettua millonkas se suodatin olikaan vaihdettu ja olihan siitä aikaa. Vaihdoin sen uuteen mutta ei kyllä ollu vaikutusta nykimisiin ja tyhjäkäynnin humpaamiseen.

Kulutus mulla on ollu ajotietokoneen mukaan tällä lyhyellä matkalla 10l pintaan. Mut olen kyl yrittäny tuolle vähän kenkää tässä myös antaa.  :)

-Tasakaasulla selvää nyintää n.2000rpm.
-Nykimisiä moottorijarrutuksessa.
-Osa kaasulla kiihdyttäessä myös pientä nyintää.
-Tyhjäkäynnin humpaamista liikkeellä ollessa kytkin ylhäällä vapaalla. Paikallaan käynti ok.

Nyt ky alkanu pimeetä tulemaan oon huomannu kans että sisävalot ainaki välkkyy käynnissä ollessa. Kävin maadotuspisteet läpi ja mittasin jännitteen tyhjäkäynnillä joka oli reilusti yli 14v.
Audi A4
Volvo V50

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
« Vastaus #16 : 12.10.2017, 09:39:21 »
Tulipa tarkastettua millonkas se suodatin olikaan vaihdettu ja olihan siitä aikaa. Vaihdoin sen uuteen mutta ei kyllä ollu vaikutusta nykimisiin ja tyhjäkäynnin humpaamiseen.

Kulutus mulla on ollu ajotietokoneen mukaan tällä lyhyellä matkalla 10l pintaan. Mut olen kyl yrittäny tuolle vähän kenkää tässä myös antaa.  :)

-Tasakaasulla selvää nyintää n.2000rpm.
-Nykimisiä moottorijarrutuksessa.
-Osa kaasulla kiihdyttäessä myös pientä nyintää.
-Tyhjäkäynnin humpaamista liikkeellä ollessa kytkin ylhäällä vapaalla. Paikallaan käynti ok.

Nyt ky alkanu pimeetä tulemaan oon huomannu kans että sisävalot ainaki välkkyy käynnissä ollessa. Kävin maadotuspisteet läpi ja mittasin jännitteen tyhjäkäynnillä joka oli reilusti yli 14v.

Minusta 10L kulutus on aika korkea ellei ole pelkkää taajama-ajoa tai jatkuvaa kiihdyttelyä. En tosin tiedä miksi kulutus olisi epänormaali koska tulpat ei ainakaan viitannut esim. liian rikkaaseen seokseen.
Olet kuitenkin puhdistanut kaasuläpän, oletan että irrotettuna koska irrotus on aika simppeli homma. Minulla oli aiemmin C70 jossa oli viallisia kaasuläppiä, mutta tyhjäkäynti ja pieni epävarmuus pintakaasulla poistui kun puhdistin huolella sen kohdan kanavasta mihin kaasuläppä jää nojaamaan tyhjäkäynnillä. Siinä oli jotain tiukkaa likaa ja läppä ikäänkuin juuttui siihen, jolloin säätö ei toiminut. Minulle jäi kuva, että systeemi ohjasi läppää vähän auki, ei tapahtunut mitään, lisää voimaa, läppä lopulta liikkui, liike meni "yli" ja sitten säätöä taas toiseen suuntaan. Onhan tämä vähän kaukaa haettua mutta jos muutakaan ei keksi niin voi tutkia. Kanavan puhdistukseen tarvittiin liotusta, karhunkieltä yms jotta alkoi kiiltää.   

Poissa AkiT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
« Vastaus #17 : 12.10.2017, 19:11:19 »
Minusta 10L kulutus on aika korkea ellei ole pelkkää taajama-ajoa tai jatkuvaa kiihdyttelyä. En tosin tiedä miksi kulutus olisi epänormaali koska tulpat ei ainakaan viitannut esim. liian rikkaaseen seokseen.
Olet kuitenkin puhdistanut kaasuläpän, oletan että irrotettuna koska irrotus on aika simppeli homma. Minulla oli aiemmin C70 jossa oli viallisia kaasuläppiä, mutta tyhjäkäynti ja pieni epävarmuus pintakaasulla poistui kun puhdistin huolella sen kohdan kanavasta mihin kaasuläppä jää nojaamaan tyhjäkäynnillä. Siinä oli jotain tiukkaa likaa ja läppä ikäänkuin juuttui siihen, jolloin säätö ei toiminut. Minulle jäi kuva, että systeemi ohjasi läppää vähän auki, ei tapahtunut mitään, lisää voimaa, läppä lopulta liikkui, liike meni "yli" ja sitten säätöä taas toiseen suuntaan. Onhan tämä vähän kaukaa haettua mutta jos muutakaan ei keksi niin voi tutkia. Kanavan puhdistukseen tarvittiin liotusta, karhunkieltä yms jotta alkoi kiiltää.

Irrotettuna olen kaasuläpän putsannut. Mut otin viestisi jälkeen vielä kerran sen irti ja putsasin villalla liuottimen kera. Läpän kohdalla on tummempi kohta joka ei lähteny minnekkään. Eikä kyl tuntunutkaan sormella/kynnellä. Tiivistettä en ole vaihtanut.




Ei tullut putsauksella muutosta. Kai se kohta pitää alkaa uskomaan kuten jotku on sanonut että ei ole vika vaan "ominaisuus". Jotenki en vain jaksa/halua uskoa  ;D ;D

Edit: Ajo on ollu tosiaan enimmäkseen taajamassa ja reippaampia kiihdyttelyjä.
« Viimeksi muokattu: 12.10.2017, 19:13:27 kirjoittanut AkiT »
Audi A4
Volvo V50

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • www.vrcf.fi
Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
« Vastaus #18 : 12.10.2017, 20:57:08 »
En tunne kyseistä moottoria, mutta yleisesti:

Ootko ajellu obd palikka kiinni ja katsellut softalla moottorin arvoja/live dataa? Sieltä yleensä löytyy vihjettä vaivaan.

-lambdaa(säätöpuolen eli ennen kattia) vaihdettu koskaan? Paljon kilometreja?
-päästölappu ok? Yleensä näkyy päästöissä jos seokset heittää
-pelaako kylmänä/kuumana paremmin?
-kerääkö tankkiin ylimääräistä (ali)painetta? Pelaako korkki raollaan?

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
« Vastaus #19 : 13.10.2017, 09:16:26 »
M141 kysyi tankin alipaineesta. Meillä S40 1.8 bensatankissa on selvä alipaine. Kun avaan tankinkorkin kun menen tankkaamaan, yleensä melko tyhjää tankkia, korkin avaus sihauttaa oikein selvästi. Mistä se on merkki / johtuu?

Aika merkillinen on Akin ongelma. Asut sen verran kaukana, ettei voida kokeilla osien vaihtoa autosta toiseen.

Tuli mieleen, voisi sytytyspuolissa (se juttu "tulpanhatussa" ) olla jotain. Tsekkaa nyt ainakin liittimet, ettei ole hapettuneet. Puolia saa kohtuuhintaan netistä, esim. tässä koko setti:
http://www.ebay.co.uk/itm/4x-For-Ford-Focus-Mondeo-Mazda-3-Volvo-C30-S40-Ignition-Pencil-Coil-Pack-/322732647465?fits=Model%3AS40%7CPlat_Gen%3AMK+II%7CCars+Type%3A1.8&hash=item4b245d6429:g:X38AAOSwqYZZtaR0

PS. Hienosti on Aki saanut kaasuläpän puhtaaksi.
« Viimeksi muokattu: 13.10.2017, 09:32:04 kirjoittanut Jorma »

Poissa AkiT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
« Vastaus #20 : 13.10.2017, 10:00:37 »
En tunne kyseistä moottoria, mutta yleisesti:

Ootko ajellu obd palikka kiinni ja katsellut softalla moottorin arvoja/live dataa? Sieltä yleensä löytyy vihjettä vaivaan.

-lambdaa(säätöpuolen eli ennen kattia) vaihdettu koskaan? Paljon kilometreja?
-päästölappu ok? Yleensä näkyy päästöissä jos seokset heittää
-pelaako kylmänä/kuumana paremmin?
-kerääkö tankkiin ylimääräistä (ali)painetta? Pelaako korkki raollaan?

En ole live dataa päässy seuraamaan.

-lambda vaihdosta ei tietoa. Auto ollu mulla muutaman kkden.
-ajettu 207tkm
-jos rekisteröinti katsastuksessa mitataan päästöt nii luulis olevan ok. Avklta ostettu ja korjattu.
-oon joskus huomannu että suhahtaa kun aukasee korkin ajon jälkeen. (Täytynee vielä tarkistaa)
-ajoin töihin ilman korkkia. En merkittävää muutosta huomannu.
Audi A4
Volvo V50

Poissa AkiT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
« Vastaus #21 : 13.10.2017, 12:58:31 »
Nyt taisi homma "edistyä". Ruutailin liittimiin kontaktispreita, lambdojen myös. Käytiin syömässä ja takasin tultaessa moottorinmerkkivalo sytty.
Katoin koodit ja näytti ainaki etulambdaa, oisko ollu että liian suuri jännite. Täytyy vielä toi tarkistaa.
Nollasin koodit ja lähin kotia kohti. Kulutus kävi liikkeelle lähtiessä välillä 99litrassa, matkaajossa näytti suurinpiirtein samaa mitä aina. Kotipihaan kääntyessä sytty uudestaan merkkivalo. Matkalla huomasi myös sen että ei humpannu kierrokset rullatessa risteykseen.

Täytyy vielä käydä vklopun aikana lukemassa koodit uudestaan.

Edit: oisko lambdassa ollu joku pikkuvika joka nyt tuli enemmän esiin kun käytti liittimen irti ja suhauksen laitto kontaktiainetta? Osassa pinneissä näytti olevan jotain rasvantynkää, kontaktirasvaa vai??

Edit2: Vielä sen verran että nyt myös 4500kierroksen kohdalla otti selvän spurtin kiihdyttäessä.
« Viimeksi muokattu: 13.10.2017, 13:22:31 kirjoittanut AkiT »
Audi A4
Volvo V50

Poissa AkiT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
« Vastaus #22 : 13.10.2017, 13:32:25 »
Onko denson anturit toimivia? OE merkintä ainaki kahan sivuilla.
Audi A4
Volvo V50

Poissa AkiT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
« Vastaus #23 : 13.10.2017, 20:08:18 »
Kävin lukemassa vikakoodit.
Etumainen happianturi, ryhmä 1. Liian suuri signaali
Taempi happianturi, ryhmä 1. Signaali virheellinen.

Poistin ja kävin ajamassa, uudestaan kiinni ja tuli..
Etumainen happianturi, ryhmä 1. Liian pieni signaali
Taempi happianturi, ryhmä 1. Signaali virheellinen.

Sainko vikakoodit nyt aikaan kun suhautin kontaktisprayta liittimiin?
Audi A4
Volvo V50

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • www.vrcf.fi
Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
« Vastaus #24 : 13.10.2017, 21:40:33 »
Meillä S40 1.8 bensatankissa on selvä alipaine. Kun avaan tankinkorkin kun menen tankkaamaan, yleensä melko tyhjää tankkia, korkin avaus sihauttaa oikein selvästi. Mistä se on merkki / johtuu?
"Pieni" alipaine kuulostaa ihan normaalille, varsinkin suoraan ajon jälkeen tankin korkkia aukaistaessa. Johtuu nykyisistä turva/saaste ym määräyksistä ja EVAP systeemistä, joka estää polttoainehuurujen pääsyä ilmakehään. Se koostuu mm. aktiivihiili pöntöstä "kanisterista", sähköohjatusta venttiilistä alipainelinjassa, sekä letkulinjasta antureineen. Moottorin käydessä imetään tankin polttoainehuurut moottorin imusarjaan alipaineella ja sen takia tankkiin yleensä jää alipaine sammutuksen jälkeen. Joissain autoissa hiilipöntöt tukkeutuu tai esim. tankin korvausilmaventtiili ei toimi. Johtaa polttoaineensaanti ongelmiin ja vikakoodeihin.

Kävin lukemassa vikakoodit.
Etumainen happianturi, ryhmä 1. Liian suuri signaali
Taempi happianturi, ryhmä 1. Signaali virheellinen.

Poistin ja kävin ajamassa, uudestaan kiinni ja tuli..
Etumainen happianturi, ryhmä 1. Liian pieni signaali
Taempi happianturi, ryhmä 1. Signaali virheellinen.

Sainko vikakoodit nyt aikaan kun suhautin kontaktisprayta liittimiin?


Kyllä jotain on nyt pielessä tuolla osastolla. Käy lambdan johdotusta vielä läpi ja se liitin. Lambdan antama mittausjännite, kuten myös referenssijännite on sen verran pieni, että pienet resistanssi ongelmat liittimissä tai johdotuksessa saa aikaan noita vikakoodeja ja häiriöitä. Mikäli kontaktispray oli ihan oikeaa elektroniikalle tarkoitettua (PRF, Wurth, CRC) eikä normi crc monitoimiöljyä, ei probleemi pitäs siitä olla kiinni. Sähköjen maadoituspisteet kannattaa putsailla jos näyttävät hapettuneilta(ainakin diisselissä ovat akun vieressä iskaritolpassa).

Vaikka edes halppis mallin obd lukijalla kannattaisi lukaista  lambdat ja niiden arvot. Ehjällä laajakaista lambdalla jännite hyppii muistaakseni 0.2V ja 0.8V välillä n. 5-8 kertaa sekunnissa. Samalla katois mm. lyhyen ja pitkän aikavälin seoskorjaukset.
Onko denson anturit toimivia? OE merkintä ainaki kahan sivuilla.
Lambdoista en tiedä, muuten Densot on ok valinta ja yksi "paremmista" oikeista osavalmistajista. Yleismallin motonet tarvikeanturia en laittais varsinkaan ennen kattia. OE merkinnällä myydyt käynee, mikäli oikeasti ovat sitä mitä mainostavat...

Poissa AkiT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
« Vastaus #25 : 14.10.2017, 08:10:05 »
Kyllä se oli ihan wurthin kontaktisprayta jota suihkin. Näkyvillä olevissa maadotuspisteissä ei luulis olevan ongelmaa kun ne juuri vähän aikaa sitten kävin läpi. Molemmat lambdojen liittimet puhalsin paineilmalla puhtaaksi ennen viimestä koodien lukua. Näillä näkymin saan uuden etulambdan maanantaina. Toivotaan että vika korjaantuu vaihdolla.

Asiasta toiseen vähäksi aikaa  ;D. Vähän jo yhdessä viestissä kirjoitinkin tästä. Mistä johtunee et valot välkkyy ku auton laittaa käyntiin? Tämä tasoittuu ku tarpeeksi kauan ollu käynnissä. Akussa oli leima 2016, voimaa tuntuu olevan. Latausjännite oli reilusti yli 14V tyhjäkäynnillä. Näkyvät maadoituspisteet käyty läpi.
Audi A4
Volvo V50

Poissa AkiT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
« Vastaus #26 : 16.10.2017, 12:59:47 »
Eipä ollu lamdan vaihdolla merkitystä.
Nollasin koodit ja kävin pikkulenkin ajamassa.
Tosi laiska alhaalta 4500 asti,  jossa tulee sitten selvä tehonlisäys piikki.
Audi A4
Volvo V50

Poissa AkiT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
« Vastaus #27 : 16.10.2017, 19:30:37 »
Mikä lie härö ollu. Ei annan enään vikakoodeja vaikka on vanha lambda paikoillaan. Mut uusi oire jäi.

Eli aivan lussu 4500 asti jossa tulee piikki.

Saisko helppiä.  ELK ;D
Audi A4
Volvo V50

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
« Vastaus #28 : 16.10.2017, 22:54:40 »
Oletko verrannut toiseen autoon samalla koneella? Meinaan että voihan tuo olla ihan normaali ominaisuuskin... :) Vai oliko se aiemmin pirteämpi?

T: nimim. "T5 tuntuu laiskalta ilman BSR:ää" :D :D
« Viimeksi muokattu: 16.10.2017, 22:57:06 kirjoittanut Risto H »
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa AkiT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
« Vastaus #29 : 17.10.2017, 12:06:18 »
Jos nyt muutamalla karkealla esimerkillä koitan ilmaista "tehopiikkiä".
Melkein kuin kiihdytys tapahtuisi 3pytyllä 4500 asti jonka jälkeen neljäs tulis mukaan. Tai kaasusta olisi käytössä 75% ja taas 4500 jälkeen 100%.
Toivottavasti tämä selventää kertomaani piikkiä. ;D
Audi A4
Volvo V50

 

KL-varaosat  Race.fi