Carcom Oy  Ateho

S40 takajarru laahaa

  • 3 Vastauksia
  • 3432 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lakeski

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
S40 takajarru laahaa
« : 04.09.2017, 21:31:34 »
Terve kaikille! Luotettavassa 2005 vuoden 1.8 S40:ssä on outo vika toisessa takajarrussa ja kaipaan viisaampien neuvoja. Autolla on ajettu tänä kesänä harvakseltaan ja se on seissyt pariin otteeseen pari viikkoa putkeen. Seisonnan jälkeen huomasin, että oikea takajarru jää hieman laahaamaan (vanne lämpiää ajossa, mutta ei polttavaksi asti).

Puhdistin ensin jarrupaloista ja jarrukannakkeesta ruosteet ja kokosin paketin. Jarrut laahasivat edelleen, joten vaihdoin jarrusatulan Motonetin jarrusatulalla. Jarru laahasi edelleen, joten vaihdoin vielä jarruletkun. Jarru laahaa edelleen. Jarru laahaa, vaikka käsijarruvaijeri on irti. Käsijarruvaijeri liikkuu muovikuoressaan hyvin. Jarrulevy oli noin 10,1mm paksu (Alfamer antoi minimipaksuudeksi 9,0mm) ja jarrupaloissa oli vielä 5-6mm pintaa. Mistä kannattaisi vikaa vielä etsiä?


Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: S40 takajarru laahaa
« Vastaus #1 : 04.09.2017, 22:00:01 »
Mulla on jossakin autossa käynyt joskus niin, että olen nykäissyt käsijarrusta ennen kuin olen laittanut pyörän kunnolla kiinni. Tästä on seurannut se, että käsijarrun automaattisäätö menee liian tiukalle ja jarru laahaa, kun pyörä kiinnitetään paikalleen.

Toisaalta paha laakerivika myös voi kuumentaa navan, mutta siitä luulisi kuuluvan jotain ääntä...
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 takajarru laahaa
« Vastaus #2 : 04.09.2017, 22:00:37 »
Minun autossa molemmat takajarrut alkoivat laahata. Uusittiin käsijarruvaijeri ja herkistettiin satuloita huollossa. Auttoi n. puoli vuotta... Hommasin uudet satulat (uudistetut Motonetistä) ja ne vaihdettiin paikoilleen, lisäksi jarrunesteen vaihto ja ilmaus. Nyt toimii!

Jos jarrusatulan vaihto ei auta eikä ole vaijeritkaan jumissa niin vanha jarruneste voisi olla ainakin osasyyllinen.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa mlatvala

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 takajarru laahaa
« Vastaus #3 : 23.09.2017, 15:05:51 »
Puhdistus ja rasvaus. Ota rengas irti ja pyydä kaveri repimään käsijarrua, mene sille puolelle jossa jarru ei jumita, tai ainakin sille helpommalle puolelle.

huomaat kyllä näppärästi mekanismin ja jousirullan siinä, jonka peset puhdista ja rasvaat mukavalla penetraatio ölpällä. Pääsee taas vuosia sitten.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron