Carcom Oy  Ateho

Volvo 960 manuaalista-> automaatiksi?

  • 8 Vastauksia
  • 3040 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Volvo 960 manuaalista-> automaatiksi?
« : 30.09.2017, 17:34:28 »
Ihan vakavissani mietin moista, mitä tämä muutos manuaalista tomaatiksi vaatii?

Tietty laatikon, kardaanin?, ecun, mitä muuta? Onko johtosarjoissa valmiudet moiselle?

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 manuaalista-> automaatiksi?
« Vastaus #1 : 08.10.2017, 00:47:29 »
Johtosarjat löytyy näköjään vakiona, muuten kyllä melko turha rakennella moista, jos ei ihan atomeiksi omaansa laittele :D

Näköjään noita laatikoitakin löytyy ainakin kolme erilaista ja tietenkin ohjainboxit pitää täsmätä jne jne. On se tämä digidigi ihmeellistä :D

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 379
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 manuaalista-> automaatiksi?
« Vastaus #2 : 11.10.2017, 07:46:37 »
Johtosarjat löytyy näköjään vakiona, muuten kyllä melko turha rakennella moista, jos ei ihan atomeiksi omaansa laittele :D

Näköjään noita laatikoitakin löytyy ainakin kolme erilaista ja tietenkin ohjainboxit pitää täsmätä jne jne. On se tämä digidigi ihmeellistä :D

Seuraavan kombon tulee osua oikein: välitys+ohjainboksi. Muuten ei ole väliä. Laatikko voi olla mikä tahansa näiden perästä löytyvä tai vaikka Supran A341F tai A343F. Moottorinohjaimelta saatat joutua ottamaan pari karvaa lisää. 0261 204 xxx alkuisissa bokseissa ja niiden johtosarjoissa (eli ihan viimeisissä 960:ssä ja V/S90) on ainakin valmius olemassa.

Multa vois löytyä lähes täydellinen konversiosetti sulle, sopivalla boksilla ja ihanteellisella välityksellä.   
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 manuaalista-> automaatiksi?
« Vastaus #3 : 11.10.2017, 14:17:40 »
Hiukan noita Volvon 30/40 ja 30/43 lootia katselin ja niiden ohjainboxeja, näkyy löytyvän kakkosen(2.) lockuppiakin joistain boxeista. 3.73 näyttäs olevan harvahampaisin vaihtoehto mk2 perissä.
Eli siis boxin laskenta perustuu perävälitykseen? Eli vaikkapa jostain syystä haluaa lootassa olevan lukituksen 2.vaihteelle, kunhan se boxista löytyy, niin ihan sama mitä x/40/43 lootaa se ohjaa?

Mites sitten esim tuo stall speed, niitäkin löytyy välille 2100-2700rpm? Ei ole oikein kunnolla auennut koko SS tarkoitus :D

Lainaus
The 3 differrent torque converters are as follows,
Type 177K - found on AW30-43 with B6304 (204hp), 960 Mk.1 & 2, torque amplification 2.1:1
Type 190K - found on AW30-40 with B6304 (180hp), 960 Mk.2, torque amplification 2.15:1
Type 206K - found on AW30-40 with B6304 (204hp), 960 Mk.1 & AW30-43 with B6254 (170hp), 960 Mk.2, torque amplification 2.45:1

Eli tuo type 190K löytynee vain s/v90 jatkeena? Sitten 177K ja 206K ero löytyy turbiinista ja ohjauksesta, kö?

Ja tuo stall speed olisi 2700 mk1 3.0 AW 30-40 ja mk2 2.5 AW 30-43, 2100 3.0 AW 30-43, sekä 2500 s/v90 kö?

Onkohan tuo 2.lock up noissa 180 versioissa? Täytys varmaan katsoa tuon ohjainboxin perusteella.
Edit: löytyy 91-95 30/43 ja 92-94 30/40 3litrasista(jenkkimallin versioista?)

Jos tuosta nyt jotain yrittäisi päätellä, niin hiukan turbotettuun 2.5seen pitäisi etsiä AW 30-43 jostain 3.0 litraisesta -95:sta :D
Onkohan näissä mikä perä, 3.73 näkyy olevan? Eli jos nopeustiedot ei täsmää boxin mielestä, niin ei toimi oikein? Boxithan on erilaisella liitännällä mk1:ssä(pinnit kuitenkin samat) perät mk1:ssä 3.31? Eli ajatusleikkinä tuommonen mk1 30/43 ja ohjain olisi soiva paketti 1165 perän kanssa?
Näistä näköjään löytyy ihan listatkin
Lainaus
1992 960 B6304F AW40 3.91
1993 940 B230F AW71 4.10
1993 940 Turbo B230FT AW71 3.73
1993 960 B6304S AW30, AW40 3.31
1994 940 B230FD AW71 4.10
1994 940 Turbo B230FT AW71 3.73
1994 960 B6304S AW30, AW 40 3.31
1995 940 B230FD AW71 4.10
1995 940 Turbo B230FT AW71 3.73
1995 960 B6254S, B6304S AW40, AW43 3.73, 4.10
1996 960 B6304S AW40 3.73
1997 960 B6304S AW40 3.73
1997 S90, V90 B6304S AW40 3.73
1998 S90, V90 B6304S AW40 3.73

Ja pakka taas sekaisin ;D
« Viimeksi muokattu: 13.10.2017, 04:33:11 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 manuaalista-> automaatiksi?
« Vastaus #4 : 13.10.2017, 14:51:36 »
Tästähän muodostuu lähinnä yhteensopivuus vertailua :D

Mutta jos tuosta jotain voisi ihmetellä, niin melkonen skaala on perävälityksiä, ohjaimia yms. Silti voi löytää sopivan kombon multilink2 vehjeksiinkin.
Esim.
Multilink2
1165(3.31)
Adapteri mk2 piuhoista mk1 boxiin
Mk1 tcu boxi, josta löytyy 2. ja 4. vaihteen lock up

Eikai tuo nyt ihan huono laatikko voi olla, jos se on suunniteltu n.450Nm kestolle ja paketteja löytyy vahvistamiseen, ei ilmaisia :D
http://www.levelten.com/volvo_transmissions_and_performance_parts_s/49.htm

Aika hyvä tuo "87% todennäköisyys laatikon hajoamisella turbotettuna"  ;D
« Viimeksi muokattu: 13.10.2017, 14:57:55 kirjoittanut Orlov »

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 379
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 manuaalista-> automaatiksi?
« Vastaus #5 : 14.10.2017, 07:52:43 »
Optimaalinen kombo polttoainetalouden kannalta olisi 3,73 perä ja 2100rpm stallinen turbiini. Itse olen huomannut, että erityisesti 2,5 litrasen koneen ja sen original moottorinohjaussoftan kanssa alakierrokset ovat niin kuolleet, että stallin on suotavaa olla ainakin 2500rpm, jotta moottori ei ns. kuole, kun tirvasee kaasun pohjaan. Ahdetussa stall voisi olla vieläkin korkeampi, jotta turbon saisi heti lauluun, kun antaa kenkää. Tästä syystä aion käyttää seuraavassa etanoliturbo kombossa vanhemman 960n 2700rpm stallista turbiinia. TDIn kanssa mulla on käytössä 2100rpm turbiini ja se taas osuu melko kivasti TDIn maksimiväännön alueelle. Liikahtaa kivasti paikaltaan :)

Sinun projektissa ohjainlaitteen tulee olla 2,5 litrasesta purettu. Kolmilitrasen boksissa vaihtokohdat ovat huomattavasti alhaisemmat, esim täyskaasulla 6250 rpm vs. 6750rpm. Tässä palataan jälleen sitten lähtöruutuun - 2,5 kanssa on yleensä ollut 4,1 välitystä, joka on melko tiheä. Tähän välitysongelmaan on onneksi olemassa hyvin yksinkertainen ratkaisu, joten siitä ei kannata murehtia. Voin avata sitä puolta, jos saat projektin toteutettua.

Laatikkona tuo aw30 on täysin aliarvostettu. Suurin syy tähän lienee 960n typerän vakio-ohjauksen hitaus ja kuminauhamaisuus. Kun väännönrajoituksen saa moottorinohjaukselta pois ja linjapainesolenoidin eliminoitua, muuttuu laatikon luonne jo melkoisesti. Aw30n saa kestämään muutaman euron rahallisella panostuksella 350-400whp löylyä ongelmitta. Ylivaihde on näissäkin heikko kohta, mutta vetelee kovimmat vedot pakkokolmosella, niin ei ole ongelmia.
« Viimeksi muokattu: 14.10.2017, 07:56:06 kirjoittanut Tico »
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: Volvo 960 manuaalista-> automaatiksi?
« Vastaus #6 : 14.10.2017, 12:04:00 »
Laatikkona tuo aw30 on täysin aliarvostettu. Suurin syy tähän lienee 960n typerän vakio-ohjauksen hitaus ja kuminauhamaisuus. Kun väännönrajoituksen saa moottorinohjaukselta pois ja linjapainesolenoidin eliminoitua, muuttuu laatikon luonne jo melkoisesti. Aw30n saa kestämään muutaman euron rahallisella panostuksella 350-400whp löylyä ongelmitta. Ylivaihde on näissäkin heikko kohta, mutta vetelee kovimmat vedot pakkokolmosella, niin ei ole ongelmia.

Nyt tää meni siihen suuntaan, että muakin alko kiinnostaan  V:>
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 manuaalista-> automaatiksi?
« Vastaus #7 : 14.10.2017, 13:57:50 »
Suuntahan on ollut alusta lähtien selvä ;) :D

Älkääkä missään nimessä, puhuko tästä julkisesti, jokuhan voi vielä innostua! Ja se tiedetään, mihin se johtaa ;D

« Viimeksi muokattu: 15.10.2017, 01:07:55 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 manuaalista-> automaatiksi?
« Vastaus #8 : 11.11.2018, 02:28:13 »
Joo, voisihan tähänkin palata. Salamyhkäisesti todeta, että on urbaanilegendaa, etteikö nämä laatikot naruohjatuista lähtien kestäisi, kun näitä sentään on ihan vakiona jdm vehjeksissä. Täytys katsoa mahtuuko esim 2jz momentinmuunnin Volvon koppaan? Se on melko muhku, esim Aristossa(jonka Aisin ei ole siis naruohjattu, vaan linjapainetta ohjataan sähköisesti)

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy