Carcom Oy  Ateho

Volvo V50 T5 2004 tärisee kiihdyttäessä!

  • 18 Vastauksia
  • 14147 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Masse94

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Volvo V50 T5 2004 tärisee kiihdyttäessä!
« : 13.09.2017, 17:40:36 »
Moro, mun volvo v50 tärisee kiihdyttäessä, vetarit vaihdettu viikko sitten, kävin näyttämässä volvolla niitten mukaan oikea etu iskari on väljä. Heittoa etu iskareissa 10% katsastuksessa kolme viikkoa sitten. Aiheuttaako tämä tärinää?? Kiitollinen nopeista vastauksista!

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Volvo V50 T5 2004 tärisee kiihdyttäessä!
« Vastaus #1 : 13.09.2017, 18:09:40 »
Varmasti iskari vai iskarin ylätuki tai alakiinnitys?
Mul tuo toisenpuolen holo ylätuki s40 - 00 täristi vaikka oli uudet iskarit vaihettu, joutu nekin sitten uusiin.
Hajonnu iskari oli sylkeny litkut kokonaan ulos ni keinui ja kolisi siihen malliin etten reilumpia kiihdytyksiä edes tehny.
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Masse94

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 T5 2004 tärisee kiihdyttäessä!
« Vastaus #2 : 13.09.2017, 19:05:16 »
Varmasti iskari vai iskarin ylätuki tai alakiinnitys?
Mul tuo toisenpuolen holo ylätuki s40 - 00 täristi vaikka oli uudet iskarit vaihettu, joutu nekin sitten uusiin.
Hajonnu iskari oli sylkeny litkut kokonaan ulos ni keinui ja kolisi siihen malliin etten reilumpia kiihdytyksiä edes tehny.

Iskaria ne väitti, öljyjä ei ole tullut pihalle mun mielestä, joskus voi kuulua kolahdus etupäästä ihan kuin yläpäänlaakeri jumittais? Tärinö syntyy ihan pienessä vaudissa 20-40 km/h, unohdin mainita että autossa siis bilsteinin alustasarja

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Volvo V50 T5 2004 tärisee kiihdyttäessä!
« Vastaus #3 : 13.09.2017, 19:35:46 »
Kovissa alustasarjoissa huonoa iskaria vaikeampi havannoida ajossakaan kun jouset ottaa isot liikkeet pois. Voi olla ihan iskari jos siellä Volvolla kunnolla tutkineet.
Mitä huonoa kääntölaakeria ollu niin rutissu ja kanitellu pyöriä kääntäes muttei kolissu.
Omas tuon holon ylätuen näki pelti auki ku painel ja nosti keulaa niin toises iskarin mutteri pysy paikoillaan ja toises selvästi liikkui tuen keskellä.
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8907
  • Teiden tukko
Vs: Volvo V50 T5 2004 tärisee kiihdyttäessä!
« Vastaus #4 : 13.09.2017, 20:11:35 »
Ilmenikö tärinä vasta vetoakseleiden vaihdon jälkeen? ???

Automaatti vai manuaali?
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Masse94

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 T5 2004 tärisee kiihdyttäessä!
« Vastaus #5 : 13.09.2017, 21:37:29 »
Ilmenikö tärinä vasta vetoakseleiden vaihdon jälkeen? ???

Automaatti vai manuaali?

Vaikee sanoa koska vetarit oli ihan loppu, silloin tärisi melkein kokoajan mutta nyt vain kun kiihdyttää hissukseen sen huomaa parhaiten.

Automaatti

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 T5 2004 tärisee kiihdyttäessä!
« Vastaus #6 : 13.09.2017, 23:34:15 »
Sökö etuiskari voi pahentaa tärinää mutta ei sinänsä aiheuta sitä.

Onko eteen vaihdettu alatukivarret? Niiden puslat menee ennenpitkää väljiksi minkä seurauksena pyöränkulmat muuttuvat kiihdyttäessä ja jarruttaessa mikä aiheuttaa tärinää. Tärinä voi lisääntyä siitäkin jos moottorin kannatinkumit ovat lopussa. Tämän näkee siitä että moottori heiluu silminnähden tyhjäkäynnillä.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa kimmogee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 T5 2004 tärisee kiihdyttäessä!
« Vastaus #7 : 21.09.2017, 12:27:29 »
Sökö etuiskari voi pahentaa tärinää mutta ei sinänsä aiheuta sitä.

Onko eteen vaihdettu alatukivarret? Niiden puslat menee ennenpitkää väljiksi minkä seurauksena pyöränkulmat muuttuvat kiihdyttäessä ja jarruttaessa mikä aiheuttaa tärinää. Tärinä voi lisääntyä siitäkin jos moottorin kannatinkumit ovat lopussa. Tämän näkee siitä että moottori heiluu silminnähden tyhjäkäynnillä.
Täältä ääni alatukivarsien puslille, puslan väljyyttä ei edes huomaa ennen kun pääsee vertaamaan kulunutta ja uutta puslaa toisiinsa.
Löystyneet puslat aiheuttavat juurikin tärinää kiihdyttäessä.

Lähetetty minun LG-D855 laitteesta Tapatalkilla

Volvo V50 D5 -07
Ex: Skoda Octavia Combi 1.9 TDI 66kW -04, ex: Seat  Cordoba Vario 1.9 TDI 66KW -99

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 T5 2004 tärisee kiihdyttäessä!
« Vastaus #8 : 25.09.2017, 12:19:31 »
Meillä on V50 2.4 '04 ollu nyt noin kuus vuotta ja siinä on koko tuona aikana ilmenny pientä tärinää kiihdyttäessä. Selkeimmin oon huomannut sen 2- ja 3- vaihteilla kiihdyttäessä alle 3000 kierroksen alueella. Vaihdoin siihen viikko sitte eteen iskarit ja alatukivarsien taaemmat puslat eikä tärise enää. Sitä en tiedä kumpiko korjas ongelman, mutta itse veikkaisin alatukivarren puslia kans.
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa Masse94

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 T5 2004 tärisee kiihdyttäessä!
« Vastaus #9 : 28.09.2017, 19:51:19 »
Vaihdoin molemmat etuiskarit pikkasen tärisee vielä. Nyt myös ajaessa. Ehkä pitää kokeilla vaihtaa ne puslat?

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Volvo V50 T5 2004 tärisee kiihdyttäessä!
« Vastaus #10 : 29.09.2017, 18:57:00 »
Voipi olla ohjauskulmat niin pielessä että täristää lisää senkin takia
Iskarien vaihdon sekä tukivarsipuslien, raidetangon pään jne vaihdon jälkeen ohjauskulmat säädettävä niin jos ei halua kahta kertaa maksaa vaihtaa nopeaan ne puslat ja säätöön. Menee muuten huonol tuurilla etukumitkin uusiksi jos syö laidat alulle.
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Mitsubishi_racing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 T5 2004 tärisee kiihdyttäessä!
« Vastaus #11 : 19.01.2018, 21:47:41 »
Itsellä volvo s40 t5 awd automaatti  2006 aj.200tkm rupes täristään noin 75-85kmh vauhdeissa pelkästään vedättäessä. Tärinä on melko voimakasta kiihdyttäessä. Vanteet ja renkaat on kunnossa. Vielä kun joku osais kertoa vetarien pituudet jotta osais tilata oikeanlaiset.tai jos jollain on parempia ehdoksia vian paikannukseen niin mielellään otetaan vastaan.
« Viimeksi muokattu: 19.01.2018, 21:56:58 kirjoittanut Mitsubishi_racing »

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 T5 2004 tärisee kiihdyttäessä!
« Vastaus #12 : 21.01.2018, 12:10:23 »
Mainittuun tärinään voi olla kolmekin eri osatekijää, voi johtua vain yhdestä tai vähän kaikista näistä:
  • Vetoakselit. Erityisesti edessä oikealla, tukilaakerin väljyys pahentaa oireita
  • Alatukivarsien puslat edessä. Usein oire esiintyy myös jarruttaessa jos vika on tässä ja monet luulevat ensin jarruviaksi
  • Moottorin tuennan kumit. Löystyneet kumit pahentavat vetareista tai puslista johtuvia oireita.

Automaattilaatikkoiseen on helppo löytää vetarit vaikka Suomesta. Sorry, en muista pituuksia mutta omaan manuaalilaatikkoiseen piti tilata Saksasta, ovat senverran harvinaisempia. Esim D5:ssä automaatilla on samat vetarit kuin T5:ssä.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa Mitsubishi_racing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 T5 2004 tärisee kiihdyttäessä!
« Vastaus #13 : 23.01.2018, 15:54:05 »
Tossa ihmettelin ja tarkistelin asiata, näyttäis olevan kunnossa nuilta muilta osin ,paitsi että ku tuli nämä kovemmat pakkaset nii rupes kolkuttaan paikaltaan lähtiessä... eli vetari se vois olla. No kahtelin numerot vetareista ylös ja yritin etsiä moisia nii aika kurjalta näyttää. Numerot oikealla oli p30787787 ja T060515, vasemmalla p30783007 ja T060515. Kl-vara osilla oli suolaset hinnat ainakin. Ei vaan kertoneet vastaavuus numeroita

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 T5 2004 tärisee kiihdyttäessä!
« Vastaus #14 : 23.01.2018, 17:24:20 »
Taitaa alkusarjan autoissa olla vähän harvinaisemmat varaosanumerot tässä... Vilkaisepas Scandix.de.  Siellä on oikea akseli valittavissa ainakin vaihdelaatikon tyypin perusteella, Se ratkaisee pituuden. Tuolla on yleensä aina saatavilla Volvon alkuperäisosa ja tarvikevaihtoehto jonka hinta on n. 1/4 alkuperäisestä. Vaihdatin omaan autoon juurikin oikean vetoakselin tuolta tilattuun tarvikkeeseen ja laatu vaikutti hyvältä, laakerit olivat tunnetulta valmistajalta jne. Sopivuudessa ei ongelmia.
« Viimeksi muokattu: 24.01.2018, 07:49:27 kirjoittanut Risto H »
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo