Autodiagnoosi  Carcom Oy

V50 1.6 vm. 2008 moottoritilassa sulaa muoviputki- APUA!

  • 5 Vastauksia
  • 3095 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tiina L

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Volvossani alkoi tulla konetilaan mustaa nokea ja autoon sisälle dieselin katkua. Siihen vaihdettiin tänään kuvassa näkyvä putki (osan hinta 110,-) korjaamolla. Auto toimi hetken aikaa hyvin. Ajettuani 40 km autoon tuli taas hajua ja katsoin moottoria niin huomasin että uusi putki oli puolen tunnin ajon jälkeen sulanut toisesta päästä ja siinä oli jo reikä.
Tuleeko putkeen jostain liian kuumaa ilmaa?
Onko vika esim. EGR-venttiilissä tai turbossa?
Tänään ei tullut mitään vikakoodia.
Ennen korjausta oli joskus tullut koodi Turbo overboost.
Olisi kiva jos joku tietäisi mistä tuo johtuu. Ei olisi hirveästi varaa maksaa korjauksesta.





Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: V50 1.6 vm. 2008 moottoritilassa sulaa muoviputki- APUA!
« Vastaus #1 : 02.11.2017, 21:36:25 »
Musta noki viittaa vahvasti turbon/pakosarjan/DPF vuotoon.

Se miksei korjaamo ole siitä maininnut vaan laittanut toisen putken uudestaan sulamaan vuoden päälle on ala-arvoista.

Luultavasti DPF tukossa on syy, vaikea tietenkin täältä sanoa (DPF vaihtoväli 120tkm, ahdin rikki tämän takia jne jne).
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Tiina L

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 vm. 2008 moottoritilassa sulaa muoviputki- APUA!
« Vastaus #2 : 02.11.2017, 21:57:48 »
DPF on vaihdettu ja sen jälkeen ajettu vain noin 5000 km. Eikä se anna vikakoodiakaan.

Poissa Vulva man

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 vm. 2008 moottoritilassa sulaa muoviputki- APUA!
« Vastaus #3 : 02.11.2017, 22:28:47 »
Olen samaa mieltä, että pakokaasuvuoto kyseessä. Huollon olisi kuulunut selvittää miksi imuputkiston osa oli sulanut alkujaan. Noissa on ollut jonkin verran tiiveys ongelmia turbon ja hiukkassuodattimen liitoksessa. Omakin vuoti uuden hiukkassuodattimen vaihdon jälkeen. Hiukkassuodattimen laippa ei tiivistynyt kunnolla turbon kaulalle. Lämpösuojat turbon päältä pois niin selviää jo paljon.

Poissa FIP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 192
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 vm. 2008 moottoritilassa sulaa muoviputki- APUA!
« Vastaus #4 : 04.11.2017, 14:29:35 »
Noissa on ollut jonkin verran tiiveys ongelmia turbon ja hiukkassuodattimen liitoksessa. Omakin vuoti uuden hiukkassuodattimen vaihdon jälkeen. Hiukkassuodattimen laippa ei tiivistynyt kunnolla turbon kaulalle.

millähän tuota voisi tiivistää.... pakoputken tiivistysmassa ei jostain syystä sytyttänyt merkkihuollon henkilöstöä.

Poissa Vulva man

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 vm. 2008 moottoritilassa sulaa muoviputki- APUA!
« Vastaus #5 : 04.11.2017, 16:52:01 »
millähän tuota voisi tiivistää.... pakoputken tiivistysmassa ei jostain syystä sytyttänyt merkkihuollon henkilöstöä.

Olen kokeillut Walkerin pakoputken tiivistysmassaa, siinä on pitkä asennusaika joka on hyvä asia että kerkiää kiinnittää kaikki hiukkassuodattimen pultit ennen kuin aine kovettuu. Kyseinen aine kestää jotenkuten kohteen lämmön, mutta murenee helposti kuivuttuaan, eli jos sitä turaa liikaa niin sitä voi kulkeutua hiukkasloukuun.

Cascolla on tulisijojen tiivistysmassa joka kestää n.1500 astetta lämpöä, tämän olen todennut hyväksi. Siinä on tosin lyhyt käsittelyaika, joten kannattaa ensin koekasata hiukkassuodatin että sen saa tarpeeksi nopeasti kasaan ennenkin aine kovettuu. Aineen kovetettua siitä tulee betonin kovaa ja sen poistamiseen tarvitaan voimakasta mekaanista käsittelyä (hiomapaperi,teräsharjat jne), mutta kyseinen aine ei murene eikä näin ollen ajaudu hiukkasloukuun.

Puhdistaa asennuspinnat huolellisesti hienolla hiomapaperilla ja rasvaa poistavalla puhdistusaineella esim. Bräkleen tai asetoni. Sivelee massaa vain hiukan toiselle asennuspinnalle (n.1-2mm), jottei sitä pursua putken sisäpinnalle. Massaahan voi sivellä liitoksen saumaan ulkopuolelle lisää ennen kuin klemmarin laittaa. Kannattaa massan antaa kuivua kunnolla ettei pakopaine puske sitä pois välistä.

 

Ateho  Elekma