RallyBaron  Samppasport

V70 Mk 2, lämmityslaitteesta ei tule tarpeeksi lämmintä ilmaa

  • 32 Vastauksia
  • 21763 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa V O L V O

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Puhallus toimii sekä automaatilla että manuaalisesti.
Ja ilmastointi tuntuu toimivan. Autossa vaan ei nouse lämpötila riittävästi. Ulkona 10 astetta lämmintä  ja autossa vilpoista vaikka lämmönsäätimet kääntää täysille. Lämpöä kuitenkin tuntuu jonkin verran tulevan mutta  ei ainakaan yli 20 asteista.
Moottorin lämpötilamittarin neula keskellä elikkäs normaalissa kohdassa ja lämpötila moottorissa nousee normaalisti
En ole vielä ehtinyt lähteä tutkimaan asiaa.

Mistä kannattaisi aloittaa?

T. V O L V O

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5092
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Bensa vai diesel ??

Mutta asiaan, asiaan:

Lämmityslaitteen kenno voi olla tukossa ja sen takia ei nesteet kierrä järjestelmässä..

Alkuun kannattaa puhdistaa säätöpanelin ilmanhaistelija joka saattaa olla tukossa.
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6016
Onko jäähdytysnesteitä vaihdeltu, nyt olisi vielä hyvät kelit huuhdella se järjestelmä ja kenno vaikka puutarhaletkusta, youtubesta löytyy videoita asiasta mutta ei ole ydinfysiikkaa.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa V O L V O

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
2.5 T eli bensa koneella on tuo auto.
Jäähdytys nesteiden vaihto on varmaankin ajankohtainen tehdä.
Jos tuo kenno on tukossa eikö puhdistu niin minkälainen homma on vaihto uuteen ja onko arvokas?
Olisko tuo "haistelijan" puhdistus tarpeen tehdä purkamalla paneeli irti vai aivan etukautta vaan puhaltelemalla paineilma tai jollain vanupuikkosysteemillä ja elektroniikkapuhdistusaineella tms.Näkyvää sontaa siinä ei juurikaan ole havaittavissa.

Poissa Kraft

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Älä puhalla sinne haistelijaan, siellä takana on nimittäin tuuletin mikä imee sen haistelijan kautta sitä ilmaa ja jos menet ne pölyt puhaltamaan sinne sisälle niin tukit vain sitä tuuletinta.

Omasta ässästä viime kesänä puhdistelin tuota haistelijaa samalla kun soittimen vaihdoin ja siellä oli nimenomaan puhaltamalla tehty tuo puhdistus ja tuuletin oli aivan täynnä villakoiria.

Imuroi se kapealla suuttimella niin ne pölyt tulee sieltä pois, eikä mene tukkimaan sitä tuuletinta.

https://www.youtube.com/watch?v=02AkPvT1bVg | Video vaihtoon, käy tehdä ihan kotikonsteinkin. Hintaluokka tuolle kennolle ehkä 250€ + 2 tiivistettä.
« Viimeksi muokattu: 04.10.2017, 08:51:03 kirjoittanut Kraft »
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
2.5 T eli bensa koneella on tuo auto.
Jäähdytys nesteiden vaihto on varmaankin ajankohtainen tehdä.
Jos tuo kenno on tukossa eikö puhdistu niin minkälainen homma on vaihto uuteen ja onko arvokas?
Olisko tuo "haistelijan" puhdistus tarpeen tehdä purkamalla paneeli irti vai aivan etukautta vaan puhaltelemalla paineilma tai jollain vanupuikkosysteemillä ja elektroniikkapuhdistusaineella tms.Näkyvää sontaa siinä ei juurikaan ole havaittavissa.

On varmaankin automaatti-ilmastoinnilla varustettu? Jos asetat halutun lämpötilan vaikka 24, ja lähdet kylmällä autolla ajamaan, niin nostaako automatiikka puhaltimen tehon kovemmalle kun moottori lämpiää? Pitääkö automatiikka puhaltimen edelleen kovalla, mutta lämmintä ei tule?

Mikäli näin on, niin ainakin lämpöanturi + automatiikka niiltä osin pelaa oikein. Ilmaläppien asennot näkee joillain testereillä / vikakoodinlukijoilla.


Tarvikekenno ei kauheasti maksa, eikä ole mahdottoman paha vaihtaa. Teetetystä työstä en osaa sanoa, että paljonko maksaa.

Esim. tuosta ohjeita : https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=40343.0 , https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=119.0
Lisää googlettamalla.
« Viimeksi muokattu: 04.10.2017, 09:01:26 kirjoittanut Timo_R »
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5092
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Ja tässä vielä muutama videon pätkä..

Tuollainen osa on se sisätilan lämmönhaistelija:
https://www.youtube.com/watch?v=glvHx2bX5d0

Tässä irroitetaan lämmön/ilmastoinnin-paneeli:
https://www.youtube.com/watch?v=IGe43xFCU-Q

Nissens kennon jättäisin suosiolla hyllyyn koska ei vaan toimi, guuglaamalla löytää lisää tietoa tästä kennosta..
Omaan tilasin saksasta hellan kennon..

Läppien kalibrointi tapahtuu vidalla..
« Viimeksi muokattu: 04.10.2017, 09:08:20 kirjoittanut anssi68 »
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa V O L V O

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
"Haistelija" imuroitu ulkopuolelta. Ei vaikutusta. Pitäisikö siis paneeli missä se on kiinni irrottaa ja puhdistaa Haistelija myös sisäkautta?
Kun autolla lähtee liikkeelle kylmänä ja laittaa automaatti-ilmastoinnin säädön vaikkapa 24 asteeseen, hoitaa automaatti puhalluksen voimakkuuden säätöä ja hetken päästä alkaa puhaltaa voimakkaammin . Se myös hiljentää puhallusta kun on jonkin aikaa lämmittänyt. Paitsi auto ei lämpeä kuin aivan hitaasti ja ei missään vaiheessa pyydettyyn lämpötilaan eikä kovin lähellekään. 

Ilmastoinnin toiminnan olen todentanut sillä, että kun ikkunat vetävät huurteeseen ilman ilmastointia niin laittamalla ilmastoinnin päälle niin hetkessä lasit kirkastunut huurteesta.

Raitisilmasuodatin?

Voiko raitisilmasuodatin olla niin tukossa, että se aiheuttaa noin huonon virtauksen ja samalla vaikuttaa jostain syystä siihen ettei lämmöt nouse. Kanavista ei tule kylläkään edes pienellä virtausnopeudella lämmenyttä ilmaa.
Tarkastanpa joka tapauksessa tuon raitisilmasuodattimen. Edellisestä omistajasta kun ei koskaan tiedä onko pihdannut eikä ole huollossakaan antanut sitä vaihtaa....

Jäähdytinnesteen vaihtoa ja kennon huuhtelua en ole vielä ehtinyt tekemään...

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5092
  • Volvo taka ja etuvetoisena
"Haistelija" imuroitu ulkopuolelta. Ei vaikutusta. Pitäisikö siis paneeli missä se on kiinni irrottaa ja puhdistaa Haistelija myös sisäkautta?
Kun autolla lähtee liikkeelle kylmänä ja laittaa automaatti-ilmastoinnin säädön vaikkapa 24 asteeseen, hoitaa automaatti puhalluksen voimakkuuden säätöä ja hetken päästä alkaa puhaltaa voimakkaammin . Se myös hiljentää puhallusta kun on jonkin aikaa lämmittänyt. Paitsi auto ei lämpeä kuin aivan hitaasti ja ei missään vaiheessa pyydettyyn lämpötilaan eikä kovin lähellekään. 

Ilmastoinnin toiminnan olen todentanut sillä, että kun ikkunat vetävät huurteeseen ilman ilmastointia niin laittamalla ilmastoinnin päälle niin hetkessä lasit kirkastunut huurteesta.

Raitisilmasuodatin?

Voiko raitisilmasuodatin olla niin tukossa, että se aiheuttaa noin huonon virtauksen ja samalla vaikuttaa jostain syystä siihen ettei lämmöt nouse. Kanavista ei tule kylläkään edes pienellä virtausnopeudella lämmenyttä ilmaa.
Tarkastanpa joka tapauksessa tuon raitisilmasuodattimen. Edellisestä omistajasta kun ei koskaan tiedä onko pihdannut eikä ole huollossakaan antanut sitä vaihtaa....

Jäähdytinnesteen vaihtoa ja kennon huuhtelua en ole vielä ehtinyt tekemään...

Vaikuttaa vaan siltä että kenno tukossa..

Haiseeko sisällä esimerkiksi maakellarilta tai märältä sukalta tms, koska silloin olisi raittari tukossa.
Tuossa vielä viideota suodattimen vaihtoon:
https://www.youtube.com/watch?v=JqaHjMGZBZk
« Viimeksi muokattu: 05.10.2017, 20:15:52 kirjoittanut anssi68 »
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa V O L V O

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Kiitokset vinkeistä.
Ei ole noita erityisiä hajuja jotka viittaisivat suodattimen tukkoisuuteen.
Mutta oliko niin, että "haistelijan" puhtauden voi varmistaa vain purkamalla paneeli ja tarkistamalla että ropeli saa vapaasti pyöriä ja ettei ole ylimääräistä nöyhtää tukkimassa sitä?



Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5092
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Kiitokset vinkeistä.
Ei ole noita erityisiä hajuja jotka viittaisivat suodattimen tukkoisuuteen.
Mutta oliko niin, että "haistelijan" puhtauden voi varmistaa vain purkamalla paneeli ja tarkistamalla että ropeli saa vapaasti pyöriä ja ettei ole ylimääräistä nöyhtää tukkimassa sitä?

Eipä sinne oikein muuten näe kunnolla..
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Procar

  • Yhteistyökumppani
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
Jos lämmänsäädöt käännät ihan kuumalle niin silloin ohittuu se sisälämpötilan anturin virka eli kuumaa tulee jos muuten ok. Läppien kalibroinnin tekisin ihan ensin ja sen jälkeen vaihtuis kenno...

Poissa V O L V O

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Raitisilmasuodatin vaihdettu ja oli aika likainen. Mutta niin kuin olettaa saattoi niin sillä ei tähän ongelmaan ollut vaikutusta.

Tuo oli hyvä vinkki, että jos lämmöt laittaa täysille niin ohittaa automaatti ohjauksen ja pitäisi sillon tulla kuumaa. No,  ei tule. Eli jos tuolla on testattu onko "haistelija" ongelman juurisyy niin ei ole.

Mittasin laserlämpömittarilla suuttimista tulevan ilman lämpötiloja. Referenssinä käytin vaimon autoa joka on kunnossa.
Sellainen havainto, että eri suuttimista tulee selkeästi eri lämpöistä ilmaa. Esimerkiksi kun moottori oli lämmin, lämmönsäätimet on +24 astetta ja kierto automaatilla, tuli jaloille noin 12 asteista, keskisuuttimista 20 asteista, vasempaan sivuikkunaan noin 18 asteista ja oikeaan sivuikkunaan noin 14 asteista. B-pilareista takasivuikkunoille tuli noin 8 asteista mikä oli myös ulkolämpötila. Virtaus tuntuu lisäksi normaalia heikommalta vaikka manuaali asento täysillä. Fläktin käyntiääni kuitenkin on normaali kun vertaa muihin Volvo-yksilöihin.
Läppien kalibrointi voisi kait olla looginen noiden oireiden vuoksi, mutta mitenkäs se tehdään? Vaatiiko erikoislaitteet tai peräti valtuutetun merkkikorjaamon käynnin? Onko softahommaa vai pitääkö fyysisesti purkaa, säätää jne.....?
« Viimeksi muokattu: 08.10.2017, 01:33:32 kirjoittanut V O L V O »

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5092
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Läppien kalibrointi voisi kait olla looginen noiden oireiden vuoksi, mutta mitenkäs se tehdään? Vaatiiko erikoislaitteet tai peräti valtuutetun merkkikorjaamon käynnin? Onko softahommaa vai pitääkö fyysisesti purkaa, säätää jne.....?

Oman käytin tuolla kalibroitavana:
http://www.debil.fi/

Muistaakseni obd_portin kautta ja vidalla..

Eli paikka missä lisenssi tuollaisen laitteen käyttöön tai merkkiliike.
Auto-com tms. ei tietoa, onnistuuko ??
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Procar

  • Yhteistyökumppani
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
Oman käytin tuolla kalibroitavana:
http://www.debil.fi/

Muistaakseni obd_portin kautta ja vidalla..

Eli paikka missä lisenssi tuollaisen laitteen käyttöön tai merkkiliike.
Auto-com tms. ei tietoa, onnistuuko ??


Autocom ja bosch on kädettömiä tuon kalibroinnin kanssa, jommasta kummasta löytyi toimintovalikko mutta ei vaan toimi...en muista kummasta, vidalla kun tekee niin ei jää epäselvää  8)

 

Carcom Oy  Ateho