KL-varaosat  Race.fi

Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja

  • 57 Vastauksia
  • 20439 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
« Vastaus #45 : 05.03.2018, 20:06:58 »
740 vuodelta -90, rakentelin etulyhdyille virrat uusiksi. Suoraan akulta piuhat, sulakkeiden kautta tietty. Releet väliin ja niille ohjaus alkuperäisistä piuhoista.

Ihan tuli mitattava ero kun yleismittarilla tutkailin. Orkkispiuhoilla kuskin puolella 9.24 V ja vänkärin puolella 9.84 V. Uusien piuhojen kautta molemmille puolille 11.23 V :o Mittasin mielestäni vertailukelpoisella tavalla: auto sammutettuna, piuhoja useaan kertaan edestakaisin vaihtaen - toteutukseni on sellainen, että alkuperäinen johtosarja on koskematon.
Auto käydessä pitäisi tulla polttimon kannalle laturin jännite -0.5V. Tai itse pyrin max. 0.3V häviöön, mutta ei aina onnistu. :2funny:

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
« Vastaus #46 : 05.03.2018, 20:55:58 »
740 vuodelta -90, rakentelin etulyhdyille virrat uusiksi. Suoraan akulta piuhat, sulakkeiden kautta tietty. Releet väliin ja niille ohjaus alkuperäisistä piuhoista.

Ihan tuli mitattava ero kun yleismittarilla tutkailin. Orkkispiuhoilla kuskin puolella 9.24 V ja vänkärin puolella 9.84 V. Uusien piuhojen kautta molemmille puolille 11.23 V :o Mittasin mielestäni vertailukelpoisella tavalla: auto sammutettuna, piuhoja useaan kertaan edestakaisin vaihtaen - toteutukseni on sellainen, että alkuperäinen johtosarja on koskematon.

Kyllä sinulla on jotain mätinyt, sillä 0,1V jännitehäviö on sallittua minusta maksimissaan.

Minulla tuli akulta halogeeneille 14,05V lampun kannalta mitattuna, kun laturin latausjännite oli 14,19V

Mittaa suora jännitehäviö akun plussa navalta halogeenin plussalle ja sama temppu miinus navan puolelta, niin saat todellisen tilanteen selville.

1% jännitehäviö on äärimmäinen kipuraja koneen käydessä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
« Vastaus #47 : 05.03.2018, 22:36:08 »
Mätä on kyllä ihan oikea termi kuvaamaan tuota autoa ja sen sähköjä, ihan varmasti on kaikennäköisiä häviöitä ties missä :P

Kävin äsken asiointireissulla, samalla mittailin lisää, tällä kertaa auton käynnissä ollessa. Laturin navoista saan 14 V, akun navoista 13.7 V ja lähivalon plussan ja akun miinuksen väliltä 13.4 V. Käytössä Bilteman yleismittari, joka ei ole havaintojeni perusteella todellakaan absoluuttisen tarkka. Josko se nyt jännitehäviöiden arviointiin välttäisi...

Pitää huomenna kattoa jaksaisiko mittailla lisää... Joka tapauksessa olen nyt tyytyväinen valopatteristooni: 2xH4 (lyhyet+pitkät), 2xH3 pitkät ja 2xH7 pitkät. Kaikki siis piuhoitettu suoraan akulta ja tosiaan vain ohjausjännite releille otetaan auton alkuperäisestä johtosarjasta. Kyllä noilla paremmin näkee kuin kulahtaneilla orkkislyhdyillä ja -piuhoilla, vaikkeivat ihan Xenon- tai LED-tasoa luultavasti olekaan.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
« Vastaus #48 : 05.03.2018, 23:58:48 »
Mätä on kyllä ihan oikea termi kuvaamaan tuota autoa ja sen sähköjä, ihan varmasti on kaikennäköisiä häviöitä ties missä :P

Kävin äsken asiointireissulla, samalla mittailin lisää, tällä kertaa auton käynnissä ollessa. Laturin navoista saan 14 V, akun navoista 13.7 V ja lähivalon plussan ja akun miinuksen väliltä 13.4 V. Käytössä Bilteman yleismittari, joka ei ole havaintojeni perusteella todellakaan absoluuttisen tarkka. Josko se nyt jännitehäviöiden arviointiin välttäisi...

Pitää huomenna kattoa jaksaisiko mittailla lisää... Joka tapauksessa olen nyt tyytyväinen valopatteristooni: 2xH4 (lyhyet+pitkät), 2xH3 pitkät ja 2xH7 pitkät. Kaikki siis piuhoitettu suoraan akulta ja tosiaan vain ohjausjännite releille otetaan auton alkuperäisestä johtosarjasta. Kyllä noilla paremmin näkee kuin kulahtaneilla orkkislyhdyillä ja -piuhoilla, vaikkeivat ihan Xenon- tai LED-tasoa luultavasti olekaan.
Oma bilteman sininen jännitemittari näyttää 0.1-0.3V liikaa, eli "pahimmillaan" olisi mittauksesi perusteella lampun kannalla 13V, mikä on jo hyväksyttävä parannus vakioon.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
« Vastaus #49 : 19.03.2018, 00:00:21 »
Tutkin auton kaapelointeja tänään, olipa päässyt löystymään ohjaustehostimen pumpun alle menevä maakaapelin liitin. Paremman puutteessa putsailin sitä ja puristin ruuvipenkissä tiukaksi. Nyt mittasin laturilta 14.34 ja H4-polttimon kannalta 13.64 volttia. Mistähän sitä kannattaisi hommata uusia naruja ainakin tuonne akun maapuolelle...

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 315
  • 940 230FT -98
Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
« Vastaus #50 : 22.03.2018, 18:05:13 »
Tutkin auton kaapelointeja tänään, olipa päässyt löystymään ohjaustehostimen pumpun alle menevä maakaapelin liitin. Paremman puutteessa putsailin sitä ja puristin ruuvipenkissä tiukaksi. Nyt mittasin laturilta 14.34 ja H4-polttimon kannalta 13.64 volttia. Mistähän sitä kannattaisi hommata uusia naruja ainakin tuonne akun maapuolelle...

Vaikka IKH:lta, sieltä saa valmiita johtoja tai metritavarana kaapelia ja liittimiä niihin.
Ite tein metritavarasta ja prässäilin rengasliittimiä päihin, kun vaihdoin virta ja maapuolen johtoja laturille ja startille.

https://www.ikh.fi/fi/traktoreiden-ja-tyokoneiden-tarvikkeet/sahkotarvikkeet/akkukaapelit---kengat

Poissa Roopeh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
« Vastaus #51 : 25.07.2018, 00:53:41 »
Illat alkavat jo pimenemään ja releistys olisi paikallaan kun vajaa 12v tulee lampun kannoille.
Ne ketkä itse on tehnyt tuon relesarjan, niin miten ootte ottanut virran akulta? Ostin Biltemasta tuon sulakkeenpitimen (https://www.biltema.fi/autoilu---mp/sahkojarjestelma/sulakkeet/sulakkeenpidin-2000031352) ja ajattelin ensin että otan akulta virran yhdellä 6mm2 johdolla, jonka kuorin auki ja "puolitan" kuparijohtimet kahdelle 6mm2 johdolle tinaamalla, ja sitten toistan tämän näille kahdelle johdolle että tulee 4 kpl 6mm2 johtoa sulakkeenpitimelle (josta sitten vielä jatkavat 6mm2 johdoilla releille). Mulla tulossa 4 releellä siis. Mutta eikö tuossa tapauksessa menisi vähän hukkaan tuo 6mm2 johdon hyöty jos haaroitan ne pari kertaa? Toinen vaihtoehto voisi olla vetää suoraan akulta kaikki 4 johtoa mutta nykyiseen akunkenkään ei mahdu enempää liittimiä kiinni.

Perhana kun aikanaan puolet ammattikoulusta oli sähköoppia mutta ei niitä asioita enää voi muistaa..  :D
« Viimeksi muokattu: 25.07.2018, 00:55:14 kirjoittanut Roopeh »
944 B230FK M90

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
« Vastaus #52 : 25.07.2018, 11:03:28 »
Muutama vaihtoehto:

1. Vaihda akunkenkä kullitetuksi Hi-Fi malliseksi, johon mahdollisesti saa enempi kaapeleita kiinni.

2. Tuollaiseen riittää ihan hyvin 1 kpl 6mm2 kaapeli. Kyseessä kuitenkin lyhyt veto akulta, joten siinä ei kauheita jännitehäviöitä tule. Turhaa hommaa metsästää jotain voltin osaa jos tuohon 4kpl 6mm2 naruja meinaa, ei sitä silmällä kuitenkaan sitten erota. Tuot sen tuohon about keskelle sulakkeita ja ketjutat siitä sitten kaikille. Itse ehkä tinaisin kaikki yhteen esim 6mm2 kaapelin kanssa.

3. Tee jakoblokki, johon tuot yhden paksun esim. 25mm2 tai 35mm2 kaapelin akunkengältä. Siitä sitte kiskot ne 4kpl 6mm2 naruja releille. Hyvä muutenkin, jos vaikka tulee nälkä paremmille poppikoneille Siinä todennäköisesti menee akun kenkä vaihtoon, mutta mitä sitte, ei ole iso homma, jos hyvän haluaa. Aikoinaan tein tuollaisen 240:iin. Blokkina käytin vahvasähkömiesten maadoituskiskoa Enston AM5.
Mulla on tuollainen myös asennettuna C70 takakontissa, siitä on hyvä jakaa virtaa vahvareille.

https://www.taloon.com/potentiaalintasauskisko-am-5/S-1913096/dp

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
« Vastaus #53 : 25.07.2018, 12:49:21 »
Illat alkavat jo pimenemään ja releistys olisi paikallaan kun vajaa 12v tulee lampun kannoille.
Ne ketkä itse on tehnyt tuon relesarjan, niin miten ootte ottanut virran akulta? Ostin Biltemasta tuon sulakkeenpitimen (https://www.biltema.fi/autoilu---mp/sahkojarjestelma/sulakkeet/sulakkeenpidin-2000031352) ja ajattelin ensin että otan akulta virran yhdellä 6mm2 johdolla, jonka kuorin auki ja "puolitan" kuparijohtimet kahdelle 6mm2 johdolle tinaamalla, ja sitten toistan tämän näille kahdelle johdolle että tulee 4 kpl 6mm2 johtoa sulakkeenpitimelle (josta sitten vielä jatkavat 6mm2 johdoilla releille). Mulla tulossa 4 releellä siis. Mutta eikö tuossa tapauksessa menisi vähän hukkaan tuo 6mm2 johdon hyöty jos haaroitan ne pari kertaa? Toinen vaihtoehto voisi olla vetää suoraan akulta kaikki 4 johtoa mutta nykyiseen akunkenkään ei mahdu enempää liittimiä kiinni.

Perhana kun aikanaan puolet ammattikoulusta oli sähköoppia mutta ei niitä asioita enää voi muistaa..  :D
Semmoinen laadukas akunkenkä, johonka tulee johdot kirittävän latan alle:
https://www.ikh.fi/images/wwwkuvat/Tuotekuvat/GAG23742B_S_1_web.jpg

Ja siihen tökit niitä piuhoja. Minä tein yhteen ei-volvoon "hiukan" overkilliä, 6x 6,5mm2 piuhaa sulakerasialle, kuusi sulaketta ja kuusi relettä.
Autossa 55w lyhyet, jotka palavat yhtäaikaa auton omien 55w pitkien kanssa. Tuon lisäksi keulalla on 65w halogen-lisäpitkät ja näille kaikille menee virta omalla 6,5mm2 piuhalla omien sulakkeiden ja releiden kautta. Jokaiselle lampulle menee oma herätteensä auton omista sähköistä.

Tyhjäkäynnillä kun pistää pitkät päälle, tyhjäkäynti kyykkää ja akun varaus alkaa hissukseen laskemaan, lamppujen kannalla ollen 0,03V häviö akun jännitteeseen verrattuna. ;D Laskettiin joskus tehonkesto tolle viritelmälle luokkaa 1kW. :2funny:


Mutta, nykyään tekisin ennemmin näin:
- Yksi 6-8 neliön johto sulakerasialle
- Kolmen sulakkeen rasia
- Rasialta sitten laadukkaalla 3-4 neliöisellä johdolla releille, kolme relettä
- Releiltä lamppujen kannalle
- Lamppujen kannasta tuore maapiuha, mahdollisimman lyhyenä

Pysyy yksinkertaisempana ja lopulta toimintavarmempana. Kaksikin sulaketta ja relettä riittää, jos on vain auton omat pitkät ja lyhyet, mutta tuolloin on se riski olemassa että vaikka lyhyiden sulake palaa --> autossa on vain pitkät käytössä. Siksi tuossa "overkillissä" on jokaisella oma sulake ja heräte.


Ei muuten mistään tahdo löytyä sulakerasiaa, jossa olisi yksi tulo ja useampi lähtö ja olisi vesitiivis. Aina on noita rimpulakiinnityksiä noissa venerasioissakin. >:(

Poissa Roopeh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
« Vastaus #54 : 25.07.2018, 15:23:26 »
Juu mullakin ehkä overkillinä tulossa. Lyhyille valoille omat releet ja sulakkeet, sitten yksi sulake+rele H4 pitkille ja 940 lisäpitkille, ja yksi sulake+rele vielä sumuvaloille  :D Releille asti ajattelin 6mm2 johdoilla tuoda, josta sitten eteenpäin valoille 2,5mm2.
Löysin äsken tämmöisen "sulakejakoblokin" (https://www.autoviihde.com/fbp2448.html??? Olisi kahdella tulolla ja neljällä lähdöllä, mutta varmaan toimisi yhdellä tulollakin.
944 B230FK M90

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
« Vastaus #55 : 25.07.2018, 15:40:24 »
Juu mullakin ehkä overkillinä tulossa. Lyhyille valoille omat releet ja sulakkeet, sitten yksi sulake+rele H4 pitkille ja 940 lisäpitkille, ja yksi sulake+rele vielä sumuvaloille  :D Releille asti ajattelin 6mm2 johdoilla tuoda, josta sitten eteenpäin valoille 2,5mm2.
Löysin äsken tämmöisen "sulakejakoblokin" (https://www.autoviihde.com/fbp2448.html??? Olisi kahdella tulolla ja neljällä lähdöllä, mutta varmaan toimisi yhdellä tulollakin.
Tuokaan vaan ei ole likimainkaan vesitiivis. :-\

Tohon omaan "overkilliin" tiivistin kaikki liitokset liimakutistesukalla ja mm. relerasian pohjan semmosella silikonimaisella kuumaliimalla.

Saa ajaa auton vaikka järveen, ei sähköt kuole valoista...

Minulla on muuten volvossa Bilteman H4-relesarja. Mutta siinä lyhyet menee relesarjan kautta, H4 pitkät myös relesarjan kautta, mutta auton omille "lisäpitkille" menee edelleen auton omat sähköt.

Jännä vain, että kun auton omat sähköt ei polta pitkillä neljää poltinta (H4 + ne pikkupitkät) vaan ainoastaan kahta (pikkupitkät) nousi lampun kannallakin jännite (kuorma väheni --> häviöt pieneni).

Poissa maamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • www.vrcf.fi
Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
« Vastaus #56 : 14.01.2023, 14:34:03 »
Lisäsin 940:een releet ja kun laittaa pitkät päälle niin välillä kone nytkäyttää. Jännite joku ~14V tyhjäkäynnillä. Eli omat releet molemmin puolin lähi, kauko ja sumuvaloille. Vakiot polttimot. Syötöt akulta molemmille relepaketeille 4mm2 johdolla. Releiltä valoille 2,5mm. Maat 2,5mm2.

Voiskohan laturissa olla vika?

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1603
  • It's Hip To Be Square
Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
« Vastaus #57 : 13.02.2023, 18:48:47 »
Tuosta akunkengästä: aikoinaan kun releistin seitensatasen, ja oli muutakin lisävirran tarvetta, vaihdoin akunkengiksi mallit, joissa törröttää vain yksi paksu kierretumppi.

Siihen voi sitten latoa lenkkiliittimiä niin paljon kuin jenkua riittää, ja hengettömimmät voi laittaa vaikka kiristyspultin alle.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

 

Ateho  Elekma